اصول و ابزار عکاسی برای شبکه‌های اجتماعی

عکاسی یکی از مسائل مهم در تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی است. خصوصا در شبکه‌های اجتماعی مثل روبینو و اینستاگرام که بر پایه تصویر هستند، عکس‌ها حرف اول را می‌زنند. 3 ثانیه، زمان طلایی است که تعیین می‌کند مخاطب مطلب‌تان را می‌خواند یا از آن عبور می‌کند. این زمان کوتاه است که مشخص می‌کند مخاطب اصطلاحا به قلاب شما گیر کرده یا از محتوایتان عبور خواهد کرد. در این پست، نگاهی داریم به اصول اولیه عکاسی برای کسانی که می‌خواهند برای شبکه‌های اجتماعی مخصوصا روبینو که شبکه اجتماعی روبیکاست، محتوا تولید کنند. آنچه در این پست خواهیم گفت فقط مروری اولیه بر اصول عکاسی است و می‌تواند سرنخی برای جستجوهای بیشتر باشد و به شما ایده بدهد.

ترکیب‌بندی

ترکیب‌بندی یکی از مسائل مهم در عکاسی است. این ترکیبِ عناصر درون قاب است که تعیین می‌کند بیننده از تماشای عکس‌تان لذت خواهد برد یا نه، یا داستان و ایده مورد نظر شما از طریق عکس به او منتقل خواهد شد یا خیر. ترکیب‌بندی از اصولی مشخص پیروی می‌کند:

قانون یک سوم، تقارن و تکرار

یکی از قوانین مهم در ترکیب‌بندی، قانون یک سوم یا The Rule of Thirds است که از اصول زیربنایی در عکاسی به شمار می‌آید. به زبان ساده، این قانون می‌گوید اگر طول و عرض قاب تصویر را به کمک خطوط به سه قسمت مساوی تقسیم کنید، عنصری که می‌خواهید تمرکز عکس روی آن باشد باید روی محل تلاقی این خطوط و در واقع در یک سوم تصویر قرار بگیرد.

قانون مهم دیگر، تقارن است که باعث ایجاد احساس هماهنگی و تعادل هنگام مشاهده تصویر می‌شود. استفاده از الگوها و تکرار نیز، یک تکنیک موثر در ترکیب‌بندی به شمار می‌آید. استفاده از الگوها تصویر شما را دیدنی‌تر می‌کند، باعث می‌شود چشم مخاطب درون قاب تصویر بچرخد و همه نقاط آن را ببیند. همچنین، توصیه می‌شود اگر عنصری تکرارشونده در تصویر وجود دارد، تعداد آن در قاب، فرد باشد تا جذابیت بصری بیشتری برای مخاطب ایجاد شود. هر کدام از این موارد که گفتیم، می‌تواند سرنخی برای جستجوی بیشتر باشد و در اینجا از بحث‌های عمیق حرفه‌ای اجتناب می‌کنیم.

نورپردازی

از اهمیت نور در عکاسی هر چه بگوییم، کم است. در عکاسی، برای نورپردازی دو آپشن نور طبیعی و نور مصنوعی وجود دارد. نور طبیعی، نوری است که منبع آن خورشید است. معمولا گفته می‌شود بهترین زمان برای استفاده از نور طبیعی یک ساعت بعد از طلوع خورشید و یک ساعت قبل از غروب آن است که خورشید در پایین‌ترین ارتفاع خودش در آسمان قرار دارد. در این دو زمان که به آنها ساعت طلایی هم گفته می‌شود، خورشید نور گرم و عمیقی دارد که به درد عکاسی می‌خورد. ساعت طلایی برای گرفتن پرتره بهترین زمان است. برای عکاسی از مناظر شهری هم توصیه می‌شود 20 تا 30 دقیقه قبل و بعد از طلوع و غروب خورشید را انتخاب کنید. در این زمان، آسمان نور آبی ملایمی دارد که در کنار مناظر شهری ترکیب‌های زیبایی را خلق می‌کند. نور مصنوعی به نوری گفته می‌شود که توسط چراغ، پروژکتور، شمع یا هر منبع غیرطبیعی دیگر تولید می‌شود.

چرخه رنگ

چرخه رنگ به شما کمک می‌کند خیلی راحت ترکیب رنگ‌های موجود در قاب‌تان را بهینه کنید و رنگ‌هایی که کنار هم زیبا می‌شوند را در آن جای دهید. خصوصا اگر از محصول عکس می‌گیرید، این چرخه در انتخاب عناصری که در پس‌زمینه برای تزئین قاب‌تان به کار می‌برید، کمک بزرگی هستند. سایت‌ها و مطالب زیادی برای پیشنهاد ترکیب‌های رنگی بر اساس چرخه رنگ وجود دارند که می‌توانید با کمی جستجو آنها را پیدا کنید.

قابلیت‌های موبایل و شبکه‌های اجتماعی را بشناسید

درست است که امکانات دوربین تلفن همراه به اندازه دوربین حرفه‌ای نیست اما، اکثر ما از امکانات قابل توجهی که دوربین گوشی در اختیارمان قرار می‌دهد نیز بی‌خبریم. برای همین هم توصیه می‌کنیم حالات مختلف و امکانات دوربین گوشی همراهتان را بشناسید. این مساله درباره شبکه‌های اجتماعی تصویری مثل روبینو و اینستاگرام هم صدق می‌کند. در روبینو هم مثل اینستاگرام فیلترهای مختلفی در بخش استوری و پست در اختیار شما قرار می‌گیرد که با کمک آنها می‌توانید روح تازه‌ای به تصویرتان بدهید.

