ماجراهای تن‌تن؛ کمیکی که فراموش نمی‌شود

تن‌تن خبرنگاری بلژیکی است که به همراه سگ وفادار خود درگیر ماجراجویی‌های سیاسی و جنایی مختلف می‌شود و بیش از آن که یک خبرنگار باشد، به مانند یک کاراگاه به حل معماهای پیچیده می‌پردازد.

حدود نود سال از انتشار اولین جلد کمیک‌های تن‌تن می‌گذرد، اما همچنان این مجموعه در میان بچه‌ها از محبوبیت خاصی برخوردار است. کودکان در کتاب‌فروشی‌ها به دنبال جلدهای مختلف این مجموعه می‌گردند و کارتون‌های تن‌تن در بین بچه‌ها و حتی بررگسالان، بیننده دارد.

داستان‌های تن‌تن

اولین جلد این مجموعه کمیک با نام «تن‌تن در سرزمین شوراها» (در ایران با نام‌ فرار از شوروی شناخته می‌شود) در سال ۱۹۲۹ توسط «هرژه» خلق شد. هرژه در ابتدا قصد داشت خبرنگار ماجراجوی خود را به آمریکا بفرستد و داستانی در ارتباط با سرخ‌پوست‌های آمریکایی خلق کند، اما به فراخور سیاست‌های ضدکمونیستی بلژیک و توصیه سردبیر نشریه «لو ونتیم سیکل» (نشریه‌ای که تن‌تن در ابتدا در آن چاپ می‌شد)، ایده داستان تغییر کرد و تن‌تن مجبور به سفر به شوروی شد.

از داستان «تن‌تن در سرزمین شوراها» می‌توان به عنوان ضعیف‌ترین جلد مجموعه تن‌تن نام برد که تنها با هدف تبلیغات سیاسی نوشته شد، اما همین داستان تاثیر بسیاری در معرفی و تبلیغ تن‌تن در اروپای غربی و آمریکا داشت.

سرانجام هرژه در سال ۱۹۳۳ و در سومین جلد تن‌تن موفق شد تا داستان سفر خبرنگار ماجراجویش به آمریکا را بنویسد و به تصویر بکشد. «تن‌تن در آمریکا» تنها داستان مجموعه تن‌تن است که در آن شخصیتی واقعی وجود دارد، این شخصیت آل کاپون است که تن‌تن به مبارزه با او می‌پردازد و پس از آن به قبیله سرخ‌پوست‌های آمریکا می‌رسد و داستان‌هایی در آن‌جا برایش رقم می‌خورد. «تن‌تن در آمریکا» تا سال ۱۹۷۳ در آمریکا به چاپ نمی‌رسید.

تن‌تن به علت حرفه خبرنگاری خود به کشورهای مختلف جهان سفر می‌کند که اکثرا کشورهایی واقعی هستند، اما در این بین یکی از جالب‌ترین سفرهای تن‌تن، سفر به کشور خیالی «بوردوریا» است. هرژه این کشور را خلق می‌کند و برای آن فرهنگ، زبان و تاریخ می‌سازد. اما جالب‌ترین نکته این داستان، شخصیت منفی آن است که «موستلر» نام دارد و صدر اعظم کشور بودوریا است. موستلر ترکیبی از نام دو رهبر فاشیست جهان؛ موسیلینی و هیتلر است. هرژه در این کتاب به نقد و تمسخر سیاست‌‎های آلمان نازی می‌پردازد. این کار او در سال ۱۹۳۹ از اهمیت بسیاری برخوردار بود و بسیاری شجاعت هرژه را تمجید کردند.

سفر تن‌تن به ماه از دیگر داستان‌های جالب و عجیب هرژه بود. این داستان ۱۵ سال پیش از قدم گذاشتن نیل آرمسترانگ بر روی ماه نوشته شده است و به گونه‌ای در ژانر علمی و تخیلی قرار می‌گیرد.

«تن‌تن و هنر الفبا» آخرین جلد از مجموعه کمیک تن‌تن است که هرژه در میانه نوشتن آن از دنیا رفت. هرژه وصیت کرده بود که پس از مرگ او دیگر کسی ماجراهای تن‌تن را ادامه ندهد، او در مصاحبه‌ای که با سادول انجام داده بود، گفته بود بعد از من، دیگر تن‌تن وجود نخواهد داشت. تن‌تن مخلوق من، خون من و حاصل زحمات من است. هنرمندان مختلفی تلاش کردند که این کتاب را به پایان برسانند که هیچکدام نتوانستند آن‌طور که باید به هرژه و تن‌تن ادای دین کنند.

