ملاقات خصوصی؛ عشق نفرینی و بی‌پروایی

«ملاقات خصوصی» اولین فیلم امید شمس است که در چهلمین دوره جشنواره فجر، برنده جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد.

فیلم اول امید شمس، یک داستان عاشقانه را روایت می‌کند که نیمی از آن در داخل زندان می‌گذرد و مواد مخدر نیز در آن نقشی اساسی دارد. شمس در ملاقات خصوصی به سراغ زیستی رفته است که در زندان جریان دارد. زندگی که او به تصویر می‌کشد بسیار متفاوت است از چیزهایی که ما پیش از این دیده‌ایم. ملاقات خصوصی فیلمی است که تابوها را می‌شکند و تصویر و روایت جدیدی را به مخاطب نشان می‌دهد.

عاشقانه‌ای از دل زندان

پدر پروانه در زندان است و از طریق گوشی فرهاد، یکی از هم بندی‌هایش، با دخترش در ارتباط است. به مرور زمان فرهاد به پروانه علاقه‌مند می‌شود و از او می‌خواهد که به ملاقاتش بیاید. ملاقات پروانه و فرهاد سرآغاز عاشقانه‌ای ناآرام می‌شود ...

روح تازه سینما ایران

امید شمس پیش از این سه فیلم کوتاه «گذر»، «شب تولد» و «قرار» را ساخته بود که این فیلم‌ها برنده جوایز مختلفی مانند جایزه جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و جایزه جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه لینز شدند. او که پیش از این در فیلم کوتاه نشان داده بود کارگردان توانایی است، با ایده‌ای جدید و جذاب به سینمای فیلم بلند، قدم گذاشت.

فیلم‌نامه ملاقات خصوصی حاصل کار امید شمس، علی سرآهنگ و بهمن ارک است. بهمن ارک که پیش از این در «پوست» ایده‌های جدیدش را نشان داده بود، در نگارش این فیلم نیز هنر خود را به نمایش گذاشته است.

ملاقات خصوصی با یک ایده عاشقانه نو آغاز می‌شود؛ عاشق شدن از داخل زندان. فرهاد که رابط بین پروانه و پدرش است، عاشق پروانه می‌شود و سعی می‌کند با او ارتباط برقرار کند. فرهاد مانند دیگر زندانی‌ها نیست، او معلمی است که به علت بدهی به زندان افتاده است. او موفق می‌شود تا با حرف‌های خود کاری کند که پروانه به ملاقاتش بیاید.

چنین ایده‌ای به خودی خود آن قدر قوی و جذاب است که در آغاز فیلم مخاطب را علاقه‌مند به تماشای فیلم کند. اما در ادامه داستان از این هم جذاب‌تر می‌شود، زمانی که کرکره ملاقات بالا می‌رود و تصویر فرهاد داخل زندان نشان داده می‌شود، فیلم وارد فضای جدیدی می‌شود. از این جا به بعد مخاطب وارد زندگی فرهاد می‌شود و دوربین به داخل زندان می‌رود.

تصویری که شمس از داخل زندان به بیننده ارائه می‌دهد، جدید است. اگر پیش از این «سعید روستایی» به پلیس مواد مخدر، داستان دست‌گیری تولیدکنندگان، بازداشتگاه و دادگاه پرداخته بود، امید شمس در ملاقات خصوصی به داستان مواد مخدر در زندان پرداخته است.

همان‌طور که گفته شد داستان از یک جایی به بعد وارد ژانر زندان می‌شود، اما تم عاشقانه خود را از دست نمی‌دهد. روایت یک داستان پلیسی نفس‌گیر و در عین حال پیش بردن یک عاشقانه پررنگ در فیلم‌نامه، کاری است که شمس به خوبی از پس آن برآمده است. پایان‌بندی فیلم نیز با تکیه بر همان داستان عاشقانه، خوب است و می‌تواند مخاطب را راضی کند.

سینمای ایران پس از موج نویی که در دهه هشتاد و نود پشت سر گذاشت، حالا به واسطه کارگردانانی مانند شمس، ارک و ... روح تازه‌ای در کالبدش دمیده شده است. فیلم‌سازانی که فیلم‌های خوبی می‌سازند و در عین حال می‌فروشد و مخاطب را راضی می‌کند.

یک فیلم کامل

ملاقات خصوصی فیلمی است که همه چیز آن به اندازه است. در دو ساعت داستانی را آغاز می‌کند، به همه وجوه آن، همان قدر که لازم است می‌پردازد و پایانی درخور و مناسب ارائه می‌دهد.

هوتن شکیبا در نقش فرهاد به خوبی توانسته برای بار دیگر نقش یک عاشق را بازی کند. او در ملاقات خصوصی یک معلم زندانی عاشق است و در لحظات مختلف دقیقا همان چیزی است که باید باشد. پریناز ایزدیار نیز به خوبی توانسته نقش دختر فداکار خانواده را بازی کند، بی آن که به نقشش در «ابد و یک روز» شبیه باشد. کاراکترهای جانبی فیلم نیز دقیقا به همان اندازه که لازم است، نقش دارند و حضور هر کدام در خدمت داستان است. فقط در بعضی بخش‌ها مانند کاراکتر فریبا شاید نیاز به پرداخت بیشتری بود.

دیگر بخش‌های فیلم نیز به تناسب، قابل قبول بوده‌اند و در مجموع اثری خلق شده است که مخاطب را ناامید نمی‌کند.

ملاقات خصوصی در روبیکا

ملاقات خصوصی در دی ماه ۱۴۰۱ در سینما اکران شد و توانست به پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی تاریخ سینمای ایران تبدیل شود. این فیلم در جشن حافظ نیز موفق به کسب جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلم‌نامه شد.

شما می‌توانید فیلم ملاقات خصوصی را با بازی هوتن شکیبا، پریناز ایزدیار، رویا تیموریان، ریما رامین‌فر، نادر فلاح، سیاوش چراغی‌پور، پیام احمدی نیا و ... در روبیکا به‌صورت رایگان تماشا کنید.

روبیکا
تفریق؛ معمایی که پاسخ ندارد
«تفریق» آخرین ساخته «مانی حقیقی» است که به تازگی اکران آنلاینش به پایان رسیده و به شبکه نمایش خانگی و سرویس‌های پخش ویدئو آمده است.
اوپنهایمر؛ داستان زندگی پرومته آمریکایی
آخرین فیلم «کریستوفر نولان» داستان زندگی مردی است که خطرناک‌ترین سلاح بشری را ساخت و جهان را با چالشی ابدی مواجه کرد.
سریال هفت؛ داستان رفاقت و انتقام
«هفت»، سریال جدید کیارش اسدی‌زاده است که به تازگی به شبکه نمایش خانگی آمده و در پلتفرم روبیکا پخش می‌شود. کیارش اسدی‌زاده پیش از این تجربه کارگردانی سریال «کرگدن» را داشته و اخیرا نیز کمدی «دفتر یادداشت» را ساخته است.
قاتلان ماه کامل؛ شاهکاری که کامل نشد
«قاتلان ماه کامل» فیلم آخر کارگردان نامدار هالیوود، مارتین اسکورسیزی است. این فیلم، داستانی تاریخی جنایی دارد و ستاره‌هایی مانند رابرت دنیرو، لئوناردو دیکاپریو و لیلی گلادستون در این اثر بازی می‌کنند.