۱۱ شهریور
روزنامه سپید
⏺️ هشدار وزارت بهداشت درباره بیماریهای شایع تنفسی در فصل پاییز
⏹️ معاون بهداشت وزارت بهداشت از شیوع آنفلوآنزا، کرونا و ویروسهای تنفسی در پاییز خبر داد و بر لزوم رعایت اصول بهداشتی دوران کرونا تأکید کرد.
arrow_backward️ علیرضا رئیسی گفت: همانند سایر کشورها، بیماریهای تنفسی در پاییز شیوع بیشتری پیدا میکنند و آنفلوآنزا یکی از شایعترین آنهاست که هر سال نوع و سویهاش تغییر میکند. کرونا و ویروس تنفسی نیز در این فصل اهمیت دارند.
rewind معاون بهداشت وزارت بهداشت تأکید کرد: بهترین راه پیشگیری همچنان رعایت آموزشهایی است که در دوره کرونا فرا گرفتیم؛ از جمله استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در تجمعات، نرفتن کودکان بیمار به مدرسه، شستن مرتب دستها و رعایت نکات بهداشتی است.
⏮️رئیسی درباره کرونا نیز توضیح داد: این ویروس میتواند هر بخشی از بدن که دارای مخاط است را درگیر کند؛ از جمله چشم، حلق و حتی لوزالمعده. بنابراین نمیتوان آن را محدود به یک اندام خاص دانست. کرونا ویروسی است که میتواند التهاب در نقاط مختلف بدن ایجاد کند.مهر
@sepidonline
⏹️ معاون بهداشت وزارت بهداشت از شیوع آنفلوآنزا، کرونا و ویروسهای تنفسی در پاییز خبر داد و بر لزوم رعایت اصول بهداشتی دوران کرونا تأکید کرد.
arrow_backward️ علیرضا رئیسی گفت: همانند سایر کشورها، بیماریهای تنفسی در پاییز شیوع بیشتری پیدا میکنند و آنفلوآنزا یکی از شایعترین آنهاست که هر سال نوع و سویهاش تغییر میکند. کرونا و ویروس تنفسی نیز در این فصل اهمیت دارند.
rewind معاون بهداشت وزارت بهداشت تأکید کرد: بهترین راه پیشگیری همچنان رعایت آموزشهایی است که در دوره کرونا فرا گرفتیم؛ از جمله استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در تجمعات، نرفتن کودکان بیمار به مدرسه، شستن مرتب دستها و رعایت نکات بهداشتی است.
⏮️رئیسی درباره کرونا نیز توضیح داد: این ویروس میتواند هر بخشی از بدن که دارای مخاط است را درگیر کند؛ از جمله چشم، حلق و حتی لوزالمعده. بنابراین نمیتوان آن را محدود به یک اندام خاص دانست. کرونا ویروسی است که میتواند التهاب در نقاط مختلف بدن ایجاد کند.مهر
@sepidonline
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱۱ شهریور
روزنامه سپید
⏺️ نامه مهم انجمن داروسازان به کمیسیون اصل ۹۰
⏹️ رئیس انجمن داروسازان، در نامه ای به نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس؛ خواستار توجه این کمیسیون به مشکلات مهم زنجیره تامین دارو شد.
arrow_backward️ شهرام کلانتری خاندانی، در این نامه عنوان داشته است: کمیسیون اصل ۹۰، موضوعات مهمتر و مرتبط با سلامت عموم مردم را بی جواب میگذارد و موضوعات لوکس که منافع عدهای خاص را تأمین میکند، مکرر پیگیری میکند.
rewind موضوعاتی همچون عدم پرداخت به موقع مطالبات داروخانهها که دسترسی مردم به دارو را متأثر میکند و کمیسیون اصل ۹۰ مکاتبات و شکایات داروسازان را بی جواب و بدون پیگیری گذاشته است.
⏮️ قرار است کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری، مجدداً موضوع توزیع اینترنتی دارو را با حضور رئیس سازمان غذا و دارو بررسی کند.
⏮️ همچنین رئیس انجمن داروسازان ایران اعلام کرد: جامعه داروسازی اعتقاد دارد چنین موضوعی، عمدتاً منافع ابرسرمایه داران صاحبان پلتفرمهای اینترنتی را تامین میکند. لذا، بهتر است به دغدغههای زنجیره تأمین دارو توجه شود تا مشکلات دارویی مردم نیز کمتر شود.مهر
@sepidonline
⏹️ رئیس انجمن داروسازان، در نامه ای به نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس؛ خواستار توجه این کمیسیون به مشکلات مهم زنجیره تامین دارو شد.
arrow_backward️ شهرام کلانتری خاندانی، در این نامه عنوان داشته است: کمیسیون اصل ۹۰، موضوعات مهمتر و مرتبط با سلامت عموم مردم را بی جواب میگذارد و موضوعات لوکس که منافع عدهای خاص را تأمین میکند، مکرر پیگیری میکند.
rewind موضوعاتی همچون عدم پرداخت به موقع مطالبات داروخانهها که دسترسی مردم به دارو را متأثر میکند و کمیسیون اصل ۹۰ مکاتبات و شکایات داروسازان را بی جواب و بدون پیگیری گذاشته است.
⏮️ قرار است کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری، مجدداً موضوع توزیع اینترنتی دارو را با حضور رئیس سازمان غذا و دارو بررسی کند.
⏮️ همچنین رئیس انجمن داروسازان ایران اعلام کرد: جامعه داروسازی اعتقاد دارد چنین موضوعی، عمدتاً منافع ابرسرمایه داران صاحبان پلتفرمهای اینترنتی را تامین میکند. لذا، بهتر است به دغدغههای زنجیره تأمین دارو توجه شود تا مشکلات دارویی مردم نیز کمتر شود.مهر
@sepidonline
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱۱ شهریور
روزنامه سپید
⏺️ توزیع واکسن آنفلوانزا در داروخانهها/ واکسن برای این گروهها رایگان است
⏹️ رئیس اداره پایش اداره کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از آغاز توزیع واکسن چهارظرفیتی آنفلوانزا در داروخانههای سراسر کشور خبر داد و اعلام کرد: بخشی از این واکسنها به صورت رایگان در اختیار گروههای پرخطر قرار میگیرد.
arrow_backward️ سید بهزاد فاطمی درباره تزریق واکسن آنفلوانزا به گروههای پرخطر اظهار کرد: مادران باردار، کودکان 6 ماهه تا 5 ساله، سالمندان بالای 65 سال، بیماران مبتلا به بیماریهای زمینهای، افراد دارای نقص ایمنی، بیماران سرطانی و کادر بهداشت و درمان از طریق معاونت بهداشت واکسن را رایگان آنفلوانزا را دریافت میکنند.
rewind وی ادامه داد: سایر گروههای جامعه میتوانند واکسن را از داروخانهها تهیه کنند.
⏮️ رئیس اداره پایش اداره کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از آغاز توزیع واکسن چهارظرفیتی آنفلوانزا در داروخانههای سراسر کشور خبر داد و افزود: واکسن تولید داخل از نوع نوترکیب که نسل جدیدتر واکسنهای ویروسی محسوب میشود نیز در داروخانهها در دسترس است.
⏮️ به گفته فاطمی، همچنین انواع واکسنهای وارداتی در شهریور و مهر به کشور وارد خواهد شد.تسنیم
@sepidonline
⏹️ رئیس اداره پایش اداره کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از آغاز توزیع واکسن چهارظرفیتی آنفلوانزا در داروخانههای سراسر کشور خبر داد و اعلام کرد: بخشی از این واکسنها به صورت رایگان در اختیار گروههای پرخطر قرار میگیرد.
arrow_backward️ سید بهزاد فاطمی درباره تزریق واکسن آنفلوانزا به گروههای پرخطر اظهار کرد: مادران باردار، کودکان 6 ماهه تا 5 ساله، سالمندان بالای 65 سال، بیماران مبتلا به بیماریهای زمینهای، افراد دارای نقص ایمنی، بیماران سرطانی و کادر بهداشت و درمان از طریق معاونت بهداشت واکسن را رایگان آنفلوانزا را دریافت میکنند.
rewind وی ادامه داد: سایر گروههای جامعه میتوانند واکسن را از داروخانهها تهیه کنند.
⏮️ رئیس اداره پایش اداره کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از آغاز توزیع واکسن چهارظرفیتی آنفلوانزا در داروخانههای سراسر کشور خبر داد و افزود: واکسن تولید داخل از نوع نوترکیب که نسل جدیدتر واکسنهای ویروسی محسوب میشود نیز در داروخانهها در دسترس است.
⏮️ به گفته فاطمی، همچنین انواع واکسنهای وارداتی در شهریور و مهر به کشور وارد خواهد شد.تسنیم
@sepidonline
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱۱ شهریور
روزنامه سپید
⏺️ هشدار نسبت به حمل نادرست دارو در سفر
⏹️ کارشناس دفتر پایش فراوردههای سلامت سازمان غذا و دارو، نسبت به نگهداری دارو در خودرو هشدار داد.
arrow_backward️ ندا کاظمی نیا گفت: قرار دادن دارو در معرض تابش مستقیم نور خورشید، روی داشبورد یا در صندوق عقب، میتواند باعث کاهش اثر بخشی یا فساد دارویی شود.
rewind وی افزود: داروهایی که نیاز به نگهداری در شرایط خنک دارند، باید در کیسههای عایق حرارتی یا همراه یخ خشک حمل شوند تا کیفیت آنها حفظ شود.
⏮️ کاظمی نیا ادامه داد: همراه داشتن داروهای حاوی مواد مخدر یا روانگردان از جمله داروهای کدئیندار، مورفیندار، آرامبخش و خوابآور حتی به مقدار محدود، ممنوع است و میتواند منجر به مشکلات حقوقی برای مسافران شود.
⏮️ کارشناس دفتر پایش فراوردههای سلامت سازمان غذا و دارو تاکید کرد: مسافران از حمل داروهای گیاهی ناشناخته یا مشکوک به ترکیبات غیرمجاز نیز اجتناب کنند تا از بروز مسائل قانونی و بهداشتی جلوگیری شود.
⏮️ وی خاطر نشان کرد: رعایت این توصیهها و آگاهی از مقررات، نقش مهمی در حفظ سلامت و آسودگی مسافران ایفا میکند.مهر
@sepidonline
⏹️ کارشناس دفتر پایش فراوردههای سلامت سازمان غذا و دارو، نسبت به نگهداری دارو در خودرو هشدار داد.
arrow_backward️ ندا کاظمی نیا گفت: قرار دادن دارو در معرض تابش مستقیم نور خورشید، روی داشبورد یا در صندوق عقب، میتواند باعث کاهش اثر بخشی یا فساد دارویی شود.
rewind وی افزود: داروهایی که نیاز به نگهداری در شرایط خنک دارند، باید در کیسههای عایق حرارتی یا همراه یخ خشک حمل شوند تا کیفیت آنها حفظ شود.
⏮️ کاظمی نیا ادامه داد: همراه داشتن داروهای حاوی مواد مخدر یا روانگردان از جمله داروهای کدئیندار، مورفیندار، آرامبخش و خوابآور حتی به مقدار محدود، ممنوع است و میتواند منجر به مشکلات حقوقی برای مسافران شود.
⏮️ کارشناس دفتر پایش فراوردههای سلامت سازمان غذا و دارو تاکید کرد: مسافران از حمل داروهای گیاهی ناشناخته یا مشکوک به ترکیبات غیرمجاز نیز اجتناب کنند تا از بروز مسائل قانونی و بهداشتی جلوگیری شود.
⏮️ وی خاطر نشان کرد: رعایت این توصیهها و آگاهی از مقررات، نقش مهمی در حفظ سلامت و آسودگی مسافران ایفا میکند.مهر
@sepidonline
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱۱ شهریور
روزنامه سپید
⏺️ بررسی پیشنهاد واردات یا کشت کنترلشده خشخاش در کشور
⏹️ دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد که پیشنهاد واردات یا کشت کنترلشده خشخاش در جلسات آینده این ستاد بررسی خواهد شد.
arrow_backward️ حسین ذوالفقاری امروز در کنگره دانش اعتیاد که در مرکز همایشهای رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: ما بر اساس شواهد موجود، در حوزه مبارزه با مواد مخدر، درمان و کاهش آسیب اعتیاد، از کشورهای پیشرو هستیم. با وجود این، نباید تصور کنیم که در موقعیت مناسبی قرار داریم و بنابراین باید روند تحولی را دنبال کنیم.
rewind وی افزود: طبق قانون برنامه هفتم، قرار است در سال پنجم برنامه، 5 درصد افراد دارای اعتیاد بدون بازگشت باشند. البته هنوز آماری در دست نداریم که نشان دهد چند درصد افراد درمان شده بدون بازگشت بودهاند.
⏮️ دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: اگر در حوزه سیاستگذاری و برنامهریزی اقدام نکنیم، نتایج آن در جامعه ملموس نخواهد بود.
⏮️ وی با تأکید بر لزوم سطحبندی افراد دارای اعتیاد گفت: نمیتوان همه افراد را با یک پروتکل ثابت درمان کرد، بنابراین باید بر اساس شاخصهای دقیق سطحبندی افراد دچار اعتیاد انجام شود. در گام دوم، باید ساختار اجرای خدمات درمان اعتیاد اصلاح شود. 9 هزار پزشک در این حوزه فعال هستند. به لحاظ آمایشی در این حوزه دچار مشکلاتی هستیم؛ برای مثال، در برخی مناطق چند کلینیک ترک اعتیاد داریم، اما در مناطقی که اعتیاد بالاست، دسترسی خوبی به این مراکز وجود ندارد.
⏮️ دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: باید طرح تحول درمان اعتیاد را همراه با کاهش آسیب و مدیریت مصرف اجرا کنیم.
⏮️ ذوالفقاری تصریح کرد: برای نیازهای دارویی کشور، وزارت بهداشت اعلام کرده باید کشت خشخاش داشته باشیم. تاکنون این مواد از طریق کشف مواد مخدر برای دارو تأمین میشد، اما طی سالهای اخیر کشفیات به شدت کاهش یافته است، زیرا کشت خشخاش در افغانستان نیز کاهش یافته و نسبت به چند سال قبل به یکششم رسیده است. الان دو راهکار بیشتر نداریم: یا باید واردات این مواد برای تولید داروها داشته باشیم، یا اینکه بر اساس کنوانسیونهای بینالمللی و در چارچوب پروتکلها، برای خرید دارو تلاش کنیم.
⏮️ وی افزود: درخصوص بحث کشت شاهدانه در جلسات آتی تصمیمگیری میشود. درخصوص خشخاش نیز برای واردات و کشت کنترلشده و بر اساس پروتکلهای بینالمللی، پیشنهاداتی ارائه شده و در جلسات آتی ستاد مبارزه با مواد مخدر مورد بحث قرار میگیرد.
⏮️ دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بر اساس قانون، شهرداریها مسئولیت دارند برای افراد بدون سرپناه، گرمخانه یا اماکنی در نظر بگیرند و افراد فاقد سرپناه معتاد جمعآوری شوند. ما معتادینی که فاقد سرپناه هستند را از سایر افراد فاقد سرپناه در قالب مراکز ماده 16 جداسازی کردهایم. در این مراکز، غربالگری، بازتوانی و … انجام میشود، اما بازاجتماعی شدن مغفول مانده است و به دلیل نبود سرپناه، پس از درمان دوباره به مسیر اولیه بازمیگردند.
⏮️ وی با تأکید بر بازنگری در فضای فیزیکی نگهداری افراد درمان شده بیان کرد: افرادی که درمان شده و به مرحله امکان اشتغال رسیدهاند، نباید در کنار معتادانی که به تازگی وارد مراکز شدهاند زندگی کنند. این فضاها باید از هم جدا شوند تا معتادان درمان شده و مهارتآموخته بتوانند به اجتماع بازگردند. در حال تلاش برای اصلاح قانون هستیم تا اگر کسی به صورت علنی مواد مصرف کند، به طور قانونی تحت پیگرد قرار گیرد و این افراد سریعتر وارد فرآیند درمان اعتیاد خود شوند.
⏮️ در ادامه، علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز امروز بیان کرد: اعتیاد به مواد مخدر باعث میشود سلامت جسم و روح افراد به خطر بیفتد و فردی فعال به فردی سربار تبدیل شود.
