نوبت لیلی؛ نظریه جهان‌های موازی و هفت پیکر نظامی

نوبت لیلی، سریالی به کارگردانی فیلمساز نام‌آشنا و جوان، روح الله حجازی است. این سریال دوشنبه هر هفته ساعت 20 از روبیکا منتشر می‌شود. در این پست، مروری کوتاه بر این سریال متفاوت داریم.

سریال نوبت لیلی؛ یک تجربه متفاوت

روح الله حجازی، کارگردان آثاری چون«مرگ ماهی» و «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» است. او حالا در نوبت لیلی دست به یک تجربه جدید و در عین حال پرخطر زده است. حجازی با دستمایه قرار دادن ایده جهان‌های موازی سریالی سورئال و فانتزی ساخته که با توجه به فضای متفاوتش از فرمول‌های موفق رایج در ساخت سریال‌های پلتفرمی تبعیت نمی‌کند. نوبت لیلی داستان سرراستی ندارد و در مقایسه با سریال‌های معمول در پلتفرم‌های وی او دی، پرستاره هم محسوب نمی‌شود. این عوامل در کنار هم، باعث می‌شوند که ساخت این سریال متفاوت یک ریسک برای حجازی و تیم سازنده به حساب بیاید.

فیلمنامه نوبت لیلی را حجازی با همکاری مهدی شیرزاد و سروش چیت‌ساز نوشته است و تهیه‌کنندگی این سریال را نیز خود حجازی بر عهده دارد. بازیگران چهره و سرشناسی مثل حمید فرخ نژاد، مریلا زارعی، در این سریال به ایفای نقش پرداخته‌اند‌ اما، همانطور که گفتیم نوبت لیلی بر خلاف بیشتر سریال‌های پربیننده در فضای مجازی، سریالی پرستاره و اشباع از چهره‌های مطرح سینمایی نیست. پردیس احمدیه، لادن مستوفی، محمدامین شعرباف، مهران غفوریان، گوهر خیراندیش، نادر فلاح، مسعود کرامتی، خسرو احمدی، فرزین محدث، علیرضا جعفری، علیرضا ثانی‌فر، مهدخت مولایی، راضیه منصوری، ساغر قناعت، افسانه کمالی و نیوشا علیپور سایر بازیگران نوبت لیلی هستند. سریال نوبت لیلی محصول سال 1400 است.

داستان سریال نوبت لیلی

در خلاصه داستان سریال نوبت لیلی آمده است: «لیلی از طریق کتابی مرموز در می‌یابد که او و خانواده‌اش تاکنون در زمان و مکان‌های بسیاری زیسته‌اند و اکنون «نوبت لیلی» است تا با رمزگشایی از کتاب و یافتن تابلوی ارزشمند نیاکانش دست به انتخابی بزند که به تمام این زندگی‌های زیسته معنا بدهد و...»

جهان‌های موازی، آینه‌های سرگردان

نوبت لیلی همانطور که از خلاصه داستانش پیداست، اشاره مستقیمی به نظریه جهان‌های موازی دارد و ایده جهان‌های موازی یکی از ایده‌های اصلی و مرکزی آن است. ایده جهان موازی برای نخستین بار در سال ۱۹۵۴، توسط یک دانشجوی دکتری از دانشگاه پرینستون به نام هیو اورت مطرح شد. این ایده می‌گفت گیتی‌هایی موازی دقیقاً مانند جهان و گیتی ما وجود دارند. همه این گیتی‌ها با ما در ارتباط هستند. در واقع آنها شاخه‌ای از جهان ما هستند... جهان‌های موازی در مکانیک کوانتومی اینطور تعریف می‌شوند؛ جهان‌هایی که از یکدیگر تنها توسط یک رویداد کوانتومی جدا می‌شوند.

