در بازخوانی تاریخ سینمای ایران، بعضی فیلمها فقط روایت یک دوره نیستند؛ بلکه تصویری پیشگویانه از آیندهاند. «بیپولی» حمید نعمتالله یکی از همین نمونهها است؛ فیلمی که در سال ۱۳۸۸ ساخته شد، اما حالا، با فاصلهای بیش از یک دهه، بیش از همیشه امروزی به نظر میرسد. بحران مالی، فرسایش آرام طبقه متوسط، نمایش فشارهای پنهان زندگی شهری و تلاش اضطرابآلود آدمهایی که میخواستند با هر قیمتی ظاهر آبرومندشان را حفظ کنند، حالا برای ما فقط موضوعات یک فیلم نیستند؛ تجربهای روزمره، ملموس و عمومیاند. «بیپولی» در زمانی ساخته شد که نشانههای این بحران هنوز در سطحی محدود دیده میشد، اما فیلم با دقتی غریزی، مسیر سقوط را تصویر کرد؛ سقوطی که بعدها، در دهه ۹۰ به واقعیت زندگی هزاران خانواده شهری تبدیل شد.