حماسه مکس دیوانه؛ یک دو سه، اکشن!

«جرج میلر» در سال ۲۰۱۵ پس ۳۲ سال تصمیم گرفت که چهارمین فیلم فرنچایز(جهان تصویری) مکس دیوانه را بسازد. «مکس دیوانه: جاده خشم» با بازی «تام هاردی» و «شارلیز ترون» با اسقبال خوب مخاطبان مواجه شد و توانست فروش ۲۰۰ میلیون دلاری را در گیشه تجربه کند. این فیلم علاوه بر استقبال بینندگان، با نظر مثبت منتقدان نیز روبرو شد و جوایز سینمایی متعددی را از آن خود کرد. در چنین شرایطی جرج میلر که پیش از این گفته بود «جاده خشم» آخرین فیلم دنیای مکس دیوانه است، در سال ۲۰۲۴ فیلم «حماسه مکس دیوانه: فیوریوسا» را ساخت.

در فیلم جاده خشم، جرج میلر شخصیت فیوریوسای نگهبان را خلق کرد. زنی با سر تراشیده و دست قطع شده که در میان مردان عجیب و غریب لشگر «جوی جاویدان» در هرزآباد، مورد اعتماد او قرار گرفته است. اما فیوریوسا به جوی جاویدان خیانت می‌کند و در مسیر فرار با مکس دیوانه آشنا می‌شود. در قسمت جدید مکس دیوانه میلر گذشته فیوریوسا را به تصویر می‌کشد؛ این که بر او چه گذشته است.

سرزمینی که هنوز سبز است

در جهانی که چیزی جز بیابان و آفتاب و بنزین و آتش وجود ندارد، در نقطه‌ای که کسی از آن اطلاع ندارد، سرزمین سرسبزی وجود دارد که هنوز درخت دارد، درختانش بار می‌دهند و آب فراوان در دسترس همه است. راز سرسبزی این قلمرو آن است که دیگران آن را کشف نکرده‌اند، پس اگر دیگری این مکان را یافت باید با او جنگید و اجازه نداد که به دیگران خبر دهد.

اکشن در روزگار ایدئولوژیک

در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی سینمای هالیوود با این روزها متفاوت بود. کارگردانان را به دنبال آن نبودند که تفکر و نظریه خاصی را به کمک فیلم خود بیان کنند. کمتر دیده می‌شد که برای ترویج یک ایدئولوژی از سینما استفاده شود. فیلم‌ها قرار نبود که اصلاح‌کننده یا حتی آگاهی‌بخش باشند، فیلم برای سرگرمی ساخته میشد و هرچه بزن بزن و بکش بکش بیشتری داشت، سرگرم‌کننده‌تر بود. از این سال‌ها به عنوان عصر طلایی سینمای اکشن یاد می‌شود. در همین دوره بود که ستارگانی مانند استیو مک‌کوئین، بروس لی و کلینت ایستوود ظهور کردند و فیلم‌هایی مانند جیمز باند ساخته شد.

با آغاز دهه ۱۹۹۰ میلادی و شروع جهانی شدن، ساختار فیلم‌های سینمایی نیز تغییر کرد. رفته رفته فیلم‌های انتقادی جای سینمای اکشن را گرفتند. این روند تا به امروز ادامه داشته و سال‌هاست که کمتر فیلم اکشنی موفق به بردن جوایز سینمایی شده است.

عده‌ای ممکن است این اتفاق را مثبت تلقی کند، چرا که باعث شده تا سلیقه مخاطبان از فیلم‌های بزن بزن و بکش بکش به فیلم‌های آگاهی‌بخش و انتقادی تبدیل شود. اما فارغ از این نگاه که به سینما به عنوان یک ابزار فرهنگی و اجتماعی نگاه می‌کند، سینما در وهله اول یک سرگرمی است. مردم برای گذران وقت و تفریح به سینما می‌روند و در آن جا به دنباله رساله نظری نیستند. پس مهم است که فیلم اکشن ساخته شود و مهم‌تر از آن، این است فیلم اکشن خوب ساخته شود.

در سال‌های اخیر که سینمای هالیوود به عنوان سردمدار سینمای اکشن، با فقر فیلم خوب در این ژانر مواجه شده، جرج میلر با از سرگیری ساخت سری فیلم‌های مکس دیوانه، توانست فیلم جاده خشم را بسازد و استقبال مردم و منتقدان را در کنار هم داشته باشد.

