بررسی پلنگ سیاه ۲ ( واکاندا تا ابد )؛ از نگاه مخاطبان

درخشش پلنگ سیاه ۲؛ ابرقهرمان سینمای ۲۰۲۲

فیلم‌های ابرقهرمانی در تمام ادوار مخاطبان و طرفداران خاص خود را داشته و همواره محبوب بوده‌اند. این نوع از فیلم‌ها به دلیل فراواقعی‌ بودن و محوریت یک سوپرقهرمان، برای طیف گسترده‌ای از افراد جذاب است. همراه ما باشید تا فیلم پلنگ سیاه ۲ ( واکاندا تا ابد)؛ یکی از برترین فیلم‌های این ژانر که در سال ۲۰۲۲ در کشور آمریکا ساخته شده را بررسی کنیم. این فیلم توسط شرکت مارول کامیکس تولید و در استودیو سینمایی والت دیزنی مشهور، توزیع شده است.

فیلم پلنگ سیاه ۲ در ادامه فیلمی به همین نام که در سال ۲۰۱۸ تولید گردید، ساخته شده است. این فیلم دو قسمتی به کارگردانی رایان کوگلر و تهیه‌کنندگی کوین فایگی و مارول استودیوز به تصویر درآمد. همچنین نگارش فیلمنامه آن را نیز جو رابرت کول عهده‌دار بود. لتیشیا رایت، لوپینتا نیونگو، دانای گوریرا، وینستون دوک، فلورنس کازومبا، مارتین فریمن، دومینیک تورن، آنجلا باست و... در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

نقش آفرینی آنجلا باست در این فیلم ابرقهرمانانه موجب شد تا برنده جایزه گلدن گلوب و نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن شود. این در حالی است که خود فیلم نیز، نامزد چهار جایزه در مراسم اسکار بوده است.


یک نکته غم‌انگیز اما عجیب

در سال ۲۰۲۰ درست دو سال پس از اتمام و پخش «پلنگ سیاه ۱»، بازیگر نقش اصلی و ابرقهرمان فیلم؛ چادویک بوزمن که نقش تی‌چالا را نقش‌آفرینی می‌‌کرد، در اثر سرطان درگذشت. این اتفاق کارگردان فیلم را دچار استیصال و داستان کلی قسمت دوم را دستخوش تغییر کرد. به طوریکه در فصل دوم این فیلم کارگردان آن مجبور شد جای خالی چادویک بوزمن را با مرگ آن در داستان فیلم پر کند. در واقع پس از فوت شخصیت اصلی فیلم مسیر کلی فیلنامه تغییر کرد. اما سوال اینجاست که آیا رسالت اصلی کارگردان در مدیریت کردن فقدان بوزمن به درستی انجام شد؟


داستان فیلم از چه قرار است؟

در این فیلم رهبران پادشاهی واکاندا، برای محافظت از قوم خود و به خونخواهی پادشاه تی‌چالا، در برابر نیروهای مهاجم مبارزه می‌کنند. لتیشیا رایت که نقش خواهر تی‌چالا و شاهدخت امپراطوری واکاندا را ایفا می‌کند، با مرگ برادر خود در ابتدای فیلم به سوگواری می‌پردازد اما سپس برای خونخواهی او مصمم‌ و برای مبارزه مهیا می‌شود.

به نظر می‌رسد با مرگ نقش اصلی این فیلم، مسئولیت رایت بیشتر شده و نقش پررنگ‌تری را در قسمت دوم این فیلم پرماجرا عهده‌دار شده است. شاهدخت واکاندا، فناوری جدیدی را برای کشورش طراحی کرده که به گفته بازیگر آن مرهمی برای تسلای غم مرگ برادر خود بوده است. او لباس پلنگ سیاه به تن کرده و سعی دارد جا پای برادر خود بگذارد. اگرچه ایفای نقش لتیشیا رایت(شوری، خواهر کوچک‌تر تی‌چالا) قدرتمند و قابل تحسین بود، اما عدم حضور بوزمن همچنان به چشم می‌آمد. البته دیر یا زود در فیلم، کاراکتر پلنگ سیاه به شوری( لتیشیا رایت) تعلق می‌گرفت.

نکته‌ای که فیلم را جذاب‌تر جلوه می‌دهد، مراسم با شکوهی است که برای مرگ پادشاه تی‌چالا با همان رسومات خاص امپراطوری واکاندا برگزار می‌شود. البته نمی‌توان تاثیر موسیقی بی‌نظیر این صحنه از فیلم را نیز انکار کرد. به تصویر کشیدن چنین مراسم عظیمی به نوعی ادای دین به چادویک بوزمن نیز به حساب می‌آید.

اگرچه کارگردان در تلاش بوده که جای تی‌چالا و همچنین بوزمن را به خوبی مرتفع سازد، اما بیننده در برخی از سکانس‌ها این خلا را به خوبی حس می‌کند. ابرقهرمان با تصویر بوزمن در ذهن مخاطب نقش بسته و به نظر می‌آید جایگزینی آن با وجود تدابیر ماهرانه کارگردان نیز، ناموفق بوده است.

در بیشتر صحنه‌های فیلم فضای اکشن کاملا مشهود است. در برخی از صحنه‌های فیلم پلنگ سیاه، صحنه‌های اسلوموشن اکشن را نیز شاهد هستیم. اگرچه در نگاه برخی از بینندگان کندی قسمت‌های اکشن فیلم نوآوری به حساب می‌آید، اما برخی از مخاطبان نیز ادعا دارند این روند در تضاد با ماهیت اکشن است و خسته‌کننده به نظر می‌رسد.


از انتقادها و نظرات پیرامون «پلنگ سیاه ۲» بیشتر بخوانیم

نظراتی که در حاشیه فیلم پلنگ سیاه ۲ شکل گرفته غالبا مثبت است اما مانند هر فیلم دیگری انتقادات و بازخوردهای منفی نیز متوجه این فیلم بود. در مجموع استقبال‌ها و فروش گیشه پلنگ سیاه۲، قابل توجه بوده و منتقدین به نسبت کمتری را به سوی خود جلب کرده است. آنچه که وبسایت باز‌بینی‌خوانی راتن تومیتوز؛ یکی از مرجع‌های مهم تحلیل فیلم‌های روز دنیا در ارزیابی این فیلم بیان می‌کند، نشان از ساخت و هدایت قوی فیلنامه آن است.

این وبسایت می‌گوید: « ادای احترامی تکان‌دهنده و تلخ که به‌طور رضایت‌بخشی فرنچایز را به پیش حرکت می‌دهد. پلنگ سیاه (واکاندا تا ابد) نشان‌دهنده یک پیروزیِ بلندهمت، و از نظر احساسی ارزشمند، برای دنیای سینمایی مارول است.»

پلنگ سیاه ۲ هم‌اکنون با دوبله اختصاصی روبیکا، در دسترس است و می‌توانید بدون خرید هرگونه اشتراکی، آن را در بخش فیلم و سریال سوپراپلیکیشن روبیکا مشاهده کنید.

روبیکا
نگاهی به انیمیشن سینمایی «مافیا: نسخه نهایی»
مدتی است که تماشای انیمیشن‌های داستانی بر اساس بازی‌های ویدیویی، اصطلاحا گیم‌پلی‌ها، محبوبیت بالایی پیدا کرده است. در این پست به معرفی یکی از این گیم‌پلی‌ها می‌پردازیم که بازدید بالایی در سرویس فیلم و سریال داشته است: «مافیا، نسخه نهایی»!