مایلز مورالس؛ قهرمان عنکبوتی جدید مارول کیست؟

«مایلز مورالس» نامی است که علاقه‌مندان و دنبال‌کنندگان دنیای کمیک این روزها زیاد می‌‎شنوند. قهرمانی که عمر زیادی ندارد، اما به‌نظر می‌رسد که از این به بعد قرار است بخش زیادی از بار سنگین قهرمان عنکبوتی نیویورک را به دوش بکشد.

اگر پیگیر دنیای ویدئوگیم باشید احتمالا شنیده‌اید که قرار است زین پس سری بازی‌های Spider-Man با محوریت شخصیت مایلز مورالس ساخته شود و فعلا تا مدتی خبر از «پتر پارکر» نیست. در بازی Spider-Man2 شاهد دو مرد عنکبوتی بودیم که کاربران، آزادی بازی با هر کدام را در شرایط مختلف داشتند. پیش از این نیز در بازی Spider-Man: Miles Morales کاربران با این کاراکتر آشنا شده بودند. همچنین سری انیمیشن‌های Spider-Man: Into the Spider-Verse اولین حضور مایلز مورالس در دنیای سینمایی بود. اما مایلز مورالس کیست و از کجا وارد دنیای کمیک‌های مارول شده است؟

مایلز مورالس کیست؟

مایلز پسر ۱۳ ساله‌ای در دنیای آلتیمیت مارول است که با پدر و مادرش در منطقه بروکلین زندگی می‌کند. او مانند پارکر علاقه زیادی به علم و دانش دارد و از دانش‌آموزان ممتاز مدرسه‌اش به حساب می‌آید. طی حادثه‌ای یک عنکبوت رادیواکتیوی مورالس را نیش می‌زند و او توانایی‌های ویژه‌ای پیدا می‌کند؛ توانایی که شبیه به توانایی‌های مرد عنکبوتی و بعضا بیشتر از آن است.

مایلز در ابتدا علاقه‌ای ندارد تا چنین مسئولیتی را بپذیرد. او نمی‌خواهد در راستای مرد عنکبوتی شدن هیچ قدمی بردارد، اما پتر پارکر دنیای مایلز (آلتیمیت) کشته می‌شود و مایلز تصمیم می‌گیرد با الهام گرفتن از او تلاش کند تا قهرمان عنکبوتی جدید نیویورک شود. در سال ۲۰۱۵ طی اتفاقاتی مایلز مورالس و خانواده‌اش وارد دنیای اصلی مارول (زمین-۶۱۶) می‌شوند و برای اولین بار پتر و مایلز در کنار هم قرار می‌گیرند و به جنگ دشمنان می‌روند.

مایلز گونزالو مورالس در خانواده‌ای به دنیا آمد که پدرش آفریقایی-آمریکایی و مادرش متولد پورتوریکو بود. در آن زمان او از اولین قهرمانان رنگین‌پوست دنیای کامیک به حساب می‌آمد. همین اتفاق باعث شد که خلق این شخصیت توسط «برایان مایکل بندیس» و «سارا پیچلی» در سال ۲۰۱۱ واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشته باشد. در آن زمان که اوایل دوره ریاست جمهوری «باراک اوباما» بود، توجه به رنگین‌پوست‌ها در دنیای رسانه وارد فاز جدیدی شد و قهرمانان رنگین‌پوست بسیاری در دنیای سینما و تلویزیون ظهور پیدا کردند.

«استن لی» که خود خالق کاراکتر مرد عنکبوتی اصلی بود، عقیده داشت که خلق قهرمانی با پوست رنگین بسیار اقدام خوب و روبه‌جلویی در دنیای کمیک است. اما در سوی دیگر برخی افراد اصلا از پدید آمدن این قهرمان عنکبوتی جدید رضایت نداشتند. آن‌ها بر این باور بودند که خالقان با خلق چنین شخصیت رنگین پوستی قصد انجام اقدامات سیاسی را دارند و می‌خواهند یک سری خطوط را تغییر دهند.

