سریال هفت؛ داستان رفاقت و انتقام

«هفت»، سریال جدید کیارش اسدی‌زاده است که به تازگی به شبکه نمایش خانگی آمده و در پلتفرم روبیکا پخش می‌شود. کیارش اسدی‌زاده پیش از این تجربه کارگردانی سریال «کرگدن» را داشته و اخیرا نیز کمدی «دفتر یادداشت» را ساخته است.

شاید برجسته‌ترین نکته سریال «هفت» برای مخاطبان در نگاه اول، گروه بازیگری این سریال است. نام‌‎های بزرگ بسیاری در لیست گروه بازیگری هفت دیده می‌شود که حضور آن‌ها در کنار هم در یک سریال، قابل توجه است. مهدی هاشمی، رضا کیانیان، علی مصفا، هانیه توسلی، بابک حمیدیان، فرزاد حسنی، مه‌لقا باقری، نیکی کریمی، امیر جعفری، مینا ساداتی، محمد امین، حدیث میرامینی و نازنین بیاتی از بازیگران نام‌آشنای سینمای ایران هستند که همگی در اثر آخر اسدی‌زاده حضور دارند.

ما هفت نفریم!

هشت نفر که در یک کمپ دانشجویی با هم آشنا شده‌اند، دوستی مستحکمی با یکدیگر می‌سازند و تصمیم می‌گیرند که در کنار یکدیگر یک کافه سیار راه‌اندازی کنند. کارآن‌ها می‌گیرد و پیشنهادی برای پذیرایی یک مهمانی بزرگ دریافت می‌کنند. بر اثر اتفاقاتی، یکی از اعضای گروه در این مهمانی به قتل می‌رسد و اعضای هفت به دنبال گرفتن انتقام او، وارد مبارزه با مافیای مواد مخدر می‌شودند ... .

یک درام جنایی و معمایی

هفت مانند بسیاری از سریال‌هایی که این روزها برای نمایش خانگی ساخته می‌شود تم جنایی دارد و پر از خون و گلوله است. خط داستانی هفت شباهت بسیاری به سریال قبلی اسدی‌زاده، کرگدن، دارد؛ چند دوست در قسمت اول با اتفاقی مواجه می‌شوند که آن‌ها را به تقابل با مافیایی قدرتمند سوق می‌دهد.

در قسمت اول مخاطب با شروع قدرتمندی مواجه است که سوال‌های بسیاری را در ذهن او شکل می‌گیرد و او را مشتاق به دیدن باقی قسمت‌های می‌کند. سریال از صحنه پیاده شدن هفت دوست قصه در جلوی در دادسرا با لباس‌های زندان آغاز می‌‎شود و سپس فلش‌بک می‌خورد به آغاز دوستی آن‌ها. هر قسمت با همین روند پیش می‌رود و از دادگاه آغاز می‌شود و با یک فلش‌بک، داستان اصلی ادامه پیدا می‌کند. همین نکته باعث می‌شود تا هفت یک درام معمایی شود که مخاطب را هر قسمت به دنبال خود می‌کشد تا پاسخ معما را پیدا کند.

کاراکترهای بی‌داستان

تمرکز اصلی سریال، همان‌طور که از نامش برمی‌آید، بر این هشت نفر و دوستی بین‌ آن‌هاست. اما برخلاف انتظار، آن‌طور که باید به این کاراکترها و روابطشان پرداخته نمی‌شود. داستان آشنایی آن‌ها با یک روایت تیپیکال آشنایی در کمپ دانشجویی برای بیننده به تصویر کشده می‌شود و دیگر هیچ توضیحی درباره ریشه و اتفاقات شکل‌گیری چنین دوستی عمیق و مستحکمی داده نمی‎شود.

در سوی دیگر درباره هر یک از این کاراکترها نیز اطلاعاتی به مخاطب داده نمی‎شود که بتواند با آن‌ها اتباط برقرار کند. ما درباره تاریخچه، داستان زندگی و شخصیت هر کدام از این هشت نفر هیچ اطلاعات خاصی نداریم و دیالوگ و ارتباط آن‌ها در این چهار قسمت نیز به نحوی نبوده است که بتواند مخاطب را با کاراکترها همراه کند. ارتباطات شخصی این هشت نفر با یکدیگر نیز عموما یک سری دیالوگ گل‌درشت و غیرقابل باور هستند که پرداخت لازم را ندارند.

هفت در روبیکا

در چهار قسمتی که تا کنون از هفت پخش شده است، این سریال نشان داده که داستان جذابی دارد و بازیگران پرتعداد این سریال نیز نوید یک سریال خوب را می‌دهد. باتوجه به این که بسیاری از این بازیگران هنوز وارد داستان سریال نشده‌اند، می‌توان انتظار داشت که با پیشرفت داستان و وارد شدن این ستاره‌ها به سریال، ضعف‌های دیگر کار نیز برطرف شود، همان‌طور که در این چند قسمت شاهد پیشرفت سطح کار بوده‌ایم.

علاقه‌مندان و مخاطبان سریال‌های جنایی و معمایی می‌توانند هر هفته قسمت جدید «هفت» را در روبیکا و بدون نیاز به خرید اشتراک تماشا کنند.

روبیکا
خائن‌کشی؛ یک تراژدی از دل تاریخ نفت
خائن‌کشی؛ جدیدترین ساخته مسعود کیمیایی به تازگی در قالب مجموعه کوتاه چهار قسمتی از پلتفرم‌های روبیکا و نماوا پخش شده است.
داریوش مهرجویی؛ چهار فیلم آقای کارگردان که باید دید
داریوش مهرجویی، یکی از بزرگ‌ترین کارگردانان سینمای ایران، درگذشت. او در هفدهم آذرماه سال ۱۳۱۸ در تهران متولد شد.
تفریق؛ معمایی که پاسخ ندارد
«تفریق» آخرین ساخته «مانی حقیقی» است که به تازگی اکران آنلاینش به پایان رسیده و به شبکه نمایش خانگی و سرویس‌های پخش ویدئو آمده است.
اوپنهایمر؛ داستان زندگی پرومته آمریکایی
آخرین فیلم «کریستوفر نولان» داستان زندگی مردی است که خطرناک‌ترین سلاح بشری را ساخت و جهان را با چالشی ابدی مواجه کرد.