⏮️ وی افزود: هنرپیشهها در سریالهای ما سیگار میکشند که باعث تبلیغ آن میشود، زیرا به مخاطب آموزش میدهد که درمان استرس، مصرف دخانیات است.
⏮️ وی ادامه داد: تا زمانی که نتوانیم به صورت علمی وارد مسئلهای شویم، نمیتوانیم آن معضل را حل کنیم.
⏮️ معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: اگر بخواهیم سلامت را در جامعه نهادینه کنیم، باید محیط اطراف را سالم کنیم و عوامل خطر را از بین ببریم. در عین حال، اگر گروه سنی زیر 18 سال را تحت آموزش قرار دهیم، میتوانیم از بروز موارد اعتیاد بهتر پیشگیری کنیم.
⏮️ رئیسی بیان کرد: مراکز MMT بسیار کارآمد بوده و توانستهاند به پیشگیری از اچآیوی و هپاتیت در بین معتادان کمک کنند.تسنیم
@sepidonline
⏹️ دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد که پیشنهاد واردات یا کشت کنترلشده خشخاش در جلسات آینده این ستاد بررسی خواهد شد.
arrow_backward️ حسین ذوالفقاری امروز در کنگره دانش اعتیاد که در مرکز همایشهای رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: ما بر اساس شواهد موجود، در حوزه مبارزه با مواد مخدر، درمان و کاهش آسیب اعتیاد، از کشورهای پیشرو هستیم. با وجود این، نباید تصور کنیم که در موقعیت مناسبی قرار داریم و بنابراین باید روند تحولی را دنبال کنیم.
rewind وی افزود: طبق قانون برنامه هفتم، قرار است در سال پنجم برنامه، 5 درصد افراد دارای اعتیاد بدون بازگشت باشند. البته هنوز آماری در دست نداریم که نشان دهد چند درصد افراد درمان شده بدون بازگشت بودهاند.
⏮️ دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: اگر در حوزه سیاستگذاری و برنامهریزی اقدام نکنیم، نتایج آن در جامعه ملموس نخواهد بود.
⏮️ وی با تأکید بر لزوم سطحبندی افراد دارای اعتیاد گفت: نمیتوان همه افراد را با یک پروتکل ثابت درمان کرد، بنابراین باید بر اساس شاخصهای دقیق سطحبندی افراد دچار اعتیاد انجام شود. در گام دوم، باید ساختار اجرای خدمات درمان اعتیاد اصلاح شود. 9 هزار پزشک در این حوزه فعال هستند. به لحاظ آمایشی در این حوزه دچار مشکلاتی هستیم؛ برای مثال، در برخی مناطق چند کلینیک ترک اعتیاد داریم، اما در مناطقی که اعتیاد بالاست، دسترسی خوبی به این مراکز وجود ندارد.
⏮️ دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: باید طرح تحول درمان اعتیاد را همراه با کاهش آسیب و مدیریت مصرف اجرا کنیم.
⏮️ ذوالفقاری تصریح کرد: برای نیازهای دارویی کشور، وزارت بهداشت اعلام کرده باید کشت خشخاش داشته باشیم. تاکنون این مواد از طریق کشف مواد مخدر برای دارو تأمین میشد، اما طی سالهای اخیر کشفیات به شدت کاهش یافته است، زیرا کشت خشخاش در افغانستان نیز کاهش یافته و نسبت به چند سال قبل به یکششم رسیده است. الان دو راهکار بیشتر نداریم: یا باید واردات این مواد برای تولید داروها داشته باشیم، یا اینکه بر اساس کنوانسیونهای بینالمللی و در چارچوب پروتکلها، برای خرید دارو تلاش کنیم.
⏮️ وی افزود: درخصوص بحث کشت شاهدانه در جلسات آتی تصمیمگیری میشود. درخصوص خشخاش نیز برای واردات و کشت کنترلشده و بر اساس پروتکلهای بینالمللی، پیشنهاداتی ارائه شده و در جلسات آتی ستاد مبارزه با مواد مخدر مورد بحث قرار میگیرد.
⏮️ دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بر اساس قانون، شهرداریها مسئولیت دارند برای افراد بدون سرپناه، گرمخانه یا اماکنی در نظر بگیرند و افراد فاقد سرپناه معتاد جمعآوری شوند. ما معتادینی که فاقد سرپناه هستند را از سایر افراد فاقد سرپناه در قالب مراکز ماده 16 جداسازی کردهایم. در این مراکز، غربالگری، بازتوانی و … انجام میشود، اما بازاجتماعی شدن مغفول مانده است و به دلیل نبود سرپناه، پس از درمان دوباره به مسیر اولیه بازمیگردند.
⏮️ وی با تأکید بر بازنگری در فضای فیزیکی نگهداری افراد درمان شده بیان کرد: افرادی که درمان شده و به مرحله امکان اشتغال رسیدهاند، نباید در کنار معتادانی که به تازگی وارد مراکز شدهاند زندگی کنند. این فضاها باید از هم جدا شوند تا معتادان درمان شده و مهارتآموخته بتوانند به اجتماع بازگردند. در حال تلاش برای اصلاح قانون هستیم تا اگر کسی به صورت علنی مواد مصرف کند، به طور قانونی تحت پیگرد قرار گیرد و این افراد سریعتر وارد فرآیند درمان اعتیاد خود شوند.
⏮️ در ادامه، علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز امروز بیان کرد: اعتیاد به مواد مخدر باعث میشود سلامت جسم و روح افراد به خطر بیفتد و فردی فعال به فردی سربار تبدیل شود.
⏮️ وی افزود: هنرپیشهها در سریالهای ما سیگار میکشند که باعث تبلیغ آن میشود، زیرا به مخاطب آموزش میدهد که درمان استرس، مصرف دخانیات است.
⏮️ وی ادامه داد: تا زمانی که نتوانیم به صورت علمی وارد مسئلهای شویم، نمیتوانیم آن معضل را حل کنیم.
⏮️ معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: اگر بخواهیم سلامت را در جامعه نهادینه کنیم، باید محیط اطراف را سالم کنیم و عوامل خطر را از بین ببریم. در عین حال، اگر گروه سنی زیر 18 سال را تحت آموزش قرار دهیم، میتوانیم از بروز موارد اعتیاد بهتر پیشگیری کنیم.
⏮️ رئیسی بیان کرد: مراکز MMT بسیار کارآمد بوده و توانستهاند به پیشگیری از اچآیوی و هپاتیت در بین معتادان کمک کنند.تسنیم
@sepidonline
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱۱ شهریور
روزنامه سپید
⏺️ بیش از ۱۳۰ بیماری خاص تحت پوشش صندوق بیماران صعب العلاج قرار گرفتهاند
⏹️ مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: بیش از ۱۳۰ گروه از بیماریهای خاص در بخش هزینه دارو، ویزیت، تجهیزات پزشکی و خدمات پاراکلینیک تحت پوشش صندوق بیماران صعب العلاج بیمه سلامت قرار گرفتهاند.
arrow_backward️ مهدی ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: در حال حاضر ۲۱ هزار و ۴۷۲ مطب و ۱۵ هزار و ۶۲۵ داروخانه با سازمان بیمه سلامت قرارداد دارند همچنین هزار و ۳۲ مرکز توانبخشی و ۲۹ مرکز درمان ناباروری نیز با بیمه سلامت قرارداد همکاری دارند.
rewind به گفته وی اکنون بیش از ۱۳۰ گروه بیماری های خاص اعم از دارو، ویزیت، تجهیزات پزشکی و خدمات پاراکلینیک تحت پوشش صندوق بیماران صعب العلاج بیمه سلامت قرار گرفته اند.
⏮️ مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد که بیشترین هزینه ها در سال گذشته برای انواع سرطان، دیابت، هموفیلی، اس ام ای و ام اس شده و از ابتدای تشکیل صندوق بیماران صعب العلاج تا به امروز بالغ بر ۱۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای این بیماری ها هزینه شده است.
⏮️ ناصحی تاکید کرد: اکنون نسخه نویسی الکترونیکی به طور کامل در کشور اجرایی شده و الان بیش از ۴۵۶ میلیون نسخه الکترونیکی در سراسر ایران صادر شده است.
⏮️ وی ادامه داد: سهم ارز ترجیحی دارو در سال ۱۴۰۳ در حوزه سرپایی نسبت به سال ۱۴۰۲ معادل۱۲ درصد رشد داشته است و بیمه سلامت طی چند سال اخیر بیش از ۶۱ همت در حوزه سرپایی ارز ترجیحی هزینه کرده است.
⏮️ مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران بیان کرد: پزشکی خانواده و نظام ارجاع یکی از طرح های مهم در کشور محسوب می شود و سازمان بیمه سلامت در همین راستا اقدام به آموزش ۵۴۵۰ پزشک خانواده در زمینه سبک زندگی در ۶۴ دانشگاه علوم پزشکی کرده است.
⏮️ ناصحی ادامه داد: اکنون ۹۰ درصد خدمات درمان ناباروری در مراکز دولتی تحت پوشش بیمه قرار گرفته است. درمان ناباروری در مراکز خصوصی نیز با ۷۰ درصد تعرفه مصوب بخش دولتی تحت پوشش بیمه سلامت است همچنین ۶۹ قلم دارو تحت پوشش ۹۰ درصدی بیمه قرار گرفته است.
⏮️ وی افزود: اکنون ۲۰ خدمت پایه ارائه شده توسط دندان پزشکی عمومی و متخصص تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته است.باشگاه خبرنگاران جوان
@sepidonline
⏹️ مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: بیش از ۱۳۰ گروه از بیماریهای خاص در بخش هزینه دارو، ویزیت، تجهیزات پزشکی و خدمات پاراکلینیک تحت پوشش صندوق بیماران صعب العلاج بیمه سلامت قرار گرفتهاند.
arrow_backward️ مهدی ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: در حال حاضر ۲۱ هزار و ۴۷۲ مطب و ۱۵ هزار و ۶۲۵ داروخانه با سازمان بیمه سلامت قرارداد دارند همچنین هزار و ۳۲ مرکز توانبخشی و ۲۹ مرکز درمان ناباروری نیز با بیمه سلامت قرارداد همکاری دارند.
rewind به گفته وی اکنون بیش از ۱۳۰ گروه بیماری های خاص اعم از دارو، ویزیت، تجهیزات پزشکی و خدمات پاراکلینیک تحت پوشش صندوق بیماران صعب العلاج بیمه سلامت قرار گرفته اند.
⏮️ مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد که بیشترین هزینه ها در سال گذشته برای انواع سرطان، دیابت، هموفیلی، اس ام ای و ام اس شده و از ابتدای تشکیل صندوق بیماران صعب العلاج تا به امروز بالغ بر ۱۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای این بیماری ها هزینه شده است.
⏮️ ناصحی تاکید کرد: اکنون نسخه نویسی الکترونیکی به طور کامل در کشور اجرایی شده و الان بیش از ۴۵۶ میلیون نسخه الکترونیکی در سراسر ایران صادر شده است.
⏮️ وی ادامه داد: سهم ارز ترجیحی دارو در سال ۱۴۰۳ در حوزه سرپایی نسبت به سال ۱۴۰۲ معادل۱۲ درصد رشد داشته است و بیمه سلامت طی چند سال اخیر بیش از ۶۱ همت در حوزه سرپایی ارز ترجیحی هزینه کرده است.
⏮️ مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران بیان کرد: پزشکی خانواده و نظام ارجاع یکی از طرح های مهم در کشور محسوب می شود و سازمان بیمه سلامت در همین راستا اقدام به آموزش ۵۴۵۰ پزشک خانواده در زمینه سبک زندگی در ۶۴ دانشگاه علوم پزشکی کرده است.
⏮️ ناصحی ادامه داد: اکنون ۹۰ درصد خدمات درمان ناباروری در مراکز دولتی تحت پوشش بیمه قرار گرفته است. درمان ناباروری در مراکز خصوصی نیز با ۷۰ درصد تعرفه مصوب بخش دولتی تحت پوشش بیمه سلامت است همچنین ۶۹ قلم دارو تحت پوشش ۹۰ درصدی بیمه قرار گرفته است.
⏮️ وی افزود: اکنون ۲۰ خدمت پایه ارائه شده توسط دندان پزشکی عمومی و متخصص تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته است.باشگاه خبرنگاران جوان
@sepidonline
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱۱ شهریور
روزنامه سپید
⏺️ نگرانی از کمبود زیرساختهای آموزشی با افزایش ناگهانی ظرفیت پذیرش
arrow_left️دکتر حسینی، معاون آموزشی وزارت بهداشت:
small_blue_diamondبدترین مسئله امروز آموزش عالی علوم پزشکی، عدم تأمین زیرساختهای لازم برای افزایش ظرفیت ۲۰ درصدی پذیرش دانشجو مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است. مصوبهای که ارگانهای تصمیمساز سلامت با آن مخالف بودند اما تصویب شد.
small_blue_diamondدر طول ۳۰ سال، دانشگاهها امکانات خود را برای ظرفیت پذیرش پزشک به حدود ۸ هزار نفر در سال رسانده بودند اما ناگهان طی ۴ سال اخیر این ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی دو برابر شده و اکنون به حدود ۱۶ هزار نفر رسیده است.
small_blue_diamondدر رشته دندانپزشکی نیز طی این مدت، ظرفیت پذیرش دو برابر شده است. این افزایش بدون تأمین زیرساختها، آسیبزاترین اقدام در حوزه آموزش پزشکی است.
small_blue_diamondمتأسفانه امروز در دانشگاهها به دلیل ازدحام بسیار زیاد در دانشگاهها و عدم وجود کلاس و امکانات حتی حضور و غیاب دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی بهدرستی انجام نمیشود و آینده ۱۰ تا ۱۵ ساله آموزش پزشکی و دندانپزشکی کشور را نه تنها مطلوب نمیبینیم بلکه بسیار نگرانکننده است.
@sepidonline
arrow_left️دکتر حسینی، معاون آموزشی وزارت بهداشت:
small_blue_diamondبدترین مسئله امروز آموزش عالی علوم پزشکی، عدم تأمین زیرساختهای لازم برای افزایش ظرفیت ۲۰ درصدی پذیرش دانشجو مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است. مصوبهای که ارگانهای تصمیمساز سلامت با آن مخالف بودند اما تصویب شد.
small_blue_diamondدر طول ۳۰ سال، دانشگاهها امکانات خود را برای ظرفیت پذیرش پزشک به حدود ۸ هزار نفر در سال رسانده بودند اما ناگهان طی ۴ سال اخیر این ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی دو برابر شده و اکنون به حدود ۱۶ هزار نفر رسیده است.
small_blue_diamondدر رشته دندانپزشکی نیز طی این مدت، ظرفیت پذیرش دو برابر شده است. این افزایش بدون تأمین زیرساختها، آسیبزاترین اقدام در حوزه آموزش پزشکی است.
small_blue_diamondمتأسفانه امروز در دانشگاهها به دلیل ازدحام بسیار زیاد در دانشگاهها و عدم وجود کلاس و امکانات حتی حضور و غیاب دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی بهدرستی انجام نمیشود و آینده ۱۰ تا ۱۵ ساله آموزش پزشکی و دندانپزشکی کشور را نه تنها مطلوب نمیبینیم بلکه بسیار نگرانکننده است.
@sepidonline
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱۱ شهریور
روزنامه سپید
⏺️ در پیام معاون بهداشت وزارت بهداشت به مناسبت روز بهورز عنوان شد؛
⏹️ بهورزان تقویت کننده سلامت جسم، روان و اجتماعی با ایجاد اعتماد و ارتباط انسانی
arrow_backward️ معاون بهداشت وزارت بهداشت در پیامی ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن دوازدهم شهریور و روز «بهورز»، تاکید کرد که هر بار که نام ایران در مجامع علمی و بینالمللی با افتخار از عدالت در سلامت یاد میشود، ردپای بهورزان در آن افتخار مشهود است.
rewind متن پیام دکتر علیرضا رییسی به شرح زیر است:
دوازدهم شهریور، روزی است برای درنگ و تأمل در معنای واقعی خدمت. روزی برای تجلیل از انسانهایی که بیادعا، بیوقفه و با دلهایی سرشار از عشق، سلامت را به دورترین نقاط کشور میبرند. بهورزی، فراتر از یک عنوان شغلی، نماد پیوند انساندوستی و مسئولیت اجتماعی است؛ بهورزان، سنگربانان خط مقدم سلامت در روستاها، که با دانش، تجربه و دلسوزی، امید را در دل خانههای بهداشت زنده نگه میدارند.
