قهرمانان تنهای سینمای ایران

نمی دانیم آیا نفس قهرمان بودن معادل با تنهایی است یا نه! اما در این پست، سراغ قهرمان‌هایی در سینمای ایران رفته‌ایم که یکه و تنها، با فداکاری و از خودگذشتگی برای چیزی که به درستی آن اعتقاد داشتند، جنگیده‌اند. از حاج کاظم «آژانش شیشه‌ای» تا کلاه قرمزی، عروسک تنهای فیلم «کلاه قرمزی و پسرخاله» اکثر فیلم‌هایی که در اینجا به آنها می‌پردازیم را می‌توانید در سرویس فیلم و سریال روبیکا پیدا کنید.

حاج کاظم آژانس شیشه‌ای

حاج کاظم، رفیق سال‌های جنگش عباس را بیمار و بی‌یاور می‌یابد. او تلاش می‌کند و به هر دری می‌زند تا برای کمک به این دوست قدیمی کاری بکند. از تلاش برای فروختن ماشین گرفته تا گروگان‌گیری در یک آژانس هواپیمایی. حاج کاظم تنها می‌ماند و تا یک قدمی رسیدن به هدفش می‌رود اما...

«آژانس شیشه‌ای» اثر ماندگار ابراهیم حاتمی‌کیا با بازی پرویز پرستویی است. فیلم محصول سال 1376 و جوایز زیادی از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بازیگر نقش اول مرد را از جشنواره بین‌المللی فجر دریافت کرده است.

مرد آفتابی

مرد آفتابی فیلمی به کارگردانی همایون اسعدیان و بازی اکبر عبدی، حمید جبلی و فاطمه معتمدآریا و ساخته سال 1374 است. دو دوست به نام‌های اکبر و حمید طی ماجراهایی تصمیم می‌گیرند برای کار به ژاپن بروند. حمید و اکبر که روزگاری با هم شریک بودند حالا در ژاپن به رقبایی جدی تبدیل می‌شوند تا اینکه معلوم می‌شود حمید بیمار است. بخش بزرگی از قصه به تلاش اکبر برای جور کردن هزینه درمان دوستش حمید در غربت اختصاص دارد. سکانس رویارویی اکبر با حمید بعد از مسابقه مشت‌زنی که به واسطه آن موفق شده هزینه درمان حمید را جور کند، تماشایی و تاثیرگذار است. اکبر مردانگی و فداکاری را در حق دوستش تمام کرده است...

دیده‌بان

احتمالا قهرمانان تنهای زیادی را بشود در آثار دفاع مقدس سینمای ایران پیدا کرد. اما در این میان، «دیده‌بان» اثری متفاوت، ساده و موقر است. فیلم، داستان 4 ساعت آخر زندگی یک دیده‌بان را روایت می‌کند که برای نجات همرزمانش، گرای نیروهای دشمن را، با وجودی که خودش هم در همان محل است، به توپخانه نیروهای خودی می‌فرستد و شهید می‌شود. «دیده‌بان» دومین اثر ابراهیم حاتمی کیاست و در سال 1367 ساخته شده است.

حاجی واشینگتن

حسینقلی خان صدرالسلطنه ملقب به «حاجی واشینگتن» به عنوان اولین سفیر ایران به آمریکا (یا بلاد آمریک) فرستاده می‌شود. او در غربت منتظر پیامی از حکومت ایران می‌ماند که انگار، هرگز قرار نیست برسد. تک‌گویی معروف حاجی واشینگتن در فصل قربانی کردن گوسفند به تنهایی توسط حاجی در فرنگ در عید قربان از ماندگارترین تک‌گویی‌های سینمای ایران است.

سگ‌کشی

گلرخ برای آزادی همسرش از زندان دنبال خرید چک‌های بدهی او از طلبکاران است. او در این راه تنهاست و سختی‌های زیادی را متحمل می‌شود. گلرخ در نهایت، موفق می‌شود اما در می‌یابد به او خیانت شده است. گلرخ در سکانس پایانی با صورت کبود، خسته و تنها محل مواجهه طلبکاران با همسرش را ترک می‌کند و شمایل یک قهرمان تنها را به نمایش می‌گذارد. عیوض، پیرمرد قصه به او می‌گوید: «صورتت ناجوره گلرخ خانم. دوایی چیزی بزن!» و ادامه می‌دهد: «با زخم باید ساخت. طول می‌کشه ولی خوب میشه!» و گلرخ تکرار می‌کند: «آره عیوض، طول می‌کشه ولی خوب می‌شه!»

قیصر، زینال بندری، کلاه قرمزی، ناخدا خورشید و دیگران

سینمای ایران از این قهرمان‌های تنها کم ندارد. بعضی از این قهرمانان مربوط به سینمای پیش از انقلاب هستند. شخصیت تکرارناشدنی قیصر یا کاراکتر سید در «گوزن‌ها» از این دسته قهرمانان به شمار می‌آیند. کلاه قرمزی قهرمان تنهای دیگری است که قاعدتا توقع خواندن نامش در این مطلب را ندارید اما، احتمالا این عروسک در فیلم کلاه قرمزی و پسرخاله اشکتان را در آورده یا حداقل احساساتی‌تان کرده است. خلاصه اینکه در این مطلب، ما بیشتر روی فیلم‌ها و آثاری تمرکز کرده‌ایم که در بخش فیلم و سریال روبیکا حضور دارند.

بخش فیلم و سریال روبیکا

شما می‌توانید فیلم‌هایی مثل «آژانس شیشه‌ای» و «مرد آفتابی» را در روبیکا ببنید. تماشای محتوا در بخش فیلم و سریال روبیکا نیاز به خرید اشتراک ندارد. شما می‌توانید از جدیدترین تا قدیمی‌ترین آثار سینمای ایران و جهان را در این سرویس پیدا کنید و به تماشای آنها بنشینید.

روبیکا
5 فیلم خاطره‌انگیز و محبوب که می‌توانید در بخش فیلم و سریال روبیکا ببینید
نوستالژی یک احساس غم و شادی همزمان است؛ نوعی دلتنگی و تعلق خاطر نسبت به اشیا، اشخاص یا مکان‌هایی است که در گذشته با آنها مرتبط بوده‌ایم.
معرفی سریال «روزی روزگاری مریخ»
اسم پیمان قاسمخانی که در تیتراژ هر فیلم یا سریالی قرار می‌گیرد، نوید خلق چند ساعت شاد و چند خنده بلند و بی‌دغدغه را به مخاطب اثر می‌دهد. قاسمخانی حالا با نویسندگی و کارگردانی سریالی به نام «روزی روزگاری مریخ»، یک کمدی فانتزی با تم فضایی ساخته و روانه پلتفرم‌های آنلاین شبکه نمایش خانگی کرده است. معرفی کوتاهی از این سریال را در ادامه می‌خوانید.
این «افعی» همچنان می‌تازد!
برای خودمان هم عجیب بود. فیلمی مثل افعی-که سال‌ها از اکران آن می‌گذرد-همچنان محبوب و پربیننده باشد و نام آن را در لیست پربیننده‌ترین‌های سرویس فیلم و سریال روبیکا ببینیم.