بلاگر شو!

بلاگری این روزها طرفداران خاص و منحصر به فرد خود را دارد. این شغل سال‌ها پیش در جهان جز پردرآمدترین و جذاب‌ترین مشاغل آنلاین به حساب می‌آمد. بلاگری در چند سال گذشته به ایران نیز راه پیدا کرد و به مرور زمان سیل عظیمی از افراد و خصوصا بانوان به سمت آن سوق پیدا کردند. ماهیت بلاگری به تولید محتوا گره خورده است؛ تولید محتوای متنی، تصویری و یا ویدئویی. بلاگری می‌تواند انواع متفاوت و در حوزه‌های متنوع باشد. اما سوال اینجاست که کدام یک طرفداران بیشتری دارد؟ برای شروع بلاگری، به کدام شاخه بپردازیم تا موفقیت بیشتری کسب کنیم؟ بلاگر با اینفلوئنسر چه تفاوتی دارد؟ همه این سوالات و موضوعات دیگر مسائلی است که در این مقاله قصد داریم به آن‌ها بپردازیم.


وبلاگ‌نویسی جای خود را به بلاگری داد؟

برای پاسخ به سوالات بالا ابتدا باید بدانیم بلاگری از کجا آمد؟ پیشینه آن چیست؟ وبلاگ نویس کسی است که یک وبلاگ را راه اندازی و کنترل می‌کند و در آن تولید محتوا انجام می‌دهد. بنابراین در چندسال گذشته به کسانی که برای وبلاگ، محتوا می‌نوشتند بلاگر (Blogger) گفته می‌شد. نکته‌ای که وجود دارد این است که مفهوم بلاگری امروزه با وبلاگ‌نویسی بسیار متفاوت است؛ به طوریکه عده‌ای معتقدند بلاگری فضای مجازی جای بلاگ‌‌نویسی را نمی‌گیرد.

وبلاگ سال‌ها پیش فضایی جذاب برای کسانی بود که به نوشتن و تولید محتوای متنی علاقه داشتند؛ عده‌ای در این وبلاگ‌ها به بیان خاطرات روزمره و وقایع می‌پرداختند و عده‌ای نیز طبع شاعری خود را با دیگران به اشتراک می‌گذاشتند. با گسترش شبکه‌های اجتماعی به تدریج وبلاگ‌ها از رونق افتادند و وبلاگ نویس‌ها و هوادارانشان به سمت رسانه‌های جدید روانه شدند. وبلاگ‌نویس‌ها هنوز هم از وبلاگ به عنوان خاطره نوستالژیک و بستری جذاب برای بیان احساساتشان یاد می‌کنند. بسیاری از آن‌ها شبکه‌های مجازی فعلی را قابل قیاس با وبلاگ ندانسته و طبیعتا بلاگری را نیز نمی‌توانند در زمره وبلاگ‌نویسی قرار دهند. اینطور که معلوم است درباره شکل‌گیری و پیشینه بلاگری در ایران اختلاف‌نظرهای بسیاری وجود دارد.


بلاگر دقیقا کیست؟

همه ما علاقه‌مندی‌هایی داریم که پیرامون آن مطالعه می‌کنیم و آگاهیمان را نسبت به آن بالا می‌بریم. بسیاری این علاقه‌مندی‌ها را صرفا برای لذت شخصی پیگیری می‌نمایند و عده‌ای دیگر نیز مانند بلاگرها از طریق سلایق و علایق خود کسب درآمد می‌کنند. در سال‌های اخیر و با رواج شبکه‌های اجتماعی، از شغل بلاگری در کشور ما استقبال بی‌نظیری به عمل آمد اما سوال اینجاست که بلاگر؛ این واژه نام‌ آشنای کهکشان مجازی دقیقا به چه معنا است؟ زمانی که شما حوزه‌ای که در آن مهارت و یا حتی علاقه دارید را با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارید و یا آن را آموزش می‌دهید در واقع شما یک بلاگر هستید.


تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر

اینکه یک بلاگر اصولا تاثیرگذار یا به اصطلاح اینفلوئنسر باشد یک اصل دقیق نیست. اینفلوئنسرها همانطور که از اسم آن‌ها مشخص است به دلیل اعتبار و محبوبیتی که میان مردم دارند در تبلیغات و کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ شرکت کرده و تاثیر به‌سزایی در میزان فروش دارد. بنابراین هر بلاگری صرفا نمی‌تواند اینفلوئنسر باشد و ابتدای فعالیت بسیاری از آن‌ها با تلاش برای شناخته‌شدن خود گذشته است. بنابراین بلاگرها طی فرایند نسبتا دشواری باید کوشش بسیاری برای جلب اعتماد و نظر مخاطبان خود داشته باشند. به طور کلی می‌توان گفت اینفلوئنسرها، بلاگرهایی هستند که دنبال‌کنندگان زیادی را همراه خود کرده‌اند و می‌توانند در تصمیمات آن‌ها موثر باشند. اگر بخواهیم با طرح یک مثال اینفلوئنسرها را واضح‌تر توضیح دهیم، می‌توانیم به بلاگرهای آرایشی اشاره کنیم. این بلاگرها در صورتی که شناخته‌شده باشند با تبلیغاتشان نه تنها می‌توانند تاثیر بسیاری بر مخاطبان خود بگذارند؛ بلکه در میزان فروش برندی که تبلیغ کرده‌اند نیز به طور چشمگیری اثرگذار است.


