یونایتد نفرین شده؛ داستان آقای خاص فوتبال انگلستان

فیلم «یونایتد نفرین شده »(The Damned United)، محصول سال ۲۰۰۹، یکی از آثار برجسته در ژانر درام ورزشی به کارگردانی تام هوپر است. این فیلم داستان پرماجرا و پرتنش «برایان کلاف»، یکی از معروف‌ترین و جنجالی‌ترین مربیان فوتبال انگلستان، را روایت می‌کند و تمرکز آن بر دوره کوتاه و پرمخاطره او در تیم لیدز یونایتد در سال ۱۹۷۴ است. این فیلم بر اساس کتابی با همین نام، نوشته دیوید پیس، ساخته شده است. محمدرضا صدر این کتاب را ترجمه کرده که در ایران توسط نشر چشمه به چاپ رسیده است.

تاج‌گذاری در قلمروی دشمن

در سال‌های دور فوتبال انگلستان که خبری از مربی‌های کاریزماتیک و صاحب‌سبک نبود، در تیم دربی کانتی سرمربی ظهور می‌کند که جلوتر از زمان خویش است. او تیم دربی کانتی را از قعر جدول سطح دوم فوتبال انگلستان به مقام قهرمانی سطح یک می‌رساند و خبر حضور یک قهرمان جدید را به اهالی جزیره می‌دهد.

براین کلاف در نهایت با مدیران دربی کانتی به مشکل برمی‌خورد و از این تیم جدا می‌شود. در همین اثنا است که لیدز یونایتد به او پیشنهاد مربی‌گری می‌دهد و قرار می‌شود که جانشین «دان روی» شود. دان روی مربی موفق لیدز است که این تیم را ترک کرده تا سرمربی تیم ملی انگلستان شود. کلاف هرگز با مربی اپرافتخار لیدز رابطه خوبی نداشت و به نوعی روی دشمن اصلی او در دنیای فوتبال و خارج از آن به حساب می‌آمد. حال قرار است که کلاف جانشین روی شود و با میراث او و در قلمرویش برای موفقیت بجنگند.

دنیای فوتبال در قاب سینما

کمتر فیلمی درباره فوتبال ساخته شده است که هم بتواند وجه درام و سینمایی داستان ر ا حفظ کند و هم قادر باشد که تصویری واقعی از جهان فوتبال به بینندگان ارائه دهد. یونایتد نفرین شده یکی از همین فیلم‌هاست که توانسته با دقت و ظرافت، داستانی پرتنش و احساس‌برانگیز را خلق کند که نه تنها طرفداران فوتبال، بلکه هر بیننده‌ای را به خود جذب کند. «پیتر مورگان»، نویسنده فیلم‌نامه اثر، با استفاده از فلش‌بک‌های مکرر به دوران موفقیت‌آمیز کلاف در تیم دربی کانتی و مقایسه آن با دوران پرتنش او در لیدز یونایتد، به خوبی توانسته است تضاد میان دو دوره از زندگی او را به نمایش بگذارد.

تام هوپر، کارگردان فیلم، با دقت و استادی توانسته فضایی واقعی و ملموس از دنیای فوتبال دهه ۷۰ انگلستان خلق کند. او با استفاده از لوکیشن‌های واقعی و توجه به جزئیات، حس و حال آن دوران را به خوبی به تصویر کشیده است. یکی از نقاط قوت کارگردانی هوپر، توانایی او در ایجاد تنش و درام در صحنه‌های مختلف فیلم است؛ از بازی‌های پرتنش فوتبال گرفته تا لحظات حساس و دراماتیک در پشت صحنه.

هوپر همچنین توانسته است با استفاده از جلوه‌های بصری و موسیقی متن مناسب، به فیلم جلوه‌ای خاص ببخشد. موسیقی متن فیلم، که توسط رابرت لین ساخته شده، با استفاده از تم‌های حماسی و دراماتیک، حس و حال صحنه‌ها را تقویت کرده و به مانند روحی در جان فیلم دمیده شده است..

بازیگری در میان جنون و نبوغ

بازی مایکل شین در نقش برایان کلاف یکی از نقاط قوت برجسته این فیلم است. شین با توانمندی فراوان شخصیت پیچیده و چندوجهی کلاف را به تصویر کشیده است. او موفق شده تا جاذبه و کاریزمای کلاف را همراه با جنبه‌های منفی شخصیت او مانند غرور و لجاجت، به خوبی نشان دهد. همبازی او، تیموتی اسپال در نقش پیتر تیلور، دستیار وفادار کلاف، نیز نقش مهمی در موفقیت فیلم دارد. تعامل میان این دو بازیگر به خوبی روابط پیچیده و دوستانه میان کلاف و تیلور به نمایش گذاشته است.

علاقه‌مندان سینما و به‌ویژه آن‌هایی که هوادار فوتبال نیز هستند، می‌توانند فیلم یونایتد نفرین شده را با دوبله فارسی، بدون نیاز به خرید حق اشتراک، در روبیکا تماشا کنند.

روبیکا
جاماندگان؛ یک کمدی از افسردگی و تنهایی
«جاماندگان‌» (The Holdovers) آخرین اثر الکساندر پین، کارگردان آثاری چون «درباره اشمیت» (About Schmidt)، «راه‌های جانبی» (Sideways) و «نبراسکا» (Nebraska) است. این اثر در فستیوال اسکار ۲۰۲۴ نامزد دریافت پنج جایزه، از جمله جایزه بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل زن و ... شده است.
شوگون؛ ماجراجویی، تاریخ و جنگ
سریال «شوگون» (Shogun) به تازگی از شبکه Hulu و FX پخش شده است و روایتگر داستان «ویلیام آدامز»، دریانورد انگلیسی است که در سال ۱۶۰۰ پا به ژاپن گذاشت.
افعی تهران؛ مصائب آقای کارگردان
سامان مقدم پنج سال پس از ساخت کمدی پرطرفدار «دیوار به دیوار»، به تازگی با درامی متفاوت که پیمان معادی فیلمنامه‌اش را نوشته به شبکه خانگی آمده است. پیمان معادی در ابتدا قصد داشت که خودش افعی تهران را بسازد، اما مشغله‌های بسیارش باعث شد تا ساخت فیلمنامه‌اش را به سامان مقدم بسپارد.