فرقی نمیکند صاحب یک برند بزرگ باشید یا به تازگی یک فروشگاه کوچک راهاندازی کرده باشید؛ این روزها، تقریبا هر نوع کسب و کاری در هر حوزه و اندازهای نیاز به حضور در اینترنت و معرفی آن را در فضای مجازی دارد. در این پست به موضوع تبلیغات آنلاین پرداختهایم.
طبق یک تعریف ساده، «هر فعالیتی که از اینترنت برای ایجاد آگاهی، علاقه یا انجام فعالیتی درباره محصولات و خدمات مشخصی استفاده میکند» تبلیغ آنلاین محسوب میشود. طبق تعریفی دیگر، تبلیغات آنلاین نوعی از بازاریابی است که در آن از اینترنت برای معرفی کالاها و خدمات به گروههای مخاطبان و کاربران پلتفرمها استفاده میشود.
تبلیغات آنلاین هزینهای به مراتب کمتر از انواع دیگر تبلیغات دارد. برای مثال، هزینه اجاره یک متر مربع بیلبورد در شهرهای بزرگ کشور چندین میلیون تومان میشود. با همان پول شما میتوانید تبلیغات به مراتب موثرتری را در فضای مجازی تجربه کنید.
ابزارهای آنلاین معمولا امکاناتی در اختیار شما میگذارند که به کمک آنها میتوانید، مخاطبان را بخشبندی کنید و تبلیغات را جوری طراحی و برنامهریزی کنید که فقط به دست مخاطبان هدف کسب و کارتان برسد و برای آنها به نمایش در بیاید. این کار به کاهش هزینهها و اثربخشی بیشتر تبلیغ منجر میشود.
شما به کمک ابزارهای آنلاین میتوانید بازخورد دقیقی از مواردی مثل نرخ دقیق کلیک روی تبلیغ (CTR)، هزینه هر کلیک (CPC)، نرخ رسش (Reach)، نرخ تعامل(Engagement) و... به دست بیاورید. با کمک این بازخوردها کم کم دستتان میآید که چه سایتها و صفحاتی در فضای مجازی برای تبلیغات شما مناسبتر هستند و مخاطب هدفتان را کجا میتوانید پیدا کنید. از طرفی، با کمک ارتباط مداوم با مخاطبان از طریق شبکههای اجتماعی میتوانید ذائقه مخاطبتان را بفهمید؛ مثلا اگر فروشگاه کفش دارید، به مرور از تعداد لایکها و نرخ مشارکت هر پست اینستاگرامی متوجه میشوید کدام انواع کفش طرفداران بیشتری دارند.
تبلیغات آنلاین شامل انواع ایمیل مارکتینگ، بازاریابی از طریق موتور جستجو (SEM)، بازاریابی شبکههای اجتماعی و انواع تبلیغات نمایشی (مثلا تبلیغات بنری) و تبلیغات موبایلی میشود.
در بازاریابی به کمک ایمیل، همه یا بخشی از متن ایمیل ارسالی به تبلیغ کالا یا خدمت مورد نظر اختصاص پیدا میکند. این نوع از بازاریابی در روزهای پیش از فراگیر شدن شبکههای اجتماعی رونق فراوانی داشت اگرچه، امروز هم کاربردهای خاص خودش را دارد و همچنان مورد استفاده قرار میگیرد.
این نوع بازاریابی برای افزایش میزان نمایش سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) طراحی شده است. موتورهای جستجو- که گوگل، گل سرسبد آنهاست- هم محتوای ارگانیک و هم محتوای اسپانسرشده را نمایش میدهند و البته آنها را از هم متمایز میکنند. هر گونه فعالیتی که توسط تبلیغاتچی انجام شود تا نتایج سایت را در موتور جستجوی گوگل ارتقا بدهد را میتوان بازاریابی موتور جستجو به حساب آورد. سئو (SEO) و ارتقاء نمایش سایت در نتایج جستجو با کمک سرویس تبلیغات گوگل (Google Ads)و ابزار اصلی بازاریابی موتور جستجو هستند.
تبلیغات یا بازاریابی در شبکههای اجتماعی یکی از مهمترین انواع تبلیغات آنلاین در دنیای امروز است و به معنای استفاده از شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام، تلگرام، واتساپ و... برای تبلیغ کالاها و خدمات تجاری است. امروزه شاهد هستیم که بسیاری از کسب و کارها از برندهای مطرح جهانی گرفته تا کسب و کارهای کوچک محلی، محصولات و خدماتشان را از طریق شبکههای اجتماعی معرفی و تبلیغ میکنند. آنها به خصوص از ابزارهایی که شبکههای اجتماعی در اختیارشان میگذارند مثل پست و استوری، سوال پرسیدن از مخاطب، نظرسنجی و... برای برقراری ارتباط نزدیکتر و درگیر کردن مخاطب با برندشان بهره میگیرند.
روز به روز بر تعداد کاربران شبکههای اجتماعی افزوده میشود و آدمهای بیشتری وقتشان را در شبکههای اجتماعی میگذرانند. از طرف دیگر، آدمها روز به روز بیشتر از موتورهای جستجو فاصله میگیرند و سعی میکنند نیازهایشان را در همان شبکههای اجتماعی که عمده وقت مجازیشان را در آنها میگذرانند تامین کنند.
حضور کسب و کارها در شبکههای اجتماعی ریسکهایی هم دارد؛ مثلا اینکه همزمان با بالا رفتن تعداد کاربران، تعداد کسب وکارها و مطالب جذابی که در این شبکهها منتشر میشوند هم زیادتر میشود و در نتیجه، میزان رقابتی که برندها برای جلب توجه مخاطب هدفشان تجربه میکنند، بالا میرود.
از طرف دیگر، تبلیغات در شبکههای اجتماعی در ایران به خاطر تحریمها و عدم اتصال به درگاه پرداخت بینالمللی با محدودیتهایی مواجه است. به همین خاطر هم معمولا فروشگاهها و برندهای ایرانی ترجیح میدهند مستقیما با اینفلوئنسرها یا صفحات پرطرفدار اینستاگرامی وارد مذاکره شوند و با انتشار محتوای مرتبط با برندشان در این صفحات، مخاطبان را به صفحه برند دعوت کنند.
در مورد موضوع تبلیغات آنلاین، به زودی بیشتر حرف میزنیم...