آموزش آنلاین؛ آموزش برای همه

تغییر و تحول سبک زندگی به واسطه فراگیری کرونا دلیلی بود بر آن که اجتماعی شکل نگیرد و ارتباطات حضوری کاهش پیدا کند. اولین اجتماعی که تعطیل شد، کلاس‌های درس مدارس و دانشگاه‌ها بود. این وقفه نمی‌توانست طولانی شود و نیازمند جایگزینی مشابه بود. در این زمان آموزش به کمک اینترنت و پلتفرم‌های ارتباطی به صورت گسترده مطرح شد.

تاریخی به قدمت صد سال!

اگر آموزش آنلاین را شاخه‌ای از آموزش غیرحضوری بدانیم، تاریخچه این روش به بیش از صد سال پیش بازمی‌گردد. در اوایل قرن بیستم میلادی، دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی، امکان آموزش از راه دور با ارسال مطالب آموزشی و نامه را ایجاد کردند. هدف اصلی این دوره‌ها، فراهم آوردن امکان تحصیل برای ساکنین مناطق دورافتاده بود.

در ادامه با اختراع رادیو و تلویزیون، تغییر بزرگی در روند آموزش غیرحضوری به وجود نیامد. هر چند بعضا این وسایل ارتباط جمعی برای گوش دادن سخنرانی‌ها یا تماشای ویدیوهای آموزشی مورد استفاده قرار می‌گرفتتند، اما همواره به عنوان وسیله‌ای برای سرگرمی شناخته می‌شدند و نه آموزش.

در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی با پیشرفت فناوری کامپیوترها و ظهور اینترنت، آموزش آنلاین به شکلی که امروز می‌شناسیمش، متولد شد. اینترنت این امکان را فراهم کرد که دانشجویان و استادان از سراسر جهان به صورت همزمان و در لحظه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی شروع به ارائه دوره‌های آنلاین کردند و اولین پلتفرم‌های یادگیری آنلاین ایجاد شدند. در این دوره، دوره‌های آموزشی مبتنی بر وب (Web-based Training) محبوب شدند و آموزش آنلاین به تدریج جای خود را در نظام‌های آموزشی باز کرد.

این روند رو به گسترش تا شیوع ویروس کرونا ادامه داشت و پس از این اتفاق، استفاده از آموزش آنلاین با جهش چشم‌گیری روبرو شد. تا پیش از این استفاده از اینترنت برای آموزش بیشتر در رده‌های دانشگاهی و تحصیلات آکادمیک مطرح بود، اما کرونا باعث شد که آموزش آنلاین در همه رده‌ها، از اول دبستان تا دکتری، در دسترس قرار گیرد.

هر آموزشی، در هر زمان و مکانی

پس از پایان کرونا در جهان، آموزش آنلاین جایگاه خود را از دست نداد و توانست به عنوان مکمل آموزش حضوری و در مواردی به عنوان جایگزین آن، رضایت دانش‌آموزان و دانشجویان را جلب کند. اما چه دلایلی باعث شد تا آموزش آنلاین بتواند جایگاه خود را حفظ کند؟

دسترسی آسان و انعطاف‌پذیری

یکی از بزرگترین مزایای آموزش آنلاین، دسترسی آسان و انعطاف‌پذیری است. دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توانند در هر زمان و مکانی به دوره‌های آموزشی دسترسی داشته باشند و برنامه‌های درسی خود را با توجه به زمان‌بندی شخصی تنظیم کنند. این ویژگی به خصوص برای افرادی که مشغله‌های شغلی یا خانوادگی دارند بسیار مفید است.

تنوع گسترده دوره‌ها و منابع

آموزش آنلاین امکان دسترسی به طیف گسترده‌ای از دوره‌ها و منابع آموزشی را فراهم می‌کند. از دوره‌های مدرسه و دانشگاهی گرفته تا آموزش‌های تخصصی و حرفه‌ای، دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توانند موضوعات متنوعی را انتخاب کنند و به منابع آموزشی از سراسر جهان دسترسی پیدا کنند.

