چند توصیه برای داشتن کانالی موفق در روبیکا- بخش دوم گفتگو با مدیر گیزمیز

مدیر کانال گیزمیز در نیمه دوم گفتگو با ما توصیه‌هایی را برای کانال‌دارهای تازه‌کار روبیکا که اکثرا از قشر جوان و نوجوان هستند، مطرح کرد. او در بین صحبت‌هایش، خاطره‌ای جالب از برخوردش با نوجوانی 13 ساله را برایمان تعریف کرد که با امکانات خیلی کم مالی کارش را در روبیکا شروع کرده و با کانال‌داری و تلاش زیاد در مدت کوتاهی به درآمد ماهی 27 میلیون رسیده.

قسمت اول گفتگو

چطور کانالمان را در روبیکا به موفقیت برسانیم؟

در ادامه گفتگو با مدیر کانال گیزمیز درباره رازهای موفقیت در تولید محتوا صحبت کردیم. از او پرسیدیم، تازه‌کارها چطور می‌توانند در کانال‌داری موفق شوند و خواستیم کمی آنها را راهنمایی کند: «اتفاقا این سوالی است که خیلی‌ها از ما می‌کنند. اکثر افراد فکر می‌کنند کانال زدن به سرمایه اولیه بالایی احتیاج دارد. البته، تبلیغات برای رشد کانال مثل کاتالیزور عمل می‌کند و سرعت رشد آن را بالا می‌برد؛ اما به نظرم در نهایت این محتوا و کیفیت آن است که در درجه اول اهمیت قرار دارد.»

او ادامه داد: «به عنوان تولیدکننده محتوا، شما اول باید یاد بگیری چه محتوایی را و چگونه منتشر کنی. کپشن نوشتن و پست گذاشتن درست را یاد بگیری. انتخاب موضوع هم مساله بسیار مهمی است. در انتخاب موضوعات نباید سلیقه‌ای برخورد کنیم و فقط به انتشار چیزهایی اکتفا کنیم که خودمان از آنها لذت می‌بریم. در عوض، باید ذائقه مخاطبانت را بشناسی و با آزمون و خطا و وقت گذاشتن زیاد، سعی کنی سلیقه آنها دستت بیاید. در این راه، بررسی کانال‌های موفقی که موضوعی مشابه موضوع کانال شما دارند، خیلی می‌تواند مفید باشد.»

به نظر مدیر کنونی کانال گیزمیز، «تبادل» می‌تواند خیلی به کانال‌های تازه‌تاسیس کمک کند. او در ادامه صحبت‌هایش گفت: «در مرحله بعدی من برای کانال‌های تازه‌تاسیس که تعداد اعضاء کم و بودجه محدود دارند، تبادل را توصیه می‌کنم. باید وقت بگذاری و کانال‌های مشابه که تعداد مخاطبان آنها تقریبا در سطح مخاطبان کانال خودت است را پیدا کنی، با ادمین‌هایشان ارتباط بگیری، با آنها تعامل کنی و آرام آرام کانالت را بزرگ کنی.»

پشتکار داشتن و صبر و حوصله، مساله مهم دیگری بود که مدیر کانال گیزمیز به آن اشاره کرد: «در این راه باید صبور بود. نباید توقع داشته باشی ره صدساله را یک‌شبه طی کنی و سریع به درآمد برسی. مثلا، خیلی از تازه‌کارها از ما می‌پرسند چطور 600 هزار عضوی بشویم. به نظر من عجول نبودن و مداومت در فعالیت اینجا حرف اول را می‌زند. در واقع، سوال درست این است که منی که کانالم 500 عضو دارم چطور اول 1000 تایی بشوم و در مرحله بعد 2000 و...»

یک خاطره جالب

مدیر کانال پرطرفدار گیزمیز در خلال صحبت‌هایش یک خاطره جالب از سال‌های فعالیتش در روبیکا برای ما تعریف کرد: «یک بار یک نوجوان 13 ساله به ما پیام داد که هم برای کانالش تبلیغ بگیرد و هم از ما برای موفقیتش راهنمایی بخواهد. وضع اقتصادی خوبی نداشتند. برادرش خرج خانواده را می‌داد و خودش هم برای کمک به مخارج کار می‌کرد. اوایل، پولی که از محل کارش در می‌آورد را خرج کانالش می‌کرد. راستش من احتمال خیلی کمی می‌دادم که موفق شود، اما او پشتکار و انگیزه زیادی داشت. ناامید نمی‌شد و مدام برای توسعه ارتباطات و تبادل با ادمین‌های کانال‌های مختلف ارتباط می‌گرفت. او با اینکه شاغل و دانش‌آموز بود، برای تولید محتوا و گرداندن کانال در روبیکا وقت زیادی می‌گذاشت. حتی با توجه به اینکه گرداندن کانال را بلد بود، به عنوان ادمین برای چند کانال دیگر هم کار می‌کرد و برایشان محتوا تولید می‌کرد. زمان گذشت و او بعد از یک سال و خرده‌ای برای ما پیام فرستاد و خبر موفقیتش را به ما داد. می‌گفت، در حال حاضر ماهیانه 27 میلیون تومان از کانال روبیکایش درآمد دارد که درآمد قابل توجهی برای یک نوجوان 14، 15 ساله است.»

انقدر سراغ فیلم و سریال نروید!

در آخر، از مدیر کانال گیزمیز درباره اشتباهات رایج کانال‌دارها پرسیدیم. او گفت: «به نظرم اینکه مد شده همه سراغ فیلم و سریال می‌روند، اصلا خوب نیست. این کانال‌ها معمولا قسمت‌هایی از فیلم و سریال‌های معروف را منتشر می‌کنند که به نظرم کار ماندگاری نخواهد بود و برای گرداننده کانال هم فرصت تجربه، یاد گرفتن کار با رسانه و کانال‌داری را فراهم نخواهد کرد. در واقع، فکر می‌کنم این ماجرا یک تب گذرا باشد و به زودی فروکش کند.»

روبیکا
«نتیکت» یا آداب معاشرت مجازی
نتیکت یا آداب معاشرت در فضای مجازی، یکسری اصول برای سر و سامان دادن به ارتباطات و تعامل‌های مجازی است. در این پست به مرور بعضی از این اصول می‌پردازیم.
اختتامیه روبیشو برگزار شد
اختتامیه اولین دوره از مسابقه استعدادیابی «روبیشو»، سه‌شنبه 7 تیر 1401 با داوری هنرمندان و اینفلوئنسرهای سرشناس ایرانی برگزار شد و برندگان جوایز هیجان‌انگیز این مسابقه که یک دستگاه پژو 206 هم جزو آنها بود، معرفی شدند.
گفتگوی خواندنی با مدیر کانال گیزمیز- بخش اول
کانال گیزمیز کار خود را در سال 94 و با ایجاد امکان ساختن کانال در پیام‌رسان تلگرام شروع کرد. این کانال با توجه به استعداد ذاتی و پشتکار صاحبش، آقای منصور قیامت، خیلی زود طرفدار پیدا کرد و معروف شد.