انواع سبک بلاگری

بلاگر لایف استایل: این افراد زندگی روزمره خود را در ویترینی خوش آب و رنگ قرار می‌دهند و به مخاطبان خود عرضه می‌کنند. این بلاگرها مخاطبان خود را با زندگی خود همراه می‌کنند که به این واسطه حس صمیمت بیشتری میان آن‌ها برقرار می‌شود. تبلیغاتی که در میان به تصویر کشیدن زندگی روزمره نمایش داده می‌شود، درآمد بلاگرهای این حوزه را به وجود می‌آورد.

گیم بلاگرها: این روزها حیطه گیم برای بسیاری از تینیجرها جذابیت خاص خود را دارد. اخیرا تعداد زیادی از افراد علاقمند به حوزه گیم، به معرفی بازی‌های مطرح و جذاب روز می‌پردازند؛ در واقع گیم بلاگرها علاقه خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

بلاگر آرایشی: این روزها دنیای خودآرایی‌ و مراقبت از پوست صورت و بدن طرفداران بسیاری حتی میان آقایان دارد. طبیعی است که اگر ایده بدیعی برای این حیطه به‌ کار گیرید، می‌توانید در میان رقبای خود بدرخشید.

بلاگر مد و فشن: اگر بخواهیم خوش‌تیپ به نظر بیاییم، باید استایل کردن را به خوبی بدانیم. بلاگرهای متفاوتی وجود دارند که براساس مد روز و ترکیب رنگ‌های مناسب با یکدیگر، به شما آموزش می‌دهند چگونه پوشش چشم‌نوازی داشته باشید.

بلاگر خودرو: شاید عجیب به نظر برسد اما اگر به خودرو و مسائل پیرامون آن علاقه دارید، می‌توانید در این حوزه بلاگر شوید. به اشتراک گذاشتن مدل‌های روز خودرو، آموزش‌های فنی و حتی ساخت کلیپ‌های آموزش رانندگی، این روزها طرفداران خود را در فضای مجازی دارد.

بلاگر آموزشی: آموزش یک زبان خارجه، یک مهارت هنری، تکنیک‌های کنکوری و یا حتی نگهداری از گل و گیاهان و ... به صورت آنلاین، نیازی است که در زندگی شهری پرهیاهوی امروز حس می‌شود. در بسیاری از مواقع افراد فرصت حضور برای شرکت در کلاس‌های مورد علاقه خود را ندارند که آموزش‌های آنلاین می‌تواند نیازهای آن‌ها را مرتفع کند. پس اگر موضوعی برای آموزش به دیگران دارید، دست به‌کار شوید.


بلاگرهای مطرح روبیکا

اگر بخواهیم بلاگرهای پرطرفدار سوپراپلیکیشن روبیکا را نام ببریم می‌توان به لایف استایل، سرگرمی، آموزشی، آشپزی، طنز و گیم‌استریم‌ها اشاره کرد. بلاگرهای حوزه‌های متفاوت، با تولید محتوای تخصصی، یونیک و منحصر‌به‌فرد روبیکا اقدام به فعالیت در این اپلیکیشن می‌کنند.

برای مثال بلاگرهای آموزشی موارد متفاوتی اعم از تدریس دروس پایه‌های مختلف درسی، چرم‌دوزی، گل و گیاه و بسیاری از موارد دیگر را در پیج‌های آموزشی خود به مخاطبانشان یاد می‌دهند. ناگفته نماند که حوزه سرگرمی و طنز نیز همیشه طرفداران و محبوبیت خاص خود را دارد و تولید محتوا در این عرصه به‌خوبی دیده خواهد شد. بلاگرهای روبیکا از این حوزه نیز غفلت نکردند و تولید محتواهای جذابی در این زمینه ایجاد شده است. البته خلاقیت و نوآوری در تمام حیطه‌ها می‌تواند تاثیر شگرفی در صفحه بلاگر به وجود آورد.


چه ویژگی باید داشته باشیم تا بتوانیم بلاگر شویم؟

  • اعتماد به نفس و جسارت
  • علاقه‌مندی به حوزه فعالیت
  • زمان آزاد برای تولید محتوا
  • یک گوشی موبایل هوشمند
  • محتوای جذاب برای جذب مخاطب
روبیکا
۷ نکته طلایی برای تولید محتوا و کسب درآمد از روبیکا
نسخه جدید سرویس کسب درآمد روبیکا، مدتی است راه‌اندازی شده و خیلی‌ها را به فکر تولید محتوا و درآمدزایی از طریق آن انداخته است.
۵ موضوع پرمخاطب برای تولید محتوا در روبیکا
با راه افتادن سرویس جدید کسب درآمد روبیکا و خبرهایی که از درآمد خوب تولید محتوا در این پلتفرم به گوش می‌رسد، خیلی از کاربران به فکر تولید محتوا در روبیکا افتاده‌اند
قابلیت‌های مهیج و کاربردی روبیکا در یک نگاه
بستر‌های آنلاین موجود در کشور، به آسان‌تر شدن زندگی پرسرعت امروز کمک می‌کند. در گیرودار زندگی شهری و شلوغی‌های روزمره، اپلیکیشنی که دارای قابلیت‌ پیام‌رسانی، کسب درآمد، راه‌اندازی فروشگاه شخصی، تماس صوتی و تصویری و همچنین تماشای برنامه‌های ورزشی و هزاران فیلم و سریال باشد؛ غنیمتی است که به قول معروف هم کار راه‌انداز است و هم سرگرم‌کننده. ویژگی‌های یادشده تنها بخشی از قابلیت‌های سوپراپلیکیشن روبیکا به شمار می‌آید که علاوه بر ارائه خدمات مبتنی بر ارتباطات صوتی، تصویری و پیام‌رسانی، به کسب‌وکار، سرگرمی و رفع نیاز‌های روزمره مخاطب خود نیز توجه کرده است.