افزایش دسترسی برای افراد با نیازهای ویژه

شاید مهم‌ترین مزیت این سبک از آموزش، فراهم کردن امکان تحصیل را برای افرادی که به دلایل جسمی یا جغرافیایی نمی‌توانند در کلاس‌های حضوری شرکت کنند. استفاده از ابزارهای کمکی و امکانات دسترسی مانند زیرنویس‌ها، تبدیل متن به گفتار و تنظیمات قابل تغییر، یادگیری را برای افراد با نیازهای ویژه آسان‌تر می‌کند.

کاهش هزینه‌ها

آموزش آنلاین معمولاً هزینه‌های کمتری نسبت به آموزش حضوری دارد. هزینه‌های مربوط به رفت و آمد، اقامت، و حتی مواد آموزشی ممکن است کاهش یابد. علاوه بر این، بسیاری از دوره‌های آنلاین رایگان یا با هزینه‌های بسیار پایین‌تری نسبت به دوره‌های حضوری ارائه می‌شوند.

شخصی‌سازی تجربه یادگیری

در آموزش آنلاین امکان شخصی‌سازی بیشتر تجربه یادگیری را فراهم می‌شود. دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توانند با سرعت خودشان پیش بروند و مطالب را بر اساس نیازها و علایق شخصی خود یاد بگیرند.

در کنار این نکات مثبت، چالش‌هایی مانند تعامل محدود و اینترنت نامناسب نیز می‌تواند مشکلاتی را به وجود آورد که تا حد زیادی با مدیریت مناسب قابل برطرف شدن است.

در راستای آموزش راحت و ارزان برای همه، روبیکا به تازگی از سرویس آموزش خود رونمایی کرده است که مخصوص دانش‌آموزان است. این سرویس امکان آموزش و یادگیری را برای دانش‌آموزان از مقطع اول دبستان تا پیش‌دانشگاهی فراهم می‌کند.

در سرویس آموزش روبیکا ویدیوهای آموزشی فصل‌به‌فصل همه دروس مدرسه با تدریس بهترین معلمان کشور در دسترس است. علاوه‌بر کلاس، آزمون‌هایی نیز طراحی شده است که میزان یادگیری دانش‌آموزان را بسنجد و به یادگیری بیشتر آن‌ها کمک کند. شما از اینجا (کلیک کنید) می‌توانید سرویس آموزش آنلاین روبیکا را مشاهده کنید.

روبیکا
سفارش آنلاین غذا؛ از پیتزا هات تا روبیکا
سوپراپلیکیشن روبیکا به تازگی از سرویس سفارش آنلاین غذای خود رونمایی کرده است. این سرویس به کاربران این امکان را می‌دهد که به راحتی از نزدیک‌ترین رستوران‌ها و کافه‌ها غذا، آب‌میوه و قهوه سفارش دهند و در سیع‌ترین حالت تحویل بگیرند. همچنین با بررسی نظرات دیگر کاربران می‌توانند بهترین رستوران را برای سفارش غذا انتخاب کنند.
نسخه جدید روبیکا منتشر شد
از نسخه جدید روبیکا با تمرکز بر بهبود سرویس فیلم و سریال این سوپراپلیکیشن رونمایی شد.
درمان آنلاین، جایگزینی برای مراجعه حضوری؟
با پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات، فعالین صنعت‌های مختلف به استفاده از فناوری‌های آنلاین و ارتباطی روی آوردند. صنعت مراقبت درمان نیز از این قاعده مستثنی نبود و پیش از بسیاری از صنایعی که امروز می‌بینیم، استفاده از فناوری‌های ارتباطی را آغاز کرد. اولین تجربه‌های درمان غیرحضوری مربوط به چه زمانی است؟ این روش در طول زمان چه تغییراتی داشته؟ درمان و مشاوره آنلاین تا چه اندازه می‌‎تواند مفید و موثر باشد؟ آیا می‌تواند جایگزینی کامل برای مراجعه حضوری به دکتر باشد؟
وبلاگ‌‌؛ از خاطره‌نویسی تا بازاریابی محتوا
صحبت از وبلاگ و وبلاگ‌نویسی، بسیاری را به یاد سال‌های نه چندان دور در اوایل دهه ۱۳۸۰ شمسی می‌اندازد. زمانی که وبلاگ‌ها بستری بودند برای بیان تجربیات و نظرات شخصی و وبلاگ‌نویسان کاربرانی عادی بودند که روزمره و خاطرات خود را به رشته تحریر درمی‌آوردند و برای مخاطبان به اشتراک می‌گذاشتند.