با افزایش دسترسی افراد به اینترنت در دهههای اخیر، کسب درآمد بهصورت آنلاین اهمیت ویژهای پیدا کرده است. یکی از راههای کسب درآمد از اینترنت راهاندازی فروشگاههای آنلاین است. در حال حاضر، بسیاری از مغازهداران به داشتن یک شعبه مجازی برای کسبوکار خود فکر میکنند تا فروش خود را افزایش دهند و در سوی دیگر نیز به علت هزینه زیاد اجارهبها، بسیاری به دنبال راهاندازی یک فروشگاه مجازی هستند.
شروع یک فروشگاه مجازی به آن راحتی که برخی فکر میکنند، نیست و سختیهای مربوط به خود را دارد. کسب موفقیت در این حوزه، نیازمند دانستن و عمل کردن به یک سری نکات است. در این مقاله به بیان و تشریح برخی از این نکات میپردازیم.
همواره به خاطر داشته باشید که اگر شما بهترین محصول را نیز با کمترین قیمت بفروشید، تا زمانی که کسی از آن اطلاع نداشته باشد، نمیتوانید فروش خود را افزایش دهید، پس قدم اول در افزایش فروش، تبلیغات است. بسیار مهم است که شما به افراد مختلف نشان دهید که این محصول را با این کیفیت و با این قیمت به فروش میرسانید.
به یاد داشته باشید زمانی محصول شما خریده میشود که افرادی که به آن نیاز دارند، از وجود آن در فروشگاه شما مطلع شوند. پس تحقیق کنید و آگاه شوید که چه گروهی از مردم به محصولات شما نیاز یا علاقه دارند. سپس تبلیغات خود را بر مبنای این پایهریزی کنید که مخاطب اصلیاش این گروه باشد و در جایی به نمایش درآید که این گروه آن را ببیند.
احتمالا فروشگاه شما، تنها فروشگاهی نیست که این محصولات را به فروش میرساند، پس شما نیاز دارید تا مزیتی را به مشتریان خود ارائه دهید که دیگر فروشگاهها ارائه نمیدهند. برخی از این مزیتها عبارتاند از قیمت پایینتر نسبت به رقبا، ارسال رایگان محصولات، تضمین مرجوعی و ... .
هر چقدر که فرآیند پرداخت راحتتر باشد، احتمال خرید مشتری بیشتر میشود؛ چون سریعتر و با دردسر کمتری موفق به خرید میشود. یکی از رایجترین روشهای پرداخت در فروشگاه اینترنتی، کارت به کارت است که با توجه به دردسرهای کپی کردن شماره کارت و استفاده از اپلیکیشنهای انتقال پول و از سوی دیگر اعتماد کمتر مردم به این روش، چندان توصیه نمیشود.
استفاده از درگاه پرداخت بانکی و کیف پول مستقیم روشهای آسانتر و پربازدهتری هستند، اما اخذ درگاه پرداخت بانکی نیز سختیهای مربوط به خود را دارد. به همین علت شاید استفاده از سرویسهایی مانند «فروشگاه پلاس» روبیکا که امکان پرداخت درونبرنامهای از طریق کیف پول را فراهم میآورند، راحتتر و مفیدتر باشد.
احتمالا برای خود شما هم پیش آمده است که احساس نیاز به یک محصول نمیکردید، اما به علت تخفیف خوبی که داشته نسبت به خرید آن اقدام کردهاید. تخفیفهای دور از انتظار و کوتاهمدت همواره تاثیر محسوسی در فروش شما دارند.
شما اگر بتوانید محتوای جذاب در حیطه محصولات خود تولید کنید، همواره تعدادی مخاطب خواهید داشت که صرفا به قصد خرید کردن وارد سایت یا صفحه شما نمیشوند و به دنبال مطالب و محتوای شما میآیند. در این شرایط شما میتوانید با ارائه پیشنهادهای جذاب فروش، از مخاطبان خود، مشتری بسازید و فروش بیشتری داشته باشید.
یکی از مشکلاتی که فروش آنلاین با آن مواجه است، عدم اعتماد مردم است؛ افراد مطمئن نیستند که کیفیت محصولی که میخرند مانند عکس است یا محصول به موقع و سالم به دستشان میرسد. بهترین کاری که یک فروشنده میتواند انجام دهد؛ نمایش رضایت مشتریهایی است که پیش از این خرید کردهاند. در این حالت مخاطبان جدید فروشگاه شما مطمئن میشوند که محصول به موقع به دستشان میرسد و از کیفیت خوبی برخوردار است. در این شرایط شما اعتماد مخاطبان خود را جلب کردهاید و آنها را به خرید از فروشگاهتان ترغیب میکنید.