این «افعی» همچنان می‌تازد!

برای خودمان هم عجیب بود. فیلمی مثل افعی-که سال‌ها از اکران آن می‌گذرد-همچنان محبوب و پربیننده باشد و نام آن را در لیست پربیننده‌ترین‌های سرویس فیلم و سریال روبیکا ببینیم. شاید تاثیر نمایش پوسترهای افعی در سریال «نیسان آبی» باشد یا «سلطان، سلطان» گفتن‌های پرتعداد حسین یاری (جمشید قاسم‌پور) به جمشید هاشم‌پور یا تصمیمش برای ساخت «افعی 2» اما هر چه که هست، ظاهرا این فیلم خوش‌ساخت همچنان هم بیننده‌های خودش را دارد. در ادامه، مروری کوتاه بر این فیلم خاطره‌انگیز داریم.

این افعی سرِ حال

افعی فیلمی به کارگردانی و نویسندگی محمدرضا اعلامی است. محصول سال 1371 است و مرتضی شایسته، تهیه‌کننده بنام سینمای ایران آن را تهیه کرده است. موسیقی فیلم نیز اثر زنده‌یاد بابک بیات است. افعی در مناطق جنگلی در بهشهر استان مازندران فیلمبرداری شده است.

محمدرضا اعلامی علاوه بر نویسندگی و کارگردانی، تدوین افعی را نیز بر عهده داشته است. این کارگردان ساخت فیلم‌هایی چون «نقطه ضعف» 1362، «شناسایی» 1366، «عشق و مرگ» 1369 و «ساقی» 1380 را در کارنامه دارد. فیلم «نقطه ضعف» یکی از شناخته‌شده‌ترین آثار این کارگردان است که جمشید هاشم‌پور در آن ایفای نقش می‌کند. این فیلم داستانی انقلابی دارد و بارها در مناسبت‌های مرتبط از تلویزیون پخش شده است.

افعی؛ اولین حضور بهاره رهنما در سینمای ایران

افعی فیلمی اکشن با داستانی پرکشش است که در آن سالها با توجه به حضور بازیگر مطرحی مثل جمشید هاشم پور در آن روزها در اوج شهرت بود، بسیار مورد توجه قرار گرفت. افعی همچنین اولین حضور بهاره رهنما در سینماست که هنگام ایفای نقش در این فیلم 19 ساله بود. ایلوش خوشابه، ولی الله مومنی، فرهاد خان محمدی، نرسی گرگیا، سوسن سلیمی و کامران باختر بازیگران دیگر این فیلم مهیج هستند.

داستان افعی

داستان فیلم اینطور شروع می‌شود که یک گروه شبه نظامی که فردی به نام بکتاش (جمشید هاشم‌پور) شش نفر را که قصد دارند به صورت غیر قانونی از کشور خارج شوند گرفتار می‌کنند.

نسخه مودارِ جمشید هاشم‌پور

جمشید هاشم‌پور متولد 1323 است و در جوانی به هنرهای رزمی چون کنگ‌فو را فرا گرفته است. او از سال 1347 با بازی در نقش کوتاهی در فیلم «جهنم سفید» برای ساموئل خاچکچیان، بازیگری را به طور رسمی آغاز کرد. او کارنامه پرباری در سینمای ایران دارد و تعداد آثار سینمایی او بیش از 100 فیلم است. از بین این آثار می‌توان به فیلم‌های شاخص و خاطره‌انگیزی مثل «مادر»، «نقطه ضعف»، «عقاب‌ها»، «عقرب»، «خط قرمز» و «افعی» اشاره کرد. هاشم‌پور جزء معدود ستاره‌های سینمای ایران است که تا سال‌ها این عنوان را حفظ کرد و حضورش در فیلم‌های سینمایی تضمین فروش آنها محسوب می‌شد و نام و تصویر جمشید هاشم‌پور میلیون‌ها ایرانی را به سالن‌های سینما می‌کشاند.

عادت کرده‌ایم جمشید هاشم‌پور را در اکثر آثار سینمایی با سری تراشیده ببینیم. افعی اما از این قاعده مثتسنی است. هاشم‌پور در افعی نقش یکی از مسافران غیر قانونی به نام «شاهین اسدی» را بازی می‌کند که در چنگال گروه شبه نظامی گرفتار می‌شوند. او با توجه به سابقه نظامی و مهارت‌هایی که دارد، می‌تواند خود را به رهبران گروه شبه نظامی نزدیک کند و به عنوان مربی به نیروهای گروه شبه نظامی، آموزش بدهد...

آمار درباره افعی چه می‌گویند؟

طبق آمار، فیلم افعی یکی از پربیننده‌ترین آثار تاریخ سینمای ایران محسوب می‌شود. افعی از سال 1372 تا 1385 یعنی 13 سال روی پرده سینماها بود، در این مدت حدود 6.5 میلیون بلیط برای تماشای آن فروخته شد و مجموعا حدود 356 میلیون تومان فروش داشت. افعی در سال اول اکرانش یعنی سال 1372، 199 میلیون تومان فروخت که اگر با معیارها و قیمت بلیط سینمای امروز به آن نگاه کنیم، رقم عجیب و غریبی می‌شود.

افعی را بدون خرید اشتراک در سرویس فیلم و سریال روبیکا ببنید!

روبیکا دیدن دوباره فیلم‌های نوستالژیکی مثل افعی را آسان کرده است. تماشای محتوا در بخش فیلم و سریال روبیکا نیاز به خرید اشتراک ندارد و شما می‌توانید از جدیدترین تا قدیمی‌ترین آثار سینمای ایران و جهان را در این سرویس پیدا کنید و به تماشای آنها بنشینید.

روبیکا
4 کارتون پرطرفدار در روبیکا
انیمیشن، یکی از ژانرهای پرطرفدار بین همه گروه‌های سنی است. در هر سن و سالی که باشیم، کارتون دیدن لطف خاص خودش را دارد و کودک درونمان را شاد می‌کند. در این پست به معرفی 4 کارتون پربیننده در اپلیکیشن روبیکا می‌پردازیم.
5 فیلم خاطره‌انگیز و محبوب که می‌توانید در بخش فیلم و سریال روبیکا ببینید
نوستالژی یک احساس غم و شادی همزمان است؛ نوعی دلتنگی و تعلق خاطر نسبت به اشیا، اشخاص یا مکان‌هایی است که در گذشته با آنها مرتبط بوده‌ایم.
مینی سریال «درمانگر»
«درمانگر» نام مینی سریالی به کارگردانی امین حسین‌پور و تهیه‌کنندگی احسان ظلی‌پور است که به تازگی در شبکه نمایش خانگی منتشر شده است. این سریال را می‌توانید در سرویس فیلم و سریال روبیکا ببینید. در ادامه، به مروری کوتاه بر این سریال کوتاه پرداخته‌ایم.