درست‌نویسی در شبکه‌های اجتماعی

نگارش درست کپشن‌ها و متن‌ها فواید زیادی برای شما به عنوان تولیدکننده محتوا در شبکه‌های اجتماعی دارد. توجه داشته باشید که درست نوشتن لزوما به معنای رسمی و اصطلاحا «کتابی نوشتن» نیست. در این پست قصد داریم به موضوع نگارش درست و مناسب برای شبکه‌های اجتماعی بپردازیم.

چرا لازم است در شبکه‌های اجتماعی درست بنویسیم؟

احتمالا اولین سوالی که پیش می‌آید این است که چرا در شبکه‌های اجتماعی، که فضایی غیر رسمی و صمیمی دارند، نیاز است درست بنویسیم و اصول نگارش را رعایت کنیم؟ دلایل مختلفی برای درست نوشتن در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. مثلا اینکه، نوشته شما باید برای مخاطب به راحتی قابل خواندن و فهمیدن باشد. در واقع، چشم ما به شکل ظاهری کلمات عادت می‌کند و وقتی کلمه‌ای به شکل نامتعارف نوشته می‌شود، خواندن آن برای ما دشوار می‌شود و ممکن است از خواندن ادامه مطلب صرف نظر کنیم.

دلیل دیگر به حفظ شخصیت و جایگاه مجازی ما مربوط می‌شود. خصوصا اگر صفحه شما متعلق به یک برند است، حفظ پرستیژ و شخصیت صفحه در عین صمیمیت اهمیت زیادی دارد. افراط در به کار بردن کلمات عامیانه و زبان محاوره ممکن است باعث شود مخاطب، برند شما را آنطور که باید و شاید جدی نگیرد و به آن اعتماد نکند. به عبارت دیگر، شما به عنوان یک برند یا فروشگاه آنلاین نیاز دارید با کلمات، اعتماد مخاطب را جلب کنید. بر همین اساس، استفاده از کلمات و ترکیب‌های نامأنوس و همچنین فینگلیش نوشتن را اصلا توصیه نمی‌کنیم.

بحث مهم دیگر، حفظ زبان فارسی به عنوان میراثی برای نسل‌های آینده است. امروز، بخش زیادی از مراودات مکتوب ما در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود و این مساله بر ضرورت توجه به زبان مورد استفاده در این رسانه‌ها می‌افزاید.

البته، قطعا نمی‌شود از همه کاربران شبکه‌های اجتماعی توقع داشت در کپشن پست‌ها و تعامل‌هایشان در فضای مجازی، از زبان معیار استفاده کنند و رسمی یا اصطلاحا «کتابی» بنویسند. با وجود این، توجه به یک سری نکات ساده و ابتدایی مثل «هکسره» (که به تازگی هم در صفحه روبینوی روبیکا به آن پرداخته‌ایم)، هم نوشته شما را خواناتر می‌کند و هم باعث می‌شود بتوانید ارتباط بهتری با مخاطب برقرار کنید.

چگونه کلمات شکسته را درست بنویسیم؟

زبان فارسی، زبانی است که نحوه ادای کلمات در گفتگوهای روزمره با شکل آنها در زبان معیار و رسمی تفاوت دارد. به عبارت دیگر، مردم در گفتگوهای روزمره شکل متفاوتی از کلمات را به کار می‌برند و اصطلاحا، کلمات را «می‌شکنند». مثلا در زبان فارسی معیار کلمه «آمدم» به کار می‌رود، اما در گفتگوهای روزمره، این کلمه می‌شکند و تبدیل به «اومدم» می‌شود. شکسته‌نویسی هم یعنی اینکه کلمات را در نوشته‌مان، به همان شکلی که در گفتگوهای روزمره ادا می‌کنیم، بنویسیم.

تاریخچه شکسته‌نویسی به دوران پس از مشروطه برمی‌گردد. احتمالا صادق هدایت اولین نویسنده مطرحی است که از شکسته‌نویسی در ادبیات داستانی خود استفاده کرده و به دنبال او، صادق چوبک، جلال آل احمد و ابراهیم گلستان نیز کلمات را در متن‌های خود شکسته‌اند.

