پنگوئن؛ پرنده نه چندان قشنگ گاتهام!

«برای پیروزی در این شهر نیازی نیست بلندقد، خوش‌قیافه یا حتی قوی باشی. فقط باید از همه باهوش‌تر باشی.» این جمله را پنگوئن در وصف خودش می‌گوید و شاید کامل‌ترین جمله در توصیف یکی از چرک‌ترین ویلن‌های دنیای دی‌سی است. شخصیت پنگوئن در نسخه‌های متفاوت کمیک‌ها، کودکی و تجربه زندگی متفاوتی دارد، اما یک چیز همیشه ثابت است؛ هوش بالای او در خلق نقشه‌های مختلف برای شکست رقبا.

تاریخچه

پنگوئن، یکی از نمادین‌ترین دشمنان بتمن، توسط «بیل فینگر» (نویسنده) و «باب کین» (تصویرگر) در سال ۱۹۴۱ خلق شد و برای نخستین بار در Detective Comics #58 ظاهر گشت. این شخصیت با الهام از لوگوی تبلیغاتی سیگار Kool و استایل اشرافی خاص طراحی شد و با ظاهری متمایز شامل کت و شلوار رسمی، کلاه سیلندری، و چتری چندمنظوره، شناخته می‌شود. فینگر با افزودن جنبه‌های روان‌شناختی و داستانی، پنگوئن را به مغزی متفکر در دنیای جرم و جنایت تبدیل کرد، در حالی که کین ظاهر خاص و شیک او را با الهام از پنگوئن‌ها به تصویر کشید. این ترکیب منحصربه‌فرد از شخصیت و طراحی، ازوالد کابلپات را به یکی از پیچیده‌ترین و ماندگارترین شروران دنیای دی‌سی بدل کرد.

از دزدی تا پادشاهی

اگر به کمیک Detective Comics #58 برگردیم، با ازوالد کابلپات کاملا متفاوتی از آن چه چندی پیش در سریال The Penguinدیده‌ایم، روبرو خواهیم شد. او در طول این ۸۰ سال، کمیک‌های مختلفی با پیشینه‌ها، زندگی و شخصیت‌های متفاوتی داشته است و مسیری از یک دزد معمولی در داستان‌ها به پادشاهی خلافکاران گاتهام را طی کرده است. در ادامه کاراکتر پنگوئن را در دوره‌ها و کمیک‌های مختلف بررسی می‌کنیم.

دوره طلایی (۱۹۴۰-۱۹۵۰): معرفی پنگوئن و شکل‌گیری اولیه شخصیت

در (۱۹۴۱) Detective Comics #58، پنگوئن به عنوان یک جنایتکار متمایز با ظاهر اشرافی و رفتار زیرکانه معرفی شد. در اولین داستان، او به دلیل چهره منحصربه‌فرد و علاقه‌اش به پرندگان، به یک دزد باهوش و حیله‌گر تبدیل شد. چتر چندمنظوره او از همان ابتدا ابزاری نمادین بود که گاهی به عنوان اسلحه یا ابزاری برای فرار استفاده می‌شد. شخصیت او بیشتر به عنوان یک سارق ظریف و زیرک نمایش داده شد که برخلاف دیگر دشمنان بتمن، از قدرت فیزیکی استفاده نمی‌کرد. در این دوره، پنگوئن بیشتر یک شخصیت طنزآمیز بود که صرفاً به دنبال ثروت و جلب توجه است.

دوره نقره‌ای (۱۹۵۰-۱۹۶۰): طنز و استایل خاص

در دوران نقره‌ای، داستان‌های پنگوئن بیشتر به سمت طنز و ماجراجویی‌های خلاقانه رفت. او به‌عنوان یک شرور کلاسیک، نقشه‌های پیچیده‌ای طراحی می‌کرد که گاه با موضوع پرندگان یا چترهای خاص او مرتبط بود. در این دوره، او به‌خاطر استایل اشرافی و شیکش شناخته شد و بیشتر به عنوان یکی از دشمنان محبوب بتمن در داستان‌های رنگارنگ و سبک‌تر به تصویر کشیده شد. در این دوره، شخصیت او عمیق‌تر بررسی نشد و بیشتر جنبه نمایشی داشت.

