عکس خوب؛ ویترین فروشگاه آنلاین شما

اصلی‌ترین عامل تمایز فروشگاه‌های آنلاین از دیگر فروشگاه‌ها آن است که مشتری نمی‌تواند محصول مورد نظرش را از نزدیک ببیند. این عامل باعث می‌شود تا مشتری احساس اطمینان کمتری نسبت به فروشگاه‌های اینترنتی داشته باشد. عکس خوب از محصولات؛ راه حلی است که می‌تواند حس اعتماد را در خریداران به‌وجود آورد و آن‌ها را نسبت به خرید از یک فروشگاه آنلاین مطمئن‌تر کند.

چرا عکس خوب مهم است؟

«چند وقت پیش به‌دنبال خرید یک کفش بودم و چند صفحه فروشگاهی را دنبال می‌کردم که این محصول را موجود داشتند. اکثر صفحه‌ها از عکس‌های موجود در اینترنت برای معرفی محصول خود استفاده می‌کردند، اما صفحه‌ای بود که خودشان از کفش‌ها عکاسی می‌کردند. تمام جزئیات کفش هم در عکس مشخص بود. این دلیلی بود برای من که با وجود قیمت بیشتر این فروشگاه، از آن‌ها خرید کنم.»

این نقل‌قول یکی از کاربران سرویس فروشگاه روبیکا است و بیان‌گر اهمیت عکاسی و عکس خوب در فروش محصولات فروشگاه‌‌های آنلاین است. به خاطر داشته باشید که سهم خرید و فروش آنلاین در ایران تنها ۴ درصد است و مشتری‌های فروشگاه آنلاین شما بسیار محدود هستند، پس لازم است برای جذب آن‌ها تمام تلاش خود را به‌کار گیرید.

چطور عکس خوب بگیریم؟

عکاسی از محصول با عکاسی از محیط و طبیعت تفاوت دارد و لازم است برای گرفتن یک عکس خوب از محصولتان، نکاتی را رعایت کنید. در ادامه به شرح نکاتی که می‌تواند به عکاسی بهتر شما از محصولاتتان کمک کند، می‌پردازیم.

• اول نور را تنظیم کنید

۹۰ درصد راهی که برای گرفتن یک عکس خوب باید طی کرد، مربوط به نورپردازی مناسب است. بسته به محصولی که در نظر دارید از آن عکس بگیرید، می‌توانید از دو روش برای تنظیم نور استفاده کنید.

نور طبیعی (خورشید): برای عکاسی از محصولات بزرگ یا محصولاتی که نیاز به حضور افراد در عکس است، مانند لباس، بهترین منبع نور برای عکاسی نور خورشید است. نور خورشید باعث می‌شود که عکس‌ها طبیعی و واقعی به‌نظر برسند.

نور مصنوعی (لامپ): برای عکاسی از محصولات ریز مانند جواهرات و لوازم تزئینی، لازم است که جزئیات محصولات به‌نمایش درآید. برای این کار بهتر است از نور مصنوعی استفاده شود، چرا که قابلیت تاباندن نور روی قسمتی از محصول را به عکاس می‌دهد.

برای نورپردازی مصنوعی می‌توانید از چراغ مطالعه یا فلاش گوشی استفاده کنید. البته منظور از فلاش، فلاش موبایلی غیر از گوشی عکاسی است.

جعبه نور وسیله دیگری است که عکاسان از آن برای تهیه عکس از محصولات کوچک استفاده می‌کنند. این وسیله را به‌راحتی می‌توان در خانه هم تهیه کرد. برای این کار کافی است یک محفظه مکعبی درست کنید که یک طرف آن باز باشد و بقیه دیواره‌های آن با پلاستیک، پارچه یا هر چیز شفافی پوشیده باشد. حال باید محصول را داخل این مکعب قرار دهید و تمام وسایل نوردهی را دور مکعب و خارج آن بگذارید. این کار باعث می‌شود نوری یک دست و یکپارچه به محصول بتابد.

از جمله نکات مهم دیگری برای عکاسی وجود دارد، تنظیم دمای نور است. برای این کار می‌توانید از دو لامپ سفید و زرد همزمان استفاده کنید تا دمای عکس معتدل شود.

برای یک عکس خوب، بهتر است که از نور مصنوعی و طبیعی همراه با یکدیگر استفاده نشود.

