گفتگوی خواندنی با مدیر کانال گیزمیز- بخش اول

مدیر کانال پرطرفدار گیزمیز فوق لیسانس مدیریت دارد، متولد سال 62 است و تولید محتوا برای رسانه‌های اجتماعی را با شرکت در دوره‌های رسانه و همچنین سال‌ها تجربه در این زمینه آموخته است. در یک بعد از ظهر تابستانی، پای صحبت‌های او نشستیم و او از تجربیات سال‌های فعالیتش در رسانه‌های اجتماعی برایمان گفت.

قصه گیزمیز

کانال گیزمیز کار خود را در سال 94 و با ایجاد امکان ساختن کانال در پیام‌رسان تلگرام شروع کرد. این کانال با توجه به استعداد ذاتی و پشتکار صاحبش، آقای منصور قیامت، خیلی زود طرفدار پیدا کرد و معروف شد. گیزمیز بعدها در پیامرسان روبیکا هم فعالیتش را شروع کرد و در آنجا هم توانست مخاطبان خاص خودش را پیدا کند. پای صحبت خانم الف، مدیر و گرداننده کنونی کانال موفق گیزمیز نشستیم و از او درباره تجربه کارش در روبیکا، رمز و رازهای موفقیت در کانال‌داری و تجربه‌اش از کار با سرویس کسب درآمد روبیکا پرسیدیم.

رمز موفقیت کانال گیزمیز

او مدیر تیمی سه‌نفره است که تولید محتوای گروه کانال‌های گیزمیز را برعهده دارند. او معتقد است جستجوی زیاد، در ارتباط بودن با اقشار مختلف مخاطبان و در نظر گرفتن سلیقه آنها در تولید محتوا عوامل اصلی موفقیت گیزمیز هستند. از نظر او، شناخت سلیقه و خواست مخاطب برای یک گرداننده کانال در شبکه‌های اجتماعی خیلی واجب است و برای تولید محتوای موفق، نباید با موضوعات بر اساس سلیقه شخصی و فردی برخورد کرد.

روند آماده‌سازی پست‌ها در گیزمیز

مدیر کانال گیزمیز در روبیکا درباره نحوه فعالیت گیزمیز و فرایند آماده‌سازی پست‌ها می‎گوید: «در گیزمیز در طول شبانه‌روز سه شیفت پست‌گذاری داریم که در هر کدام از آنها 11-15 پست می‌گذاریم. به این ترتیب، در روز حدودا 30-40 پست منتشر می‌شود.

در ابتدا، پست‌ها (یعنی تصویر و کپشن آنها) توسط اعضاء تیم محتوا به صورت فردی آماده می‌شوند. در مرحله بعدی، پست‌ها را با هم به اشتراک می‌گذاریم و در مورد آنها بحث و تبادل نظر کنیم. ما در انتشار پست‌ها عجله نمی‌کنیم و سعی می‌کنیم اطلاعات موجود در آنها را صحت‌سنجی کنیم.»

بر اساس گفته‌های مدیر این کانال، گیزمیز به ترندهای فضای مجازی اهمیت می‌دهد اما همیشه تلاش می‌کند اطلاعات و متحوای منتشرشده را کامل‌تر کند و هنگام بازنشر، چیزی به آن اضافه کند: «ما سعی می‌کنیم اگر محتوایی در فضای مجازی به چشممان خورده و قصد استفاده از آن را داریم، مطلب را کامل‌تر کنیم و چیزی به آن اضافه کنیم. مثلا اگر عکسی از یک مکان ترند می‌شود، سعی می‌کنیم با جستجو در اینترنت، عکس‌هایی کامل‌تر از زاویه‌هایی متفاوت از آن را پیدا کنیم یا عکس چند سال قبل آن را بیابیم و در کنار عکسی که ترند شده قرار دهیم.»

اهمیت به صحت و سقم ماجرا و بازخوردهای مخاطبان مساله مهم دیگری است که مدیر گیزمیز در صحبت‌هایش به آن اشاره کرد: «گاهی پیش می‌آید که مطلبی را منتشر می‌کنیم اما بعد انتشار، افرادی که شاهدان عینی ماجرا بوده‌اند یا اهل شهر یا محلی هستند که حادثه در آن رخ داده با ما تماس می‌گیرند و اطلاعات را اصلاح یا کامل می‌کنند. ما بر اساس اطلاعات محیطی که آنها در اختیار ما می‌گذارند، پست را اصلاح می‌کنیم‌.»

روبیکا؛ مخاطبان نوجوان و کانال‌داری

از نظر مدیر گیزمیز، مخاطبان روبیکا با مخاطب تلگرام کانال گیزمیز تفاوت‌هایی دارند. او می‌گوید: «مهم‌ترین تفاوت روبیکا جنس مخاطبان آن است. مخاطبان روبیکا بیشتر قشر جوان و نوجوان هستند. آنها خلاقیت، سلیقه و هیجانات خاص خودشان را دارند. به خاطر همین هم ما محتوای کانال تلگرام گیزمیز را لزوما در کانال روبیکا منتشر نمی‌کنیم. بعضی جاها مراعات سن و سال و سلیقه مخاطبان را می‌کنیم، مثلا اگر گزارشی از یک حمله مسلحانه یا حادثه‌ای خشن باشد سعی می‌کنیم در کانال روبیکا منتشرش نکنیم.»

سرویس کسب درآمد روبیکا

گیزمیز جزء کانال‌هایی است که از سرویس کسب درآمد روبیکا استفاده می‌کند. مدیر گروه کانال‌های گیزمیز درباره تجربه‌اش از سرویس کسب درآمد روبیکا می‌گوید: «به نظرم مبلغ درآمدی که سرویس کسب درآمد روبیکا به تولیدکننده اختصاص می‌دهد، خیلی منصفانه است. از نحوه پرداخت هم راضی هستم و معتقدم اگر شبکه‌های اجتماعی دیگر هم همین روال تعرفه را داشته باشند، خیلی خوب می‌شود. تنها ایرادی که به نظرم می‌رسد این است که هوش مصنوعی گاهی در تشخیص محتوای مغایر با قوانین دچار اشتباه می‌شود که البته امیدوارم به زودی رفع شود.»

ادامه دارد...

روبیکا
چند نکته درباره هشتگ‌ها و نحوه استفاده از آنها
اولین بار، در سال 2007 سر و کله‌شان در توییتر پیدا شد. یک کارشناس بازاریابی وب که در توییتر کار می‌کرد، استفاده از علامت # را برای دسته‌بندی موضوعی توییت‌ها پیشنهاد داد و پس از آن، استفاده از هشتگ‌ها فراگیر شد و به شبکه‌های اجتماعی دیگر هم سرایت کرد.
سوپر اپلیکیشن چیست؟
احتمالا اصطلاح سوپر اپلیکیشن در چند سال اخیر زیاد به گوش‌تان خورده! روبیکا هم یک سوپر اپ است با سرویس‌های متنوعی که در قالب یک اپلیکیشن واحد ارائه می‌شوند. در این مطلب مروری داریم بر مفهوم سوپر اپ.
«نتیکت» یا آداب معاشرت مجازی
نتیکت یا آداب معاشرت در فضای مجازی، یکسری اصول برای سر و سامان دادن به ارتباطات و تعامل‌های مجازی است. در این پست به مرور بعضی از این اصول می‌پردازیم.