درست‌نویسی در شبکه‌های اجتماعی (2)-جدا بنویسیم یا پیوسته؟

جدا یا پیوسته نوشتن کلمات، یک مسأله گیج‌کننده برای بسیاری از تولیدکنندگان محتواست. این موضوع فقط به فارسی معیار محدود نمی‌شود. در واقع، رعایت قواعد جدانویسی نوشته شما را،- چه به زبان محاوره باشد چه معیار، خواناتر و جذاب‌تر می‌کند. در این مطلب، مرور کوتاهی بر این موضوع داریم و به پرتکرارترین چالش‌هایی که در نوشتن متن برای فضای مجازی و محاوره‌نویسی به آنها برخورد می‌کنیم، می‌پردازیم.


جدا یا پیوسته نوشتن کلمات، یکی از موضوعات مهم و چالش‌برانگیز است که در درست‌نویسی در شبکه‌های اجتماعی با آن مواجه می‌شویم. در سال‌های اخیر، بحث‌های فراوانی درباره جدا یا پیوسته نوشتن کلمات می‌شنویم. این بحث‌ها خصوصا برای کسانی که به صورت حرفه‌ای تولید محتوا می‌کنند، چالش‌های زیادی ایجاد می‌کند. نظرات مختلفی در مورد جدا یا پیوسته نوشتن وجود دارد و گاهی نظر کارشناسان با هم تفاوت دارد. در اینجا، ما فقط به چند چالش پرتکرار اشاره می‌کنیم که بین اهل فن در مورد آنها توافق وجود دارد.


صفات برتر و برترین

طبق یک قاعده کلی، تر و ترین همیشه جدا از کلمه قبل از خود نوشته می‌شوند؛ مگر در کلماتی مثل بهتر، مهتر، کهتر، بیشتر، کمتر!

- در صورتی که کلمه به حرف متصل ختم شود؛ از نیم‌فاصله استفاده می‌شود.

مثال: غمگین‌تر، قشنگ‌تر

- اگر کلمه به حرف منفصل ختم شود، نیازی به تایپ نیم‌فاصله نیست.

مثال: رازدارتر، سبزتر

«را» را جدا بنویسیم!

«را» یک حرف اضافه و کلمه‌ای جداست و در تمام موارد، جدا از کلمه قبل از خودش نوشته می‌شود. این قاعده در مورد صورت شکسته این کلمه یعنی «رو» هم صدق می‌کند.

مثال: کتابا رو بردم خونه!

می، پیشوند مضارع‌ساز

«می»، پیشوند افعال مضارع با نیم‌فاصله از جزء اصلی فعل جدا نوشته می‌شود و به آن نمی‌چسبد؛ مثل «می‌نویسد» و «می‌شود». این قاعده در شکسته‌نویسی هم صدق می‌کند یعنی می‌نویسیم: «می‌نویسه»، «می‌شه»، «می‌ره»!

نشانه‌های جمع

نشانه جمع «ها» معمولا با یک نیم‌فاصله از کلمه اصلی خود جدا می‌شود. البته، طبق آخرین دستور خط فارسی مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی، چسباندن آن به کلمه هم اشتباه نیست. همچنین، پسوند جمع‌ساز «ان» به کلمه می‌چسبد، اما کمتر در زبان محاوره کاربرد دارد.

مثال: خانه‌ها، کتاب‌ها، لباس‌ها، کشتی‌ها

  • در شکسته‌نویسی که معمولا در فضای مجازی از این صورت زبان استفاده می‌کنیم، در بسیاری موارد «ها» تبدیل به الف میشود مثل «کتابا» (مخفف کتاب‌ها) در این صورت چسبیده به کلمه اصلی نوشته می‌شود.

ضمایر ملکی متصل

در حالت کلی، ضمایر ملکی و مفعولی ( َم، َش، َت، مان شان، تان) به واژه‌های قبل از خودشان می‌چسبند.

مثال: کتابم، برادرت، نوبتشان (یا نوبتشون در محاوره)

  • کلماتی که به «های غیر ملفوظ» (با صدای کسره مثل خانه) یا به «ی» (با صدایی مثل کشتی) ختم می‌شوند، از این قاعده مستثنی هستند. در این موارد، از همزه برای اتصال این کلمات به ضمایر ملکی مفرد استفاده می شود.
مثال: خانه‌ام، ماهی‌ات

ضمایر ملکی جمع هم با کمک نیم‌فاصله در کنار این کلمات قرار می‌گیرند.

مثال: خانه‌مان (خونه‌مون)، ماهی‌مان (ماهی‌مون)

ترکیب‌های اضافی

ترکیب کلماتی که با کسره به هم متصل می‌شوند مثل دستِ کم، شورایِ عالی، حاصلِ ضرب، دستِ دوم و صرفِ نظر به صورت جدا نگارش می‌شوند.

نیم‌فاصله را فراموش نکنید

نیم‌فاصله یا فاصله مجازی، موجودی دوست‌داشتنی و کاربردی است که می‌تواند به شما در خواناتر شدن نوشته‌تان کمک زیادی بکند. تولیدکنندگان حرفه‌ای محتوا هم علاقه و تعصب زیادی نسبت به نیم‌فاصله دارند. در مورد نیم‌فاصله و کاربردهای آن در نوشتار فارسی، به زودی بیشتر حرف می‌زنیم.

روبیکا
اصول و ابزار عکاسی برای شبکه‌های اجتماعی
عکاسی یکی از مسائل مهم در تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی است.
سفر، گردشگری و تولید محتوا
سفر از دیرباز برای نوع بشر جذاب بوده است. ادیان آسمانی به سفر توصیه کرده‌اند و سیاحت از قدیم، راهی برای پخته شدن و کسب تجربه بوده است.
درست‌نویسی در شبکه‌های اجتماعی
نگارش درست کپشن‌ها و متن‌ها فواید زیادی برای شما به عنوان تولیدکننده محتوا در شبکه‌های اجتماعی دارد. توجه داشته باشید که درست نوشتن لزوما به معنای رسمی و اصطلاحا «کتابی نوشتن» نیست. در این پست قصد داریم به موضوع نگارش درست و مناسب برای شبکه‌های اجتماعی بپردازیم.