خانههای بهداشت، نه فقط واحدهای بهداشتی، بلکه پناهگاههایی هستند برای آموزش، پیشگیری و همدلی. هر بار که نام ایران در مجامع علمی و بینالمللی با افتخار از عدالت در سلامت یاد میشود، ردپای بهورزان در آن افتخار مشهود است. آنان با حضور مؤثر خود، نهتنها سلامت جسم را تضمین میکنند، بلکه با ایجاد اعتماد و ارتباط انسانی، سلامت روان و اجتماعی را نیز تقویت میکنند.
در این روز، وظیفه داریم از مربیان گرانقدری نیز یاد کنیم که با صبر، دانش و بینش، نسل جدیدی از بهورزان را پرورش میدهند؛ مربیانی که در مراکز آموزش بهورزی، چراغ راه آینده نظام سلامتاند.
از طرف خود و همه همکارانم در حوزه معاونت بهداشت، از تلاشهای بیوقفه و ارزشمند بهورزان و مربیانشان سپاسگزاری میکنم. آرزو دارم مسیر خدمتشان همواره روشن، دلشان آرام و زندگیشان سرشار از سلامت، شادی و رضایت الهی باشد.وبدا
@sepidonline
⏹️ بهورزان تقویت کننده سلامت جسم، روان و اجتماعی با ایجاد اعتماد و ارتباط انسانی
arrow_backward️ معاون بهداشت وزارت بهداشت در پیامی ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن دوازدهم شهریور و روز «بهورز»، تاکید کرد که هر بار که نام ایران در مجامع علمی و بینالمللی با افتخار از عدالت در سلامت یاد میشود، ردپای بهورزان در آن افتخار مشهود است.
rewind متن پیام دکتر علیرضا رییسی به شرح زیر است:
دوازدهم شهریور، روزی است برای درنگ و تأمل در معنای واقعی خدمت. روزی برای تجلیل از انسانهایی که بیادعا، بیوقفه و با دلهایی سرشار از عشق، سلامت را به دورترین نقاط کشور میبرند. بهورزی، فراتر از یک عنوان شغلی، نماد پیوند انساندوستی و مسئولیت اجتماعی است؛ بهورزان، سنگربانان خط مقدم سلامت در روستاها، که با دانش، تجربه و دلسوزی، امید را در دل خانههای بهداشت زنده نگه میدارند.
خانههای بهداشت، نه فقط واحدهای بهداشتی، بلکه پناهگاههایی هستند برای آموزش، پیشگیری و همدلی. هر بار که نام ایران در مجامع علمی و بینالمللی با افتخار از عدالت در سلامت یاد میشود، ردپای بهورزان در آن افتخار مشهود است. آنان با حضور مؤثر خود، نهتنها سلامت جسم را تضمین میکنند، بلکه با ایجاد اعتماد و ارتباط انسانی، سلامت روان و اجتماعی را نیز تقویت میکنند.
در این روز، وظیفه داریم از مربیان گرانقدری نیز یاد کنیم که با صبر، دانش و بینش، نسل جدیدی از بهورزان را پرورش میدهند؛ مربیانی که در مراکز آموزش بهورزی، چراغ راه آینده نظام سلامتاند.
از طرف خود و همه همکارانم در حوزه معاونت بهداشت، از تلاشهای بیوقفه و ارزشمند بهورزان و مربیانشان سپاسگزاری میکنم. آرزو دارم مسیر خدمتشان همواره روشن، دلشان آرام و زندگیشان سرشار از سلامت، شادی و رضایت الهی باشد.وبدا
@sepidonline
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱۲ شهریور
روزنامه سپید
⏺️ مشاور عالی وزیر بهداشت:
⏹️ ظرفیت پذیرش کنکوریهای علوم پزشکی در حال بازنگری است/داوطلبان منتظر اصلاحیه باشند
arrow_backward️ مشاور عالی وزیر بهداشت از اصلاح سهمیههای کنکور در رشتههای علوم پزشکی خبر داد و گفت: داوطلبان منتظر اصلاحیه سازمان سنجش باشند.
rewind به گزارش ایسنا، دکتر علی جعفریان، قائم مقام و مشاور عالی وزیر بهداشت با انتشار توییتی در صفحه شخصی خود(ایکس) اعلام کرد:️ ظرفیت های اعلام شده در کنکور سراسری در حال بازنگری است، داوطلبان عزیز منتظر اصلاحیه سازمان سنجش آموزش کشور باشند.
⏮️ به گزارش ایسنا، روز گذشته دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان دویست و سی و چهارمین جلسه این ستاد از نهایی شدن ظرفیت پذیرش پزشکی سال ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: ظرفیت پذیرش به بیش از ۱۳ هزار نفر افزایش یافت و کسری در دو سال آینده جبران میشود.
⏮️ وی با اشاره به تکلیف شورا مبنی بر افزایش سالانه ۲۰ درصدی ظرفیت از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴ برای تأمین نیروی انسانی مناطق محروم، فرآیند تعیین ظرفیت امسال را تشریح کرد.
⏮️ طاهرینیا اظهار کرد: وزارت بهداشت در طراحی اولیه خود، عدد ۲۱۵۲ نفر را برای افزایش ظرفیت پزشکی پیشنهاد داده بود. اما پس از برگزاری جلسات متعدد و گفتگوهای تعاملی میان ستاد و وزارت بهداشت و با در نظر گرفتن تکلیف مصوبه شورا از یک سو و محدودیتهای موجود از سوی دیگر، این ظرفیت به ۱۳ هزار و ۴۰۳ نفر افزایش یافت.
⏮️ وی افزود: ظرفیت پزشکی سال گذشته حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ نفر بود و امسال به ۱۳ هزار و ۴۰۳ نفر رسیده است. البته به این عدد یک ضریب شکست حدود ۷ درصدی نیز اضافه میشود که ظرفیت نهایی را به حدود ۱۴ هزار و ۴۰۰ نفر میرساند.
⏮️ دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص جبران کامل مصوبه شورا، توضیح داد: برای جبران بخشی از ظرفیت که امسال محقق نشد، تکلیف شد که وزارت بهداشت در سالهای ۱۴۰۵ و ۱۴۰۶، هر سال ۵۰۰ نفر به ظرفیت پذیرش اضافه کند. با این توافق، اگرچه اجرای کامل برش سالانه مصوبه به سالهای بعد منتقل شده، اما در نهایت تکلیف تجمیعی مصوبه که رسیدن به ۵۱ هزار ظرفیت در پایان ۴ سال بود، محقق خواهد شد.
@sepidonline
⏹️ ظرفیت پذیرش کنکوریهای علوم پزشکی در حال بازنگری است/داوطلبان منتظر اصلاحیه باشند
arrow_backward️ مشاور عالی وزیر بهداشت از اصلاح سهمیههای کنکور در رشتههای علوم پزشکی خبر داد و گفت: داوطلبان منتظر اصلاحیه سازمان سنجش باشند.
rewind به گزارش ایسنا، دکتر علی جعفریان، قائم مقام و مشاور عالی وزیر بهداشت با انتشار توییتی در صفحه شخصی خود(ایکس) اعلام کرد:️ ظرفیت های اعلام شده در کنکور سراسری در حال بازنگری است، داوطلبان عزیز منتظر اصلاحیه سازمان سنجش آموزش کشور باشند.
⏮️ به گزارش ایسنا، روز گذشته دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان دویست و سی و چهارمین جلسه این ستاد از نهایی شدن ظرفیت پذیرش پزشکی سال ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: ظرفیت پذیرش به بیش از ۱۳ هزار نفر افزایش یافت و کسری در دو سال آینده جبران میشود.
⏮️ وی با اشاره به تکلیف شورا مبنی بر افزایش سالانه ۲۰ درصدی ظرفیت از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴ برای تأمین نیروی انسانی مناطق محروم، فرآیند تعیین ظرفیت امسال را تشریح کرد.
⏮️ طاهرینیا اظهار کرد: وزارت بهداشت در طراحی اولیه خود، عدد ۲۱۵۲ نفر را برای افزایش ظرفیت پزشکی پیشنهاد داده بود. اما پس از برگزاری جلسات متعدد و گفتگوهای تعاملی میان ستاد و وزارت بهداشت و با در نظر گرفتن تکلیف مصوبه شورا از یک سو و محدودیتهای موجود از سوی دیگر، این ظرفیت به ۱۳ هزار و ۴۰۳ نفر افزایش یافت.
⏮️ وی افزود: ظرفیت پزشکی سال گذشته حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ نفر بود و امسال به ۱۳ هزار و ۴۰۳ نفر رسیده است. البته به این عدد یک ضریب شکست حدود ۷ درصدی نیز اضافه میشود که ظرفیت نهایی را به حدود ۱۴ هزار و ۴۰۰ نفر میرساند.
⏮️ دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص جبران کامل مصوبه شورا، توضیح داد: برای جبران بخشی از ظرفیت که امسال محقق نشد، تکلیف شد که وزارت بهداشت در سالهای ۱۴۰۵ و ۱۴۰۶، هر سال ۵۰۰ نفر به ظرفیت پذیرش اضافه کند. با این توافق، اگرچه اجرای کامل برش سالانه مصوبه به سالهای بعد منتقل شده، اما در نهایت تکلیف تجمیعی مصوبه که رسیدن به ۵۱ هزار ظرفیت در پایان ۴ سال بود، محقق خواهد شد.
@sepidonline
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱۲ شهریور
روزنامه سپید
⏺️ مدیرامور بینالملل سازمان غذا و دارو:
⏹️ برنامههای مشترک با چین در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و ملزومات بهداشتی اجرا میشود
arrow_backward️ مدیر امور بینالملل سازمان غذا و دارو، از اجرای برنامههای مشترک با چین در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و ملزومات بهداشتی خبر داد و تأکید کرد: هدف اصلی ارتقای ظرفیتهای صنعتی، علمی و تجاری دو کشور در حوزه سلامت است.
rewind حمید اینانلو با اشاره به سند همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین گفت بخشی از این تفاهمنامه به همکاری در زمینه دارو، تجهیزات پزشکی و ملزومات بهداشتی اختصاص دارد و شامل انتقال فناوری و دانش دارویی، تولید مشترک دارو، تحقیقات دارویی و توسعه داروهای نوین است.
⏮️ وی افزود: تولید و تأمین تجهیزات پزشکی و ابزارهای آزمایشگاهی، تبادل تکنولوژی در ملزومات پزشکی مانند سرنگ، کیتهای تشخیصی و محصولات بهداشتی، سرمایهگذاری مشترک و ایجاد شرکتهای مشترک و آموزش و تبادل نیروی انسانی متخصص از جمله محورهای همکاری است.
⏮️ اینانلو تأکید کرد: سازمان غذا و دارو اقدامات متعددی را برای اجرایی کردن تفاهمنامه دنبال کرده است که شامل برقراری ارتباط مستقیم با نهادهای همتای چینی، بررسی ظرفیتهای انتقال فناوری و تولید مشترک، تسهیل مسیر ثبت و ورود محصولات سلامت محور و ایجاد بسترهای تحقیق و توسعه مشترک است.
⏮️ به گفته مدیر امور بینالملل سازمان غذا و دارو، بخشی از این همکاریها با هدف تقویت تولید داخلی و بهرهمندی از بازارهای منطقه برای شرکتهای ایرانی و چینی پیش میرود.ایرنا
@sepidonline
⏹️ برنامههای مشترک با چین در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و ملزومات بهداشتی اجرا میشود
arrow_backward️ مدیر امور بینالملل سازمان غذا و دارو، از اجرای برنامههای مشترک با چین در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و ملزومات بهداشتی خبر داد و تأکید کرد: هدف اصلی ارتقای ظرفیتهای صنعتی، علمی و تجاری دو کشور در حوزه سلامت است.
rewind حمید اینانلو با اشاره به سند همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین گفت بخشی از این تفاهمنامه به همکاری در زمینه دارو، تجهیزات پزشکی و ملزومات بهداشتی اختصاص دارد و شامل انتقال فناوری و دانش دارویی، تولید مشترک دارو، تحقیقات دارویی و توسعه داروهای نوین است.
⏮️ وی افزود: تولید و تأمین تجهیزات پزشکی و ابزارهای آزمایشگاهی، تبادل تکنولوژی در ملزومات پزشکی مانند سرنگ، کیتهای تشخیصی و محصولات بهداشتی، سرمایهگذاری مشترک و ایجاد شرکتهای مشترک و آموزش و تبادل نیروی انسانی متخصص از جمله محورهای همکاری است.
⏮️ اینانلو تأکید کرد: سازمان غذا و دارو اقدامات متعددی را برای اجرایی کردن تفاهمنامه دنبال کرده است که شامل برقراری ارتباط مستقیم با نهادهای همتای چینی، بررسی ظرفیتهای انتقال فناوری و تولید مشترک، تسهیل مسیر ثبت و ورود محصولات سلامت محور و ایجاد بسترهای تحقیق و توسعه مشترک است.
⏮️ به گفته مدیر امور بینالملل سازمان غذا و دارو، بخشی از این همکاریها با هدف تقویت تولید داخلی و بهرهمندی از بازارهای منطقه برای شرکتهای ایرانی و چینی پیش میرود.ایرنا
@sepidonline
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱۲ شهریور
روزنامه سپید
⏺️ هشدار درباره کمبود دارو؛ پیگیریهای مجلس بیپاسخ ماند
⏹️ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از نحوه تخصیص ارز به دارو و توزیع گفت: مشکلات ارزی و نابسامانی در توزیع، کمبود دارو و گسترش بازار سیاه را بهدنبال داشته است.
arrow_backward️ عالیه زمانی کیاسری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به مشکلات واردات و توزیع دارو اظهار داشت: داروهای ما وارداتی داریم و این واردات هم با توجه به واقعیتی که در آن هستیم دچار فراز و فرود میشود و از نظر ارز و مسائل مرتبط با آن هنوز چالشهای زیادی وجود دارد و علیرغم ادعای بانک مرکزی اتفاق خاصی نیفتاده و تخفیفی در ماه صورت نگرفته است.
rewind وی افزود: اهمیت تخصیص ارز در حوزه دارو به عنوان یکی از کالاهای اساسی بسیار بالاست، چرا که مستقیماً با سلامت مردم در ارتباط است و متأسفانه این موضوع نه برای بانک مرکزی جا افتاده و نه برای حوزههای ذیربط، علیرغم پیگیریها و تأکید ویژهای که از طرف کمیسیون بهداشت و درمان وجود داشته است و گزارشهایی در این زمینه ارائه شده و همچنان پیگیریها ادامه دارد.
⏮️ زمانی کیاسری ادامه داد: بخشی از کمبودهای دارویی ما به نحوه توزیع دارو است و برخی موارد توزیع دارو به صورت سوداگرانه انجام میشود، بهگونهای که دارو سر از بازار آزاد در میآورد. این موضوع موجب شکلگیری بازار سیاه و قاچاق دارو با قیمتهای بالاتر میشود.
⏮️ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: گاهی وقتها برخی دستاندرکاران حوزههای ذیربط نیز در این روند دستی در کار دارند و این مسئله متأسفانه وجود دارد، هرچند که بعضیها کلاً مدعیاند هیچ مشکلی وجود ندارد و همهچیز بهخوبی انجام میشود.