دوره ۱۹۶۰: محبوبیت بیشتر با سریال تلویزیونی

دهه ۱۹۶۰ نقطه عطفی در شهرت پنگوئن بود، زیرا سریال تلویزیونی بتمن با بازی «برگس مردیت»، او را به مخاطبان گسترده‌تری معرفی کرد. شخصیت او به یک جنایتکار جذاب و خوش‌پوش تبدیل شد که با رفتار شیک و کمدی‌گونه‌اش مخاطبان را جذب می‌کرد. در این دوران، کمیک‌ها تحت تأثیر سریال بودند و طراحی داستان‌ها بر اساس چترهای عجیب و نقشه‌های هوشمندانه او انجام می‌شد.

دوره برنزی (۱۹۷۰-۱۹۸۰): پیچیدگی بیشتر و تمرکز بر جنایت سازمان‌یافته

در دهه ۷۰ و ۸۰ شخصیت پنگوئن به تدریج از یک دزد ساده به یک جنایتکار سازمان‌یافته و مغز متفکر تبدیل شد. داستان‌ها شروع به کاوش در هوش و استراتژی‌های او کردند و او دیگر فقط یک دزد نبود؛ بلکه تبدیل به یکی از سردسته‌های اصلی مافیای گاتهام شد. در این دوران، کمیک‌ها جنبه‌های تاریک‌تری پیدا کردند و پنگوئن به یک شخصیت جدی‌تر با انگیزه‌های عمیق‌تر تبدیل شد.

دوره ۱۹۹۰: بازتعریف و عمق بیشتر

فیلم (۱۹۹۲) Batman Returns به کارگردانی «تیم برتون»، نسخه‌ای تاریک‌تر و غم‌انگیزتر از پنگوئن را به نمایش گذاشت که تأثیر زیادی بر کمیک‌های این دهه گذاشت. در کمیک‌ها، اوزوالد کابلپات به عنوان فردی معرفی شد که در کودکی به دلیل ظاهر و رفتار غیرمعمولش طرد شده و این طردشدگی به جنایتکاری بی‌رحم تبدیلش کرده است. در این دوره، کمیک‌ها بر روی گذشته تراژیک و شخصیت چندلایه او تمرکز بیشتری کردند.

دهه ۲۰۰۰: جنایتکار نخبه و صاحب Iceberg Lounge

پنگوئن در دهه ۲۰۰۰ به عنوان یک مغز متفکر جنایی و یکی از شخصیت‌های اصلی دنیای زیرزمینی گاتهام معرفی شد. او صاحب کلوپ شبانهIceberg Lounge شد که به پوششی برای فعالیت‌های غیرقانونی‌اش تبدیل گردید. شخصیت او در این دوره بیشتر به یک جنایتکار محترم، اما خطرناک تغییر یافت که با نقشه‌های هوشمندانه‌اش دشمنانش را شکست می‌دهد. او کمتر به طور مستقیم درگیر نبردهای فیزیکی می‌شد و بیشتر نقش یک استراتژیست پشت‌پرده را ایفا می‌کرد.

دهه ۲۰۱۰ به بعد: تمرکز بر پیشینه و روابط انسانی

در بازسازی‌هایThe New 52 و Rebirth، داستان‌های عمیق‌تری از پنگوئن روایت شدند که پیشینه او و تأثیرات روانی طردشدگی در کودکی را به تصویر کشیدند. کمیک Penguin: Pain and Prejudice جنبه‌های انسانی و تاریک‌تر شخصیت او را بررسی کرد و نشان داد چگونه تحقیر شدن در کودکی و ظاهر غیرمعمولش او را به سوی جنایت سوق داد. پنگوئن در این دوره به یکی از پیچیده‌ترین شروران دنیای بتمن تبدیل شد، با تأکید بر اینکه هوش و استراتژی‌های او به اندازه قدرت‌های فیزیکی دیگر دشمنان بتمن تهدیدآمیز هستند.

سریال پنگوئن؛ اسپین‌آفی از دنیای بتمن

در جدیدترین فیلم بتمن (۲۰۲۲) ساخته «مت ریوز»، کاراکتر پنگوئن حضور کوتاهی دارد که «کالین فارل» با گریم سنگینی ایفای این نقش را بر عهده داشت و توانست تحسین همگان را برانگیزد. این استقبال، دی‌سی و ریوز را بر آن داشت تا اسپین‌آفی از زندگی ازوالد کابلپات را در قالب یک مینی سریال ۸ قسمته به تصویر بکشند.

