وبلاگ‌‌؛ از خاطره‌نویسی تا بازاریابی محتوا

صحبت از وبلاگ و وبلاگ‌نویسی، بسیاری را به یاد سال‌های نه چندان دور در اوایل دهه ۱۳۸۰ شمسی می‌اندازد. زمانی که وبلاگ‌ها بستری بودند برای بیان تجربیات و نظرات شخصی و وبلاگ‌نویسان کاربرانی عادی بودند که روزمره و خاطرات خود را به رشته تحریر درمی‌آوردند و برای مخاطبان به اشتراک می‌گذاشتند.

رفته رفته وبلاگ‌نویسی دچار تغییراتی شد و روزنامه‌نگاران و متخصصان پا به این عرصه گذاشتند. وبلاگ‌ها به محیط‌هایی برای بیان نظرات تخصصی درباره سیاست، جامعه، فرهنگ، هنر و ... بدل شدند. در آن روزها پرمخاطب‌ترین بخش وب فارسی، همین وبلاگ‌ها بودند. اما این روزگار هم دوامی نداشت و فراگیری شبکه‌های اجتماعی و کوچ وبلاگ‌نویسان و کاربران به این فضای جدید، به مرور وبلاگ و وبلاگ‌نویسی را کم‌رنگ و بی‌رمق کرد. شیوع شبکه‌های اجتماعی از علاقه مردم به خواندن متن‌های بلند کاست و به مرور باعث شد تا دیگر کسی حوصله‌ خواندن مطلبی با بیش از صد کلمه را نداشته باشد.

اما این پایان کار وبلاگ‌ها و وبلاگ‌نویسی نبود. این بار حوزه بازرایابی بود که محتوا را بستر مناسبی برای تبلیغات و جذب مخاطب ‌دید. پس با ایده‌ای جدید و در قالبی نو، وبلاگ‌ها دوباره جان گرفتند. این بار دیگر خبری از روزمره‌نویسی و خاطرات نبود، مطالب عمومی‌تر شدند و هدف جذب مخاطب برای برندها بود.

دفترچه خاطرات آنلاین

اولین وبلاگ‌ها در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفتند. آن روزها وبلاگ، در مقام دفترچه خاطرات آنلاینی بودند که کاربران اینترنت، نظرات، تجربیات و علاقه‌مندی‌های خود را در آن به اشتراک می‌گذاشتند. در سال ۱۹۹۴ «جاستین هال» یکی از اولین وبلاگ‌های شناخته شده را به نام Links.net ایجاد کرد. این وبلاگ خانه‌ای بود که به وسیله لینک‌ها امکان دسترسی به دیگر سایت‌ها و یادداشت‌های شخصی را در اختیار کاربران قرار می‌داد.

«یورن بارگر»، وبلاگ‌نویس Robot Wisdom، در سال ۱۹۹۷ برای اولین بار از اصطلاح وبلاگ استفاده کرد. وبلاگ از دو کلمه وب (web) به معنای اینترنت و لاگ (log) به معنای دفترچه یادداشت تشکیل شده است.

محتوا پادشاه است!

در سال ۲۰۰۶ مفهوم جدیدی به نام Inbound Marketing یا بازاریابی درون‌گرا مطرح شد. این مفهوم باتمرکز بر ارتباط و تاثیرگذاری روی مخاطبان، به وجود آوردن حس اعتماد و یک رابطه طولانی مدت را هدف قرار می‌دهد. در این روش تلاش بر این است که مشتری تجربه خرید بهتری داشته باشد و به هیچ وجه احساس نکند که کالا یا خدماتی را بر خلاف میلش خریداری کرده است.

عنصر اصلی بازاریابی درون‌گرا، محتوا بود. به همین علت با مطرح شدن این ایده، وبلاگ‌ها نیز به عنوان بخش مهمی از استراتژی‌های بازاریابی، مورد توجه قرار گرفتند. بازاریاب‌های حرفه‌ای با گذشت زمان به این نتیجه رسیدند که هیچ چیز به اندازه محتوای باکیفیت نمی‌تواند بر جذب مشتری و ایجاد تعامل باکیفیت با آن‌ها تاثیرگذار باشد.

در دهه ۲۰۱۰، استفاده از وبلاگ‌ها به عنوان یکی از ابزارهای بازاریابی محتوا افزایش چشم‌گیری داشت و برای برندها اهمیت بسیاری پیدا کرد. اما علت این افزایش و اهمیت چیست؟

سئو مارکتینگ

ایجاد محتوای تازه و مفید در وبلاگ باعث می‌شود که موتورهای جستجو سایت شما را بیشتر شناسایی کنند و در نتایج جستجو نمایش دهند. بهبود رتبه‌بندی سایت شما در موتورهای جستجو باعث می‌شود که سایت شما ترافیک بیشتری جذب کند. این ترافیک بیشتر به معنای این است که روزانه افراد بیشتری با برند شما آشنا می‌شوند و این مساله در نهایت به فروش بیشتر شما منجر خواهد شد.

تقویت برندینگ

وبلاگ‌نویسی به شما این امکان را می‌دهد که صدای برند خود را به گوش مخاطبان برسانید. با انتشار مقالات مرتبط و ارزشمند، می‌توانید تخصص و دانش خود را در زمینه‌های مختلف نشان دهید و اعتماد مخاطبان را جلب کنید.

جذب و نگهداری مشتریان

ایجاد محتوای ارزشمند و مفید در وبلاگ باعث می‌شود که مشتریان به سایت شما بازگردند این امر می‌تواند باعث افزایش وفاداری مشتریان و در نتیجه افزایش فروش و درآمد شما شود.