در سال ۲۰۲۴ او با اسپین اف « فیوریوسا» از دنیای مکس دیوانه، به سینما برگشت و باز هم نوید یک اکشن خوب را به بینندگان داد. این فیلم علی‌رغم برخی ضعف‌ها که باعث فروش پایین آن در گیشه نیز شد، اما همچنان یکی از بهترین آثار اکشن سینما در چند سال اخیر است.

فیوریوسا؛ حماسه‌ای تازه!

اسپین اف فیوریوسا اولین فیلم مجموعه مکس دیوانه است که در آن جلوه‌های ویژه به کار گرفته شده است. تا پیش از این، حتی در فیلم جاده خشم نیز از جلوه‌های ویژه کامپیوتری استفاده نشده بود و اجرای تک تک صحنه‌ها با استفاده از جلوه‌های میدانی بود. این استفاده از جلوه‌های کامپیوتری در برخی صحنه‌های فیلم فیوریوسا کاملا به چشم مخاطب می‌آید و از نقاط منفی این اثر به حساب می‌آید. با این حال صحنه‌های اکشن بلندی که بدون کات فیلم‌برداری شده‌اند، جذابیت دو چندانی به فیلم فیوریوسا می‌دهند و به نوعی آن نقاط ضعف را می‌پوشانند.

فیوریوسای کم‌سن و سال، اولین کودکی است که در دنیای مکس دیوانه حضور پیدا می‌کند و بخش زیادی از فیلم در کودکی فیوریوسا سپری می‌شود. شاید این نکته به نظر کمی حوصله سربر برسد، اما بازی درخشان «آلیا براون»، صحنه‌های اکشن جذاب و اطلاعاتی که از سرزمین هرزآباد به بیننده داده می‌شود، این بخش فیلم را نیز جذاب کرده است.

حضور «آنیا تیلور جوی» در نقشی که پیش از این، «شارلیز ترون» ایفای آن را بر عهده داشت، با واکنش منفی کاربران مواجه شده بود. اما خیلی بی‌راه نیست اگر بگوییم که او توانست سربلند از این ماموریت بیرون آید و فیوریوسا جوان را به خوبی به تصویر بکشد. حضور «کریس همسورث» در نقش دمنتوس نیز از جذابیت‌های فیلم است. مردی دیوانه که خشونت و رذالتش را پشت لایه‌ای از حماقت پنهان کرده و همسورث نیز در به تصویر کشیدن این احساسات و حالات متناقض، تجربه موفقی داشته است.

با وجود برخی نقاط ضعف، «حماسه مدکس: فیوریوسا» از درخشان‌ترین آثار اکشن چند سال اخیر سینمای جهان است و علاقه‌مندان سینما به هیچ وجه نباید تماشای آن را از دست دهند. شما می‌توانید از طریق سایت و اپلیکیشن روبیکا، این فیلم را بدون نیاز به خرید حق اشتراک تماشا کنید.

روبیکا
جان کنستانتین؛ ضدقهرمان جذاب دنیای دی‌سی
جان کنستانتین یکی از شخصیت‌های عجیب و غریب دنیای ابرقهرمانی است. او به اکثر قهرمان‌هایی که می‌شناسیم شباهت ندارد.
شوگون؛ ماجراجویی، تاریخ و جنگ
سریال «شوگون» (Shogun) به تازگی از شبکه Hulu و FX پخش شده است و روایتگر داستان «ویلیام آدامز»، دریانورد انگلیسی است که در سال ۱۶۰۰ پا به ژاپن گذاشت.
مون نایت؛ قهرمان تاریک مارول!
مون نایت یا شوالیه ماه ابرقهرمانی از دنیای مارول است که اولین بار در سال ۱۹۷۵ به عنوان ضدقهرمان در کمیک‌های مارول حضور یافت و به مرور با اتفاقاتی که در زندگی‌اش رخ داد، به قهرمانی که شب‌ها با جنایت‌کاران و تبهکاران مبارزه می‌کند، بدل شد.
در انتهای شب؛ همه چیزهایی که نشد!
«در انتهای شب» اولین تلاش آیدا پناهنده در حوزه سریال‌سازی است. او پیش از این کارگردانی فیلم‌های ناهید، اسرافیل و تی تی را بر عهده داشته و سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را نیز برای فیلم زاوالا نیز کسب کرده است. در این اثر پارسا پیروزفر و هدی زین‌العابدین به ایفای نقش پرداخته‌اند.