سریال پنگوئن که داستان آن وام گرفته از کمیک‌های واپسین بتمن و پنگوئن است؛ قصه عمیقی دارد که داستان شکل گرفتن شخصیت بی‌رحم پنگوئن و کودکی وحشتناک او را نشان می‌دهد. داستان از مرگ مارکاین فالکون آغاز می‌شود و با آزاد شدن سوفیا فالکون از آرخام، با بازی «کریستین میلیوتی»، جنگ قدرت در گاتهام به اوج می‌رسد و این زمان مناسبی برای درخشش ازوالد کابلپات است.

سریال پنگوئن با استقبال گسترده‌ای از سوی منتقدان و تماشاگران مواجه شد. این مجموعه در راتن تومیتوز بر اساس نظر ۷۸ منتقد، امتیاز ۸۸٪ با میانگین نمره۱۰/۸ را کسب کرده است. اجماع منتقدان این وبگاه می‌نویسد: «پنگوئن که گاتهام را از طریق ضربه‌های کمرشکن به‌جای نام‌آوای ترکاندن به تصویر می‌کشد، یک حماسه جنایی زمینه‌دار است که کالین فارل و کریستین میلیوتی به آن ابهت داده‌اند.»

شما می‌توانید این سریال را در سرویس فیلم و سریال روبیکا (کلیک کنید)، با دوبله فارسی و بدون نیاز به خرید اشتراک تماشا کنید.

حماسه مکس دیوانه؛ یک دو سه، اکشن!
«جرج میلر» در سال ۲۰۱۵ پس ۳۲ سال تصمیم گرفت که چهارمین فیلم فرنچایز(جهان تصویری) مکس دیوانه را بسازد. «مکس دیوانه: جاده خشم» با بازی «تام هاردی» و «شارلیز ترون» با اسقبال خوب مخاطبان مواجه شد و توانست فروش ۲۰۰ میلیون دلاری را در گیشه تجربه کند. این فیلم علاوه بر استقبال بینندگان، با نظر مثبت منتقدان نیز روبرو شد و جوایز سینمایی متعددی را از آن خود کرد. در چنین شرایطی جرج میلر که پیش از این گفته بود «جاده خشم» آخرین فیلم دنیای مکس دیوانه است، در سال ۲۰۲۴ فیلم «حماسه مکس دیوانه: فیوریوسا» را ساخت.
The Boys؛ دنیای زشت ابرقهرمانی!
اکثر کمیک‌‌ها، جهانی را به تصویر می‌کشند که در آن ابرقهرمان‌هایی (سوپرهیرو) اخلاق‌مدار و درست‌کار برای نجات جهان خود را به آب و آتش می‌زنند. شخصیت‌های بد داستان نیز کاراکترهای کاملا سیاهی هستند که در برابر این قهرمان‌های سفید قرار گرفته‌اند. این الگو همان کلیشه تقابل خیر و شر است که از روز اول خلق داستان توسط بشر، از آن استفاده شده است و مردم به آن عادت دارند. اما اگر این ابرقهرمان‌ها کمی تیره شوند چه می‌شود؟ اگر از این دایره تنگ اخلاق و درست‌کاری خارج شوند و به فساد و خودخواهی روی آورند جهان کمیک‌ها چگونه می‌شود؟
داریوش؛ در ستایش ترسیدن
«داریوش» جدیدترین محصول شبکه نمایش خانگی است که تا کنون چهار قسمت آن از پلتفرم‌های روبیکا و فیلم‌نت پخش شده است. این اثر دومین تجربه کارگردانی هادی حجازی‌فر پس از فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» است که تهیه‌کنندگی آن را نوید محمودی بر عهده دارد. علاوه‌بر هادی حجازی‌فر که فیلمنامه را نیز نوشته است، بازیگرانی چون مهرداد صدیقیان، عباس جمشیدی‌فر، ژیلا شاهی و سحر دولتشاهی در «داریوش» حضور دارند.
صبحانه با زرافه‌ها؛ برای چیز مسخره‌ای به نام زندگی و حتی مرگ
سروش صحت را با خلق آثاری مانند چارخونه، ساختمان پزشکان، پژمان و لیسانسه‌ها در تلویزیون می‌شناسیم. او در سال ۱۳۹۷ «جهان با من برقص» را ساخت و این گام اول او برای ورود به عرصه سینما بود، گامی که با موفقیت نسبی همراه بود و زمینه‌ساز ساخت «صبحانه با زرافه‌ها» شد.