مستند بکام؛ از فراز تا سقوط و شروعی دوباره

مستند بکام به تازگی در شبکه نتفلیکس عرضه شده است. این مستند سریالی چهار قسمت دارد که در آن به وجوه مختلف زندگی «دیوید بکام»، ستاره سال‌های نه چندان دور منچستریونایند و تیم ملی انگلستان، پرداخته می‌شود. در این مستند که «فیشر استیونز» کارگردانی آن را بر عهده داشته است، چهره‌هایی مانند دیوید بکام، ویکتوریا بکام، لوییس فیگو، الکس فرگوسن، کارلوس کیروش، گری نویل، روی کین، دیگو سیمئونه و ... حضور دارند.

شهرت بکام در زمین مسابقه به علت ضربات آزاد مرگ‌بارش و سانترهای دقیقش بود، اما زندگی بکام در فوتبال خلاصه نمی‌شد. چهره خاص بکام، همکاری‌هایش با برندهای مختلف به عنوان مدل، ازدواج با ویکتوریا، دعوا با سر الکس فرگوسن و ... وجوهی از زندگی بکام بودند که در خارج از زمین مسابقه رقم خوردند و زندگی فوتبالی و غیرفوتبالی او را تحت تاثیر قرار دادند.

استیونز در این مستند به سراغ نقاط عطف زندگی بکام رفته است و هر کدام از این لحظات را با جزئیات و نظرات شاهدان به تصویر درآورده است. در این مطلب به برخی از این لحظات اشاره کرده‌ایم.

رفتن به منچستریونایتد

بکام در ۱۶ سالگی مورد توجه الکس فرگوسن قرار گرفت و به منچستریونایتد پیوست. بکام از ۱۸ سالگی در تیم اصلی منچستریونایتد حضور داشت و در کنار ستاره‌های این تیم بازی می‌کرد. حضور در منچستریونایتد بسیار سریع‌تر از آن‌چه بکام فکر می‌کرد، باعث شهرت او شد. چهره بکام چیزی بود که باعث می‌شد تا برندهای مختلف برای تبلیغات خود به سراغ او بیایند و این چیزی نبود که فرگوسن از آن خوشحال شود.

علاقه بکام به مد در کنار چهره و شهرت روزافزونش باعث شد تا او دیگر فقط یک فوتبالیست نباشد، دیوید بکام اکنون به یک سلبریتی تبدیل شده بود. چنین چیزی برای فرگوسن قابل قبول نبود. او ترجیح می‌داد تا بکام فقط روی فوتبال خود تمرکز کند و از هر حاشیه‌ دیگری دور باشد. فرگوسن در این باره می‌گوید: «در مرکز توجه قرار گرفتن و سلبریتی شدن، متفاوت از چیزی بود که من می‌خواستم. نگه داشتن پاهای دیوید روی زمین، سخت‌تر و سخت‌تر می‌شد.» این سرآغازی بر اختلافات فرگوسن و بکام بود.

اخراج مقابل آرژانتین در جام‌جهانی

رویای هر پسربچه‌ای که فوتبال بازی می‌کند، حضور در جام جهانی است. بکام در سال ۱۹۹۸ فرصت بازی در جام‌جهانی را پیدا کرد، اما اتفاقاتی که در بازی با آرژانتین افتاد باعث شد تا اولین حضور بکام در جام‌جهانی، به اندازه تصورات کودکی‌اش رویایی نباشد.

بکام در ۲۳ سالگی فرصت این را داشت تا به عنوان قهرمان مردم انگلستان، جام را به خانه ببرد، اما درگیری او با دیگو سیمئونه در بازی با آرژانتین که منجر به اخراجش شد، ورق را به طور کامل برگرداند. از نظر مردم و رسانه‌ها بکام مقصر شماره یک حذف از جام‌جهانی بود. بکام در حالی این شرایط را پشت سر می‌گذاشت که همسرش اولین فرزند خود را باردار بود. سقوط بکام سریع‌تر از آن‌چه پیش‌بینی می‌شد، رقم خورده بود، اما این سقوط؛ نقطه پایان بکام نبود.

آن لنگه کفش

همان‌طور که گفته شد از روزهای آغازین مشهور شدن بکام، ارتباط او با فرگوسن دچار مشکلاتی شده بود. این مشکلات پس از ازدواج بکام با ویکتوریا به اوج خود رسیدند و در نهایت در سال ۲۰۰۳، پس از باخت منچستر به آرسنال، ماجرای آن لنگه کفش رخ داد.

فرگوسن بسیار عصبانی به رختکن می‌آید و از بکام انتقاد می‌کند. در این شرایط بکام کاری که نباید را انجام می‌دهد و جواب او را می‌دهد و به او ناسزا می‌گوید. «آلبرت مورگان»، مسئول تدارکات منچستریونایند، می‌گوید: «فرگوسن بی‌نهایت خشمگین شده بود و به یک کپه لباس که روی زمین بود، لگد زد و همین موجب شد که کفش‌ سولشر به هوا پرتاب شود و به ابروی بکام بخورد.»

این جریان، نقطه پایان داستان بکام و منچستریونایتد بود. او در پایان فصل، با نظر مستقیم فرگوسن، از منچستر جدا شد و به رئال مادرید رفت.

حضور در مادرید

بکام در ژوئیه ۲۰۰۳ با مبلغ ۵/۲۴ میلیون پوند به رئال مادرید پیوست و گمان می‌کرد پس از حاشیه‌های بسیار در منچستر، مادرید ساحل امن او خواهد بود، اما آن‌جا هم اوضاع به کام بکام نبود. یکی از مشکلات ستاره انگیسی در منچستر، «کارلوس کیروش» بود. دستیار سخت‌گیر سر الکس فرگوسن که با دیوید بکام رابطه خوبی نداشت. در همان روزهای آغازین آمدن بکام به مادرید بود که کیروش به عنوان سرمربی رئال مادرید معرفی شد و بکام با یک چالش جدی مواجه شد.

مشکل دیگر بکام پست بازی او بود. او در سمت راست خط حمله بازی می‌کرد، محل بازی «لوییس فیگو» در رئال مادرید. بکام مجبور بود که پستش را تغییر بدهد و کمی عقب‌تر بازی کند، تغییری که برای بکام راحت نبود و باعث افت او شد. در کنار این مسائل، مشکلات خانوادگی نیز اوضاع را برای بکام سخت‌تر می‌کردند.

مستند بکام در روبیکا

در مستند بکام ساخته فیشر استیونز به طور مفصل به این چالش‌ها و دیگر جزئیات جذاب زندگی دیوید بکام پرداخته شده است. شما می‌توانید در سوپراپلیکیشن روبیکا، بدون نیاز به خرید اشتراک، از تماشای این مستند جذاب فوتبالی لذت ببرید.

روبیکا
روبیکا اسپرت؛ مرجع پخش زنده ورزشی
روبیکا اسپرت مرجع پخش زنده ورزشی در روبیکاست که مسابقات رشته‌های متنوع ورزشی را از اتومبیلرانی و تنیس و موتورسواری تا فوتبال و والیبال به صورت زنده پوشش می‌دهد.