• زاویه درست را انتخاب کنید

بسته به ابعاد و نوع محصولی که از آن عکاسی می‌کنید، باید زاویه مناسب برای عکاسی را انتخاب کنید. سه زاویه معروف برای عکاسی وجود دارد که در ادامه به‌شرح زاویه مناسب برای هر نوع از محصولات می‌پردازیم.

زاویه صفر درجه: برای عکاسی از محصولات ایستاده (محصولاتی که طولشان بیش از عرضشان است)، بهتر است که زاویه صفر استفاده کنیم. زاویه صفر به آن معناست که دوربین و سوژه هم‌سطح باشند و با یکدیگر زاویه‌ای ایجاد نکنند. برای محصولات آرایشی، لوازم خانگی مثل یخچال یا ماشین لباسشویی، لوازم بهداشتی مثل شامپو، خوراکی‌هایی مثل نوشابه و سایر موارد این چنینی بهتر است از زاویه صفر عکاسی کنید.

زاویه ۴۵ درجه: از این زاویه برای عکاسی از محصولاتی محصولات دکوری و وسایل الکترونیکی که ابعاد آن برای مشتری اهمیت دارد، استفاده می‌شود.

زاویه ۹۰ درجه: زاویه ۹۰ درجه برای عکاسی از محصولاتی که ایستاده نیستند استفاده می‌شود. برای عکاسی از لباس، کتاب، مواد غذایی، جواهرات و زیورآلات بهتر است که از این زاویه استفاده شود.

• پس‌زمینه خوب محصول را جذاب‌تر می‌کند

با انتخاب پس‌زمینه مناسب می‌توانید عکس را جذاب‌تر کنید. نوع و رنگ پس‌زمینه می‌تواند با ایجاد هارمونی در عکس، حس بهتری را به مخاطب القا کند. البته باید توجه داشته باشید که انتخاب پس‌زمینه شلوغ باعث کمتر شدن تمرکز بر سوژه اصلی (محصول) می‌شود.

بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین، پس‌زمینه سفید را برای عکاسی از محصولاتشان انتخاب می‌‎کنند که چالش خاصی را به‌دنبال نداشته باشد.

• دوربین را ثابت نگه دارید

در عکاسی حرفه‌ای از محصول، لازم است که دوربین ثابت باشد. مهم نیست که از دوربین حرفه‌ای یا موبایل استفاده می‌کنید، یک لرزش کوچک دست می‌تواند عکس شما را خراب کند. همچنین دست، دقت لازم برای تنظیم زاویه مورد نظر را ندارد. برای این کار می‌توانید از سه پایه یا نگه‌دارنده موبایل استفاده کنید.

عکس‌ها را ویرایش کنید

برای تنظیم رنگ، حذف پس‌زمینه و حذف ایرادات عکس، لازم است که در پایان عکس را ویرایش کنید. فوتوشاپ بهترین نرم‌افزار برای انجام ویرایش‌های عکس است، اما پیچیدگی‌ها و سختی‌ها کار با ان باعث می‌شود که آماتورها به سراغ آن نروند. اپلیکیشن‌های ساده‌تری مانند Picsart، Canva و Lightroom برای موبایل وجود دارند که تمام آن چه که شما برای ویرایش عکس محصولات خود نیاز دارید را به شما ارائه می‌دهند.

روبیکا
بیشتر بفروشید؛ ۷ راهکار برای فروش بیشتر فروشگاه اینترنتی شما
با افزایش دسترسی افراد به اینترنت در دهه‌های اخیر، کسب درآمد به‌صورت آنلاین اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. یکی از راه‌های کسب درآمد از اینترنت راه‌اندازی فروشگاه‌های آنلاین است.
چگونه دیده شویم؟ استفاده درست از هشتگ در روبینو
کاربرد اصلی هشتگ مشخص کردن موضوع و زمینه پستی است که شما به اشتراک گذاشته‌اید. هشتگ ‌کمک می‌کند تا اگر کاربران به دنبال موضوع خاصی هستند، راحت‌تر بتوانند پست‌های مرتبط در آن زمینه را پیدا کنند.
بازاریابی محتوا؛ چگونه برای فروشگاه اینترنتی خود محتوا تولید کنیم؟
اگر در صفحه فروشگاه خود محتوایی را به رایگان به اشتراک بگذارید که باعث آمدن کاربران جدید به صفحه شما و حفظ مخاطبان قبلی شود، اصطلاحا شما بازاریابی محتوایی انجام داده‌اید.