تاریخچه خرید و فروش آنلاین

برای خیلی از ما سخت است که روزگاری را به یاد بیاوریم که خرید و فروش آنلاین وجود نداشت. مثل تمام جنبه‌های دیگر زندگی، اینترنت تجربه خرید و فروش را هم متحول کرد و با ظهورش، دنیایی از امکانات و فرصت‌های تازه را پیش روی انسان‌ها گذاشت. در این مطلب، مروری کوتاه بر قصه پرفراز و نشیب خرید و فروش آنلاین داریم.

دهه 70؛ نمونه‌های اولیه خرید آنلاین از طریق تلویزیون

ماجرا با یک اختراع شروع شد. در اواخر دهه 70 میلادی، کارآفرین انگلیسی، مایکل آلدریچ سیستمی طراحی کرد که از طریق آن، مشتریان می‌توانستند از طریق تلویزیون و یک خط تلفن همراه، به کامپیوتر فروشنده وصل شوند و سفارش خود را ثبت کنند. به این ترتیب، اولین نمونه‌های خرید آنلاین به شکلی که امروز می‌شناسیم به وقوع پیوست. البته با وجود خلاقانه بودن، این روش گران بود و صرفه اقتصادی نداشت.

دهه 80 و تولد اولین کمپانی تجارت دیجیتال

در سال 1982، اولین شرکت تجارت دیجیتال جهان پا به عرصه وجود گذاشت. مرکز تبادل کامپیوتر بوستون یک بازار آنلاین بود که در آن مردم کامپیوترهای دسته دوم را خرید و فروش می‌کردند. تولد BCE قبل از ایجاد شبکه جهانی وب بود و به همین خاطر بر پایه یک سیستم بولتن بورد BBS کار می‌کرد.

دهه 90؛ تولد آمازونِ افسانه‌ای

از اواسط دهه 1990 بود که اینترنت به عنوان فضایی برای ارتباط جهانی شناخته شد. در سال 1995، جف بزوس کسب و کار افسانه‌ای خود یعنی آمازون را آغاز کرد که آن زمان، فقط به عنوان بازار کتاب آنلاین فعالیت می‌کرد. این کسب و کار در مدتی کوتاه نشانه‌های موفقیت را بروز داد و تنها در مدت 30 روز از 45 کشور جهان سفارش در آن ثبت شد.

دهه 2000 و عمومی شدن استفاده از اینترنت

در سال‌های دهه 2000، استفاده از اینترنت عمومی شد و روش‌های درآمدزایی از آن پیشرفته‌تر شدند. گوگل، سرویس معروف AdWords را معرفی کرد که به کمک آن کسب و کارها محصولاتشان را به کمک ابزارهای آنلاین تبلیغ می‌کردند. در ادامه، تبلیغات کلیکی به وجود آمد.

2010 و پرداخت دیجیتال

در سالهای دهه 2010، ابزارهای پرداخت دیجیتال به وجود آمدند. یکی از این ابزارها Apple Pay بود که در سال 2014 به وجود آمد و به افراد امکان می‌داد، مستقیما با تلفن همراهشان پول کالاهایی که خریداری می‌کنند را پرداخت کنند.

2019 و پاندمی کرونا و اوج‌گیری خرید آنلاین

تا اینجا دهه به دهه پیش رفتیم اما فارغ از این دسته‌بندی، همه‌گیری کووید 19 را که در سال 2019 آغاز شد، می‌توانیم یک نقطه عطف تاثیرگذار در خرید و فروش آنلاین به حساب بیاوریم. کسب و کارها با شیوع بیماری کرونا مجبور شدند فروشگاه‌های فیزیکی‌شان را تعطیل کنند و از طرفی قرنطینه اجباری، مشتری‌ها را به فضای آنلاین کشاند. این محدودیت‌ها باعث شد تجارت آنلاین رشدی عجیب و غریب را تجربه کند؛ طوری که تا ماه مه 2020، E-Commerce افزایشی 77 درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده بود.

2020 و سرویس شاپ اینستاگرام

اینستاگرام یکی از پرچمداران فروش آنلاین میان شبکه‌های اجتماعی است. اینستاگرام در سال2020 با معرفی قابلیت فروشگاه، قدمی مهم در مسیر E-commerce و خرید و فروش آنلاین در شبکه‌های اجتماعی برداشت. این شبکه اجتماعی در ماه می 2020 اعلام کرد با توجه به اینکه بسیاری از کسب و کارها به خاطر همه‌گیری کرونا با چالش مواجه شده‌اند، تجربه خریدی تازه را در بستر اینستاگرام معرفی کرده تا هم به کسب و کارها و هم خریداران کمک کند. اینستاگرام، فروشگاه را در واقع ویترینی تمام‌صفحه تعریف کرد که به کسب و کارها امکان می‌دهد قصه برندشان را تعریف کنند و محصولاتشان را در محیط اینستاگرام به نمایش بگذارند. اینستاگرام پیش‌تر از آن هم امکاناتی به کسب و کارها ارائه می‌داد؛ مثلا تگ خرید که روی تصویر محصولات قرار می‌گیرد و با لمس آن، کاربر به وبسایت یا اپلیکیشن کسب و کار هدایت می‌شود و می‌تواند خریدش را انجام دهد. اینستاگرام شاپ اما، یک تجربه خرید یکپارچه در بستر اینستاگرام بود.

برگرفته از: The History of Online Shopping


به زودی؛ فروشگاه آنلاین در روبیکا

روبیکا در حال حاضر در ویترین خود یک بخش برای فروشگاه‌ها دارد. بعد از معرفی موفق سرویس کسب درآمد سوپر اپلیکیشن روبیکا قرار است به زودی سرویس فروشگاه خود را هم ارائه دهد. این سرویس قابلیت‌های بسیاری در اختیار علاقمندان به تجربه خرید و فروش آنلاین خواهد گذاشت و فروشندگان و خریداران می‌توانند در آن به فعالیت بپردازند. منتظر اطلاعات بیشتر درباره این سرویس باشید.

روبیکا
روبی‌کلاس راه‌اندازی شد!
روبی‌کلاس، تازه‌ترین سرویس روبیکا است که در آستانه امتحانات پایان سال، رونمایی شده و با ارائه ویدیوهای آموزشی رایگان به کمک دانش‌آموزان آمده است.
سوپر اپلیکیشن چیست؟
احتمالا اصطلاح سوپر اپلیکیشن در چند سال اخیر زیاد به گوش‌تان خورده! روبیکا هم یک سوپر اپ است با سرویس‌های متنوعی که در قالب یک اپلیکیشن واحد ارائه می‌شوند. در این مطلب مروری داریم بر مفهوم سوپر اپ.
اختتامیه روبیشو برگزار شد
اختتامیه اولین دوره از مسابقه استعدادیابی «روبیشو»، سه‌شنبه 7 تیر 1401 با داوری هنرمندان و اینفلوئنسرهای سرشناس ایرانی برگزار شد و برندگان جوایز هیجان‌انگیز این مسابقه که یک دستگاه پژو 206 هم جزو آنها بود، معرفی شدند.