بهترین‌های سینما ایران در بهار و تابستان ۱۴۰۳

روز سینما بهانه‌ای است برای نگاهی به سینمای ایران در سالی که تا اینجا چندان موفق نبوده و با اقبال تماشاگران روبرو نشده است. تا شهریورماه بیش از ۲۰ عنوان فیلم سینمایی در سینماها اکران شده است که ژانرهایی از جمله طنز، اجتماعی، جنایی، جنگ، عاشقانه، و زندگینامه را در برمی‌گیرد. همان‌طور که انتظار می‌رفت بیشتر فیلم‌های اکران شده در ژانر طنز هستند و گیشه را نیز با قدرت در اختیار گرفته‌اند.

در ادامه نگاهی می‌اندازیم به بهترین فیلم‌های سینمایی که تا شهریور ۱۴۰۳ در سینماها به اکران درآمده‌اند.

ساعت ۶ صبح

مهران مدیری در دومین ساخته سینمایی‌اش، این بار خود را در آزمون متفاوتی محک زده است. او پس از سال‌ها فعالیت در حوزه طنز و کمدی در قامت بازیگر و کارگردان، در «ساعت ۶ صبح» تصمیم گرفت که توانایی و هنر خود را در ساخت یک اثر اجتماعی-انتقادی به نمایش بگذارد.

داستان درباره دختری است که قرار است به کانادا مهاجرت کند و شب پیش از پروازش، دوستانش یک مهمانی خداحافظی برای او ترتیب می‌دهند. در حین مهمانی پلیس وارد می‌شود و او برای این که از پرواز شش صبحش جا نماند، داخل خانه پنهان می‌شود. به نظر می‌رسد که پایان فیلم‌نامه دچار تغییراتی شده است، و کمی به فیلم لطمه زده است. با این حال دیدن اولین اثر غیرکمدی مهران مدیری خالی از لطف نیست.

در «ساعت ۶ صبح» بازیگرانی مانند مهران مدیری، سمیرا حسن‌پور، مهرداد صدیقیان و مونا فرجاد به ایفای نقش پرداخته‌اند و تا کنون بیش از شش میلیارد در گیشه فروش داشته است.

تمساح خونی

اولین فیلم سینمایی بلند جواد عزتی که در جشنواره فجر نیز موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی فیلم اول شد تا به این جا دومین فیلم پروفروش سال ۱۴۰۳ و چهارمین فیلم پروفروش تاریخ سینمای ایران است. «تمساح خونی» در جشنواره فجر عنوان پرمخاطب‌ترین فیلم جشنواره را نیز کسب کرد.

اولین ساخته جواد عزتی یک کمدی-اکشن درباره دو کاراکتر هومن (جواد عزتی) و پیمان (عباس جمشیدی‌فر) که به دلیلی مشکلات مالی، به قمار روی می‌آورند و ... .

بی‌بدن

پرفروش‌ترین فیلم اجتماعی سال ۱۴۰۳ با فروش ۴۶ میلیارد تومانی، داستان یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های  قضایی در دهه ۹۰ است. «بی‌بدن» به کارگردانی مرتضی علیزاده با الهام از پرونده قتل «غزاله شکور» به دست  «آرمان عبدالعالی» ساخته شده است. این پرونده چندین بار تا مرحله اجرای حکم رفت و برگشت و حواشی بسیاری را هم به همراه داشت.

در «بی‌بدن» الناز شاکردوست، پژمان جمشیدی، گلاره عباسی، نوید پورفرج و سروش صحت بازی کرده‌اند.

تگزاس ۳

«تگزارس ۳» ادامه‌ دو فیلم قبلی است و داستان آن از مجسمه‌های حاوی کوکائین که در قسمت دوم دیدیم، آغاز می‌شود. ساسان (سام درخشانی) و بهرام (پژمان جمشیدی) باید باقی مجسمه‌ها را پیدا کنند تا مشکل امنیتی پیش آمده را برطرف کنند. در این فیلم، مانند تگزارس ۲، پژمان جمشیدی، سام درخشانی،‌ مهدی هاشمی،‌ ژاله صامتی و گابریلا پتری حضور دارند. به گفته ابراهیم عامریان، کارگردان تگزاس، دو قسمت دیگر از این مجموعه باقی مانده است.

