جان کنستانتین؛ ضدقهرمان جذاب دنیای دی‌سی

جان کنستانتین یکی از شخصیت‌های عجیب و غریب دنیای ابرقهرمانی است. او به اکثر قهرمان‌هایی که می‌شناسیم شباهت ندارد.

جان کنستانتین، جادوگری از طبقه کارگر جامعه است. مردی از انگلیس با چشمان آبی و موهای طلایی که هیچوقت سیگارش از لب نمی‌افتد. در عین حال که او جادوگر قابلی است، اما قدرت اصلی‌اش ذهن و زبان اوست. دشمنان او همواره از قدرت فریبکاری او می‌ترسند و دوستانش شیفته بذله‌گویی او هستند.

تاریخچه

جان کنستانتین اولین بار، در سال ۱۹۸۴، به عنوان یک شخصیت مکمل در سری کمیک‌های «سرگذشت سوامپ تینگ» حضور پیدا کرد. این قهرمان سیاه توسط «آلن مور»، «جان تاتلین» و «استیون بیت» و با الهام از چهره «استینگ»، خواننده بریتانیایی، خلق شد. پس از استقبال مخاطبان از این شخصیت فرعی، کمپانی دی‌سی به فکر خلق کمیک‌های جداگانه این شخصیت افتاد. در سال ۱۹۸۸ خط داستانی اصلی جان کنستانتین کلید خورد و مجموعه کمیک‌های Hellblazer منتشر شدند. کنستانتین در رتبه ۲۹ لیست صد نفره بهترین قهرمانان کتاب‌های کمیک از سوی سایت «آی جی ان» قرار گرفته است.

جان کنستانتین کیست؟

جان کنستانتین در سال ۱۹۵۳ در شهر لیورپول به دنیا آمد. او یک برادر دوقلو داشت که پیش از تولد توسط بند ناف جان خفه شد. مادر او نیز هنگام تولد جان، می‌میرد. پدرش همواره جان را مقصر مرگ مادرش می‌دانست و به همین علت، جان و پدرش هرگز رابطه خوبی نداشتند. جان کنستانتین تا پیش از فرار از خانه، به همراه خواهرش در خانه عمویش زندگی می‌کرد.

جان یکی از نوادگان نسل طولانی جادوگران بود. او در سنین پایین به این موضوع پی برد و تصمیم گرفت که مسیر جادو و جادوگری را دنبال کند. اولین جادوی جان کنستانتین سیاهی شخصیت او را به خوبی نشان می‌دهد؛ او تمام معصومیت و آسیب‌پذیری کودکانه‌ی خود را درون جعبه‌ای پنهان کرد تا خود را از دست آ‌ن‌ها خلاص کند. پس از این اتفاق بود که او از خانه فرار کرد.

موسیقی نیز بخش مهمی از زندگی جان کنستانتین است. او به همراه دوستانش یک بند موسیقی تشکیل می‌دهند و در کافه‌های انگلیس اجرا می‌کنند. اما زندگی او چندان هنرمندانه و آرام پیش نمی‌رود. سرنوشت نفرین‌شده جان و تصمیمات عجیب و غریب او، همواره او را به ملغمه‌ای از جادو، نفرین و شکست کشانده است.

کمیک‌های جان کنستانتین

یکی از معروف‌ترین کمیک‌های جان کنستانتین، مربوط به داستانی است که او به علت مصرف بیش از حد سیگار، به سرطان ریه مبتلا می‌شود. سرطان او بسیار جدی است. طبق گفته دکتر، او شانسی برای زنده ماندن ندارد و علم هم نمی‌تواند به او کمی کند. جان کنستانتین نمی‌خواهد که بمیرد زیرا می‌داند در آن سوی زندگی، در جهنم عاقبت خوبی در انتظارش نیست. به جادو فکر می‌کند، اما آن قدر جادوگر ماهری نیست که کار شگفت‌انگیزی از دستش برآید. در این موقعیت است که او باید از هوشش استفاده کند؛ اصلی‌ترین قدرتی که دارد.

اوضاع به همین منوال پیش می‌رود و هر روزی که می‌گذرد او به مرگش نزدیک‌تر می‌شود. در همین شرایط است که بهترین و شاید احمقانه‌ترین ایده عمرش به ذهنش می‌رسد. او تصمیم می‌گیرد که روحش را به هر یک از سه برادر شیطان به‌صورت جداگانه بفروشد. او با برادر اول، دوم و سوم به‌صورت جداگانه معامله می‌کند و روحش را به آن‌ها هدیه می‌دهد. سپس رگش را می‌زند و منتظر می‌ماند تا برادران شیطان برای گرفتن روح او حاضر شوند.

زمانی که برادران شیطان بر سر بدن نیمه‌جان کنستانتین حاضر می‌شوند، متوجه می‌شوند که قضیه از چه قرار است. پس از مدتی بحث، به این نتیجه می‌رسند که گرفتن روح کنستانتین باعث دعوا و اختلاف بین این سه برادر می‌شود، پس تصمیم می‌گیرند که ریه‌ جدیدی به جان بدهند تا از مرگ او جلوگیری کنند. و این‌گونه است که جان کنستانتین با فریب شیاطین می‌تواند جان دوباره‌ای بگیرد.

جان کنستانتین در کمیک‌های مختلفی با بتمن، سوپرمن و دیگر قهرمانان دنیای دی‌سی حضور یافته است و داستان‌های جذاب مختلفی را رقم زده‌اند.

جان کنستانتین در روبیکا

تا کنون یک فیلم سینمایی، در سال ۲۰۰۵، با بازی «کیانو ریوز» از از شخصیت جان کنستانتین ساخته شده است. همچنین سریال کنستانتین با بازی «مت رایان» در سال ۲۰۱۴ ساخته شد که پس از فصل دوم، ساخت این سریال لغو شد. انیمیشن سریالی کنستانتین نیز در سال ۲۰۲۰ ساخته شد. کنستانتین در انیمیشن سینمایی «لیگ عدالت تاریک» نیز به همراه بتمن، رابین، سوپرمن و ... حضور دارد.

علاقه‌مندان دنیای کمیک می‌توانند تمامی این آثار را به‌صورت رایگان و بدون نیاز به خرید اشتراک، از روبیکا تماشا کنند.

روبیکا
آشوب جهش‌یافته؛ لاک‌پشت‌های نینجا متفاوت‌تر از همیشه
«آشوب جهش‌یافته» هفتمین فیلمی است که از سری کمیک‌های(داستان مصور) لاک‌پشت‌های نینجا ساخته شده است.
مایلز مورالس؛ قهرمان عنکبوتی جدید مارول کیست؟
«مایلز مورالس» نامی است که علاقه‌مندان و دنبال‌کنندگان دنیای کمیک این روزها زیاد می‌‎شنوند. قهرمانی که عمر زیادی ندارد، اما به‌نظر می‌رسد که از این به بعد قرار است بخش زیادی از بار سنگین قهرمان عنکبوتی نیویورک را به دوش بکشد.
ماجراهای تن‌تن؛ کمیکی که فراموش نمی‌شود
تن‌تن خبرنگاری بلژیکی است که به همراه سگ وفادار خود درگیر ماجراجویی‌های سیاسی و جنایی مختلف می‌شود و بیش از آن که یک خبرنگار باشد، به مانند یک کاراگاه به حل معماهای پیچیده می‌پردازد.