نیم‌فاصله یا فاصله مجازی

فرقی نمی‌کند اسمش را «نیم‌فاصله» بگذاریم یا «فاصله مجازی» یا «فاصله صفر»؛ محدود به زبان فارسی هم نمی‌شود و در بعضی خط‌های دیگر جهان مثل خط‌های هندیک هم، کم و بیش کاربرد دارد. نیم‌فاصله یک ابزار مهم در درست‌نویسی است که به کار بردن آن متن را خواناتر می‌کند.

در این پست، مرور کوتاهی بر علامت نیم‌فاصله خواهیم داشت که استفاده درست و به موقع از آن می‌تواند نوشته شما را خواناتر کند. اگر به موضوع درست‌نویسی علاقمند هستید و دوست دارید کپشن‌های گیراتر و خواناتری در شبکه‌های اجتماعی و پیامرسان‌ها داشته باشید، از شما دعوت می‌کنیم پست‌های دیگر مجموعه درست‌نویسی مثل درست‌نویسی در شبکه‌های اجتماعی، جدا بنویسیم یا پیوسته؟ و علائم نگارشی را نیز مطالعه کنید.

نیم‌فاصله چیست؟

فاصله مجازی، فاصله صفر، فاصله جامد یا همان نیم‌فاصله خودمان، در واقع یک کاراکتر در استاندارد یونیکد است که در تایپ و و حروف‌چینی بعضی خط‌ها از جمله خط فارسی و خط‌های هندیک کاربرد دارد. نیم‌فاصله در نوشتار فارشی، در مواردی به کار می‌رود که دو حرف به هم نمی‌چسبند، اما «فاصله مرئی» هم نباید با هم داشته باشند؛ مثلا در واژه‌هاي «کتاب‌ها»، «می‌نویسم» و «بهره‌وری».

نیم‌فاصله در واقع فاصله‌ای با عرض صفر بین دو حرف است. کپی‌رایترها و کسانی که به صورت حرفه‌ای تولید محتوا می‌کنند معمولا تعصب زیادی روی نیم‌فاصله دارند و کاربرد آن را در نوشتار فارسی حتی محاوره و شکسته‌نویسی ضروری می‌دانند. واقعیت هم این است که استفاده از نیم‌فاصله نوشته شما را خواناتر می‌کند و باعث می‌شوند نوشته حرفه‌ای‌تر و استانداردتر به نظر برسد. بنابراین، خصوصا اگر قصد تولید محتوا به صورت حرفه‌ای مثلا برای کانال یک فروشگاه در روبیکا یا کسب درآمد از تولید محتوا در کانال خود در روبیکا را دارید، استفاده از نیم‌فاصله و کلا تمام اصول درست‌نویسی را به شما توصیه می‌کنیم.

یک نکته مهم در رابطه با نیم‌فاصله این است که اگر تغییر ظاهری در کلمه ایجاد نکند (حروف غیرِ چسبان)، آوردن آن لازم نیست؛ مثلا وقتی کلمه‌ای که به حروف غیرِ چسبان ختم می‌شود با نشانه جمع «ها» جمع بسته شوند، مثل «موزها»، «روستاها»، «شهرها».

در چه مواردی از نیم‌فاصله استفاده می‌شود؟

نیم‌فاصله کاربردهای زیادی دارد که البته درباره بعضی از آنها اختلاف نظر وجود دارد. در ادامه، بعضی کاربردهای نیم‌فاصله را با هم مرور می‌کنیم:

  • - بین حرف چسبان و نشانه جمع «ها»
  • مثال: کتاب‌ها، گوجه‌ها، روسری‌ها
  • - کلمات مرکب
  • مثال: خانه‌نشین، دانش‌آموز، برنامه‌نویس، (خودِ کلمه «نیم‌فاصله» هم از مثال‌های این مورد محسوب می‌شود!)
  • - پیش از علامت «ای» نکره
  • مثال: خانه‌ای، گربه‌ای، رشته‌ای
  • - پیشوند مضارع‌ساز «می»
  • مثال: می‌نویسم
  • - بین پیشوند «بی» و کلمه بعد از آن
  • مثال: بی‌نهایت، بی‌پروا
  • - بین صفت و پسوندهای تفضیلی «تر» و «ترین»
  • مثال: شیرین‌تر، ظریف‌تر، مهربان‌تر، غمگین‌ترین
  • • در مورد استثناهای این مورد، قبلا در پست درست‌نویسی در شبکه‌های اجتماعی (2)-جدا بنویسیم یا پیوسته؟ توضیح داده‌ایم.
  • - سرواژه‌ها؛ برای نوشتن سرواژه‌های انگلیسی در نوشتار فارسی نیز از نیم‌فاصله استفاده می‌شود.
  • مثال: بی‌بی‌سی، آی‌اواس، سی‌ان‌ان

چطور نیم‌فاصله را در کامپیوتر یا گوشی تلفن همراه تایپ کنیم؟

برای تایپ نیم‌فاصله در ویندوز و صفحه کلید فارسی، از کاراکترها و روش‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد. ترکیب کلیدهای ترکیبی Ctrl+Shift+2 احتمالا بهترین روش تایپ نیم‌فاصله در ویندوز است که در محیط‌های نرم‌افزای مختلف هم کاربرد دارد. Shift+Space هم روشی دیگر برای درج نیم‌فاصله در متن شماست. در گوشی‌های اندروید هم معمولا علامت نیم‌فاصله در صفحه‌کلید پیش‌فرض تعبیه شده و به راحتی می‌توانید آن را پیدا کنید. کلید نیم‌فاصله در اکثر کیبوردهای iOS هم تعبیه شده است.

روبیکا
درست‌نویسی در شبکه‌های اجتماعی
نگارش درست کپشن‌ها و متن‌ها فواید زیادی برای شما به عنوان تولیدکننده محتوا در شبکه‌های اجتماعی دارد. توجه داشته باشید که درست نوشتن لزوما به معنای رسمی و اصطلاحا «کتابی نوشتن» نیست. در این پست قصد داریم به موضوع نگارش درست و مناسب برای شبکه‌های اجتماعی بپردازیم.
درست‌نویسی در شبکه‌های اجتماعی (2)-جدا بنویسیم یا پیوسته؟
جدا یا پیوسته نوشتن کلمات، یک مسأله گیج‌کننده برای بسیاری از تولیدکنندگان محتواست. این موضوع فقط به فارسی معیار محدود نمی‌شود. در واقع، رعایت قواعد جدانویسی نوشته شما را،- چه به زبان محاوره باشد چه معیار، خواناتر و جذاب‌تر می‌کند. در این مطلب، مرور کوتاهی بر این موضوع داریم و به پرتکرارترین چالش‌هایی که در نوشتن متن برای فضای مجازی و محاوره‌نویسی به آنها برخورد می‌کنیم، می‌پردازیم.
درست‌نویسی در شبکه‌های اجتماعی (3)-علائم نگارشی
علائم نگارشی یا اصطلاحا «سجاوندی» مثل نقطه، ویرگول، علامت تعجب و... هم در نگارش معیار و هم محاوره‌نویسی کاربرد فراوانی دارند و استفاده درست و به اندازه از آنها می‌تواند نوشته شما را خواناتر و حرفه‌ای‌تر کند.