⏮️ وی تأکید کرد: سازمانها، وزارت اقتصاد، شرکتهای دارویی و بهویژه شرکتهای تجهیزات پزشکی باید نسبت به وضعیت موجود پاسخگو باشند، چرا که شرایط در حوزه دارو وخیم است و نیاز به رسیدگی فوری دارد.مهر
@sepidonline
⏹️ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از نحوه تخصیص ارز به دارو و توزیع گفت: مشکلات ارزی و نابسامانی در توزیع، کمبود دارو و گسترش بازار سیاه را بهدنبال داشته است.
arrow_backward️ عالیه زمانی کیاسری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به مشکلات واردات و توزیع دارو اظهار داشت: داروهای ما وارداتی داریم و این واردات هم با توجه به واقعیتی که در آن هستیم دچار فراز و فرود میشود و از نظر ارز و مسائل مرتبط با آن هنوز چالشهای زیادی وجود دارد و علیرغم ادعای بانک مرکزی اتفاق خاصی نیفتاده و تخفیفی در ماه صورت نگرفته است.
rewind وی افزود: اهمیت تخصیص ارز در حوزه دارو به عنوان یکی از کالاهای اساسی بسیار بالاست، چرا که مستقیماً با سلامت مردم در ارتباط است و متأسفانه این موضوع نه برای بانک مرکزی جا افتاده و نه برای حوزههای ذیربط، علیرغم پیگیریها و تأکید ویژهای که از طرف کمیسیون بهداشت و درمان وجود داشته است و گزارشهایی در این زمینه ارائه شده و همچنان پیگیریها ادامه دارد.
⏮️ زمانی کیاسری ادامه داد: بخشی از کمبودهای دارویی ما به نحوه توزیع دارو است و برخی موارد توزیع دارو به صورت سوداگرانه انجام میشود، بهگونهای که دارو سر از بازار آزاد در میآورد. این موضوع موجب شکلگیری بازار سیاه و قاچاق دارو با قیمتهای بالاتر میشود.
⏮️ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: گاهی وقتها برخی دستاندرکاران حوزههای ذیربط نیز در این روند دستی در کار دارند و این مسئله متأسفانه وجود دارد، هرچند که بعضیها کلاً مدعیاند هیچ مشکلی وجود ندارد و همهچیز بهخوبی انجام میشود.
⏮️ وی تأکید کرد: سازمانها، وزارت اقتصاد، شرکتهای دارویی و بهویژه شرکتهای تجهیزات پزشکی باید نسبت به وضعیت موجود پاسخگو باشند، چرا که شرایط در حوزه دارو وخیم است و نیاز به رسیدگی فوری دارد.مهر
@sepidonline
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱۲ شهریور
روزنامه سپید
⏺️ توضیح معاون وزیر بهداشت درباره توزیع واکسن آنفلوآنزا
⏹️ معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: واکسن آنفلوآنزا برای همه افراد به صورت عمومی در شبکههای بهداشتی توزیع نمیشود، بلکه تنها برای گروههای پرخطر و بیماران خاص در نظر گرفته شده است.
arrow_backward️ علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار داشت: واکسن آنفلوآنزا برای همه افراد به صورت عمومی در شبکههای بهداشتی توزیع نمیشود، بلکه تنها برای گروههای پرخطر و بیماران خاص نیز در نظر گرفته شده است.
rewind رئیسی گفت: این واکسن برای افرادی که بیماریهای مزمن دارند، دیالیزیها، بیماران قلبی پیشرفته و افراد دارای نقص ایمنی تأمین شده است و توزیع این واکسن فقط از طریق شبکه بهداشت انجام میشود و تعداد آن نیز محدود است. در خانههای بهداشتی که چنین بیمارانی شناسایی شدهاند، واکسن وجود دارد و در سایر خانههای بهداشت نیازی به عرضه آن نیست.مهر
@sepidonline
⏹️ معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: واکسن آنفلوآنزا برای همه افراد به صورت عمومی در شبکههای بهداشتی توزیع نمیشود، بلکه تنها برای گروههای پرخطر و بیماران خاص در نظر گرفته شده است.
arrow_backward️ علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار داشت: واکسن آنفلوآنزا برای همه افراد به صورت عمومی در شبکههای بهداشتی توزیع نمیشود، بلکه تنها برای گروههای پرخطر و بیماران خاص نیز در نظر گرفته شده است.
rewind رئیسی گفت: این واکسن برای افرادی که بیماریهای مزمن دارند، دیالیزیها، بیماران قلبی پیشرفته و افراد دارای نقص ایمنی تأمین شده است و توزیع این واکسن فقط از طریق شبکه بهداشت انجام میشود و تعداد آن نیز محدود است. در خانههای بهداشتی که چنین بیمارانی شناسایی شدهاند، واکسن وجود دارد و در سایر خانههای بهداشت نیازی به عرضه آن نیست.مهر
@sepidonline
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱۲ شهریور
روزنامه سپید
⏺️ چه کسانی در اولویت تأسیس داروخانه قرار دارند؟
⏹️ سرپرست اداره امور داروخانهها و شرکتهای سازمان غذا و دارو گفت: در آییننامه جدید صدور مجوز داروخانه، داروسازان در اولویت قرار دارند.
arrow_backward️ علیرضا احمدنیا، با عنوان این مطلب که در آئیننامه جدید صدور مجوز داروخانه برای داروسازان در اولویت قرار دارد، افزود: داروسازان با سابقه و تخصص مرتبط سریعتر و با شرایط بهتری میتوانند مجوز دریافت کنند، در حالی که افراد غیرمرتبط تنها به صورت محدود و مدیریت شده امکان تأسیس داروخانه دارند.
rewind وی با تاکید بر جایگاه محوری داروسازان، افزود: داروسازان علاوه بر تأمین دارو، مسئولیت مهمی در ارتقای ایمنی و کیفیت درمان بر عهده دارند و نقش آنها در بهبود فرآیندهای درمانی بیماران غیرقابل انکار است.
⏮️ احمدنیا با اشاره به اهمیت بهرهگیری از فناوریهای نوین، ادامه داد: استفاده از سامانههای نسخهنویسی الکترونیک و اتوماسیون دارویی به کاهش خطاهای دارویی، افزایش شفافیت و ارتقای سطح خدمترسانی کمک میکند.
⏮️ وی همچنین بر ضرورت آموزش مداوم و توسعه دانش حرفهای داروسازان تاکید و تصریح کرد: تقویت نقش داروسازان بالینی در بیمارستانها و همکاری مستمر با سیاستگذاران حوزه سلامت از اولویتهای اصلی این اداره است.
⏮️ سرپرست اداره امور داروخانهها و شرکتهای سازمان غذا و دارو، درباره محدودیتهای قانونی در حوزه صدور مجوز داروخانه توضیح داد: ریشه بسیاری از چالشها به قانون سال ۱۳۳۴ باز میگردد. در آن مقطع به دلیل کمبود داروسازان، قانونی به تصویب رسید که اجازه میداد افراد غیرداروساز نیز اقدام به تأسیس داروخانه کنند. اما امروز که بیش از ۳۰ هزار داروساز در کشور وجود دارد، اصلاح این قانون ضرورتی اجتنابناپذیر است تا مجوز تأسیس داروخانهها صرفاً به داروسازان اختصاص یابد.
⏮️ وی ادامه داد: تا زمانی که این قانون اصلاح نشود، سازمان غذا و دارو نمیتواند محدودیت قطعی برای افراد غیرداروساز در آئیننامهها اعمال کند. با این حال در آئیننامه جدید تلاش شده با امتیازبندی دقیق، اولویت صدور مجوز به داروسازان داده شود و شرایط افراد غیرداروساز یا فعالان رشتههای غیرمرتبط تنها به صورت محدود و مدیریت شده لحاظ شود.
⏮️ احمدنیا، این روش را یک راهکار موقت برای مدیریت شرایط موجود دانست و تاکید کرد: مسیر اصلی، اصلاح قانون قدیمی است.
⏮️ در حال حاضر ۱۷ هزار و ۸۵۵ داروخانه در کشور فعال است که از این تعداد ۲ هزار و ۷۴۹ داروخانه به صورت شبانهروزی خدمات ارائه میدهند.
⏮️ سرپرست اداره امور داروخانهها و شرکتهای سازمان غذا و دارو در پایان افزود: توسعه خدمات دارویی هوشمند ضمن افزایش رضایتمندی بیماران، به ارتقای کارایی نظام سلامت کمک میکند.مهر
@sepidonline
⏹️ سرپرست اداره امور داروخانهها و شرکتهای سازمان غذا و دارو گفت: در آییننامه جدید صدور مجوز داروخانه، داروسازان در اولویت قرار دارند.
arrow_backward️ علیرضا احمدنیا، با عنوان این مطلب که در آئیننامه جدید صدور مجوز داروخانه برای داروسازان در اولویت قرار دارد، افزود: داروسازان با سابقه و تخصص مرتبط سریعتر و با شرایط بهتری میتوانند مجوز دریافت کنند، در حالی که افراد غیرمرتبط تنها به صورت محدود و مدیریت شده امکان تأسیس داروخانه دارند.
rewind وی با تاکید بر جایگاه محوری داروسازان، افزود: داروسازان علاوه بر تأمین دارو، مسئولیت مهمی در ارتقای ایمنی و کیفیت درمان بر عهده دارند و نقش آنها در بهبود فرآیندهای درمانی بیماران غیرقابل انکار است.
⏮️ احمدنیا با اشاره به اهمیت بهرهگیری از فناوریهای نوین، ادامه داد: استفاده از سامانههای نسخهنویسی الکترونیک و اتوماسیون دارویی به کاهش خطاهای دارویی، افزایش شفافیت و ارتقای سطح خدمترسانی کمک میکند.
⏮️ وی همچنین بر ضرورت آموزش مداوم و توسعه دانش حرفهای داروسازان تاکید و تصریح کرد: تقویت نقش داروسازان بالینی در بیمارستانها و همکاری مستمر با سیاستگذاران حوزه سلامت از اولویتهای اصلی این اداره است.
⏮️ سرپرست اداره امور داروخانهها و شرکتهای سازمان غذا و دارو، درباره محدودیتهای قانونی در حوزه صدور مجوز داروخانه توضیح داد: ریشه بسیاری از چالشها به قانون سال ۱۳۳۴ باز میگردد. در آن مقطع به دلیل کمبود داروسازان، قانونی به تصویب رسید که اجازه میداد افراد غیرداروساز نیز اقدام به تأسیس داروخانه کنند. اما امروز که بیش از ۳۰ هزار داروساز در کشور وجود دارد، اصلاح این قانون ضرورتی اجتنابناپذیر است تا مجوز تأسیس داروخانهها صرفاً به داروسازان اختصاص یابد.
⏮️ وی ادامه داد: تا زمانی که این قانون اصلاح نشود، سازمان غذا و دارو نمیتواند محدودیت قطعی برای افراد غیرداروساز در آئیننامهها اعمال کند. با این حال در آئیننامه جدید تلاش شده با امتیازبندی دقیق، اولویت صدور مجوز به داروسازان داده شود و شرایط افراد غیرداروساز یا فعالان رشتههای غیرمرتبط تنها به صورت محدود و مدیریت شده لحاظ شود.
⏮️ احمدنیا، این روش را یک راهکار موقت برای مدیریت شرایط موجود دانست و تاکید کرد: مسیر اصلی، اصلاح قانون قدیمی است.
⏮️ در حال حاضر ۱۷ هزار و ۸۵۵ داروخانه در کشور فعال است که از این تعداد ۲ هزار و ۷۴۹ داروخانه به صورت شبانهروزی خدمات ارائه میدهند.
⏮️ سرپرست اداره امور داروخانهها و شرکتهای سازمان غذا و دارو در پایان افزود: توسعه خدمات دارویی هوشمند ضمن افزایش رضایتمندی بیماران، به ارتقای کارایی نظام سلامت کمک میکند.مهر
@sepidonline
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱۲ شهریور
روزنامه سپید
⏺️ عضو هیئت مدیره انجمن پزشکان عمومی هشدار داد:
⏹️ پذیرش دانشجوی پزشکی به شرط خدمت و پدیده شهروندان درجه دو
arrow_backward️ رئیس کمیته پزشکی خانواده انجمن پزشکان عمومی کشور در خصوص نحوه پذیرش دانشجوی پزشکی در سال جاری توضیحاتی ارائه کرد.
rewind اردوان بهرامی رئیس کمیته پزشکی خانواده انجمن پزشکان عمومی کشور میگوید با بررسی ظرفیتهای اعلام شده در دفترچه کنکور ۱۴۰۴ متوجه شدیم از ۵ هزار صندلی پزشکی به صورت پذیرش به شرط خدمت، حدود ۱۶۰۰ صندلی به استان سیستان و بلوچستان و ۱۴۰۰ صندلی به استان هرمزگان تعلق دارد.
⏮️ این به معنی آن است که داوطلبانی که در حالت عادی توان احراز نمره و رتبه لازم جهت تحصیل در رشته پزشکی را نداشتهاند میتوانند پزشک شوند مشروط بر اینکه فقط مردم این دو استان را درمان کنند، اما استانهای دیگر عموما از پزشکانی بهره خواهند برد که داوطلبان مستعدتر و باسوادتری بودهاند. وی معتقد است با توجه به شباهت پذیرش دانشجو در کشور به یک قیف وارونه که ورود به دانشگاه دشوار و فراغت از آن آسان بود، حال با این نحوه جدید پذیرش، قیف وارونه برای این دو استان به تونلی با دو سر آزاد بدل میشود که داوطلبانی با رتبههای نجومی را پذیرش و با لقب پزشک تحویل خواهد داد.
⏮️ بهرامی به نکتهای دیگر نیز اشاره کرده و میگوید علاوه بر این، برخی رشتههای بالینی همچون مامایی نیز برای کار در این دو استان به صورت بدون آزمون آنهم از بین داوطلبان گروه هنر و انسانی پذیرش خواهند شد که مجددا به معنی تربیت نیروهای کمتر ماهر و کمتر باسواد برای مردم این دو استان است.
⏮️ وی میافزاید متاسفانه نهادهای تصمیم گیر همچون شورایعالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی با فشار به وزارت بهداشت، افزایش تربیت نیروهای بهداشتی درمانی را بدون تامین بودجه و زیرساخت آموزشی لازم در پیش گرفتهاند درحالی که کشور با کمبود پزشک و پیراپزشک مواجه نیست بلکه با توزیع نامناسب آنها مواجه است و این مشکل را نباید با تربیت نیروهای درجه دو و کمتر باسواد برای مردم مناطق محروم حل کرد، زیرا کیفیت خدمات کاهش مییابد و مردم استانهای محروم از نظر دریافت خدمات سلامت به شهروندان درجه دو تبدیل میشوند.باشگاه خبرنگاران جوان
@sepidonline
⏹️ پذیرش دانشجوی پزشکی به شرط خدمت و پدیده شهروندان درجه دو
arrow_backward️ رئیس کمیته پزشکی خانواده انجمن پزشکان عمومی کشور در خصوص نحوه پذیرش دانشجوی پزشکی در سال جاری توضیحاتی ارائه کرد.
rewind اردوان بهرامی رئیس کمیته پزشکی خانواده انجمن پزشکان عمومی کشور میگوید با بررسی ظرفیتهای اعلام شده در دفترچه کنکور ۱۴۰۴ متوجه شدیم از ۵ هزار صندلی پزشکی به صورت پذیرش به شرط خدمت، حدود ۱۶۰۰ صندلی به استان سیستان و بلوچستان و ۱۴۰۰ صندلی به استان هرمزگان تعلق دارد.
⏮️ این به معنی آن است که داوطلبانی که در حالت عادی توان احراز نمره و رتبه لازم جهت تحصیل در رشته پزشکی را نداشتهاند میتوانند پزشک شوند مشروط بر اینکه فقط مردم این دو استان را درمان کنند، اما استانهای دیگر عموما از پزشکانی بهره خواهند برد که داوطلبان مستعدتر و باسوادتری بودهاند. وی معتقد است با توجه به شباهت پذیرش دانشجو در کشور به یک قیف وارونه که ورود به دانشگاه دشوار و فراغت از آن آسان بود، حال با این نحوه جدید پذیرش، قیف وارونه برای این دو استان به تونلی با دو سر آزاد بدل میشود که داوطلبانی با رتبههای نجومی را پذیرش و با لقب پزشک تحویل خواهد داد.
⏮️ بهرامی به نکتهای دیگر نیز اشاره کرده و میگوید علاوه بر این، برخی رشتههای بالینی همچون مامایی نیز برای کار در این دو استان به صورت بدون آزمون آنهم از بین داوطلبان گروه هنر و انسانی پذیرش خواهند شد که مجددا به معنی تربیت نیروهای کمتر ماهر و کمتر باسواد برای مردم این دو استان است.
