سوپر اپلیکیشن چیست؟

احتمالا اصطلاح سوپر اپلیکیشن در چند سال اخیر زیاد به گوش‌تان خورده! روبیکا هم یک سوپر اپ است با سرویس‌های متنوعی که در قالب یک اپلیکیشن واحد ارائه می‌شوند. در این مطلب مروری داریم بر مفهوم سوپر اپ.

مفهوم سوپر اپلیکیشن

واژه سوپر اپلیکیشن یا سوپر اپ، به معنای اپلیکیشنی است که مجموعه‌ای از سرویس‌های پرکاربرد را گرد هم آورده و یکجا به کاربر ارائه می‌دهد. این اپلیکیشن‌ها می‌توانند گستره متنوعی از سرویس‌ها و خدمات از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان گرفته تا خدمات پرداخت، درخواست تاکسی اینترنتی، سرویس درخواست ویدیو VOD و تحویل غذا را در خود جای دهند. تنوع خدمات ارائه‌شده در سوپر اپ، کار را به جایی رسانده که بعضی معتقدند سوپر اپ در واقع، «سیستم عاملی برای گوشی‌های هوشمند» است.

سوپر اپ چگونه به وجود آمد؟

اصطلاح سوپر اپلیکیشن از سال ۲۰۱۵ و با پیدایش و محبوبیت روزافزون وی چت وارد فرهنگ عامه شد و بر سر زبان‌ها افتاد اما، احتمالا این کلمه را اولین بار مایک لازاریدیس، بنیانگذار بلک‌بری در سخنرانی خود در کنگره جهانی موبایل 2010 به کار برده است. لازاریدیس سوپر اپلیکیشن را «یک اکوسیستم بسته متشکل از تعداد زیادی اپلیکیشن» تعریف کرد که افراد به خاطر تجربه بی‌نقص، یکپارچه، شخصی‌سازی شده و کاربردی از آن به صورت روزمره استفاده می‌کنند.

از میان سوپر اپ‌های معروف جهان می‌توان به وی چت، گوجک، علی‌پی و گرب اشاره کرد. جالب است بدانید، بیشتر سوپر اپ‌های موفق شرقی هستند و در کشورهای در حال توسعه آسیایی متولد شده و از آنجا به سایر نقاط جهان سرایت کرده‌اند.

وی ‌چت (WeChat) اولین سوپر اپ شناخته‌شده

وی‌ چت احتمالا اولین نمونه سوپر اپلیکیشن است که همه‌گیر شد و محبوبیت جهانی پیدا کرد. این سوپر اپ چینی در سال ۲۰۱۱ و توسط شرکت تنسنت ایجاد شد و سرویس‌هایی چون پیام‌رسان، شبکه اجتماعی، خدمات پرداخت موبایلی، تاکسی اینترنتی، خرید بلیت و... ارائه می‌دهد. وی چت در سال ۲۰۱۸ بیش از یک میلیارد کاربر فعال ماهانه داشته، بیش از دو سوم جمعیت چین روزانه از آن استفاده می‌کنند و «اپلیکیشنی برای همه چیز» چین لقب گرفته است. وی چت زمانی در ایران هم محبوب بود و مردم به صورت فراگیر از آن استفاده می‌کردند.

گوجک (Gojek)

این سوپر اپلیکیشن اندونزیایی در سال ۲۰۱۵ آغاز به کار کرد. گوجک اولین تک شاخ اندونزیایی است و دفتر مرکزی آن در پایتخت این کشور، جاکارتا واقع شده است. این سوپر اپ در کشورهای اندونزی، ویتنام، تایلند، سنگاپور، فیلیپین، هند و مالزی فعالیت دارد و سرویس‌هایی مثل GoFood، GoPay،GoCar و... را در خود جای داده است. گوجک کارش را ابتدا با تاکسی موتوری آغاز کرد و به تدریج خدماتش را توسعه داد.