ایجاد تعامل و ارتباط با مخاطبان

وبلاگ‌نویسی فرصتی برای ایجاد تعامل و ارتباط مستقیم با مخاطبان است. از طریق نظرات و بازخوردهای کاربران، می‌توانید نیازها و مشکلات آن‌ها را بهتر درک کرده و بهبودهایی در محصولات و خدمات خود ایجاد کنید.

افزایش نرخ تبدیل

محتوای وبلاگ شما می‌تواند به عنوان منابعی برای پست‌ها و اشتراک‌گذاری‌ها در شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد. این امر به افزایش تعامل و دسترسی به مخاطبان بیشتر کمک می‌کند.

افزایش مشارکت در شبکه‌های اجتماعی

مسائل فنی مانند اتصال اینترنت ناپایدار، کیفیت پایین صدا و تصویر و مشکلات نرم‌افزاری می‌تواند در برقراری جلسات آنلاین اختلال ایجاد کند و باعث کاهش کیفیت جلسات شود.

مزیت رقابتی

داشتن یک وبلاگ فعال و مفید به شما کمک می‌کند تا در بازار رقابتی برجسته‌تر شوید و مزیتی نسبی نسبت به رقبای خود داشته باشید. این امر می‌تواند به جذب مشتریان جدید و افزایش سهم بازار شما منجر شود.

به این دلایل است که مطرح‌ترین برندهای دنیا، بخشی را به عنوان وبلاگ در سایت خود درنظر گرفته‌اند و تلاش می‌کنند تا با داشتن استرتژی محتوای مناسب و ایجاد مقالات ارزشمند، به اهداف کسب و کار خود دست پیدا کنند.

وبلاگ و وبلاگ‌نویسی روزگار بلندی را پشت سر نگذاشته و نسبتا مفهوم جدیدی به حساب می‌آید، اما در همین زمان کوتاه، تغییرات بسیاری را پشت سر گذاشته است و قطعا آینده متفاوتی هم خواهد داشت. برای مثال این روز‌ها در شبکه‌های اجتماعی با مفهوم تازه‌ای به نام ولاگ مواجه هستیم. ولاگ خلاصه کلمه ویدئوبلاگ است که شاخه‌ای از وبلاگ به حساب‌ می‌آید که در آن از ویدئو به عنوان رسانه اصلی استفاده می‌شود. اکنون باید منتظر نشست و دید که چه اینده جذابی در انتظار وبلاگ و وبلاگ‌نویسان است.

روبیکا
یونایتد نفرین شده؛ داستان آقای خاص فوتبال انگلستان
فیلم «یونایتد نفرین شده »(The Damned United)، محصول سال ۲۰۰۹، یکی از آثار برجسته در ژانر درام ورزشی به کارگردانی تام هوپر است. این فیلم داستان پرماجرا و پرتنش «برایان کلاف»، یکی از معروف‌ترین و جنجالی‌ترین مربیان فوتبال انگلستان، را روایت می‌کند و تمرکز آن بر دوره کوتاه و پرمخاطره او در تیم لیدز یونایتد در سال ۱۹۷۴ است. این فیلم بر اساس کتابی با همین نام، نوشته دیوید پیس، ساخته شده است. محمدرضا صدر این کتاب را ترجمه کرده که در ایران توسط نشر چشمه به چاپ رسیده است.
در انتهای شب؛ همه چیزهایی که نشد!
«در انتهای شب» اولین تلاش آیدا پناهنده در حوزه سریال‌سازی است. او پیش از این کارگردانی فیلم‌های ناهید، اسرافیل و تی تی را بر عهده داشته و سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را نیز برای فیلم زاوالا نیز کسب کرده است. در این اثر پارسا پیروزفر و هدی زین‌العابدین به ایفای نقش پرداخته‌اند.
حماسه مکس دیوانه؛ یک دو سه، اکشن!
«جرج میلر» در سال ۲۰۱۵ پس ۳۲ سال تصمیم گرفت که چهارمین فیلم فرنچایز(جهان تصویری) مکس دیوانه را بسازد. «مکس دیوانه: جاده خشم» با بازی «تام هاردی» و «شارلیز ترون» با اسقبال خوب مخاطبان مواجه شد و توانست فروش ۲۰۰ میلیون دلاری را در گیشه تجربه کند. این فیلم علاوه بر استقبال بینندگان، با نظر مثبت منتقدان نیز روبرو شد و جوایز سینمایی متعددی را از آن خود کرد. در چنین شرایطی جرج میلر که پیش از این گفته بود «جاده خشم» آخرین فیلم دنیای مکس دیوانه است، در سال ۲۰۲۴ فیلم «حماسه مکس دیوانه: فیوریوسا» را ساخت.
نسخه جدید روبیکا منتشر شد
از نسخه جدید روبیکا با تمرکز بر بهبود سرویس فیلم و سریال این سوپراپلیکیشن رونمایی شد.
درمان آنلاین، جایگزینی برای مراجعه حضوری؟
با پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات، فعالین صنعت‌های مختلف به استفاده از فناوری‌های آنلاین و ارتباطی روی آوردند. صنعت مراقبت درمان نیز از این قاعده مستثنی نبود و پیش از بسیاری از صنایعی که امروز می‌بینیم، استفاده از فناوری‌های ارتباطی را آغاز کرد. اولین تجربه‌های درمان غیرحضوری مربوط به چه زمانی است؟ این روش در طول زمان چه تغییراتی داشته؟ درمان و مشاوره آنلاین تا چه اندازه می‌‎تواند مفید و موثر باشد؟ آیا می‌تواند جایگزینی کامل برای مراجعه حضوری به دکتر باشد؟