«ددپول و ولورین»؛ در قامت نجات‌دهنده؟!

ددپول را همیشه به شوخی‌های زبانی و رفتارهای عجیب و غریبش می‌شناسیم. اولین فیلم این فرنچایز با بودجه‌ای محدود و با تکیه بر همین شوخی‌ها و رفتارهای خارج از عرف وید ویلسون/ ددپول با بازی «رایان رینولدز» عملکرد شگفت‌انگیزی در گیشه داشت. ددپول ۲ نیز با فروش ۷۳۳ میلیون دلاری، تا حدودی توانست این موفقیت را تکرار کند.

به دنبال خریداری شدن کمپانی فاکس قرن بیستم توسط دیزنی در سال ۲۰۱۷، دیزنی اعلام کرد که شخصیت ددپول وارد دنیای سینمایی مارول خواهد شد. با وارد شدن ددپول به دنیای سینمایی مارول، انتظار می‌رفت که دیگر خبری از فیلم‌های کم‌خرج نباشد. این خبر برای طرفداران ددپول و مارول قطعا خبر خوشی بود.

ددپول پس از شش سال به همراه ولورین به سینما بازگشت. «هیو جکمن» که پس از بازی در فیلم لوگان (۲۰۱۷) از شخصیت ولورین خداحافظی کرده بود، با ددپول به شخصیت ولورین بازگشت. ولورین همچنین پس از ۲۴ سال دوباره لباس قهرمانی زردش را بر تن کرده است و آمده تا در کنار ددپول، دنیای سینمایی مارول را نجات دهد.

قهرمان بامزه بازمی‌گردد!

ددپول برگشته است و پس از پیوستن به دیزنی و دنیای سینمایی مارول تلاش می‌کند تا عضوی از گروه انتقام‌گیران (Avengers) شود تا بتواند آدم مهمی باشد. اما همه می‌دانیم که خلق و خوی ددپول اصلا شبیه انتقام‌گیران نیست، پس طبیعی است که در این آزمون موفق نشود. او به زندگی معمولی‌ روی می‌آورد و سعی می‌کند تا مانند آدم‌های عادی زندگی کند. چنین وضعی ادامه دارد تا زمانی که او متوجه می‌شودجهانش در معرض نابودی همیشگی است و ...

تولدی دیگر

از همان لحظه ابتدایی که دیزنی، کمپانی فاکس قرن بیستم را خرید، نگرانی‌هایی بابت کاراکتر ددپول وجود داشت. شوخی‌ها و اخلاق وید ویلسون چندان باب میل دیزنی و دنیای سینمایی مارول نبود، اما دیزنی موافقت خود را با ساخت و پخش نسخه جدید ددپول در رده سنی بزرگسال اعلام کرد تا نگرانی‌های هواداران برطرف شود.

با پخش شدن فیلم در سینماها، مشخص شد که نگرانی هوادران چندان هم بیجا نبوده است. در همین ابتدا بگویم که در «ددپول و ولورین» ما اصلا با یک قهرمان خشک و جدی مواجه نیستیم، اما خب ددپول قسمت سوم، جذابیت و بامزگی ددپول قسمت اول را ندارد. در طول داستان با فلش‌بک‌ها و ارجاع‌های متعدد به دو قسمت قبلی ددپول، فیلم تلاش می‌کند تا بگوید که «ددپول و ولورین» دنباله‌ای از ددپول‌های قبلی است، اما در نهایت در انجام این کار کاملا موفق نیست.

در حقیقت اگر بخواهیم با دیدی کلی به فیلم نگاه کنیم، فیلم لحن جدیدی دارد و نه تنها شباهتی به ددپول‌های قبلی ندارد، بلکه به فیلم‌های ولورین و افراد ایکس (X Men) نیز شبیه نیست. به‌نظر می‌رسد که دیزنی ناخواسته یک ددپول و ولورین جدید را خلق کرده است و اگر قرار بر ادامه این سری باشد، احتمالا در آینده فیلم‌های بهتری خواهیم دید.

نجات‌دهنده بر پرده سینما است!

به‌طور مشخص پس از پایان فاز سوم دنیای سینمایی مارول، مجموعه فیلم‌های مارول با افت مواجه شد و فاز چهارم به هیچ وجه نتوانست موفقیت قبلی را تکرار کند. مهم‌ترین گواه این اتفاق انتقاد هواداران، فروش پایین فیلم‌ها و نمرات نه چندان بالای منتقدان به فیلم‌ها و سریال‌های جدید این مجموعه است.