⏮️ وی میافزاید متاسفانه نهادهای تصمیم گیر همچون شورایعالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی با فشار به وزارت بهداشت، افزایش تربیت نیروهای بهداشتی درمانی را بدون تامین بودجه و زیرساخت آموزشی لازم در پیش گرفتهاند درحالی که کشور با کمبود پزشک و پیراپزشک مواجه نیست بلکه با توزیع نامناسب آنها مواجه است و این مشکل را نباید با تربیت نیروهای درجه دو و کمتر باسواد برای مردم مناطق محروم حل کرد، زیرا کیفیت خدمات کاهش مییابد و مردم استانهای محروم از نظر دریافت خدمات سلامت به شهروندان درجه دو تبدیل میشوند.باشگاه خبرنگاران جوان
@sepidonline
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱۲ شهریور
روزنامه سپید
⏺️ رییس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت خبر داد:
⏹️ راهاندازی «کانال تخصصی سلامت مدرسه» در بستر سامانه شاد
arrow_backward️ رییس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اعلام خبر برگزاری نشست «کارگروه سلامت مدارس» در آستانه سال تحصیلی جدید، گفت: کانال تخصصی سلامت دانشآموزان در بستر اپلیکیشن شاد راهاندازی شده است.
rewind صابر جباری اظهار داشت: موضوع سلامت مدارس و حفظ و ارتقای سلامت دانشآموزان، مدیران، معلمان و کارکنان مدارس و همچنین سلامت اولیای دانشآموزان همواره برای وزارت بهداشت حائز اهمیت بوده است.
⏮️ وی ادامه داد: به همین دلیل کارگروهی تخصصی به نام «کارگروه سلامت مدارس» که متشکل از نمایندگانی از وزارت بهداشت و وزارت آموزشوپرورش است، راهاندازی شده و در این کارگروه موضوعات تخصصی و مسائل مشترک فیمابین به بحث گذاشته میشود.
⏮️ رییس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت بیان کرد: در آستانه سال تحصیلی جدید، مسائل مختلف مرتبط با سلامت دانشآموزان و مدارس مانند بهداشت محیط مدرسه، سلامت پایگاههای تغذیه و بوفههای مدارس، بیماریهای مرتبط در مدارس بهویژه بیماریهای واگیر، سبک زندگی و رویکردهایی که به سلامت دانشآموزان و مدارس کمک میکند، در جلسه امروز سهشنبه ۱۲ شهریور این کارگروه در ستاد وزارت بهداشت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
⏮️ جباری با اعلام خبر برگزاری پویش سلامت دهان و دندان مدارس از اول مهرماه، گفت: سلامت دهان و دندان دانشآموزان و همچنین موضوع مهم جوانی جمعیت و نقشی که مدرسه در این زمینه میتواند داشته باشد، از دیگر موضوعات مهم مورد تبادل نظر در جلسه کارگروه بود.
⏮️ رییس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت ادامه داد: اتفاق خوب دیگر، راهاندازی کانال تخصصی سلامت مدرسه در بستر سامانه شاد است که وزارت بهداشت برای ۱۶ میلیون دانشآموز عزیز، والدین گرامیشان، مدیران و معلمان مدارس ایجاد کرده است.
⏮️ جباری با بیان اینکه در این کانال پیامهای بهداشتی تولیدی ارائه میشود که امیدواریم به توسعه سلامت در مدارس و متعاقب آن جامعه کمک کند، گفت: یکی از موضوعات مهم مورد بحث در جلسه امروز کارگروه سلامت مدارس، سنجش بدو ورود دانشآموزان در پایههای مختلف بود که وزارت بهداشت آن را رصد میکند. همچنین بحث توانمندسازی مراقبان که برنامههای آن تدوین شده و به مرور اجرایی میشود، نیز مطرح شد.
⏮️ رییس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اعلام اینکه حدود ۶ هزار مراقب سلامت در کشور داریم، ولی نیاز کشور ۲۰ هزار مراقب است و ۱۴ هزار مراقب سلامت کم داریم، خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات خوب دو سال اخیر، همکاری و هماهنگی با آموزشوپرورش برای تربیت دانشجوی رشته بهداشت مدرسه بوده است.
⏮️ جباری در پایان یادآور شد: این کارشناسان در ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی وزارت بهداشت تربیت میشوند تا پس از فارغالتحصیلی به استخدام آموزشوپرورش درآمده و به توسعه، ترویج و ارتقای بهداشت و سلامت در مدارس کمک کنند.وبدا
@sepidonline
⏹️ راهاندازی «کانال تخصصی سلامت مدرسه» در بستر سامانه شاد
arrow_backward️ رییس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اعلام خبر برگزاری نشست «کارگروه سلامت مدارس» در آستانه سال تحصیلی جدید، گفت: کانال تخصصی سلامت دانشآموزان در بستر اپلیکیشن شاد راهاندازی شده است.
rewind صابر جباری اظهار داشت: موضوع سلامت مدارس و حفظ و ارتقای سلامت دانشآموزان، مدیران، معلمان و کارکنان مدارس و همچنین سلامت اولیای دانشآموزان همواره برای وزارت بهداشت حائز اهمیت بوده است.
⏮️ وی ادامه داد: به همین دلیل کارگروهی تخصصی به نام «کارگروه سلامت مدارس» که متشکل از نمایندگانی از وزارت بهداشت و وزارت آموزشوپرورش است، راهاندازی شده و در این کارگروه موضوعات تخصصی و مسائل مشترک فیمابین به بحث گذاشته میشود.
⏮️ رییس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت بیان کرد: در آستانه سال تحصیلی جدید، مسائل مختلف مرتبط با سلامت دانشآموزان و مدارس مانند بهداشت محیط مدرسه، سلامت پایگاههای تغذیه و بوفههای مدارس، بیماریهای مرتبط در مدارس بهویژه بیماریهای واگیر، سبک زندگی و رویکردهایی که به سلامت دانشآموزان و مدارس کمک میکند، در جلسه امروز سهشنبه ۱۲ شهریور این کارگروه در ستاد وزارت بهداشت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
⏮️ جباری با اعلام خبر برگزاری پویش سلامت دهان و دندان مدارس از اول مهرماه، گفت: سلامت دهان و دندان دانشآموزان و همچنین موضوع مهم جوانی جمعیت و نقشی که مدرسه در این زمینه میتواند داشته باشد، از دیگر موضوعات مهم مورد تبادل نظر در جلسه کارگروه بود.
⏮️ رییس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت ادامه داد: اتفاق خوب دیگر، راهاندازی کانال تخصصی سلامت مدرسه در بستر سامانه شاد است که وزارت بهداشت برای ۱۶ میلیون دانشآموز عزیز، والدین گرامیشان، مدیران و معلمان مدارس ایجاد کرده است.
⏮️ جباری با بیان اینکه در این کانال پیامهای بهداشتی تولیدی ارائه میشود که امیدواریم به توسعه سلامت در مدارس و متعاقب آن جامعه کمک کند، گفت: یکی از موضوعات مهم مورد بحث در جلسه امروز کارگروه سلامت مدارس، سنجش بدو ورود دانشآموزان در پایههای مختلف بود که وزارت بهداشت آن را رصد میکند. همچنین بحث توانمندسازی مراقبان که برنامههای آن تدوین شده و به مرور اجرایی میشود، نیز مطرح شد.
⏮️ رییس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اعلام اینکه حدود ۶ هزار مراقب سلامت در کشور داریم، ولی نیاز کشور ۲۰ هزار مراقب است و ۱۴ هزار مراقب سلامت کم داریم، خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات خوب دو سال اخیر، همکاری و هماهنگی با آموزشوپرورش برای تربیت دانشجوی رشته بهداشت مدرسه بوده است.
⏮️ جباری در پایان یادآور شد: این کارشناسان در ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی وزارت بهداشت تربیت میشوند تا پس از فارغالتحصیلی به استخدام آموزشوپرورش درآمده و به توسعه، ترویج و ارتقای بهداشت و سلامت در مدارس کمک کنند.وبدا
@sepidonline
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱۲ شهریور
روزنامه سپید
⏺️ ظفرقندی: کمبودهای دارویی نسبت به سال قبل کمتر شده است/درخواست مهاجرت متخصصان ۱۸ درصد کاهش یافته است
⏹️ وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه تحریمها اساساً بر تأمین دارو تأثیر دارد، گفت: ما پیشبینی لازم را انجام دادیم و میتوانم الان اعلام کنم کمبودهای دارویی نسبت به سال قبل خیلی کمتر شده است.
arrow_backward️محمدرضا ظفرقندی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره تاثیر اجرا شدن مکانسیم ماشه بر تامین دارو، تصریح کرد: اساسا تحریم علیرغم ادعای مدعیان حقوق بشر، روی دارو تأثیر دارد. این تاثیر را ما با مکانیزمهایی باید به حداقل برسانیم.
rewind وی یادآور شد: نمیگویند ما دارو را تحریم میکنیم ولی در مبادله ارز یا مواد اولیهای که برای دارو لازم است باید تأمین ارز کنیم که طبیعتا مبادله ارز در تحریمها دچار مشکل میشود و در تهیه دارو باید از مکانیزمهای خاصی استفاده شود.
⏮️ وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه ما پیشبینی لازم را انجام دادیم و میتوانم الان اعلام کنم کمبودهای دارویی ما نسبت به سال قبل خیلی کمتر شده است.
⏮️ ظفرقندی در پاسخ به پرسشی درباره کمبود شیرخشک، گفت: در شیرخشک معمولی هیچ مشکلی نداریم و کاملاً داخل کشور تولید میشود و به میزان کافی وجود دارد. حتی در زمان جنگ با توجه به جابهجایی که جمعیت کشور داشتند، در همان مناطقی که رفتند هم شیرخشک را تأمین کردیم.
⏮️ وی یادآور شد: در زمینه برخی شیرخشکهای رژیمی که وابسته به ارز و وارداتی است تامین شده، منتها گاهی اوقات با کاهش و افزایش ارز ممکن است کمبودهای ایجاد شود ولی معمولاً تا الان توانستیم تأمینش کنیم.
⏮️ وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره ظرفیت دانشجوی پزشکی اظهار کرد: دقیقاً مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرا شده و هیچ تخلفی صورت نگرفته و کسانی که اعلام کردند تخلف صورت گرفته باید حرفشان را اثبات کنند.
⏮️ ظفرقندی یادآور شد: مصوبه شورای انقلاب فرهنگی این بود که ۲۰ درصد افزایش در سال ۱۴۰۴ منهای آن مقداری که قبلا اضافه شده - که قبلاً بیش از ۲۰ درصد بوده - باشد که دقیقا همان تعداد گرفته شده است. اساسا میزان تعدادی که باید گرفته شود توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به سازمان سنجش اعلام شده نه وزارت بهداشت.
⏮️ وی ادامه داد: استانهایی که برای مناطق محروم نیاز دارند از دانشگاهها استعلام شده است، برخی استانها مناطق محرومشان کمتر و بعضیها بیشتر است؛ سیستان و بلوچستان، گلستان، کردستان و هرمزگان مناطق محرومشان بیشتر است و اعلام نیاز بیشتری کردند، ما هم برای آن مناطق سهمیه بیشتری در نظر گرفتیم.
⏮️ وزیر بهداشت همچنین اعلام کرد: در اصلاحیه دفترچه که همین امروز و فردا انجام میشود ما این تمهید را داریم که در هیچ استانی کمتر از سال گذشته دانشجو نگیریم.
⏮️ ظفرقندی در پاسخ به پرسشی درباره آمار مهاجرت متخصصان، اظهار کرد: میتوانم این موضوع را اعلام کنم که درخواست مهاجرت متخصصان در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۸ درصد کاهش داشته است.ایسنا
@sepidonline
⏹️ وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه تحریمها اساساً بر تأمین دارو تأثیر دارد، گفت: ما پیشبینی لازم را انجام دادیم و میتوانم الان اعلام کنم کمبودهای دارویی نسبت به سال قبل خیلی کمتر شده است.
arrow_backward️محمدرضا ظفرقندی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره تاثیر اجرا شدن مکانسیم ماشه بر تامین دارو، تصریح کرد: اساسا تحریم علیرغم ادعای مدعیان حقوق بشر، روی دارو تأثیر دارد. این تاثیر را ما با مکانیزمهایی باید به حداقل برسانیم.
rewind وی یادآور شد: نمیگویند ما دارو را تحریم میکنیم ولی در مبادله ارز یا مواد اولیهای که برای دارو لازم است باید تأمین ارز کنیم که طبیعتا مبادله ارز در تحریمها دچار مشکل میشود و در تهیه دارو باید از مکانیزمهای خاصی استفاده شود.
⏮️ وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه ما پیشبینی لازم را انجام دادیم و میتوانم الان اعلام کنم کمبودهای دارویی ما نسبت به سال قبل خیلی کمتر شده است.
⏮️ ظفرقندی در پاسخ به پرسشی درباره کمبود شیرخشک، گفت: در شیرخشک معمولی هیچ مشکلی نداریم و کاملاً داخل کشور تولید میشود و به میزان کافی وجود دارد. حتی در زمان جنگ با توجه به جابهجایی که جمعیت کشور داشتند، در همان مناطقی که رفتند هم شیرخشک را تأمین کردیم.
⏮️ وی یادآور شد: در زمینه برخی شیرخشکهای رژیمی که وابسته به ارز و وارداتی است تامین شده، منتها گاهی اوقات با کاهش و افزایش ارز ممکن است کمبودهای ایجاد شود ولی معمولاً تا الان توانستیم تأمینش کنیم.
⏮️ وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره ظرفیت دانشجوی پزشکی اظهار کرد: دقیقاً مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرا شده و هیچ تخلفی صورت نگرفته و کسانی که اعلام کردند تخلف صورت گرفته باید حرفشان را اثبات کنند.
⏮️ ظفرقندی یادآور شد: مصوبه شورای انقلاب فرهنگی این بود که ۲۰ درصد افزایش در سال ۱۴۰۴ منهای آن مقداری که قبلا اضافه شده - که قبلاً بیش از ۲۰ درصد بوده - باشد که دقیقا همان تعداد گرفته شده است. اساسا میزان تعدادی که باید گرفته شود توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به سازمان سنجش اعلام شده نه وزارت بهداشت.
⏮️ وی ادامه داد: استانهایی که برای مناطق محروم نیاز دارند از دانشگاهها استعلام شده است، برخی استانها مناطق محرومشان کمتر و بعضیها بیشتر است؛ سیستان و بلوچستان، گلستان، کردستان و هرمزگان مناطق محرومشان بیشتر است و اعلام نیاز بیشتری کردند، ما هم برای آن مناطق سهمیه بیشتری در نظر گرفتیم.
⏮️ وزیر بهداشت همچنین اعلام کرد: در اصلاحیه دفترچه که همین امروز و فردا انجام میشود ما این تمهید را داریم که در هیچ استانی کمتر از سال گذشته دانشجو نگیریم.
⏮️ ظفرقندی در پاسخ به پرسشی درباره آمار مهاجرت متخصصان، اظهار کرد: میتوانم این موضوع را اعلام کنم که درخواست مهاجرت متخصصان در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۸ درصد کاهش داشته است.ایسنا
@sepidonline
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱۲ شهریور
روزنامه سپید
⏺️ درمان جدید نارسایی کلیه کشف شد
⏹️ دانشمندان در یک کشف بیسابقه، رویکرد جدید و نجاتبخش نارسایی کلیوی را شناسایی کردند.
arrow_backward️ دانشمندان در یک دستاورد پیشگامانه در «مرکز تحقیقاتی بیمارستان دانشگاه مونترال»(CRCHUM)، نوعی «ریزآرانای»(microRNA) را شناسایی کردند که میتواند از رگهای خونی کوچک محافظت کرده و به حفظ عملکرد کلیه پس از آسیب شدید کمک کند. میلیونها بیمار کلیوی با این دستاورد جدید میتوانند از تشخیص زودهنگام و پیشگیری بهرهمند شوند.
rewind «ریزآرانای»، یک مولکول کوچک آرانای غیرکدکننده است که در گیاهان، جانوران و برخی از ویروسها یافت میشود. این مولکولها حدود ۱۷ الی۲۳ نوکلئوتید طول دارند و وظیفه اصلی آنها در تنظیم بیان ژن پس از رونویسی است. آنها ۶۰ درصد ژنوم پستانداران را تشکیل میدهند و ژنوم انسان میتواند حدود ۱۰۰۰ نوع از آنها را رمزدهی کند.