با توجه به فضای راحت و صمیمی شبکه‌های اجتماعی، بسیاری از ما ترجیح می‌دهیم از شکل شکسته کلمات در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنیم. البته، در این موضوع اجباری وجود ندارد اما، توصیه می‌شود اگر شکسته‌نویسی را برای نوشته‌تان انتخاب کردید، حتما برای حفظ یکپارچگی و انسجام متن، همه کلمات متن را به صورت شکسته بنویسید. مثلا، «وقتی اومدم خونه کتاب را می‌خوانم!» جمله خوبی نیست؛ چرا که در وسط این جمله لحن نوشته به هم می‌خورد و کلمات از صورت شکسته به صورت معیار در می‌آیند. چنین تغییری خواننده متن را گیج و سردرگم می‌کند و باعث می‌شود برای خواندن ادامه جمله نیاز به چند لحظه مکث داشته باشد.

در محاوره‌نویسی، علاوه بر شکستن کلمات از اصطلاحات و زبان عامیانه هم استفاده می‌شود. انتخاب اینکه تا چه حد می‌خواهید از اصطلاحات و زبان محاوره در شبکه اجتماعی‌تان استفاده کنید، کاملا به شما و شخصیت مجازی‌تان بستگی دارد و مورد به مورد متفاوت است. البته، باز هم طبق یک قاعده کلی، توصیه می‌شود در کاربرد کلمات عامیانه در متن‌ها زیاده‌روی نکنید.

سبک نگارشی خودتان را در شبکه‌های اجتماعی بسازید و حفظ کنید!

اگر شما صاحب صفحه‌ای در شبکه‌های اجتماعی هستید و به طور منظم برای صفحه‌تان تولید محتوا می‌کنید، حفظ یکپارچگی و هماهنگی بین پست‌ها مساله مهمی در نگارش متون است. برای مثال، توصیه نمی‌شود یک پست را با کلمات شکسته و اصطلاحات عامیانه بنویسید و بعدی را با ادبیات رسمی و زبان معیار. توجه داشته باشید که مخاطب باید علاوه بر سبک بصری، به سبک نگارشی شما در متن پست‌ها هم عادت کند و با آن آشنا شود. تغییر لحن و سبک نوشتاری می‌تواند مخاطب را گیج کند و او را در فهمیدن مطالب با مشکل مواجه کند. داشتن سبک بصری و نگارشی ثابت، می‌تواند به شما در جذب و نگهداشت مخاطبان کمک کند. (راستی؛ آیا می‌دانستید که تعداد کاربران فعال یکی از معیارهای محاسبه درآمد در سرویس کسب درآمد روبیکا است و می‌تواند میزان درآمد شما از روبیکا را بالا ببرد؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کسب درآمد روبیکا این پست را بخوانید.)

اولین قدم را در جهت درست‌نویسی در شبکه اجتماعی بردارید!

در اولین قدم برای بهتر نوشتن، توصیه می‌کنیم یک بار نوشته‌تان را با صدای بلند بخوانید و توجه کنید که در کدام قسمت‌ها و روی کدام کلمات مجبور به مکث می‌شوید یا خواندن کلمات برایتان دشوار می‌شود. روی این نقاط مکث، متمرکز شوید و سعی کنید بفهمید این مشکل چطور ایجاد شده و آن را برطرف کنید. ادامه دارد...

روبیکا
داشبورد یا پیشخوان کسب درآمد روبیکا چیست؟
نسخه جدید سرویس کسب درآمد روبیکا، آمار و اطلاعات جدید و جالبی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.
اصول و ابزار عکاسی برای شبکه‌های اجتماعی
عکاسی یکی از مسائل مهم در تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی است.
سفر، گردشگری و تولید محتوا
سفر از دیرباز برای نوع بشر جذاب بوده است. ادیان آسمانی به سفر توصیه کرده‌اند و سیاحت از قدیم، راهی برای پخته شدن و کسب تجربه بوده است.