چگونه یک فود بلاگر موفق بشویم؟

از زمان ظهور اولین سرویس‌های وبلاگ‌نویسی در اینترنت و در ادامه آن، شکل‌گیری شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و اینستاگرام تا همین امروز، غذا همیشه یک موضوع جذاب و پرطرفدار برای تولید محتوا بوده است. غذا در روبینو هم موضوع جذابی است و دنبال‌کنندگان خاص خودش را دارد. تولید محتوا درباره غذا یا اصطلاحا فود بلاگری، شاخه‌های زیادی دارد و گستره متنوعی را شامل می‌شود. طبق یک تعریف ساده، اگر محتوای تولیدشده توسط شما در رابطه با غذا باشد، شما یک فود بلاگر محسوب می‌شوید؛ از آموزش آشپزی گرفته تا رستورانگردی، از سفر و معرفی غذاهای ملل و اقوام مختلف تا امتحان کردن غذاهای خیابانی و عکاسی غذا و... در این پست، مروری داریم بر این پدیده شیرین.

قصه فود بلاگری از کجا شروع شد؟

احتمالا پیشینه منتقدین غذا و تیسترهای امروزی به دربار پادشاهان باز می‌گردد. در دربار پادشاهان، همیشه افرادی بودند که ماموریت داشتند غذا را قبل از پادشاه و خاندان سلطنتی امتحان کنند و از کیفیت و سلامت آن اطمینان حاصل کنند. بعدها با رشد صنعت چاپ، منتقدان غذا به وجود آمدند که در مورد رستوران‌های مطرح کتاب می‌نوشتند و با گسترش رسانه‌های جمعی، ستون‌های ثابتی در روزنامه‌ها و نشریات به آنها اختصاص داده شد. منتقدان غذا، رستوران‌های مختلف را امتحان می‌کردند و درباره آن نقد و بررسی حرفه‌ای می‌نوشتند. پدیده فود بلاگری هم، همانطور که از اسمش پیداست با فراگیر شدن اینترنت و ظهور وبلاگ‌ها و بعدها شبکه‌های اجتماعی شکل گرفت و جهانی شد.

شاید اولین وبلاگ‌های مربوط به غذا و خوراکی‌ها به قصد تفنن و به عنوان تفریحی برای صاحبانشان شکل گرفتند اما در دنیای امروز، فود بلاگری نه تنها یک تفریح شیرین، بلکه ابزاری برای درآمدزایی و بازاریابی برندها هم به شمار می‌آید. امروزه شاهد هستیم که رستوران‌ها، تولیدکنندگان مواد غذایی و... از اینفلوئنسرهای حوزه غذا یا همان فودبلاگرها برای معرفی و ارتقاء برندشان استفاده می‌کنند. در واقع، هر فود بلاگری با توجه به سبک کارش در گذر زمان تعدادی هوادار و دنبال‌کننده جذب می‌کند که روی آنها نفوذ دارد و برندها از این نفوذ برای تبلیغات بهره می‌برند.

فود بلاگری چه شاخه‌هایی دارد؟

همانطور که گفتیم، فود بلاگری زیرشاخه‌های زیادی دارد مثلا، به اشتراک گذاشتن دستورهای آشپزی، تست غذا یا نوشیدنی، امتحان دستورهای آشپزی فود بلاگرها و آشپزهای معروف، تغذیه سالم و دستور پخت آنها، غذای ملل یا اقوام، غذاهای گیاهی، آموزش پخت غذاهای فوری و... اینکه از بین این شاخه‌های متنوع، کدام را برای تولید محتوا انتخاب می‌کنید به عوامل مختلفی مثل ظرفیت‌ها و دسترسی‌های شما به عنوان تولیدکننده محتوا، پلتفرم و مخاطب هدفی که انتخاب کرده‌اید، بستگی دارد.