چرا تن‌تن همچنان محبوب است؟

تن‌تن در سال‌هایی نوشته شد که اینترنت نبود و تلویزیون نیز در دسترس همگان نبود. هرژه در آن دوران با مطالعه کتاب‌های مختلف و با کمک دوستانی که از ملیت‌های مختلف داشت، سفرهای تن‌تن به نقاط مختلف جهان را می‌آفرید. در کنار این اطلاعات ارزشمند، داستان جذاب و تصویرسازی‌های بکر تن‌تن عامل دیگری بود که این مجموعه کمیک تا سال‌ها، در دسته کتاب‌های مورد علاقه کودکان و نوجوانان باشد.

اما شاید مهم‌ترین دلیلی که باعث شده تا جذابیت این کمیک بعد از حدود نود سال همچنان حفظ شود، شخصیت تن‌تن است. خبرنگار ماجراجویی که به نقاط مختلف جهان سفر می‌کند، از رازهای مرموز پرده برمی‎دارد و با آدم‌های بد مبارزه می‌کند. تن‌تن در عین حال که یک پسر جوان معمولی است، توانایی انجام هر کاری دارد؛ بسیار باهوش است، خلبانی بلد است، می‌تواند تیراندازی کند، در نبردهای تن‌به‌تن موفق است و درباره هر چیزی اطلاعات دارد. تن‌تن شخصیتی است که هر کودک و نوجوانی دوست دارد مانند او باشد؛ در عین حال که معمولی است، از پس هر کاری برمی‌آید. شاید این نکته را بتوان مهم‌ترین علت ماندگاری تن‌تن در طول این سال‌ها، در میان کودکان و نوجوانان دانست.

تن‌تن در دنیای سینما و تلویزیون

از سال ۱۹۶۱ ساخت فیلم‌های مختلف درباره تن‌تن آغاز شد؛ تن‌تن و راز پشم طلا (۱۹۶۱) و تن‌تن و پرتقال‌های آبی (۱۹۶۴) دو فیلم سینمایی پیاپی بودند که ااز ماجراهای تن‌تن و میلو ساخته شد و چندان موفق نبود و نقدهای منفی بسیاری گرفت. در ادامه نیز چند انیمیشن سینمایی از این کمیک ساخته شد که مشهورترین آن‌ها «تن‌تن و دریاچه کوسه‌ها» بود که داستان آن بر اساس کمیک‌های تن‌تن نبود و «گرگ» دوست هرژه نوشتن آن را بر عهده داشت. کمیک این انیمیشن بعدها توسط گرگ نوشته و منتشر شد.

کامل‌ترین برداشت از ماجراهای تن‌تن و میلو مربوط به مجموعه کارتون تلویزیونی «ماجراهای تن‌تن» است که در سال ۱۹۹۱ با همکاری مشترک فرانسه و کانادا در سه فصل ساخته شد. این مجموعه متشکل از ۳۹ قسمت ۲۴ دقیقه‌ای است که تک‌تک داستان‌های مجموعه کمیک تن‌تن را در قالب کارتون درآورده است. شما می‌توانید این مجموعه را در سوپراپلیکیشن روبیکا، به‌صورت رایگان تماشا کنید.

شاید بهترین اقتباس از کمیک تن‌تن هم مربوط به انیمیشن سینمایی «تن‌تن و راز اسب شاخدار» است که در سال ۲۰۱۱ توسط کارگردان مطرح سینما، «استیون اسپیلبرگ» ساخته شده است. این انیمیشن بر اساس دو داستان «تن‌تن و خرچنگ پنجه‌طلا» و « تن‌تن و راز اسب شاخدار» ساخته شده است. قرار است قسمت دوم این انیمیشن نیز بر اساس داستان «تن‌تن و معبد خورشید» توسط «پیتر جکسون» ساخته شود. این انیمیشن سینمایی نیز در روبیکا برای همگان به صورت رایگان در دسترس است.

روبیکا
آشوب جهش‌یافته؛ لاک‌پشت‌های نینجا متفاوت‌تر از همیشه
«آشوب جهش‌یافته» هفتمین فیلمی است که از سری کمیک‌های(داستان مصور) لاک‌پشت‌های نینجا ساخته شده است.
مایلز مورالس؛ قهرمان عنکبوتی جدید مارول کیست؟
«مایلز مورالس» نامی است که علاقه‌مندان و دنبال‌کنندگان دنیای کمیک این روزها زیاد می‌‎شنوند. قهرمانی که عمر زیادی ندارد، اما به‌نظر می‌رسد که از این به بعد قرار است بخش زیادی از بار سنگین قهرمان عنکبوتی نیویورک را به دوش بکشد.