مرد عنکبوتی مورالس با پارکر تفاوت دارد؟

همان‌طور که گفته شد مایلز مورالس هم مانند پتر پارکر توسط یک عنکبوت نیش زده شد و قابلیت‌های عنکبوتی پیدا کرد. البته این عنکبوت‌ها متفاوت بودند و به همین علت قابلیت‌ها و توانایی که این دو پیدا کردند هم کمی تفاوت دارد. قدرت پیشرفته، چابکی، تار زدن و توانایی چسبیدن به دیوارها و سقف‌ها با استفاده از دست و پاها از توانایی‌هایی است که هر دو مرد عنکبوتی به یک اندازه از آن بهره‌مند هستند.

یکی از بارزترین توانایی‌های مرد عنکبوتی، حس عنکبوتی است. حسی که با وزوز کردن در سر مرد عنکبوتی، او را از خطرات اطرافش باخبر می‌کند. مایلز در این زمینه توانایی کمتری نسب به پارکر دارد و فقط از خطرهای فوری و لحظه‌ای آگاه می‌شود.

البته که مرد عنکبوتی مایلز مورالس توانایی‌هایی دارد که مرد عنکبوتی پتر پارکر از آن‌ها بی‌بهره است. مایلز می‌تواند لباس خود را با محیط اطراف تطابق دهد و تقریبا نامرئی شود. او همچنین یک توانایی دیگر به نام «حمله سمی» یا «حمله ونومی» دارد که با یک لمس دیگران را فلج می‌کند. مایلز می‌تواند این ویژگی را برای شکستن زنجیرهایی که برای مهار او استفاده می‌شود و دفع اجسام غیرآهنی استفاده کند.

مایلز مورالس در روبیکا

اولین انیمیشن سینمایی که مایلز مورالس در آن حضور داشت، «مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی» بود. در این انیمیشن ما با داستان پدید آمدن مرد عنکبوتی جدید دنیای مارول آشنا می‌شویم. در ادامه و بر اثر اتفاقاتی، دو قهرمان عنکبوتی دیگر نیز به دنیای او می‌آیند و آن‌ها تلاش می‌کنند تا از نابودی زمین به دست «کینگ بین» جلوگیری کنند.

دیگر انیمیشن سینمایی مایلز مورالس «مرد عنکبوتی: آن سوی دنیای عنکبوتی» نام دارد که بخش دوم این سه‌گانه سینمایی است. «آن سوی دنیای عنکبوتی» به تازگی در سینماهای سرتاسر جهان اکران شده و مورد استقبال منتقدان و مردم قرار گرفته است. در این انیمیشن مایلز مورالس به همراه گوئن و دیگر ابرقهرمان‌ها تلاش می‌کنند تا با یک شرور قدرتمند و بدجنس در مولتی‌ورس مبارزه کنند و او را برای همیشه شکست دهند.

علاقه‌مندان دنیای کمیک و مرد عنکبوتی می‌توانند این دو فیلم و دیگر فیلم و سریال‌های دنیای کمیک را از سوپراپلیکیشن روبیکا، بدون نیاز به خرید اشتراک، تماشا کنند.

روبیکا
آشوب جهش‌یافته؛ لاک‌پشت‌های نینجا متفاوت‌تر از همیشه
«آشوب جهش‌یافته» هفتمین فیلمی است که از سری کمیک‌های(داستان مصور) لاک‌پشت‌های نینجا ساخته شده است.
مستند بکام؛ از فراز تا سقوط و شروعی دوباره
مستند بکام به تازگی در شبکه نتفلیکس عرضه شده است. این مستند سریالی چهار قسمت دارد که در آن به وجوه مختلف زندگی «دیوید بکام»، ستاره سال‌های نه چندان دور منچستریونایند و تیم ملی انگلستان، پرداخته می‌شود.