مراحل ساخت یک صفحه اجتماعی خوب برای فود بلاگری

1. اول از همه، پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهید فود بلاگر موفقی بشوید، روی یک شاخه از شاخه‌های متنوع فود بلاگری متمرکز شوید و مخاطب هدف خودتان را نیز به درستی تعریف کنید. در این فرایند انتخاب موضوع و مخاطب، حتما پلتفرمی که برای تولید محتوا انتخاب کرده‌اید را نیز در نظر بگیرید. مثلا اگر روبینو را برای تولید محتوا انتخاب کرده‌اید، فکر کنید که چه دسته‌ای از علاقمندان به غذا را در این پلتفرم می‌توانید پیدا کنید. در این راه، جستجوی هشتگ‌های مرتبط با غذا هم می‌تواند به شما کمک کند. مثلا، هشتگ‌های پربازدید مرتبط با غذا را در روبینو جستجو کنید و ببینید، هر کدام چقدر طرفدار دارند.

2. یک اسم خوب برای صفحه شبکه اجتماعی یا وبلاگ‌تان انتخاب کنید. برای انتخاب اسم، وقت بگذارید و خلاقیت به خرج دهید. توجه داشته باشید که استفاده از ترکیب‌های ساده و القابی مثل آقا یا خانمِ آشپز یا سرآشپز و... کمی تکراری شده است. بهتر است اسمی که انتخاب می‌کنید، اشاره‌ای قابل فهم به موضوع و شاخه‌ای از فودبلاگری که هدف قرار داده‌اید، داشته باشد.

3. حالا به قسمت جذاب و اصلی کار یعنی تولید محتوا می‌رسیم. بهتر است سبک خودتان را در تولید محتوا خلق کنید. توجه داشته باشید که فود بلاگری موضوعی است که خیلی‌ها سراغ آن می‌روند. بنابراین، شما باید فرم متفاوت و منحصربه‌فرد خودتان را خلق کنید و صفحه یا وبلاگ‌تان را از نمونه‌های مشابه، که رقیب شما در جلب مخاطب هستند، متمایز کنید. ببینید چه چیز متفاوتی می‌توانید به مخاطبتان پیشنهاد کنید. مثلا، نوع خاصی از فیلمبرداری، موسیقی یا بیان متفاوت می‌توانند وجه تمایز شما از صفحات مشابه باشند.

فودبلاگرهای معروفی که در روبیکا فعالیت می‌کنند

مستر تابه، مستر فودکس، نون و سین و سوپرریویو از فود بلاگرهای معروفی هستند که در روبینو صفحه رسمی دارند و به فعالیت مشغولند. همه این بلاگرها در حوزه غذا فعالیت می‌کنند، اما اگر سری به صفحه آنها در روبینو بزنید، متوجه می‌شوید که هر کدام سبک یا اصطلاحا ژانر خودشان را در تولید محتوا دارند. مستر تابه و مستر فودکس بیشتر در زمینه آموزش غذا و رسپی‌های مختلف فعالیت می‌کنند؛ در حالیکه نون و سین بیشتر دنبال امتحان کردن غذاهای فست فودی و خوشمزه‌جات خیابانی است. از آن طرف، فودبلاگرهایی مثل سوپرریویو دنبال تست کردن کیفیت، نحوه استفاده و گاهی هم مقایسه مواد غذایی تولیدشده توسط برندهای مختلف هستند.

روبیکا
۵ موضوع پرمخاطب برای تولید محتوا در روبیکا
با راه افتادن سرویس جدید کسب درآمد روبیکا و خبرهایی که از درآمد خوب تولید محتوا در این پلتفرم به گوش می‌رسد، خیلی از کاربران به فکر تولید محتوا در روبیکا افتاده‌اند
اصول و ابزار عکاسی برای شبکه‌های اجتماعی
عکاسی یکی از مسائل مهم در تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی است.
پدیده دابسمش و رازهای ساخت یک دابسمش موفق
#دابسمش از هشتگ‌های پربیننده روبیکاست و تعداد زیادی از کاربران روبیکا در روبینو و پیامرسان به تولید و انتشار این ویدیوهای بامزه مشغولند.