«کودتای 53» را در روبیکا رایگان ببینید!

مستند تحسین‌شده «کودتای ۵۳» مدتی است وارد شبکه نمایش خانگی شده و حالا می‌توانید بدون نیاز به خرید اشتراک، آن را در سرویس فیلم و سریال روبیکا ببینید.

بی‌شک کودتای ۲۸ مرداد سال 1332 (معادل با سال 1953 میلادی) از نقاط تاریک تاریخ معاصر ایران‌زمین است؛ هم از این جهت که تاثر‌برانگیز است و هم از این نظر که کمتر اطلاعات قابل اعتماد و مستند درباره آن موجود است. تقی امیرانی در مستند «کودتای ۵۳» با واکاوی مستندات سعی کرده نوری بر این بزنگاه تاریک تاریخ کشورمان بتاباند. مستند «کودتای » با دیدی پژوهشگرانه به واکاوی حوادث منتهی به کودتای 28 مرداد 1332 در ایران می‌پردازد که منجر به سقوط دولت نخست وزیر وقت ایران، مرحوم دکتر محمد مصدق شد.

از سیاهچاله‌ها تا کودتا

تقی امیرانی متولد ۱۹۶۰ در ایران است، اما از نوجوانی در انگلیس زندگی و تحصیل کرده است. او در دانشگاه ناتینگهام فیزیک خوانده، ۶۱ سال دارد و مستند «کودتای ۵۳» حاصل ۱۰ سال پژوهش او است.

داستان ورود امیرانی به سینمای مستند هم در نوع خودش جالب و خواندنی است. امیرانی در دانشگاه ناتینگهام در رشته فیزیک تحصیل کرده و پایان‌نامه‌اش مستندی با عنوان «سایه‌های سیاه» درباره تجربه وارد شدن به «سیاهچاله» بوده است. او سپس تحصیلات خود را با دوره‌ای در دانشگاه بریستول با موضوع فیلم و تلویزیون ادامه می‌دهد. امیرانی ساخت مستندهایی چون «دور انداخته‌ها»، «چراغ قرمزها و ضرب‌الاجل‌ها» و «کودتای ۵۳» را در کارنامه دارد. او همچنین عضو هیات داوران جشنواره‌های معتبری چون امی بوده است.

عوامل «کودتای 53»

مستند «کودتای 53» محصول سال 2019 میلادی است و تقی امیرانی، نگارش، کارگردانی، تهیه و فیلمبرداری این مستند را برعهده داشته است. «کودتای 53» تیم سازنده قابل توجهی دارد و چند چهره مطرح سینمای جهان در این پروژه حضور داشته و با امیرانی همکاری کرده‌اند. پل زائتز، تهیه‌کنندگی این اثر را در کنار امیرانی برعهده داشته است. تدوین‌ این مستند را « والتر مرچ » بر عهده داشته که ۹ بار نامزد و سه بار برنده جایزه «اسکار» شده است. او علاوه بر تدوین، در بازنویسی فیلمنامه «کودتای 53» نیز همکاری کرده است. مرچ تدوینگر آثار مهمی چون «اینک آخرالزمان» به کارگردانی فرانسیس فورد کوپولا و «بیمار انگلیسی» ساخته آنتونی مینگلا بوده و جایزه اسکار را برای تدوین و صداگذاری «بیمار انگلیسی» دریافت کرده است. موسیقی این فیلم مستند نیز اثر رابرت میلر، آهنگساز آمریکایی است. امیرانی همچنین از یک بازیگر مطرح به نام رالف فاین برای ایفای نقش «نورمن داربی شایر»، که یکی از ماموران MI6 است که شخصا شورش خیابانی را در کودتای 28 مرداد هدایت می‌کرده، در این مستند بهره برده است.

جوایز و افتخارات «کودتای 53»

مستند کودتای ۵۳ در چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت، حضور موفقی داشت و با آنکه در بخش ویژه و نه رقابتی این جشنواره به نمایش درآمد، توانست عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران این جشنواره را کسب کند. این مستند در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر نیز شرکت کرد در بخش فیلم‌های مستند، سیمرغ بهترین فیلم را از آن خود کرد.

«کودتای 53 » در جشنواره فیلم ونکوور هم حضور داشته و موفق به کسب جایزه بهترین مستند از نگاه تماشاگران در بخش مستند شده است.

کودتای ۵۳ را در روبیکا ببینید!

احتمالا با نحوه کار سرویس فیلم و سریال روبیکا آشنا هستید. تماشای محتوا در این سرویس نیاز به خرید اشتراک ندارد و شما می‌توانید در این سرویس از قدیمی‌ترین تا جدیدترین فیلم‌ها و سریال‌های ایران و جهان را در ژانرهای متنوع بدون خریدن اشتراک تماشا کنید. برای تماشای مستند «کودتای ۵۳ » و هزاران فیلم و سریال دیگر، کافی است به روبیکا و بخش فیلم و سریال مراجعه کنید.

روبیکا
مینی سریال «درمانگر»
«درمانگر» نام مینی سریالی به کارگردانی امین حسین‌پور و تهیه‌کنندگی احسان ظلی‌پور است که به تازگی در شبکه نمایش خانگی منتشر شده است. این سریال را می‌توانید در سرویس فیلم و سریال روبیکا ببینید. در ادامه، به مروری کوتاه بر این سریال کوتاه پرداخته‌ایم.
این «افعی» همچنان می‌تازد!
برای خودمان هم عجیب بود. فیلمی مثل افعی-که سال‌ها از اکران آن می‌گذرد-همچنان محبوب و پربیننده باشد و نام آن را در لیست پربیننده‌ترین‌های سرویس فیلم و سریال روبیکا ببینیم.
قهرمانان تنهای سینمای ایران
نمی دانیم آیا نفس قهرمان بودن معادل با تنهایی است یا نه! اما در این پست، سراغ قهرمان‌هایی در سینمای ایران رفته‌ایم که یکه و تنها، با فداکاری و از خودگذشتگی برای چیزی که به درستی آن اعتقاد داشتند، جنگیده‌اند. از حاج کاظم «آژانش شیشه‌ای» تا کلاه قرمزی، عروسک تنهای فیلم «کلاه قرمزی و پسرخاله» اکثر فیلم‌هایی که در اینجا به آنها می‌پردازیم را می‌توانید در سرویس فیلم و سریال روبیکا پیدا کنید.