خائن‌کشی؛ یک تراژدی از دل تاریخ نفت

خائن‌کشی؛ جدیدترین ساخته مسعود کیمیایی به تازگی در قالب مجموعه کوتاه چهار قسمتی از پلتفرم‌های روبیکا و نماوا پخش شده است. در این فیلم بازیگرانی چون مهران مدیری، امیر آقایی، پولاد کیمیایی، پانته‌آ بهرام، فرهاد آئیش، اندیشه فولادوند، حمیدرضا آذرنگ، سام درخشانی، نرگس محمدی، رضا یزدانی و سارا بهرامی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

آخرین اثر مسعود کیمیایی راوی داستانی در دهه سی شمسی با محوریت ملی شدن صنعت نفت است. او پیش از این در رمان «جسدهای شیشه‌ای» به دکتر مصدق و حال و هوای ایران در آن دوره پرداخته بود و حالا در خائن‌کشی این فرصت را پیدا کرد تا در سینما نیز علاقه و ارادت خود را به مصدق را نشان دهد. این داستان گرچه سند تاریخی مشخصی ندارد، اما در آن تلاش شده است تا تصویری از مصدق و یارانش در فضای ملتهب سال ۱۳۳۰ به مخاطب نشان داده شود.

داستان یک سرقت سیاسی

فیلم از یک خورشیدگرفتگی در سال ۱۳۳۰ آغاز می‌شود و افرادی که سعی می‌کنند در زمان این خورشیدگرفتگی از بانک ملی ایران دزدی کنند. این افراد، دزدان عادی نیستند و پول‌ها را برای کمک به خرید اوراق قرضه که دولت مصدق برای جبران کسری بودجه عرضه کرده است، می‌خواهند. دزدی آن‌ها طبق برنامه پیش نمی‌رود و ...

کیمیایی و همان همیشگی

کیمیایی هنوز هم ایستاده بر باورهای گذشته‌اش فیلم می‌سازد. از رفاقت و معرفت می‌گوید و وطن و ناموس برایش مقدس است. او همچنان در دیالوگ‌های آثارش، حال و هوای جوان‌مردی را برای مخاطب تداعی می‌کند و معنای رفاقت برایش همان رفاقت «رضا سرچشمه» و «ناصر ظفر» در «جرم» است.

خائن‌کشی از فضای دیگر آثار کیمیایی دور نیست. کاراکتر «مهدی»، با بازی امیر آقایی، قهرمان بزن‌بهادر فیلم است که رفاقت و وطن برایش از هر چیزی مهم‌تر است. به زبان کوچه و بازار صحبت می‌کند، همه‌فن‌حریف است و هیچ چیزی او را از انجام کار درست بازنمی‌دارد.

روابط عاشقانه فیلم؛ چالش‌برانگیز، اما همواره در خدمت آرمان فیلم هستند. «سهراب» و «اطلس» با بازی مهران مدیری و سارا بهرامی مهم‌ترین رابطه عاشقانه سریال را شکل می‌دهند. عشق سهراب و اطلس همان تم اساطیری دیگر آثار کیمیایی را دارد؛ پر از فداکاری، تعصب و ابراز علاقه‌های گل‌درشت بین عاشق و و معشوق.

کیمیایی سال‌هاست با این حال و هوا فیلم می‌سازد، اما این هنر اوست که هر بار این فضا را در یک داستان جدید و با روایتی جذاب برای مخاطبش بازسازی می‌کند. او می‌داند در هر دوره‌ای قهرمانش را چگونه خلق کند، روابط عاشقانه را چگونه پیش ببرد و ایثار در راه آرمان را به چه شکل برای مخاطب باورپذیر کند. او در خائن‌کشی نیز بار دیگر این کار را انجام داده است و قهرمان، داستان عاشقانه و آرمانش را به دهه سی برده و اثری آفریده که مخاطبش را به وجد می‌آورد.

امیر آقایی؛ قهرمان جدید کیمیایی

جدیدترین قهرمان کیمیایی، مهدی نام دارد. به‌نظر می‌رسد کیمیایی در خائن‌کشی تلاش کرده تا قسمتی از زندگی «مهدی بلیغ» را به تصویر بکشد. مهدی بلیغ دزد و خلاف‌کار ایرانی در دهه سی شمسی بود، اما کیمیایی تلاش کرده تا جوان‌مردی او را به نمایش بگذارد و وجوه تاریک زندگی او در خائن‌کشی جایی ندارد.

بازی امیر آقایی در نقش مهدی بلیغ، یکی از نقاط درخشان خائن‌کشی است. امیر آقایی به خوبی توانسته قهرمانی که کیمایی به دنبالش بود را خلق کند. زبان بدن و سبک بیان دیالوگ‌های آقایی، یاد و خاطره قهرمانان دهه ۴۰ سینمای ایران را برای مخاطب تداعی می‌کند. بی‌شک بخش زیادی از جذابیت خائن‌کشی مدیون بازیگری آقایی است، او با بازی خوب خود توانسته تا عمق بیشتری به کاراکتر مهدی دهد و همراهی و همدلی بیننده را برانگیزاند.

خائن‌کشی در روبیکا

خائن‌کشی آخرین اثر مسعود کیمیایی، در سال ۱۴۰۰ ساخته شد و در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. خائن‌کشی در جشنواره فیلم فجر موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس شد. با توجه به وضعیت نامناسب گیشه‌، قرار بر این شد که این فیلم به صورت مینی‌سریال در پلتفرم‌ها پخش شود، اما با توجه به اصرار مسعود کیمیایی مبنی بر اکران نسخه سینمایی خائن‌کشی، احتمالا به زودی شاهد اکران عمومی این فیلم در سینماها خواهیم بود.

علاقه‌مندان فیلم و سینما می‌توانند با مراجعه به سوپراپلیکیشن روبیکا، در بخش خانه این برنامه و با استفاده از اینترنت همراه اول و ایرانسل، بدون نیاز به خرید اشتراک، از تماشای آخرین اثر مسعود کیمیایی لذت ببرند.

روبیکا
«کودتای 53» را در روبیکا رایگان ببینید!
مستند تحسین‌شده «کودتای ۵۳» مدتی است وارد شبکه نمایش خانگی شده و حالا می‌توانید بدون نیاز به خرید اشتراک، آن را در سرویس فیلم و سریال روبیکا ببینید.