گرب (Grab)

سوپر اپلیکیشن گرب در سال 2012 در کوالالامپور پا به عرصه حیات گذاشت. گرب ابتدا کار خود را با سرویس درخواست تاکسی آغاز کرد و در ادامه، فعالیتش را با ارائه سرویس‌های متنوع دیگر در حوزه حمل و نقل، توسعه داد. گرب در حال حاضر سرویس‌های مختلف دیگر مثل خدمات پرداخت، رزرو هتل و سفارش غذا را هم در اختیار کاربرانش گذاشته است.

مزایای سوپر اپ


سوپر اپ‌ها می‌توانند مزایای زیادی برای کاربران خود داشته باشند که از بین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خلق یک تجربه متمرکز که در آن، همه نیازهای دیجیتال فرد در یک اپلیکیشن پاسخ داده می‌شود
  • صرفه‌جویی در حافظه گوشی و الکتریسیته و جلوگیری از اشغال بی‌مورد فضای تلفن همراه
  • دسترسی آسان به سرویس‌های مختلف زیر یک چتر واحد و بدون سردرگمی

سوپر اپلیکیشن در ایران

ایران با دارا بودن ویژگی‌های مورد نیاز برای رشد و گسترش سوپر اپ‌ها، بازار بالقوه مناسبی برای سوپر اپلیکیشن‌ها به حساب می‌آمد. با محبوبیت فراگیر سوپر اپ‌ها، این موج جهانی بالاخره با معرفی روبیکا در نوروز ۹۷ به ایران رسید.

تولد روبیکا

روبیکا را می‌توان اولین سوپر اپلیکیشن ایرانی به حساب آورد. این اپلیکیشن در نوروز سال ۹۷ از طریق سریال پایتخت به طور گسترده به جامعه ایران معرفی شد. استفاده از روبیکا به سرعت در میان کاربران ایرانی رواج پیدا کرد؛ تا جایی که طبق آمارِ رسمی در فروردین 99 بیش از ۳۵ میلیون نفر از خدمات این سوپر اپلیکیشن استفاده می‌کردند. روبیکا در حال حاضر سرویس‌های متنوعی چون خدمات پرداخت موبایلی، پیام‌رسان، شبکه اجتماعی روبینو، پخش زنده، VOD و... ارائه می‌دهد (سوپر اپلیکیشن روبیکا را از اینجا می توانید دانلود کنید). دو اپراتور بزرگ تلفن همراه کشور یعنی همراه اول و ایرانسل مشترکا مالکیت سوپر اپلیکیشن روبیکا را در اختیار دارند.

از زمان پیدایش تاکنون، روبیکا دچار تغییر و تحولات زیادی شده و در طول زمان تکامل یافته است. بعضی سرویس‌ها با گذر زمان از مجموعه خدمات روبیکا حذف شده و بعضی هم به فراخور نیازهای روز جامعه به این سوپر اپلیکیشن اضافه شده‌اند. از بین جدیدترین سرویس‌های روبیکا می‌توان به نسخه جدید سرویس کسب درآمد اشاره کرد که به تازگی راه‌اندازی شده و کاربران از طریق آن می‌توانند در روبینو و پیام‌رسان روبیکا با تولید محتوا درآمدزایی کنند. در واقع، روبیکا در این سرویس، درآمد حاصل از مصرف ترافیک را با کاربران تولیدکننده محتوا شریک می‌شود.

روبیکا
سرویس کسب درآمد روبیکا؛ تجربه یک درآمد شیرین و هیجان‌انگیز
روبیکا به تازگی سرویس کسب درآمدش را با امکاناتی هیجان‌انگیز دوباره راه‌اندازی کرده است.
مثل آینه در روبیکا فیلم ببینید!
روزهای نوروز، فرصت خوبی برای مرور شاهکارهای سینمایی و تماشای فیلم‌ها و سریال‌هایی است که سال گذشته موفق به دیدن آنها نشده‌اید.
۷ نکته طلایی برای تولید محتوا و کسب درآمد از روبیکا
نسخه جدید سرویس کسب درآمد روبیکا، مدتی است راه‌اندازی شده و خیلی‌ها را به فکر تولید محتوا و درآمدزایی از طریق آن انداخته است.