در حال حاضر «تگزاس ۳» در صدر جدول فروش فیلم‌های سال ۱۴۰۳ قرار دارد و با بیش از ۲۱۴ میلیارد تومان فروش، توانسته لقب سومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران را از آن خود کند. اگر به دنبال فیلمی سرگرم‌کننده و خنده‌دار هستید، «تگزارس ۳» انتخاب مناسبی است.

مست عشق

ساخته پرحاشیه حسن فتحی، پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان بالاخره در بهار سال جاری اکران شد. «مست عشق» محصول مشترک ایران و ترکیه است که بازیگران مطرح ایرانی مانند پارسا پیروزفر و شهاب حسینی و همچنین بازیگران مطرح ترکیه‌ای هانده ارچل و سلما ارگچ در آن حضور دارند. داستان فیلم روایتگر رابطه عارفانه مولانا با شمس در سال ۶۴۰ تا ۶۴۵ شمسی است.

«مست عشق» در ابتدا قرار بود که سریالی با محوریت داستان شمس و مولانا باشد، ما به دلیل مشکلات یش آمده بین سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای و حسن فتحی، در نهایت نسخه سینمایی فیلم به نمایش درآمد.

ملاقات با جادوگر

«ملاقات با جادوگر» اولین تجربه نویسندگی امیرمهدی ژوله در سینمای ایران است. پیش از این او با آثاری مانند شب‌های بررره، مرد هزارچهره، مرد دوهزارچهره، قهوه تلخ و ... تجربه موفقی در نویسندگی سریال‌های طنز داشت و این اولین آزمون نویسندگی او در سینمای کمدی است. این اثر در سال ۱۳۹۸ ساخته شده است و به دلیل مشکلاتی مانند کرونا تا کنون فرصت اکران پیدا نکرده بود.

«ملاقات با جادوگر» رویکردی انتقادی دارد و با پدیده آقازدگی شوخی کرده است. داستان فیلم درباره دو آقازاده است که تلاش می‌کنند با رندی و کلاهبرداری به درآمدهای کلان دست پیدا کنند. علاوه بر امیرمهدی ژوله، مانی حقیقی و هستی مهدوی در این اثر بازی کرده‌اند و با توجه به فیلمنامه، انتظار می‌رود که شاهد فروش قابل توجهی برای «ملاقات با جادوگر» در گیشه باشیم.

پرویزخان

بدون شک، اولین فیلم بلند «علی ثقفی» بهترین اثری است که در ژانر ورزشی در سینمای ایران ساخته شده است. «پرویزخان» داستان زندگی «پرویز دهداری» در دوره حضور وی بر نیمکت تیم ملی ایران در دهه ۶۰ است؛ در زمانی که ۱۴ نفر از بازیکنان تیم ملی، به علت سبک ویژه دهداری در مربیگری از حضور در تیم ملی انصراف می‌دهند.

«پرویزخان» در چهل‌دومین دوره جشنواره فجر، موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول و بهترین تدوین شد. سعید پورصمیمی، مریم سعادت، المیرا دهقانی، بهنام تشکر و حمیدرضا پگاه در این فیلم حضور دارند. این فیلم به تازگی وارد شبکه نمایش خانگی شده است و علاقه‌مندان فوتبال و سینما می‌توانند «پرویزخان» را در روبیکا (کلیک کنید)، بدون پرداخت هزینه، تماشا کنند.

قیف

رضا عطاران در قامت بازیگر کسی است که می‌تواند رکوردهای گیشه را جابه‌جا کند، حال اگر علاوه‌بر بازیگر، نویسنده هم باشد و در کنار نویسنده و کارگردان کاربلدی مانند محسن امیریوسفی فیلم‌نامه‌ای نوشته باشد، قطعا قرار است اثری قابل توجه باشد.

محسن امیریوسفی پس از ساختن فیلم کمدی-سیاسی «آشغال‌های دوست‌داشتنی»، این بار در «قیف» به سراغ ساخت یک کمدی فانتزی رفته است. فیلم روایتگر ماجراهایی عاشقانه بین چند انسان و غیرانسان است که مدام در معرض خطر قرار می‌گیرد. در خلال این موقعیت‌ها، موضعی انتقادی هم به وضعیت جامعه دارد.

در «قیف» علاوه بر رضا عطاران، عباس جمشیدی‌فر، منصوره سپاه‌منصور، غلامرضا نیکخواه و صدف اسپهبدی نیز حضور دارند.