⏮️ به نقل از استیدی، این کشف نویدبخش بزرگی برای میلیونها بیمار مبتلا به نارسایی مزمن کلیه در سراسر جهان است، زیرا امکانات جدیدی برای تشخیص زودهنگام و پیشگیری از این بیماری ارائه میدهد. تاکنون هیچ نشانگر زیستی قابل اعتمادی برای ارزیابی وضعیت این مویرگهای ظریف یا برای هدایت راهبردهای هدفمند برای محافظت از عملکرد کلیه وجود نداشته است.
⏮️ دانشمندان در این مطالعه «ریزآرانای» موسوم به «miR-۴۲۳-۵p» را با پتانسیلی قوی به عنوان یک نشانگر زیستی مبتنی بر خون برای ارزیابی سلامت «میکروواسکولار کلیه»(kidney microvascular) معرفی کردند. این مطالعه توسط اساتید پزشکی دانشگاه مونترال انجام شده است. مطالعات آنها بر کاهش مویرگهای اطراف لولهای که یک نشانگر کلیدی نارسایی مزمن کلیه است، تمرکز دارد.
⏮️ این رگهای کوچک که میلیونها عدد از آنها در کلیهها یافت میشوند، مسئول حذف مواد زائد از خون و در عین حال رساندن اکسیژن و مواد مغذی ضروری برای عملکرد کلیه هستند.
⏮️ آسیب کلیوی که در اثر قطع موقت جریان خون و سپس بازگشت آن رخ میدهد، میتواند منجر به از دست رفتن رگهای خونی کوچک شود و به طور قابل توجهی توانایی عملکرد صحیح این عضو را مختل کند.
⏮️ «ماری-ژوزه هبرت»(Marie-Josée Hébert)، پزشک نفرولوژی و پیوند و معاون پیشین مطالعات، اکتشافات، خلاقیت و نوآوری دانشگاه مونترال میگوید: در افرادی که پیوند کلیه دریافت کردهاند، اگر عملکرد کلیه بیش از حد تغییر کند، بقای کلیه به خطر میافتد. ما با استفاده از این نشانگر زیستی توانستیم آزمایشی را برای ارزیابی وضعیت رگهای خونی کوچک در زمان سریعتری توسعه دهیم.
⏮️ وی افزود: سپس پزشکان در بیمارستانها میتوانند سلامت «میکروواسکولار» بیماران با ریسک بالاتر را بهتر ارزیابی کنند. این بیماران میتوانند شامل بیماران مسن یا کسانی باشند که تحت عمل جراحی قرار گرفتهاند و طی آن جریان خون به طور موقت متوقف شده است.
⏮️ «فرانسیس میگنیولت»(Francis Migneault)، نویسنده ارشد این مطالعه میگوید: ما ابتدا نوسانات سطح «miR-۴۲۳-۵p» را در خون موشهای مبتلا به آسیب حاد کلیوی مشاهده کردیم. این نتایج سپس در ۵۱ گیرنده پیوند در دانشگاه مونترال تأیید شد.
⏮️ تیمهای بالینی به لطف این نشانگر زیستی میتوانند تأیید کنند که آیا مداخلات آنها سلامت رگهای خونی کوچک را بهبود میبخشد یا کاهش میدهد. وی افزود: آنچه واقعاً باورنکردنی است، این است که با تزریق این «ریزآرانای» به موشهای مبتلا به آسیب کلیوی توانستیم رگهای خونی کوچک را حفظ کرده و آسیب وارده به کلیهها را محدود کنیم.
⏮️ دانشمندان برای محافظت از رگهای خونی کوچک باقیمانده، اکنون بر روی تکنیکهای جایگزین برای انتقال «ریزآرانای» به کلیه تمرکز کردهاند. این موضوع در حالی است که تزریق مستقیم به کلیه یک روش بالینی قابل انجام در طول پیوند است.
⏮️ آزمایشی در زمینه پیشگیری، مبتنی بر «miR-۴۲۳-۵p» میتواند برای بیماران مبتلا به نارسایی قلبی و ریوی مفید باشد. «هبرت» میگوید: از دست دادن رگهای خونی کوچک به دلیل ارتباط با پیری طبیعی یا تسریع شده برای این نوع بیماریها، نقش کلیدی دارد. بنابراین کشف ما میتواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت همه افراد داشته باشد.
⏮️ چندین پروژه مطالعاتی در این دانشگاه برای افراد مبتلا به نارسایی ریوی، در حال انجام است. وی خاطرنشان کرد: همچنین ممکن است با استفاده از بانک مواد زیستی این دانشگاه تعیین شود که آیا داروهای موجود اگر پس از پیوند کلیه برای درمان یک مشکل دیگر تجویز شوند، بر سلامت رگهای خونی کوچک تأثیر میگذارند یا خیر.
⏮️ این یافتهها در مجله JCI Insight منتشر شده است.ایسنا
@sepidonline
⏹️ دانشمندان در یک کشف بیسابقه، رویکرد جدید و نجاتبخش نارسایی کلیوی را شناسایی کردند.
arrow_backward️ دانشمندان در یک دستاورد پیشگامانه در «مرکز تحقیقاتی بیمارستان دانشگاه مونترال»(CRCHUM)، نوعی «ریزآرانای»(microRNA) را شناسایی کردند که میتواند از رگهای خونی کوچک محافظت کرده و به حفظ عملکرد کلیه پس از آسیب شدید کمک کند. میلیونها بیمار کلیوی با این دستاورد جدید میتوانند از تشخیص زودهنگام و پیشگیری بهرهمند شوند.
rewind «ریزآرانای»، یک مولکول کوچک آرانای غیرکدکننده است که در گیاهان، جانوران و برخی از ویروسها یافت میشود. این مولکولها حدود ۱۷ الی۲۳ نوکلئوتید طول دارند و وظیفه اصلی آنها در تنظیم بیان ژن پس از رونویسی است. آنها ۶۰ درصد ژنوم پستانداران را تشکیل میدهند و ژنوم انسان میتواند حدود ۱۰۰۰ نوع از آنها را رمزدهی کند.
⏮️ به نقل از استیدی، این کشف نویدبخش بزرگی برای میلیونها بیمار مبتلا به نارسایی مزمن کلیه در سراسر جهان است، زیرا امکانات جدیدی برای تشخیص زودهنگام و پیشگیری از این بیماری ارائه میدهد. تاکنون هیچ نشانگر زیستی قابل اعتمادی برای ارزیابی وضعیت این مویرگهای ظریف یا برای هدایت راهبردهای هدفمند برای محافظت از عملکرد کلیه وجود نداشته است.
⏮️ دانشمندان در این مطالعه «ریزآرانای» موسوم به «miR-۴۲۳-۵p» را با پتانسیلی قوی به عنوان یک نشانگر زیستی مبتنی بر خون برای ارزیابی سلامت «میکروواسکولار کلیه»(kidney microvascular) معرفی کردند. این مطالعه توسط اساتید پزشکی دانشگاه مونترال انجام شده است. مطالعات آنها بر کاهش مویرگهای اطراف لولهای که یک نشانگر کلیدی نارسایی مزمن کلیه است، تمرکز دارد.
⏮️ این رگهای کوچک که میلیونها عدد از آنها در کلیهها یافت میشوند، مسئول حذف مواد زائد از خون و در عین حال رساندن اکسیژن و مواد مغذی ضروری برای عملکرد کلیه هستند.
⏮️ آسیب کلیوی که در اثر قطع موقت جریان خون و سپس بازگشت آن رخ میدهد، میتواند منجر به از دست رفتن رگهای خونی کوچک شود و به طور قابل توجهی توانایی عملکرد صحیح این عضو را مختل کند.
⏮️ «ماری-ژوزه هبرت»(Marie-Josée Hébert)، پزشک نفرولوژی و پیوند و معاون پیشین مطالعات، اکتشافات، خلاقیت و نوآوری دانشگاه مونترال میگوید: در افرادی که پیوند کلیه دریافت کردهاند، اگر عملکرد کلیه بیش از حد تغییر کند، بقای کلیه به خطر میافتد. ما با استفاده از این نشانگر زیستی توانستیم آزمایشی را برای ارزیابی وضعیت رگهای خونی کوچک در زمان سریعتری توسعه دهیم.
⏮️ وی افزود: سپس پزشکان در بیمارستانها میتوانند سلامت «میکروواسکولار» بیماران با ریسک بالاتر را بهتر ارزیابی کنند. این بیماران میتوانند شامل بیماران مسن یا کسانی باشند که تحت عمل جراحی قرار گرفتهاند و طی آن جریان خون به طور موقت متوقف شده است.
⏮️ «فرانسیس میگنیولت»(Francis Migneault)، نویسنده ارشد این مطالعه میگوید: ما ابتدا نوسانات سطح «miR-۴۲۳-۵p» را در خون موشهای مبتلا به آسیب حاد کلیوی مشاهده کردیم. این نتایج سپس در ۵۱ گیرنده پیوند در دانشگاه مونترال تأیید شد.
⏮️ تیمهای بالینی به لطف این نشانگر زیستی میتوانند تأیید کنند که آیا مداخلات آنها سلامت رگهای خونی کوچک را بهبود میبخشد یا کاهش میدهد. وی افزود: آنچه واقعاً باورنکردنی است، این است که با تزریق این «ریزآرانای» به موشهای مبتلا به آسیب کلیوی توانستیم رگهای خونی کوچک را حفظ کرده و آسیب وارده به کلیهها را محدود کنیم.
⏮️ دانشمندان برای محافظت از رگهای خونی کوچک باقیمانده، اکنون بر روی تکنیکهای جایگزین برای انتقال «ریزآرانای» به کلیه تمرکز کردهاند. این موضوع در حالی است که تزریق مستقیم به کلیه یک روش بالینی قابل انجام در طول پیوند است.
⏮️ آزمایشی در زمینه پیشگیری، مبتنی بر «miR-۴۲۳-۵p» میتواند برای بیماران مبتلا به نارسایی قلبی و ریوی مفید باشد. «هبرت» میگوید: از دست دادن رگهای خونی کوچک به دلیل ارتباط با پیری طبیعی یا تسریع شده برای این نوع بیماریها، نقش کلیدی دارد. بنابراین کشف ما میتواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت همه افراد داشته باشد.
⏮️ چندین پروژه مطالعاتی در این دانشگاه برای افراد مبتلا به نارسایی ریوی، در حال انجام است. وی خاطرنشان کرد: همچنین ممکن است با استفاده از بانک مواد زیستی این دانشگاه تعیین شود که آیا داروهای موجود اگر پس از پیوند کلیه برای درمان یک مشکل دیگر تجویز شوند، بر سلامت رگهای خونی کوچک تأثیر میگذارند یا خیر.
⏮️ این یافتهها در مجله JCI Insight منتشر شده است.ایسنا
@sepidonline
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱۲ شهریور
روزنامه سپید
⏺️ وزیر بهداشت در پیامی به مناسبت «روز بهورز»:
⏹️ نظام سلامت همچنان نیازمند حضور و نقش آفرینی پررنگ و سازنده جامعه بهورزی کشور است
arrow_backward️ وزیر بهداشت در پیامی به اشاره به فرا رسیدن دوازدهم شهریورماه و روز بهورز، اعلام کرد که بیگمان نظام سلامت ایران در ادامه مسیر پیشرفت و توسعه، همچنان نیازمند حضور و نقشآفرینی پررنگ و سازنده جامعه بهورزی کشور است.
rewind متن این پیام به شرح زیر است:
دوازدهم شهریور ماه، به افتخار سالروز افتتاح نخستین خانه بهداشت در سال 1363، «روز بهورز» نامیده شدهاست؛ اینجانب ضمن اظهار سپاس و قدردانی از جامعه بهورزان کشور، با کمال احترام و خُرسندی، این روز پربرکت را صمیمانه به همه بهورزان عزیز، سختکوش و متعهد، که سرمایههای ارزشمند نظام سلامت بهشمار میآیید، تبریک میگویم.
یقیناً بخش مهمی از موفقیتهای نظام سلامت کشور در چند دهه اخیر، مرهون تلاشها و مجاهدتهای مسئولانه و متعهدانه جامعه بهورزی کشور است؛ موفقیتهای بزرگی چون دسترسی بهتر مردم به مراقبتهای اولیه بهداشتی، اجرای فراگیر طرحهای سلامت در نقاط روستایی از جمله مدیریت و کنترل بیماریهای واگیر و غیرواگیر، اجرای طرحهای واکسیناسیون همگانی در کشور، ارتقاء بهداشت محیطی و حرفهای، کاهش مرگ و میر مادران و کودکان و ... و در نتیجه افزایش امید به زندگی و بهبود شاخصهای سلامت.
بیگمان نظام سلامت ایران در ادامه مسیر پیشرفت و توسعه، همچنان نیازمند حضور و نقشآفرینی پررنگ و سازنده جامعه بهورزی کشور است.
ضمن تبریک مجدد روز بهورز، برای همه شما عزیزان، تندرسی، بهروزی و موفقیت روز افزون آرزو میکنم.
دکتر محمدرضا ظفرقندی
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
وبدا
@sepidonline
⏹️ نظام سلامت همچنان نیازمند حضور و نقش آفرینی پررنگ و سازنده جامعه بهورزی کشور است
arrow_backward️ وزیر بهداشت در پیامی به اشاره به فرا رسیدن دوازدهم شهریورماه و روز بهورز، اعلام کرد که بیگمان نظام سلامت ایران در ادامه مسیر پیشرفت و توسعه، همچنان نیازمند حضور و نقشآفرینی پررنگ و سازنده جامعه بهورزی کشور است.
rewind متن این پیام به شرح زیر است:
دوازدهم شهریور ماه، به افتخار سالروز افتتاح نخستین خانه بهداشت در سال 1363، «روز بهورز» نامیده شدهاست؛ اینجانب ضمن اظهار سپاس و قدردانی از جامعه بهورزان کشور، با کمال احترام و خُرسندی، این روز پربرکت را صمیمانه به همه بهورزان عزیز، سختکوش و متعهد، که سرمایههای ارزشمند نظام سلامت بهشمار میآیید، تبریک میگویم.
یقیناً بخش مهمی از موفقیتهای نظام سلامت کشور در چند دهه اخیر، مرهون تلاشها و مجاهدتهای مسئولانه و متعهدانه جامعه بهورزی کشور است؛ موفقیتهای بزرگی چون دسترسی بهتر مردم به مراقبتهای اولیه بهداشتی، اجرای فراگیر طرحهای سلامت در نقاط روستایی از جمله مدیریت و کنترل بیماریهای واگیر و غیرواگیر، اجرای طرحهای واکسیناسیون همگانی در کشور، ارتقاء بهداشت محیطی و حرفهای، کاهش مرگ و میر مادران و کودکان و ... و در نتیجه افزایش امید به زندگی و بهبود شاخصهای سلامت.
بیگمان نظام سلامت ایران در ادامه مسیر پیشرفت و توسعه، همچنان نیازمند حضور و نقشآفرینی پررنگ و سازنده جامعه بهورزی کشور است.
ضمن تبریک مجدد روز بهورز، برای همه شما عزیزان، تندرسی، بهروزی و موفقیت روز افزون آرزو میکنم.
دکتر محمدرضا ظفرقندی
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
وبدا
@sepidonline
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱۳ شهریور
روزنامه سپید
⏺️ معاون بهداشت وزارت بهداشت هشدار داد:
⏹️ تاثیر نامطلوب برخی محتواهای رسانه ای در عادی سازی رفتارهای پرخطر
arrow_backward️ معاون بهداشتی وزارت بهداشت با تأکید بر اهمیت نقش محیط پیرامون و عوامل اجتماعی در تامین سلامت فرد، نسبت به تأثیر نامطلوب برخی محتواهای رسانهای در عادیسازی رفتارهای پرخطر هشدار داد.
rewind علیرضا رییسی در هجدهمین کنگره دانش اعتیاد که در مرکز همایش های بین المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار داشت: زمانی که هنرمندان در سریالها برای نشان دادن عصبانیت یا اضطراب سیگار میکشند، در واقع در حال آموزش کنترل خشم و اضطراب از طریق مصرف سیگار به مخاطب هستند؛ این رویکرد تبلیغ غیرمستقیم و مضر است.