در چنین شرایطی مارول به قهرمانی نیاز داشت که ورق را برگرداند و تماشاگران را به سینما بکشاند و هوادارانش را به وجد آورد. ددپول پس از شش سال و ولورین پس از هفت سال، به مانند قهرمانان از گوربرخاسته به کمک مارول و دیزنی آمدند. مارول زمانی فهمید قمارش جواب داده است که تریلر «ددپول و ولورین» در ۲۴ ساعت اولیه انتشارش، ۳۶۵ میلیون بازدید داشت و توانست رکورد بشکند.

«ددپول و ولورین» در ادامه توانست یک رکورد تاریخی دیگر را نیز جابجا کند و با فروش ۱.۰۸۵ میلیون دلاری، لقب پرفروش‌ترین فیلم با درجه سنی بزرگسال را به خود اختصاص دهد. تا پیش از این جوکر با فروش ۱.۰۷۸ میلیون دلاری، رکورد پرفروش‌ترین فیلم با رده‌بندی سنی بزرگسال را در اختیار داشت.

بدون شک تیم‌سازی فوق‌العاده «رایان رینولدز» و «هیو جکمن» و هماهنگی خوب بین این دو بازیگر نقش موثری در خلق این رکوردها داشته است. در سوی دیگر خلق تصاویر اکشن جذاب و ورود قهرمانانی مانند کاپیتان آمریکا، ایکس- ۲۳، ددپول‌های مختلف در قالب ارتش ددپولی، ولورین‌های جهان‌های مختلف و ... باعث موفقیت فیلمی شده است که شاید فیلمنامه‌اش غنای لازم را ندارد..

علاقه‌مندان کمیک و دنیای ابرقهرمانی می‌توانند جدیدترین فیلم دنیای سینمایی مارول را در روبیکا (کلیک کنید)، بدون نیاز به خرید حق اشتراک و با دوبله فارسی تماشا کنند.

جان کنستانتین؛ ضدقهرمان جذاب دنیای دی‌سی
جان کنستانتین یکی از شخصیت‌های عجیب و غریب دنیای ابرقهرمانی است. او به اکثر قهرمان‌هایی که می‌شناسیم شباهت ندارد.
شکست‌ناپذیر؛ قهرمانی که به آن عادت ندارید
شکست‌ناپذیر (Invincible) قهرمانی است که «رابرت کرکمن»،‌ خالق مجموعه کمیک‌های walking dead، در سال ۲۰۰۲ برای کمپانی ایمیج خلق کرد.
مون نایت؛ قهرمان تاریک مارول!
مون نایت یا شوالیه ماه ابرقهرمانی از دنیای مارول است که اولین بار در سال ۱۹۷۵ به عنوان ضدقهرمان در کمیک‌های مارول حضور یافت و به مرور با اتفاقاتی که در زندگی‌اش رخ داد، به قهرمانی که شب‌ها با جنایت‌کاران و تبهکاران مبارزه می‌کند، بدل شد.
حماسه مکس دیوانه؛ یک دو سه، اکشن!
«جرج میلر» در سال ۲۰۱۵ پس ۳۲ سال تصمیم گرفت که چهارمین فیلم فرنچایز(جهان تصویری) مکس دیوانه را بسازد. «مکس دیوانه: جاده خشم» با بازی «تام هاردی» و «شارلیز ترون» با اسقبال خوب مخاطبان مواجه شد و توانست فروش ۲۰۰ میلیون دلاری را در گیشه تجربه کند. این فیلم علاوه بر استقبال بینندگان، با نظر مثبت منتقدان نیز روبرو شد و جوایز سینمایی متعددی را از آن خود کرد. در چنین شرایطی جرج میلر که پیش از این گفته بود «جاده خشم» آخرین فیلم دنیای مکس دیوانه است، در سال ۲۰۲۴ فیلم «حماسه مکس دیوانه: فیوریوسا» را ساخت.
The Boys؛ دنیای زشت ابرقهرمانی!
اکثر کمیک‌‌ها، جهانی را به تصویر می‌کشند که در آن ابرقهرمان‌هایی (سوپرهیرو) اخلاق‌مدار و درست‌کار برای نجات جهان خود را به آب و آتش می‌زنند. شخصیت‌های بد داستان نیز کاراکترهای کاملا سیاهی هستند که در برابر این قهرمان‌های سفید قرار گرفته‌اند. این الگو همان کلیشه تقابل خیر و شر است که از روز اول خلق داستان توسط بشر، از آن استفاده شده است و مردم به آن عادت دارند. اما اگر این ابرقهرمان‌ها کمی تیره شوند چه می‌شود؟ اگر از این دایره تنگ اخلاق و درست‌کاری خارج شوند و به فساد و خودخواهی روی آورند جهان کمیک‌ها چگونه می‌شود؟