به بهانه انتشار سومین قسمت از Taken در روبیکا

«ربوده‌‏شده» (Taken) سه‌‏گانه‏‌ای اکشن-حادثه‌‏ای است که اولین قسمت آن در سال ۲۰۰۸ در کشور فرانسه ساخته شد. لیام نیسون که بسیاری او را با نقش‏‌آفرینی در فیلم «فهرست شیندلر» به یاد می‌‏آورند، در نقش شخصیت اصلی و قهرمان این داستان، برایان میلز، ظاهر شده است. داستان کلی این سه‏‌گانه حول محور مردی می‌‏گذرد که بازنشسته سیا است و پس از بازنشستگی، همراه با همکاران سابق خود به عنوان محافظ شخصی فعالیت می‌‏کند. شرکت توزیع‌‏‏کننده این فیلم فاکس قرن بیستم است.

با ما همراه باشید تا مرور کوتاهی بر هر یک از قسمت‌‏های «ربوده‏‌شده» داشته باشیم.


قسمت اول ربوده‌‏شده

قسمت اول این سه‌گانه مهیج در سال ۲۰۰۸ ابتدا در فرانسه و سپس به ترتیب در بریتانیا و آمریکا اکران شد. داستان فیلم از این قرار است که برایان میلز، جاسوس بازنشسته سی‌‏آی‌‏ای، که از همسر خود جدا شده و دختری ۱۷ ساله به نام کیم دارد، به همراه دوستانش به عنوان محافظ شخصی کار می‌کند. در این میان دخترش کیم می‌‏خواهد به همراه دوستش آماندا به پاریس برود. برایان که از خطراتی که ممکن است دختران جوان را تهدید کند آگاه است، در ابتدا با این سفر مخالفت اما سپس به شرط ارتباط مستمر تلفنی، با این سفر موافقت می‏‌کند. کیم و آماندا در فرودگاه با پسر جوانی آشنا می‌‏شوند که مکان اقامت آن‌‏ها را یاد می‌‏گیرد و باند قاچاقچیان انسان را روانه محل اقامت دختران می‌کند. درست در لحظه دزدیدن کیم و آماندا، برایان با آن‏ها تماس می‌‏گیرد و متوجه آدم‌‏ربایی می‌‏شود.

برایان به واسطه شغل سابق و دوستانش متوجه می‌‏شود آدم‌‏ربایان از فرقه ای آلبانیایی و خطرناک هستند و زمان زیادی برای نجات دخترش ندارد. او برای تحقیق به پاریس می‌رود و در میان کاوش‌‏های خود با یکی از همکاران سابقش در وزارت اطلاعات فرانسه با ژان کلود آشنا می‌‏شود و ادامه تحقیقات را با او پی می‌‏گیرد. پس از مدت کمی برایان متوجه می‌‏شود ژان نیز حامی باندهای قاچاق انسان است و او مسیر پیدا کردن دخترش را باید به تنهایی طی کند. اما باید دید او در ادامه می تواند دخترش را از شر آدم‏‌ربایان و قاچاقچیان اعضای بدن نجات دهد؟

کارگردان قسمت اول این فیلم جذاب، پیر مورل و تهیه کننده آن لوک بسون است. از دیگر بازیگران مطرح این فیلم می‏توان از فامکه یانسن، مگی گریس، زاندر برکلی، هولی والانس، کیتی کسیدی و کمی ژاپی نام برد.


قسمت دوم ربوده‏‌شده

داستان قسمت دوم ربوده‌شده در استانبول شکل می‏‌گیرد و کارگردان آن الیور مگاتن است. این قسمت ربوده‏‌شده مشابه سری اول آن هیجانی- دلهره آور است. یک سال پس از حادثه پاریس این بار برایان برای نجات همسر سابقش، لنور، شخصا وارد عمل می‌‏شود. پدر یکی از آدم‌رباها، که در قسمت قبلی به دست برایان میلز کشته شده بود، قسم می‏خورد در مسافرتی که خانواده میلز به استانبول دارند، از او و همسرش انتقام بگیرد. اما سوال اینجاست که آیا او می‌‏تواند همسر سابقش را نجات دهد؟ سرنوشت همسرش در پایان چه خواهد شد؟ بازیگر ثابت سه‌‏گانه ربوده شده، لیام نیسون است. از دیگر بازیگران ربوده‌‏شده ۲ می‌‏توان به مگی گریس، فامک جانسن، راده سربزیا، لیلند ارسر، جون گریس، دی بی‏ سویینی، لوک گریمز و لونل اشاره کرد. ربوده شده 2 به سبب ایجاد جذابیت و مخاطبان گسترده‏ سری اول، توانست موفقیت بالایی در گیشه و محبوبیت زیادی به دست آورد.