ویرایش کم اما درست

قرار است به مخاطب‌تان حس صداقت، صمیمیت و واقعی بودن منتقل کنید. بنابراین، توصیه نمی‌کنیم عکس‌ها را بیش از حد ویرایش کنید. در عوض، پیشنهاد می‌کنیم به تغییرات کم اما لازم و تاثیرگذار اکتفا کنید. برنامه‌های کامپیوتری و اپلیکیشن‌های زیادی برای ویرایش عکس وجود دارند. بعضی از این برنامه‌ها مثل فوتوشاپ حرفه‌ای‌تر هستند. بعضی‌ها هم ساده‌ترند و برای کاربران معمولی هم به راحتی قابل استفاده هستند. از بین اپلیکیشن‌های رایج ویرایش عکس، ما اپ‌های Snapseed، picsart، Adobe Lightroom و Photoshop Express را برای یک ادیت کلی و مینیمال توصیه می‌کنیم.

چه تجهیزاتی نیاز دارید؟

دوربین عکاسی یا گوشی موبایل؟

برای تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی، لزوما نیازی به داشتن دوربین حرفه‌ای نیست. خصوصا اگر تازه‌کار هستید و خودتان از قبل دوربین ندارید، اصلا پیشنهاد نمی‌کنیم هزینه کنید و سراغ دوربین‌های حرفه‌ای بروید. دوربین حرفه‌ای مزایای زیادی مثل کیفیت بالای تصویر و قابلیت استفاده از لنزهای مختلف را داراست اما، مشکلاتی هم دارد. مثلاً اینکه برای ویرایش و بارگذاری تصاویر، حتما باید از لپ تاپ یا کامپیوتر استفاده کنید یا جابجایی آن سخت است و لزوما همه جا همراه آدم نیست.

یک گوشی موبایل با کیفیت دوربین مناسب برای عکاسی در شبکه‌های اجتماعی کفایت می‌کند (اکثر گوشی‌های میان‌رده موجود در بازار، جوابگوی عکاسی برای شبکه‌های اجتماعی هستند). بد نیست اشاره کنیم که بسیاری از تصاویر زیبایی که در شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم هم با گوشی موبایل تهیه شده‌اند. کافی است نگاهی به شبکه‌های اجتماعی بیندازید.

سه‌پایه

سه‌پایه کمک زیادی به عکاسی می‌کند. خصوصا اگر قصدتان عکاسی از محصول است، داشتن یک سه‌پایه برای گرفتن لرزش دوربین هنگام عکاسی توصیه می‌شود. سه پایه علاوه بر بالا بردن کیفیت تصویر، کار شما را هم راحت‌تر و سریع‌تر می‌کند. مثلا، می‌توانید زاویه و فاصله مناسب دوربین از محصول را پیدا کنید و بعد، محصول‌هایی را که می‌خواهید از آنها عکاسی کنید به نوبت و پشت سر هم در قاب تصویرتان قرار دهید و عکس بگیرید. اگر سه‌پایه‌ای که تهیه می‌کنید خودش گیره ندارد، علاوه بر سه‌پایه احتمالا نیاز به یک گیره یا گریپ دارید که گوشی را به کمک آن روی سه‌پایه ثابت کنید.

عکاسی از محصول

جدای از اصول کلی عکاسی، عکسبرداری از محصول هم ملاحظات خاص خودش را دارد که در ادامه به یکی دو مورد از آنها اشاره می‌کنیم.

از پس‌زمینه با رنگ‌های ساده استفاده کنید

معمولا در عکاسی از محصول، توصیه می‌شود پس‌زمینه را خیلی شلوغ نکنید تا محصول جلوه خودش را در قاب حفظ کند و به چشم مخاطب بیاید. برای عکاسی از محصول، معمولا از رنگ سفید برای زمینه استفاده می‌شود، اما الزامی هم وجود ندارد. مثلا می‌توانید از رنگ‌های ملایم و اصطلاحا پاستلی هم به عنوان زمینه استفاده کنید.

سایه را به حداقل برسانید

یک مساله مهم در نورپردازی و عکاسی از اشیا، به حداقل رساندن یا از بین بردن سایه اجسام است. توصیه می‌شود برای جلوگیری از ایجاد سایه، دو منبع نور یکی با شدت کم (مثل شمع) و دیگری با شدت بالا (مثل چراغ) را روبروی هم قرار دهید و سوژه عکسبرداری را بین آنها بگذارید. استفاده از حباب یا خیمه نور یک راه دیگر برای غلبه بر سایه است که البته، اگر تازه می‌خواهید کار عکاسی را شروع کنید و عکاس حرفه‌ای نیستید، آن را توصیه نمی‌کنیم. البته، با اندکی جستجو و دیدن چند ویدیو می‌توانید خودتان یک خیمه نور ساده بسازید.

همه اینها را گفتیم تا بر اهمیت و تاثیرگذاری عکس‌های چشم‌نواز و حرفه‌ای در شبکه‌های اجتماعی تاکید کنیم و البته، از شما دعوت کنیم با عکس‌های خلاقانه‌تان، فضای روبینو را چشم‌نوازتر و زیباتر کنید.

روبیکا
۵ موضوع پرمخاطب برای تولید محتوا در روبیکا
با راه افتادن سرویس جدید کسب درآمد روبیکا و خبرهایی که از درآمد خوب تولید محتوا در این پلتفرم به گوش می‌رسد، خیلی از کاربران به فکر تولید محتوا در روبیکا افتاده‌اند
پدیده دابسمش و رازهای ساخت یک دابسمش موفق
#دابسمش از هشتگ‌های پربیننده روبیکاست و تعداد زیادی از کاربران روبیکا در روبینو و پیامرسان به تولید و انتشار این ویدیوهای بامزه مشغولند.