سفر، گردشگری و تولید محتوا

سفر از دیرباز برای نوع بشر جذاب بوده است. ادیان آسمانی به سفر توصیه کرده‌اند و سیاحت از قدیم، راهی برای پخته شدن و کسب تجربه بوده است. در فرهنگ‌های مختلف، گردشگران و سیاحان معروفی وجود داشته‌اند؛ از ناصر خسرو قبادیانی و سعدی گرفته تا مارکوپولوی معروف! سنت سفرنامه‌نویسی هم از قدیم میان جهانگردها و سیاحان رواج داشته و جهانگردان معروف، تجربیات خود را از طریق مکتوب کردن آنها با دیگران به اشتراک می‌گذاشته‌اند.

با راه افتادن شبکه جهانی وب و بعدتر وبلاگ‌ها، گردشگران به مرور عادت کردند تجربیاتشان را از طریق فضای مجازی با علاقمندان به اشتراک بگذارند. با ظهور شبکه‌های اجتماعی تصویری مثل اینستاگرام و یوتیوب و با توجه به جنس تجربه گردشگری و پتانسیل بالای آن برای انتقال احساس و تجربیات با کمک تصاویر، این شبکه‌های اجتماعی به فضایی ایده‌آل برای گردشگران تبدیل شدند.

چطور بلاگر سفر موفقی شویم؟

مطمئنا کمبودی در زمینه تعداد بلاگرهای گردشگری و سفر در دنیا وجود ندارد و واقعیت این است که در این راه، کم رقیب نخواهید داشت. بنابراین، شما برای موفق شدن و دیده شدن باید متفاوت باشید. قابلیت‌های منحصر به فرد خودتان را بشناسید و از آنها به خوبی استفاده کنید. در ادامه به چند توصیه کلی برای موفق شدن در این زمینه اشاره می‌کنیم:

تجربه گردشگری و سفر را در قالبی خاص و متفاوت به تصویر بکشید

هر چقدر هم که مکان‌هایی که به آنها سفر کرده‌اید زیبا و دیدنی باشد، اگر نتوانید زیبایی و شکوه آنها را در قالب کلمات و تصاویر ثبت کنید، در جذب مخاطب به عنوان بلاگر موفق نخواهید بود. ویژگی منحصر به فرد خودتان را پیدا کنید. این ویژگی می‌تواند وسیله نقلیه‌ای باشد که با آن سفر می‌کنید (مثلا یک ون که آن را برای سفر مناسب‌سازی کرده‌اید) یا همسفرانتان یا تم ثابتی که برای عکس گرفتن در مکان‌های مختلف آن را تکرار می‌کنید، یا مقصد سفرهایتان. مثلا، صفحه شما می‌تواند به انعکاس تجربه‌ها و ماجراجویی‌های شما در کوهنوردی اختصاص پیدا کند یا ژانر سفر و گردشگری را با موضوعی دیگر مثل فود بلاگری، امتحان و معرفی غذاهای محلی و خیابانی و کلا تولید محتوا در حوزه غذا ترکیب کنید.

مخاطب را هدف بگیرید

هر بلاگر سفری نیاز دارد با کمک هشتگ‌های مناسب، کپشن‌ها و از همه مهمتر تصاویر و ویدیوهای باکیفیت، مخاطب هدف خاص خودش را پیدا کند. به خصوص در زمینه گردشگری، فعالیت مستمر به عنوان بلاگر مساله بسیار مهمی محسوب می‌شود. هر تعداد دنبال‌کننده هم که داشته باشید، نیاز است با کمک محتوای جذاب، لحن مناسب، برنامه‌ریزی درست و بهره بردن از ابزار مناسب، فعالیت‌تان را استمرار ببخشید.