در حال حاضر فیلم‌های «ساعت ۶ صبح» ، «تمساح خونی»، «تگزاس ۳»، «مست عشق»، «ملاقات با جادوگر» و «قیف» در سینماها اکران می‌شوند و علاقه‌مندان می‌توانند با تهیه بلیت از سرویس بلیت روبیکا (کلیک کنید) با ۵۰ درصد تخفیف و بدون معطلی، نسبت به تهیه بلیت اقدام کنند.


یونایتد نفرین شده؛ داستان آقای خاص فوتبال انگلستان
فیلم «یونایتد نفرین شده »(The Damned United)، محصول سال ۲۰۰۹، یکی از آثار برجسته در ژانر درام ورزشی به کارگردانی تام هوپر است. این فیلم داستان پرماجرا و پرتنش «برایان کلاف»، یکی از معروف‌ترین و جنجالی‌ترین مربیان فوتبال انگلستان، را روایت می‌کند و تمرکز آن بر دوره کوتاه و پرمخاطره او در تیم لیدز یونایتد در سال ۱۹۷۴ است. این فیلم بر اساس کتابی با همین نام، نوشته دیوید پیس، ساخته شده است. محمدرضا صدر این کتاب را ترجمه کرده که در ایران توسط نشر چشمه به چاپ رسیده است.
حماسه مکس دیوانه؛ یک دو سه، اکشن!
«جرج میلر» در سال ۲۰۱۵ پس ۳۲ سال تصمیم گرفت که چهارمین فیلم فرنچایز(جهان تصویری) مکس دیوانه را بسازد. «مکس دیوانه: جاده خشم» با بازی «تام هاردی» و «شارلیز ترون» با اسقبال خوب مخاطبان مواجه شد و توانست فروش ۲۰۰ میلیون دلاری را در گیشه تجربه کند. این فیلم علاوه بر استقبال بینندگان، با نظر مثبت منتقدان نیز روبرو شد و جوایز سینمایی متعددی را از آن خود کرد. در چنین شرایطی جرج میلر که پیش از این گفته بود «جاده خشم» آخرین فیلم دنیای مکس دیوانه است، در سال ۲۰۲۴ فیلم «حماسه مکس دیوانه: فیوریوسا» را ساخت.
داریوش؛ در ستایش ترسیدن
«داریوش» جدیدترین محصول شبکه نمایش خانگی است که تا کنون چهار قسمت آن از پلتفرم‌های روبیکا و فیلم‌نت پخش شده است. این اثر دومین تجربه کارگردانی هادی حجازی‌فر پس از فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» است که تهیه‌کنندگی آن را نوید محمودی بر عهده دارد. علاوه‌بر هادی حجازی‌فر که فیلمنامه را نیز نوشته است، بازیگرانی چون مهرداد صدیقیان، عباس جمشیدی‌فر، ژیلا شاهی و سحر دولتشاهی در «داریوش» حضور دارند.
«ددپول و ولورین»؛ در قامت نجات‌دهنده؟!
ددپول را همیشه به شوخی‌های زبانی و رفتارهای عجیب و غریبش می‌شناسیم. اولین فیلم این فرنچایز با بودجه‌ای محدود و با تکیه بر همین شوخی‌ها و رفتارهای خارج از عرف وید ویلسون/ ددپول با بازی «رایان رینولدز» عملکرد شگفت‌انگیزی در گیشه داشت. ددپول ۲ نیز با فروش ۷۳۳ میلیون دلاری، تا حدودی توانست این موفقیت را تکرار کند.
فیلم در سینما یا خانه؟ به شما بستگی دارد!
در سال‌های نه چندان دور، فاصله اکران فیلم‌ها در سینما تا پخش آن‌ها در شبکه خانگی به‌صورت ویدئو و سی‌دی، بیش از آن بود که مخاطبان سینما به تماشای فیلم‌ها در خانه حتی فکر کنند. در دهه نود به توجه به میل سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان به کسب سود بیشتر، رفته رفته این فاصله کمتر شد و به سه ماه رسید. در چنین شرایطی ترجیح خانواده‌ها تماشای فیلم‌ها در کنار یکدیگر و با هزینه کمتری بود، اما همچنان به سینما رفتن یکی از تفریحات محبوب جوانان به حساب می‌آمد و این سالن‌های تاریک رونق اندکی داشتند.