ایده جهان‌های موازی، Multiverse یا Parallel Universe تاکنون دستمایه بسیاری از فیلم‌ها و داستان‌های علمی تخیلی بوده است که از بین جدیدترین‌هایشان می‌توان به «همه چیز، همه جا در یک زمان» محصول سال 2022 و «دکتر استرنج در چندجهانی دیوانگی» 2022 اشاره کرد. در سینما و ادبیات ایران، به این مضمون کمتر پرداخته شده است.

همانطور که گفتیم، نوبت لیلی به ایده جهان های موازی اشاره‌ای واضح دارد. در قسمت‌های آغازین سریال می‌بینیم که لیلی مقابل تعداد زیادی آینه قرار گرفته است. انعکاس تصویر لیلی در آینه‌ها اشاره به زندگی ها و سرنوشت‌های متفاوتی است که می‌توانسته داشته باشد. لیلی حتی در قسمت هایی از سریال در قالب یک سخنرانی به توضیح نظریه جهان‌های موازی می‌پردازد.

همچنین در بخشی از سریال، شاهد هستیم که لیلی در کتابخانه یکی از کتاب‌ها را بر می‌دارد. این صحنه داستان کتاب «کتابخانه نیمه شب» را به ذهن متبادر می‌کند که داستانش هول ایده جهان‌های موازی شکل گرفته و به تازگی توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

نوبت لیلی، هفت پیکر و ادبیات فارسی

ادبیات کهن فارسی در این سریال، حضوری پررنگ و محسوس دارد. هر قسمت از سریال نوبت لیلی با یک بیت از هفت پیکر نظامی یا منظومه خسرو شیرین نظامی آغاز می‌شود. هفت پیکر اثر نظامی درباره زندگی و مرگ مرموز بهرام پنجم ساسانی ملقب به «بهرام گور» است که با مضمون ماورایی و رازآلود سریال سنخیت دارد. در هفت حکایت از زبان هفت همسر بهرام گور روایت می‌شود که در هفت گنبد به رنگ‌های مختلف زندگی می‌کنند و هر یک دختران پادشاهان یکی از هفت اقلیم (هفت جهان موازی؟) هستند. همچنین، منظومه هفت پیکر از دیرباز یکی از مضامین اصلی نگارگری ایرانی نیز بوده که در این سریال نقشی کلیدی دارد. در واقع، ماموریت لیلی پیدا کردن و به هم چسباندن تکه‌های نگارگری شهر مدهوشان است که این نگارگری هم مفهومی متعلق به یکی از حکایت‌های هفت پیکر نظامی (داستان گنبد سیاه و شهر سیاهپوشان) است. همچنین، در خلال داستان ارجاعاتی به خسرو شیرین این شاعر بزرگ وجود دارد.

نوبت لیلی را بدون نیاز به خرید اشتراک ببینید!

اگر علاقمند به ایده جهان‌های موازی هستید و از ادبیات کهن فارسی نیز لذت می‌برید، تماشای سریال نوبت لیلی را به شما توصیه می‌کنیم. این سریال را می‌توانید بدون نیاز به خرید اشتراک از بخش فیلم و سریال روبیکا ببینید.

روبیکا
نسخه وب روبیکا به‌روزرسانی شد
در حوالی سال نو، نسخه وب پیامرسان روبیکا رنگ و بویی تازه گرفته و قابی نو از روبیکا را پیش روی مخاطب قرار داده است.
مثل آینه در روبیکا فیلم ببینید!
روزهای نوروز، فرصت خوبی برای مرور شاهکارهای سینمایی و تماشای فیلم‌ها و سریال‌هایی است که سال گذشته موفق به دیدن آنها نشده‌اید.
یک «مهمونی» به میزبانی آقای مجری و چند عروسک‌ شیرین
«مهمونی»، یک برنامه عروسکی و گفتگومحور است که ساخته تازه ایرج طهماسب یا همان آقای مجری خودمان است. این برنامه عروسکی جذاب برای پخش اختصاصی از پلتفرم‌های روبیکا و نماوا ساخته شده و امکان تماشای آن بدون نیاز به خرید اشتراک در روبیکا فراهم است.