مهارت‌های عکاسی

برای تولید محتوا در زمینه‌های دیگر، سر در آوردن از عکاسی و مهارت‌های اولیه آن خیلی هم ضروری نیست اما، در مورد تولید محتوای گردشگری، پیشنهاد می‌شود حداقل اصول اولیه عکاسی و ویرایش عکس را یاد بگیرید. شما قرار است شکوه و زیبایی یک مکان تاریخی یا جاذبه طبیعی را به مخاطب نشان بدهید؛ بنابراین دانستن کمی ترکیب‌بندی و ویرایش عکس، کمک بزرگی به شما می‌کند. گاهی تصویری که از یک منظره ثبت کرده‌اید با کمی دستکاری در نور، زیبایی و شکوه آن مکان را خیلی بهتر منعکس می‌کند و پیش روی مخاطب می‌گذارد.

از جاذبه‌های گردشگری ناشناخته اطرافتان شروع کنید

در مسیر بلاگر شدن، شاید هزینه کردن برای سفرهای دور و دراز در مراحل اولیه خیلی عاقلانه نباشد. بنابراین، پیشنهاد می‌شود از جاذبه‌های گردشگری اطرافتان شروع کنید. مناظر طبیعی زیبای شهر یا استان‌تان را معرفی کنید یا سری به موزه‌ها و اماکن تاریخی اطراف بزنید که فکر می‌کنید از دید عموم مردم، پنهان مانده است.

از مطالب مفید دیگران در زمینه گردشگری و سفر کمک بگیرید

شاید تجربیات مرتبط با سفر و گردشگری شما آنقدر نباشند که بتوانید به صورت مداوم یک صفحه را به روز نگه دارید و به آن مرتبا محتوا تزریق کنید. در این صورت، هیچ اشکالی ندارد اگر از تجربیات دیگران، اخبار یا مطالبی که در سایت‌های معتبر ایرانی و بین‌المللی درباره گردشگری منتشر می‌شوند و با سبک و سیاق صفحه شما همخوانی دارند، کمک بگیرید. البته، در این راه به حقوق تولیدکنندگان محتوای دیگر احترام بگذارید و سعی کنید اگر مطلب یا تصویری را از جایی دیگر کپی می‌کنید، حتما به منبع آن اشاره کنید.

برنامه‌ریزی درازمدت داشته باشید

ایراد بسیاری از کسانی که از تجربه‌های شخصی سفر و گردشگری‌شان می‌نویسند، این است که از نقطه‌ای به بعد دیگر محتوایی برای انتشار ندارند. اینجاست که برنامه‌ریزی درازمدت و تولید محتوای هوشمندانه اهمیت خودش را نشان می‎‌دهد. داشتن یک تقویم محتوایی خیلی می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

روبینو، روبیشو و تولید محتوای گردشگری

روبینو به عنوان یک شبکه اجتماعی تصویرمحور، فضای خوبی برای تولید محتوا توسط گردشگران است. این فضا علاوه بر لذت به اشتراک گذاشتن تجربه سیاحت، به شما امکان می‌دهد با تامین محتوا از طریق سرویس کسب درآمد، درآمدزایی هم بکنید.

این روزها در روبینو یک مسابقه جذاب با عنوان «روبیشو» هم در حال برگزاری است که با تولید محتوا در زمینه گردشگری یا سایر موضوعات، می‌توانید در آن شرکت کنید. روبیشو جوایز جذابی مثل پژو 206، آیفون 13، اپل واچ و... دارد. برای شرکت در آن، کافی است در روبینو تولید محتوا کنید و در کپشن پست‌هایتان، #روبیشو را فراموش نکنید.

روبیکا
سرویس کسب درآمد روبیکا؛ تجربه یک درآمد شیرین و هیجان‌انگیز
روبیکا به تازگی سرویس کسب درآمدش را با امکاناتی هیجان‌انگیز دوباره راه‌اندازی کرده است.
اصول و ابزار عکاسی برای شبکه‌های اجتماعی
عکاسی یکی از مسائل مهم در تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی است.
چگونه یک فود بلاگر موفق بشویم؟
از زمان ظهور اولین سرویس‌های وبلاگ‌نویسی در اینترنت و در ادامه آن، شکل‌گیری شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و اینستاگرام تا همین امروز، غذا همیشه یک موضوع جذاب و پرطرفدار برای تولید محتوا بوده است.