⏮️ وی با اشاره به مفهوم «One Health» که از سوی سازمان جهانی بهداشت ترویج میشود، ادامه داد: سلامت فرد تنها در گرو سلامت جسمی او نیست، بلکه سلامت محیط پیرامون و عوامل اجتماعی نیز نقش حیاتی در تأمین سلامت فردی دارد. برای رونق و حفظ سلامتی در جامعه، باید محیط اطراف نیز سالم باشد و به عوامل خطر که افراد را به سمت ناسلامتی سوق میدهند، توجه جدی شود.
⏮️ رییسی در ادامه از دستاوردهای مراکز فعال در حوزه کاهش آسیب دفاع کرد و نمونههایی چون کاهش چشمگیر شیوع HIV و هپاتیت C در میان معتادان تزریقی را از نتایج مثبت این رویکرد برشمرد. به جای تخریب کلی این مراکز، باید به فکر ارتقاء و بهبود عملکرد آنها بود، چرا که این مراکز نقش مهمی در حفظ سلامت جامعه ایفا میکنند.
⏮️ معاون وزیر بهداشت ادامه داد: پزشکان و روانشناسان این مراکز، آگاهترین افراد در حوزه خود هستند و با بهرهگیری از تجربیات ارزشمند این عزیزان، قطعاً میتوانیم وضعیت موجود را ارتقا بخشیده و آن را بهبود بخشیم.
⏮️ رییسی همچنین بر لزوم پرهیز از راه حلهای خطی و سطحی در مواجهه با مسائل اجتماعی مانند اعتیاد تأکید کرد و خواستار تمرکز بر درک عمیقتر و ساختارمند برای دستیابی به راهکارهای پایدار و مؤثر شد.
⏮️ وی اولویت اصلی در پیشگیری از اعتیاد را آموزش و پوشش قرار دادن گروه سنی زیر ۱۸ سال دانست و گفت: اگر بتوانیم این گروه سنی را تحت پوشش قرار داده و آموزشهای لازم را به آنها ارائه دهیم، موفقیت چشمگیری در حوزه پیشگیری حاصل خواهد شد. چرا که تمرکز بر پیشگیری، مؤثرترین راهکار است.
⏮️ رییسی با اشاره به دشواری درمان افرادی که سالهاست درگیر اعتیاد هستند، یادآور شد: هرچند نباید این افراد را رها کرد، اما بیشترین انرژی باید صرف پیشگیری شود.
⏮️ معاون بهداشت وزارت بهداشت موفقیت در مقابله با آسیبهایی چون اعتیاد، خودکشی و بیماریهای مزمن را نیازمند نگاهی فراتر از جنبه صرفاً پزشکی دانست و توضیح داد: این مسائل تنها با رویکردهای پزشکی حل نمیشوند؛ بلکه باید تمامی عوامل مؤثر مانند بیکاری، وضعیت اقتصادی، آلودگی هوا و استرسهای اجتماعی را نیز در کنار هم در نظر گرفت و کنترل کرد.
⏮️ وی با طرح این سوال که «آیا فردی هست در دنیا که بتوان با قطعیت گفت معتاد نخواهد شد؟» به ماهیت احتمالی بودن لغزش در هر فرد اشاره کرد و گفت: هرچند نمیتوان این قطعیت را داشت اما با شناسایی عوامل خطر و محیط زندگی، میتوان احتمال آن را به شدت کاهش داد.
⏮️ رییسی افزود: برای مثال، کودکی که در خانوادهای با سابقه مصرف مواد مخدر متولد میشود، شانس اعتیاد بالاتری دارد، در حالی که کودکی که در محیطی سالم و بدون سابقه مصرف بزرگ میشود، این شانس کمتری خواهد داشت.
⏮️ معاون وزیر بهداشت از اجرای طرح غربالگری در سطح کشور خبر داد و گفت: افراد را بر اساس پرسشنامهها و ابزارهای موجود، به گروههای کمخطر، پرخطر و بسیار پرخطر طبقهبندی میکنیم و سپس بستههای حمایتی و پیشگیرانه مناسب را برای هر گروه اجرا میکنیم. برای افرادی که در انتهای طیف قرار دارند و شرایط بسیار دشواری دارند، نیز باید مراقبتهای لازم صورت گیرد، همانطور که در پزشکی نیز همه بیماران سرطانی قابل درمان نیستند، اما مراقبت از آنها ادامه مییابد.
⏮️ رییسی همچنین به لزوم مداخله در حوزه درمان اشاره کرد و گفت: حتی برای افرادی که در حال حاضر مواد مخدر تزریقی مصرف میکنند، تلاش برای کاهش مصرف یا جایگزینی با متادون، گامهای مؤثری در جهت بهبود وضعیت محسوب میشود.
⏮️ وی در پایان بر ضرورت حرکت تمامی سازمانها بر اساس یک الگوی واحد و هدفمند در راستای اهداف نهایی پیشگیری و درمان تأکید کرد.وبدا
@sepidonline
⏹️ تاثیر نامطلوب برخی محتواهای رسانه ای در عادی سازی رفتارهای پرخطر
arrow_backward️ معاون بهداشتی وزارت بهداشت با تأکید بر اهمیت نقش محیط پیرامون و عوامل اجتماعی در تامین سلامت فرد، نسبت به تأثیر نامطلوب برخی محتواهای رسانهای در عادیسازی رفتارهای پرخطر هشدار داد.
rewind علیرضا رییسی در هجدهمین کنگره دانش اعتیاد که در مرکز همایش های بین المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار داشت: زمانی که هنرمندان در سریالها برای نشان دادن عصبانیت یا اضطراب سیگار میکشند، در واقع در حال آموزش کنترل خشم و اضطراب از طریق مصرف سیگار به مخاطب هستند؛ این رویکرد تبلیغ غیرمستقیم و مضر است.
⏮️ وی با اشاره به مفهوم «One Health» که از سوی سازمان جهانی بهداشت ترویج میشود، ادامه داد: سلامت فرد تنها در گرو سلامت جسمی او نیست، بلکه سلامت محیط پیرامون و عوامل اجتماعی نیز نقش حیاتی در تأمین سلامت فردی دارد. برای رونق و حفظ سلامتی در جامعه، باید محیط اطراف نیز سالم باشد و به عوامل خطر که افراد را به سمت ناسلامتی سوق میدهند، توجه جدی شود.
⏮️ رییسی در ادامه از دستاوردهای مراکز فعال در حوزه کاهش آسیب دفاع کرد و نمونههایی چون کاهش چشمگیر شیوع HIV و هپاتیت C در میان معتادان تزریقی را از نتایج مثبت این رویکرد برشمرد. به جای تخریب کلی این مراکز، باید به فکر ارتقاء و بهبود عملکرد آنها بود، چرا که این مراکز نقش مهمی در حفظ سلامت جامعه ایفا میکنند.
⏮️ معاون وزیر بهداشت ادامه داد: پزشکان و روانشناسان این مراکز، آگاهترین افراد در حوزه خود هستند و با بهرهگیری از تجربیات ارزشمند این عزیزان، قطعاً میتوانیم وضعیت موجود را ارتقا بخشیده و آن را بهبود بخشیم.
⏮️ رییسی همچنین بر لزوم پرهیز از راه حلهای خطی و سطحی در مواجهه با مسائل اجتماعی مانند اعتیاد تأکید کرد و خواستار تمرکز بر درک عمیقتر و ساختارمند برای دستیابی به راهکارهای پایدار و مؤثر شد.
⏮️ وی اولویت اصلی در پیشگیری از اعتیاد را آموزش و پوشش قرار دادن گروه سنی زیر ۱۸ سال دانست و گفت: اگر بتوانیم این گروه سنی را تحت پوشش قرار داده و آموزشهای لازم را به آنها ارائه دهیم، موفقیت چشمگیری در حوزه پیشگیری حاصل خواهد شد. چرا که تمرکز بر پیشگیری، مؤثرترین راهکار است.
⏮️ رییسی با اشاره به دشواری درمان افرادی که سالهاست درگیر اعتیاد هستند، یادآور شد: هرچند نباید این افراد را رها کرد، اما بیشترین انرژی باید صرف پیشگیری شود.
⏮️ معاون بهداشت وزارت بهداشت موفقیت در مقابله با آسیبهایی چون اعتیاد، خودکشی و بیماریهای مزمن را نیازمند نگاهی فراتر از جنبه صرفاً پزشکی دانست و توضیح داد: این مسائل تنها با رویکردهای پزشکی حل نمیشوند؛ بلکه باید تمامی عوامل مؤثر مانند بیکاری، وضعیت اقتصادی، آلودگی هوا و استرسهای اجتماعی را نیز در کنار هم در نظر گرفت و کنترل کرد.
⏮️ وی با طرح این سوال که «آیا فردی هست در دنیا که بتوان با قطعیت گفت معتاد نخواهد شد؟» به ماهیت احتمالی بودن لغزش در هر فرد اشاره کرد و گفت: هرچند نمیتوان این قطعیت را داشت اما با شناسایی عوامل خطر و محیط زندگی، میتوان احتمال آن را به شدت کاهش داد.
⏮️ رییسی افزود: برای مثال، کودکی که در خانوادهای با سابقه مصرف مواد مخدر متولد میشود، شانس اعتیاد بالاتری دارد، در حالی که کودکی که در محیطی سالم و بدون سابقه مصرف بزرگ میشود، این شانس کمتری خواهد داشت.
⏮️ معاون وزیر بهداشت از اجرای طرح غربالگری در سطح کشور خبر داد و گفت: افراد را بر اساس پرسشنامهها و ابزارهای موجود، به گروههای کمخطر، پرخطر و بسیار پرخطر طبقهبندی میکنیم و سپس بستههای حمایتی و پیشگیرانه مناسب را برای هر گروه اجرا میکنیم. برای افرادی که در انتهای طیف قرار دارند و شرایط بسیار دشواری دارند، نیز باید مراقبتهای لازم صورت گیرد، همانطور که در پزشکی نیز همه بیماران سرطانی قابل درمان نیستند، اما مراقبت از آنها ادامه مییابد.
⏮️ رییسی همچنین به لزوم مداخله در حوزه درمان اشاره کرد و گفت: حتی برای افرادی که در حال حاضر مواد مخدر تزریقی مصرف میکنند، تلاش برای کاهش مصرف یا جایگزینی با متادون، گامهای مؤثری در جهت بهبود وضعیت محسوب میشود.
⏮️ وی در پایان بر ضرورت حرکت تمامی سازمانها بر اساس یک الگوی واحد و هدفمند در راستای اهداف نهایی پیشگیری و درمان تأکید کرد.وبدا
@sepidonline
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱۳ شهریور
روزنامه سپید
⏺️ رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد
⏹️ ثبات نسبی در بازار دارو و تجهیزات پزشکی با وجود مشکلات نقدینگی
arrow_backward️ رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با وجود محدودیت منابع مالی و بدهیهای انباشته دانشگاهها، وضعیت کمبود دارو نسبت به سال گذشته کاهش یافته و ثبات نسبی در بازار دارو و تجهیزات پزشکی ایجاد شده است.
rewind مهدی پیرصالحی در نشست دبیران کلان مناطق دهگانه معاونتهای غذا و دارو در مشهد اظهار داشت: در اسفند گذشته با تخصیص منابع و اصلاح قیمت برخی داروهای تزریقی و نیمهجامد، حدود ۵۵ درصد بدهیها تسویه شد و همین اقدام به بهبود شرایط بازار کمک کرد.
⏮️ وی با اشاره به الزام قانونی ذخیرهسازی استراتژیک دارو و تجهیزات پزشکی افزود: هرچند قانون بودجه ذخیره ششماهه را پیشبینی کرده بود، اما به دلیل عدم تخصیص اعتبارات این هدف محقق نشد. با مجوز مقام معظم رهبری یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شد که بخشی از آن برای تسویه بدهیهای گذشته و بخش دیگر برای قراردادهای جدید اختصاص یافت. تاکنون قراردادها با شرکتهای تولیدی نهایی شده و ذخیرهسازی برای ۵۵۰ قلم داروی حیاتی و ۳۸۲ قلم تجهیزات ضروری در حال تکمیل است.
⏮️ رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: بسیاری از گزارشهای کمبود دارو در کشور غیرواقعی یا ناشی از مسائل غیرمرتبط است. بر اساس آمار رسمی، کمبود دارو نسبت به سال گذشته تقریباً نصف شده است.
⏮️ پیرصالحی با اشاره به وضعیت سامانهها و فرآیند صدور مجوزها گفت: سامانه تیتک طی سالهای اخیر به دلیل مشکلات قراردادی توسعه نیافته و تنها در وضعیت نگهداری باقی مانده که باید سریعتر سامان یابد.
⏮️ به گزارش سازمان غذا و دارو، وی همچنین به همکاری معاونتهای مختلف وزارت بهداشت اشاره کرد و افزود: برای رفع مشکلات مالی در حوزه آزمایشگاهها توافق شده که معاونت غذا و دارو بخشی از آزمایشهای حوزه بهداشت را انجام دهد و هزینه آن از محل معاونت توسعه تأمین شود.
⏮️ معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو در پایان تاکید کرد: دانشگاههای علوم پزشکی همچنان با ناترازی مالی و بدهیهای انباشته روبهرو هستند و پرداخت مطالبات شرکتهای تجهیزات پزشکی، دارویی و داروخانهها باید در اولویت قرار گیرد.
@sepidonline
⏹️ ثبات نسبی در بازار دارو و تجهیزات پزشکی با وجود مشکلات نقدینگی
arrow_backward️ رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با وجود محدودیت منابع مالی و بدهیهای انباشته دانشگاهها، وضعیت کمبود دارو نسبت به سال گذشته کاهش یافته و ثبات نسبی در بازار دارو و تجهیزات پزشکی ایجاد شده است.
rewind مهدی پیرصالحی در نشست دبیران کلان مناطق دهگانه معاونتهای غذا و دارو در مشهد اظهار داشت: در اسفند گذشته با تخصیص منابع و اصلاح قیمت برخی داروهای تزریقی و نیمهجامد، حدود ۵۵ درصد بدهیها تسویه شد و همین اقدام به بهبود شرایط بازار کمک کرد.
⏮️ وی با اشاره به الزام قانونی ذخیرهسازی استراتژیک دارو و تجهیزات پزشکی افزود: هرچند قانون بودجه ذخیره ششماهه را پیشبینی کرده بود، اما به دلیل عدم تخصیص اعتبارات این هدف محقق نشد. با مجوز مقام معظم رهبری یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شد که بخشی از آن برای تسویه بدهیهای گذشته و بخش دیگر برای قراردادهای جدید اختصاص یافت. تاکنون قراردادها با شرکتهای تولیدی نهایی شده و ذخیرهسازی برای ۵۵۰ قلم داروی حیاتی و ۳۸۲ قلم تجهیزات ضروری در حال تکمیل است.
⏮️ رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: بسیاری از گزارشهای کمبود دارو در کشور غیرواقعی یا ناشی از مسائل غیرمرتبط است. بر اساس آمار رسمی، کمبود دارو نسبت به سال گذشته تقریباً نصف شده است.
⏮️ پیرصالحی با اشاره به وضعیت سامانهها و فرآیند صدور مجوزها گفت: سامانه تیتک طی سالهای اخیر به دلیل مشکلات قراردادی توسعه نیافته و تنها در وضعیت نگهداری باقی مانده که باید سریعتر سامان یابد.
⏮️ به گزارش سازمان غذا و دارو، وی همچنین به همکاری معاونتهای مختلف وزارت بهداشت اشاره کرد و افزود: برای رفع مشکلات مالی در حوزه آزمایشگاهها توافق شده که معاونت غذا و دارو بخشی از آزمایشهای حوزه بهداشت را انجام دهد و هزینه آن از محل معاونت توسعه تأمین شود.
⏮️ معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو در پایان تاکید کرد: دانشگاههای علوم پزشکی همچنان با ناترازی مالی و بدهیهای انباشته روبهرو هستند و پرداخت مطالبات شرکتهای تجهیزات پزشکی، دارویی و داروخانهها باید در اولویت قرار گیرد.
