چند نکته درباره هشتگ‌ها و نحوه استفاده از آنها

اولین بار، در سال 2007 سر و کله‌شان در توییتر پیدا شد. یک کارشناس بازاریابی وب که در توییتر کار می‌کرد، استفاده از علامت # را برای دسته‌بندی موضوعی توییت‌ها پیشنهاد داد و پس از آن، استفاده از هشتگ‌ها فراگیر شد و به شبکه‌های اجتماعی دیگر هم سرایت کرد. هشتگ‌ها موضوع و حال و هوای پست شما را مشخص می‌کنند، کمک می‌کنند مخاطب محتوای شما راحت‌تر پیدا کند و نرخ تعامل یا Engagement را بالا می‌برند. همچنین، بهتر است هشتگی که برای پست‌تان انتخاب می‌کنید کوتاه و ساده باشد و بتوان آن را آسان به خاطر سپرد.

تاریخچه هشتگ

در تابستان سال 2007، کریس مسینا با یک ایده جدید در محل کارش حاضر شد. او که کارشناس بازاریابی وب در توییتر بود، پیشنهاد داد که از علامت Hash یا # برای دسته‌بندی توییت‌های مرتبط به هم استفاده کنند. توییتی که در تصویر می‌بینید، اولین استفاده از هشتگ‌ها در طول تاریخ شبکه‌های اجتماعی مدرن است. از آن زمان، استفاده از هشتگ روز به روز رواج بیشتری پیدا کرد و از توییتر به سایر شبکه‌های اجتماعی سرایت کرد.

چرا از هشتگ‌ها استفاده می‌کنیم؟

هشتگ‌ها با انگیزه‌های متفاوتی استفاده می‌شوند. انگیزه اصلی استفاده از آنها مشخص کردن موضوع پست و گروه‌بندی مطالب مرتبط با هم در شبکه‌های اجتماعی است تا مخاطبان بتوانند پست‌های مرتبط با موضوع مورد نظرشان را به راحتی پیدا کنند.

تولیدکنندگان محتوا و برندها، از هشتگ‌ها برای جذب مخاطب بیشتر، مشخص کردن موضوع و حال و هوای پست، واکنش به اتفاقات و ترندهای روز، نشان دادن حمایت‌شان از یک رویداد یا پویش اجتماعی بهره می‌برند.

چطور هشتگ‌های مناسب را پیدا کنیم؟

در مورد نحوه هشتگ زدن توصیه‌های فراوانی وجود دارد. با کمی جستجو می‌توانید اطلاعات جالبی در این باره به دست آورید. در این پست، ما به چند توصیه مهم درباره هشتگ‌ها بسنده می‌کنیم:

- هشتگی که برای یک پست انتخاب می‌کنید باید مرتبط و متناسب با محتوا باشد.

- یک دسته هشتگ ثابت را در تمام پست‌هایتان تکرار نکنید. ممکن است تعدادی هشتگ عمومی داشته باشید که بخواهید در تمام محتواهای شما تکرار شوند اما، توصیه نمی‌شود این هشتگ‌ها را با یک ترکیب ثابت و بدون اضافه کردن هشتگ‌های اختصاصی و متفاوت برای هر پست تکرار کنید.

- می‌توانید از ترندهای روز و هشتگ‌های ترند در شبکه اجتماعی مورد نظر برای انتخاب هشتگ کمک بگیرید. با این کار به مخاطب نشان می‌دهید که برای موضوعات و وقایعی که در اجتماع شما رخ می‌دهد اهمیت قائلید. احتمال دیده شدن پست‌هایتان را هم بالا می‌برید.

- هشتگی که برای پست‌تان انتخاب کرده‌اید را در شبکه اجتماعی مورد نظر سرچ کنید و ببینید چه تعداد محتوا دارد. تعداد محتوای بالاتر به این معناست که احتمالا آن موضوع مخاطبان زیادی دارد و به خاطر همین هم تعداد زیادی محتوا برای آن تولید شده است. از طرف دیگر، نشان می‌دهد که پست شما رقابت بیشتری را برای جلب توجه مخاطبان تجربه خواهد کرد.

- از هشتگ‌هایی که رقبا برای پست‌هایشان استفاده می‌کنند، الهام بگیرید. با بررسی صفحه اجتماعی رقبا، اطلاعات جالبی به دست می‌آورید، از جمله اینکه چه هشتگ‌هایی می‌توانند مخاطبان بیشتری را در حوزه فعالیت شما داشته باشند.

- نباید کپشن پست را با تعداد زیاد هشتگ شلوغ کنید چون این کار باعث می‌شود مخاطب از محتوای شما حس اسپم بودن بگیرد. می‌توانید برای به هم نخوردن کپشن پست‌تان، هشتگ‌ها را در یک کامنت، زیر پست مربوطه بنویسید.

چند هشتگ برای پست‌هایمان بزنیم؟

هر شبکه اجتماعی ویژگی‌ها و شرایط خودش را دارد. بنابراین، در شبکه‌های اجتماعی مختلف، تعداد متفاوتی از هشتگ‌ها توصیه می‌شود. مثلا گفته می‌شود در توییتر یا فیسبوک، بهتر است حداکثر 2هشتگ در پست‌ها به کار ببریم. اینستاگرام در آخرین توصیه خود، تعداد 3 تا 5 هشتگ را توصیه‌ کرده اما بعضی بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد 20 هشتگ بیشترین Reach یا رسش را ایجاد کرده است. البته، تعداد و تنوع هشتگ‌ها خیلی بستگی به تجربه‌ای دارد که از انتشار محتوا و بازخورد مخاطبان‌تان در طول زمان پیدا می‌کنید و این اعداد و ارقام فقط در حد توصیه‌هایی کلی هستند.

روبیکا
۷ نکته طلایی برای تولید محتوا و کسب درآمد از روبیکا
نسخه جدید سرویس کسب درآمد روبیکا، مدتی است راه‌اندازی شده و خیلی‌ها را به فکر تولید محتوا و درآمدزایی از طریق آن انداخته است.
۵ موضوع پرمخاطب برای تولید محتوا در روبیکا
با راه افتادن سرویس جدید کسب درآمد روبیکا و خبرهایی که از درآمد خوب تولید محتوا در این پلتفرم به گوش می‌رسد، خیلی از کاربران به فکر تولید محتوا در روبیکا افتاده‌اند
چگونه یک فود بلاگر موفق بشویم؟
از زمان ظهور اولین سرویس‌های وبلاگ‌نویسی در اینترنت و در ادامه آن، شکل‌گیری شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و اینستاگرام تا همین امروز، غذا همیشه یک موضوع جذاب و پرطرفدار برای تولید محتوا بوده است.