قسمت سوم ربوده‌‏شده

داستان ربوده‌شده- قسمت سوم متفاوت‏ از دو قسمت پیشین است. در این فیلم شخصیت اصلی داستان یعنی برایان که نقش آن را مانند دو قسمت دیگر، لیام نیسون بازی می‌‏کند، در معرض پاپوش و درددسر عجیبی قرار می‏‌گیرد. او متهم به قتل همسرش می‌‏شود. در ادامه این جنایی هیجان‌‏انگیز، او از دست افسران می‌‏گریزد تا بتواند قاتلان واقعی همسرش را پیدا کند. ناگفته نماند که برایان در این قسمت نیز همانند قسمت‌‏های دیگر ربوده‌‏شده، دغدغه نجات تنها دخترش، کیم، را دارد. از بازیگران به نام ربوده شده ۳ می‌‏توان به لیام نیسون، مگی گریس، فامک جانسن، دوگری اسکات، سم اسپرول، لیلند ارسل، چد دنلا، جون گریس و ... اشاره کرد. این فیلم را الیور مگاتن کارگردانی کرده و شرکت منتشر‏کننده آن نیز فاکس قرن بیستم است. فیلم‌نامه ربوده شده ۳ توسط لوک بسون (تهیه‏ کننده سری سه قسمتی ربوده‏‌شده) و رابرت مارک کامن نوشته شده است.


پای نظر منتقدان

قسمت اول ربوده‌‏شده اگرچه داستان ساده و حتی کلیشه‌‏ای داشت اما ساخت و پردازش قوی داستان توجه همگان را به خود جلب کرد. البته حضور لیام نیسون و بازی منحصربه فرد او بود که این فیلم را به برترین اکشن سال ۲۰۰۸ تبدیل کرد. انتظار نمی‌‏رفت قسمت دوم آن مخاطب را راضی کند اما شواهد و آمار فروش گیشه برعکس آن را نشان داد. قسمت سوم ربوده‏‌شده آنطور که انتظار می‌‏رفت، دیده نشد و گیشه را ناامید کرد. به نظر می‏‌رسید نویسندگان در داستان قسمت سوم حرف تازه‏‌ای برای گفتن نداشتند. نکته جالب اینجاست که شخصیت، ظاهر و حتی رویه برایان میلز در طول سه قسمت تغییر آنچنانی نداشته، در حالی که اتفاقات متفاوتی در جریان زندگی دختر و همسر سابق او رخ داده است.

هر سه قسمت این اکشن هیجانی را می‌‏توانید با دوبله اختصاصی در اپلیکیشن روبیکا ببینید.

روبیکا
نگاهی به انیمیشن سینمایی «مافیا: نسخه نهایی»
مدتی است که تماشای انیمیشن‌های داستانی بر اساس بازی‌های ویدیویی، اصطلاحا گیم‌پلی‌ها، محبوبیت بالایی پیدا کرده است. در این پست به معرفی یکی از این گیم‌پلی‌ها می‌پردازیم که بازدید بالایی در سرویس فیلم و سریال داشته است: «مافیا، نسخه نهایی»!
بررسی پلنگ سیاه ۲ ( واکاندا تا ابد )؛ از نگاه مخاطبان
فیلم‌های ابرقهرمانی در تمام ادوار مخاطبان و طرفداران خاص خود را داشته و همواره محبوب بوده‌اند. این نوع از فیلم‌ها به دلیل فراواقعی‌ بودن و محوریت یک سوپرقهرمان، برای طیف گسترده‌ای از افراد جذاب است. همراه ما باشید تا فیلم پلنگ سیاه ۲ ( واکاندا تا ابد)؛ یکی از برترین فیلم‌های این ژانر که در سال ۲۰۲۲ در کشور آمریکا ساخته شده را بررسی کنیم. این فیلم توسط شرکت مارول کامیکس تولید و در استودیو سینمایی والت دیزنی مشهور، توزیع شده است.
درباره سریال «آخرین بازمانده از ما»
آخرالازمان به روایت یک سریال کانادایی