@sepidonline
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱۳ شهریور
روزنامه سپید
⏺️ رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد
⏹️ افزایش سهم ارز تجهیزات پزشکی/ اصلاح قیمتها با مدارک مستند و منطق علمی انجام میشود
arrow_backward️ معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با اصلاح قیمتهای منطقی و همکاری نزدیک تولیدکنندگان، میتوان زنجیره تأمین دارو و تجهیزات پزشکی را پایدار و پاسخگو نگه داشت و کیفیت خدمات به بیماران را ارتقا داد.
rewind مهدی پیرصالحی در جمع فعالان حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی خراسان رضوی با اشاره به تلاشها برای مدیریت منابع دانشگاهها و بیمارستانها اظهار کرد: تخصیص منابع از صندوق توسعه ملی و مصوبات مجلس مسیر پرداختها را هموار کرده و با پیگیریهای سازمان غذا و دارو، روند وصول بدهیها در حال تسریع و بهبود است
⏮️ رئیس سازمان غذا و دارو تأکید کرد: اصلاح قیمتها با توجه به توان بیمهها و مدارک مستند انجام میشود و تولیدکنندگان تشویق میشوند با حداقل سود منطقی فعالیت کنند تا زنجیره تولید مستمر و پایدار بماند.
⏮️ وی افزود: برابری میان دارو و تجهیزات پزشکی در بازدیدها، پرداختها و تخصیص منابع رعایت شده و سهم ارز تجهیزات پزشکی افزایش یافته است؛ ۱۰ درصد نیز برای شیر خشک اختصاص یافته تا دسترسی بیماران به این محصولات تضمین شود.
⏮️ وی افزود: وزارت بهداشت با همکاری بانکها و سازمانها، نقد کردن اوراق و مدیریت ذخایر استراتژیک را با برنامهریزی دقیق پیش میبرد و اصلاح قیمتها با مدارک مستند و منطق علمی انجام میشود.
⏮️ به گزارش سازمان غذا و دارو، دکتر پیرصالحی بر اهمیت همکاری نزدیک تولیدکنندگان، تشکلها و سایر ذینفعان تأکید کرد و گفت: صدای همه فعالان شنیده میشود و با مشارکت آنها، سیستم قابلیت اصلاح و چابکتر شدن دارد. همچنین حمایت قانونی در مجلس برای ارتقای حوزه پزشکی دنبال میشود تا فرآیند تأمین دارو و تجهیزات با کیفیت و سرعت بیشتری ادامه یابد
⏮️ رئیس سازمان غذا و دارو در پایان تصریح کرد: همکاری تولیدکنندگان با حداقل سود منطقی، اصلاح قیمتها و هماهنگی فعالان، مسیر خدمت به بیماران را هموار میکند و پایداری و رونق زنجیره دارو و تجهیزات پزشکی را تضمین میکند.
@sepidonline
⏹️ افزایش سهم ارز تجهیزات پزشکی/ اصلاح قیمتها با مدارک مستند و منطق علمی انجام میشود
arrow_backward️ معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با اصلاح قیمتهای منطقی و همکاری نزدیک تولیدکنندگان، میتوان زنجیره تأمین دارو و تجهیزات پزشکی را پایدار و پاسخگو نگه داشت و کیفیت خدمات به بیماران را ارتقا داد.
rewind مهدی پیرصالحی در جمع فعالان حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی خراسان رضوی با اشاره به تلاشها برای مدیریت منابع دانشگاهها و بیمارستانها اظهار کرد: تخصیص منابع از صندوق توسعه ملی و مصوبات مجلس مسیر پرداختها را هموار کرده و با پیگیریهای سازمان غذا و دارو، روند وصول بدهیها در حال تسریع و بهبود است
⏮️ رئیس سازمان غذا و دارو تأکید کرد: اصلاح قیمتها با توجه به توان بیمهها و مدارک مستند انجام میشود و تولیدکنندگان تشویق میشوند با حداقل سود منطقی فعالیت کنند تا زنجیره تولید مستمر و پایدار بماند.
⏮️ وی افزود: برابری میان دارو و تجهیزات پزشکی در بازدیدها، پرداختها و تخصیص منابع رعایت شده و سهم ارز تجهیزات پزشکی افزایش یافته است؛ ۱۰ درصد نیز برای شیر خشک اختصاص یافته تا دسترسی بیماران به این محصولات تضمین شود.
⏮️ وی افزود: وزارت بهداشت با همکاری بانکها و سازمانها، نقد کردن اوراق و مدیریت ذخایر استراتژیک را با برنامهریزی دقیق پیش میبرد و اصلاح قیمتها با مدارک مستند و منطق علمی انجام میشود.
⏮️ به گزارش سازمان غذا و دارو، دکتر پیرصالحی بر اهمیت همکاری نزدیک تولیدکنندگان، تشکلها و سایر ذینفعان تأکید کرد و گفت: صدای همه فعالان شنیده میشود و با مشارکت آنها، سیستم قابلیت اصلاح و چابکتر شدن دارد. همچنین حمایت قانونی در مجلس برای ارتقای حوزه پزشکی دنبال میشود تا فرآیند تأمین دارو و تجهیزات با کیفیت و سرعت بیشتری ادامه یابد
⏮️ رئیس سازمان غذا و دارو در پایان تصریح کرد: همکاری تولیدکنندگان با حداقل سود منطقی، اصلاح قیمتها و هماهنگی فعالان، مسیر خدمت به بیماران را هموار میکند و پایداری و رونق زنجیره دارو و تجهیزات پزشکی را تضمین میکند.
@sepidonline
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱۳ شهریور
روزنامه سپید
⏺️ تربیت پرستار بیمارستانی غیرقانونی است
⏹️ عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: سازمان نظام پرستاری به شدت مخالف صدور مجوز آموزش پرستاری در موسسات غیرانتفاعی و تربیت پرستار بیمارستانی است و خواستار توقف فوری این روند غیرقانونی است.
arrow_backward️ نسیم هاتفی مؤدب افزود: پرستاری یک رشته دانشگاهی و آکادمیک است و تربیت پرستار فقط باید در چارچوب مراکز علمی معتبر و دانشگاههای علوم پزشکی انجام شود.
rewindوی گفت: آموزش در بیمارستانها یا مؤسسات غیرانتفاعی که نگاه درآمدزایی دارند، به معنای قربانی کردن کیفیت آموزش و تضعیف استقلال حرفهای پرستاری است.
⏮️ عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: بر اساس بند ۲ ماده ۳ قانون سازمان نظام پرستاری، اخذ نظر تخصصی سازمان در زمینه ظرفیتهای آموزش پرستاری الزامی است، اما وزارت بهداشت بدون رعایت این قانون اقدام به صدور مجوز کرده است.
⏮️ وی گفت: مشکل اصلی کشور کمبود جذب و نگهداشت پرستار است، نه ظرفیت آموزشی. به جای هزینههای هنگفت برای تأسیس مؤسسات غیرانتفاعی، منابع باید صرف پرداخت معوقات، ارتقای حقوق و رفاهیات پرستاران شود تا نیروی موجود حفظ شده و انگیزه لازم برای خدمت به جامعه فراهم شود.
⏮️ هاتقی مؤدب افزود: افزایش بیحساب و کتاب ظرفیت آموزشی تنها هدررفت منابع و هزینه را به همراه خواهد داشت. آینده پرستاری و سلامت مردم خط قرمز ماست و اجازه نمیدهیم پرستاری ایران قربانی سیاستهای غیرکارشناسی شود.مهر
@sepidonline
⏹️ عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: سازمان نظام پرستاری به شدت مخالف صدور مجوز آموزش پرستاری در موسسات غیرانتفاعی و تربیت پرستار بیمارستانی است و خواستار توقف فوری این روند غیرقانونی است.
arrow_backward️ نسیم هاتفی مؤدب افزود: پرستاری یک رشته دانشگاهی و آکادمیک است و تربیت پرستار فقط باید در چارچوب مراکز علمی معتبر و دانشگاههای علوم پزشکی انجام شود.
rewindوی گفت: آموزش در بیمارستانها یا مؤسسات غیرانتفاعی که نگاه درآمدزایی دارند، به معنای قربانی کردن کیفیت آموزش و تضعیف استقلال حرفهای پرستاری است.
⏮️ عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: بر اساس بند ۲ ماده ۳ قانون سازمان نظام پرستاری، اخذ نظر تخصصی سازمان در زمینه ظرفیتهای آموزش پرستاری الزامی است، اما وزارت بهداشت بدون رعایت این قانون اقدام به صدور مجوز کرده است.
⏮️ وی گفت: مشکل اصلی کشور کمبود جذب و نگهداشت پرستار است، نه ظرفیت آموزشی. به جای هزینههای هنگفت برای تأسیس مؤسسات غیرانتفاعی، منابع باید صرف پرداخت معوقات، ارتقای حقوق و رفاهیات پرستاران شود تا نیروی موجود حفظ شده و انگیزه لازم برای خدمت به جامعه فراهم شود.
⏮️ هاتقی مؤدب افزود: افزایش بیحساب و کتاب ظرفیت آموزشی تنها هدررفت منابع و هزینه را به همراه خواهد داشت. آینده پرستاری و سلامت مردم خط قرمز ماست و اجازه نمیدهیم پرستاری ایران قربانی سیاستهای غیرکارشناسی شود.مهر
@sepidonline
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱۳ شهریور
روزنامه سپید
⏺️ اجرای پزشک خانواده بدون آموزش درست و تغییر نگرش شکست میخورد
⏹️عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از اجرای ناقص طرح پزشکی خانواده، ضعف آموزش پزشکی و نبود نگاه راهبردی در حوزه ارجاع بیماران را از موانع اصلی اجرای موفق این طرح عنوان کرد.
arrow_backward️ منصور علیمردانی یکی از مشکلات جدی اجرای پزشک خانواده بهویژه در مناطق روستایی را عدم حضور پزشک در مراکز بهداشتی دانست و گفت: بسیاری از بیماران به مراکز مراجعه میکنند اما پزشک حضور ندارد و مجبور به بازگشت میشوند.
rewind وی با اشاره به راهکارهایی برای جبران کمبود پزشک، ادامه داد: میتوان با تفویض اختیار به پزشکان مراکز مجاور اعم از روستاهای همجوار یا حتی شهرها مشکل را تا حدودی برطرف کرد تا بیماران دچار بلاتکلیفی نشوند.
⏮️ علیمردانی اما مشکل اصلی را فراتر از کمبود پزشک دانست و افزود: سالها است میخواهیم طرح پزشک خانواده را اجرا کنیم اما آموزش جامعه پزشکی ما بر مبنای این طرح طراحی نشده و پزشکان ما نمیدانند تا کجای درمان را باید خودشان انجام دهند و از کجا به بعد بیمار را ارجاع دهند.
⏮️ نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس دوازدهم یادآور شد: در حوزه آموزش، پزشک خانواده را محور قرار ندادهایم و باید آموزش پزشکی را بهسمت گایدلاینمحوری ببریم و مشخص کنیم پزشک خانواده در چه حدی درمان کند و در چه مواردی ارجاع دهد، بدون این شفافسازی، طرح شکست میخورد.
⏮️ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم توجه به جایگاه اجتماعی پزشکان عمومی، ادامه داد: امروز برخی پزشکان عمومی ۶ تا ۷ برابر برخی متخصصان نسخهنویس درآمد دارند اما چون شأن و جایگاه پزشک عمومی در نظام سلامت ما دیده نمی شود همچنان همه تمایل دارند تخصص بگیرند و اگر دیدگاه پزشکی خانواده در ذهن و عملکرد پزشکان نهادینه نشود این طرح با صرف هزینه هم موفق نمیشود.خانه ملت
@sepidonline
⏹️عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از اجرای ناقص طرح پزشکی خانواده، ضعف آموزش پزشکی و نبود نگاه راهبردی در حوزه ارجاع بیماران را از موانع اصلی اجرای موفق این طرح عنوان کرد.
arrow_backward️ منصور علیمردانی یکی از مشکلات جدی اجرای پزشک خانواده بهویژه در مناطق روستایی را عدم حضور پزشک در مراکز بهداشتی دانست و گفت: بسیاری از بیماران به مراکز مراجعه میکنند اما پزشک حضور ندارد و مجبور به بازگشت میشوند.
rewind وی با اشاره به راهکارهایی برای جبران کمبود پزشک، ادامه داد: میتوان با تفویض اختیار به پزشکان مراکز مجاور اعم از روستاهای همجوار یا حتی شهرها مشکل را تا حدودی برطرف کرد تا بیماران دچار بلاتکلیفی نشوند.
⏮️ علیمردانی اما مشکل اصلی را فراتر از کمبود پزشک دانست و افزود: سالها است میخواهیم طرح پزشک خانواده را اجرا کنیم اما آموزش جامعه پزشکی ما بر مبنای این طرح طراحی نشده و پزشکان ما نمیدانند تا کجای درمان را باید خودشان انجام دهند و از کجا به بعد بیمار را ارجاع دهند.
⏮️ نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس دوازدهم یادآور شد: در حوزه آموزش، پزشک خانواده را محور قرار ندادهایم و باید آموزش پزشکی را بهسمت گایدلاینمحوری ببریم و مشخص کنیم پزشک خانواده در چه حدی درمان کند و در چه مواردی ارجاع دهد، بدون این شفافسازی، طرح شکست میخورد.
⏮️ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم توجه به جایگاه اجتماعی پزشکان عمومی، ادامه داد: امروز برخی پزشکان عمومی ۶ تا ۷ برابر برخی متخصصان نسخهنویس درآمد دارند اما چون شأن و جایگاه پزشک عمومی در نظام سلامت ما دیده نمی شود همچنان همه تمایل دارند تخصص بگیرند و اگر دیدگاه پزشکی خانواده در ذهن و عملکرد پزشکان نهادینه نشود این طرح با صرف هزینه هم موفق نمیشود.خانه ملت
@sepidonline
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱۹ شهریور
روزنامه سپید
⏺️ اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ وَأَتَوَجَّهُ إِلَيْكَ بِنَبِيِّكَ نَبِيِّ الرَّحْمَةِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ
⏹️ يا أَبَا الْقاسِمِ، يا رَسُولَ اللّٰهِ، يَا إِمامَ الرَّحْمَةِ، يَا سَيِّدَنا وَمَوْلَانَا إِنَّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ إِلَى اللّٰهِ وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَيْ حَاجاتِنا، يَا وَجِيهاً عِنْدَ اللّٰهِ اشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّٰهِ
arrow_backward️ يا اَبا عَبْدِ اللّهِ يا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ اَيُّهَا الصّادِقُ يَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ يا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ يا سَيِّدَنا وَمَوْلينا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ اِلَى اللّهِ وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَىْ حاجاتِنا يا وَجيهاً عِنْدَاللّهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَاللّهِ
rewind هفدهم ربیع الاول، سالروز ولادت نبی اکرم حضرت محمد مصطفی صل الله علیه وآله و امام جعفر صادق علیه السلام مبارک باد.
@sepidonline
⏹️ يا أَبَا الْقاسِمِ، يا رَسُولَ اللّٰهِ، يَا إِمامَ الرَّحْمَةِ، يَا سَيِّدَنا وَمَوْلَانَا إِنَّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ إِلَى اللّٰهِ وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَيْ حَاجاتِنا، يَا وَجِيهاً عِنْدَ اللّٰهِ اشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّٰهِ
arrow_backward️ يا اَبا عَبْدِ اللّهِ يا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ اَيُّهَا الصّادِقُ يَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ يا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ يا سَيِّدَنا وَمَوْلينا اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ اِلَى اللّهِ وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَىْ حاجاتِنا يا وَجيهاً عِنْدَاللّهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَاللّهِ
rewind هفدهم ربیع الاول، سالروز ولادت نبی اکرم حضرت محمد مصطفی صل الله علیه وآله و امام جعفر صادق علیه السلام مبارک باد.
@sepidonline
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱ مهر
روزنامه سپید
diamonds️دستور مهم پزشکیان به وزیر بهداشت؛ اعمال نظام سطحبندی
small_blue_diamondرئیس جمهوری، در نامهای به وزیر بهداشت، خواستار رعایت نظام سطحبندی در اجرای برنامه های حوزه سلامت شد.
@sepidonline
small_blue_diamondرئیس جمهوری، در نامهای به وزیر بهداشت، خواستار رعایت نظام سطحبندی در اجرای برنامه های حوزه سلامت شد.
@sepidonline
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA