۳ تیر
پیامبر مهر
.
radio«رادیو قرآن مهر» را در بازار اندروید ببین:
http://cafebazaar.ir/app/?id=com.quranmehr.radio&ref=share
radio«رادیو قرآن مهر» را در بازار اندروید ببین:
http://cafebazaar.ir/app/?id=com.quranmehr.radio&ref=share
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۳ تیر
۳ تیر
پیامبر مهر
.
fallen_leaf شور و عشق و آگاهی توست
که شمشیرهای جهالت را کُند میکند !
و هنوز شمشیرهای جهالت ،
به دستِ صاحبانشان ، صیقل داده میشود !
.
.
fallen_leaf شور و عشق و آگاهی توست
که شمشیرهای جهالت را کُند میکند !
و هنوز شمشیرهای جهالت ،
به دستِ صاحبانشان ، صیقل داده میشود !
.
.
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۳ تیر
پیامبر مهر
.
maple_leaf "عشق الهی"
عشق الهی ، نه حد میگذارد و نه حد میپذیرد.
او تمامیت وجود تو را میخواهد.
یا وجودت را تقدیم میکنی یا نمیکنی.
هیچ شرط و شروطی در کار نیست.
یا همه یا هیچ.
و دقیقاً از این روست که عاشقان واقعی در هر عصری قلیلاند.
و امام حسین(ع) نمونهی بارز این تقدیم است.
#مسعودریاعی
www.quranmehr.ir
maple_leaf "عشق الهی"
عشق الهی ، نه حد میگذارد و نه حد میپذیرد.
او تمامیت وجود تو را میخواهد.
یا وجودت را تقدیم میکنی یا نمیکنی.
هیچ شرط و شروطی در کار نیست.
یا همه یا هیچ.
و دقیقاً از این روست که عاشقان واقعی در هر عصری قلیلاند.
و امام حسین(ع) نمونهی بارز این تقدیم است.
#مسعودریاعی
www.quranmehr.ir
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۴ تیر
پیامبر مهر
.
radio«رادیو قرآن مهر» را در بازار اندروید ببین:
http://cafebazaar.ir/app/?id=com.quranmehr.radio&ref=share
radio«رادیو قرآن مهر» را در بازار اندروید ببین:
http://cafebazaar.ir/app/?id=com.quranmehr.radio&ref=share
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۴ تیر
۴ تیر
پیامبر مهر
.
maple_leaf "مرام آزادگی"
مرامی به نام "آزادگی" هست که حتی اگر کسی دین هم نداشته باشد می تواند بر اساس آن زندگی کند.
این جمله معروف امام حسین(ع) که فرمود؛
" اگر دین ندارید ، آزاده باشید" ،
به وجود چنین مرامی اشاره دارد.
#مسعودریاعی
maple_leaf "مرام آزادگی"
مرامی به نام "آزادگی" هست که حتی اگر کسی دین هم نداشته باشد می تواند بر اساس آن زندگی کند.
این جمله معروف امام حسین(ع) که فرمود؛
" اگر دین ندارید ، آزاده باشید" ،
به وجود چنین مرامی اشاره دارد.
#مسعودریاعی
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۴ تیر
۴ تیر
۴ تیر
پیامبر مهر
.
🪴[نکات قرآنی: ۶۸۴] عنکبوت: ۶۹
"وَٱلَّذِينَ جَـٰهَدُوا۟ فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا"
(آنان که در ما بکوشند را قطعاً به راههایمان هدایتشان میکنیم ) !
□ این آیهی سالکان است و فهم آن دقت سالکانه میطلبد. پس دقت کن!
نکته اول آنکه “فِینا” به معنای “در ما” است نه “در راه ما”. اگرچه در ترجمههای ابتدایی وجه اول، با توجیهاتی بلاغی “در راه ما” ترجمه میشود اما به واقع “در راه ما” نیست و چنین برداشتی یک توجیه ادبی و صرفاً برای روانی ترجمه است. “راه” بصورت جمع مکسر در ادامهی آیه آمده است و آن “سُبُلَنا” است. اگر مراد از “فینا” اشاره به “راه” هم که باشد بیشک آن راه باطنی و انفسی است نه آفاقی.
□ ای دوست ، خداوند با تمامی اسماءش “محیط” بر ماست. ما محاط شده در این محیطایم. در آن واقع شدهایم. "فینا" اشاره به محاط شدن ما دارد. فلذا خطاب آیه با سالکـــانیاست که با تمام وجود میکوشند تا نسبت به خداوند محیــــطی که جامـــــع اسماء است ، معرفت یابند. تمـــــام داستان، معرفت یافتن و وصل آگاهانه از درون به خداوندی است که هر چیزی را در احاطــــه خود دارد. پس به آنان یعنی سالکان مبارز و تلاشگر ، وعدهی قطعی هدایت را میدهند. این یعنی کوشش آنها بیپاسخ نخواهد ماند و ناامید و بیبهره رهایشان نمیکنند. هر کس به وصل خویش نائل میشود.
□ اما نکتهی مهم دیگر ، فهم “سُبُلَنا” (راههای ما) است. نمیگوید هدایت به ”یک راه”! بلکه به “راههایمان” اشاره دارد. جمع میبندد. و این نکتهای در خور تأمل است. زیرا اسماء خداوند بسیار است و راههای بسوی آن یگانه، به عدد نفوس خلایق است. این یعنی هر کس از طریق فطرت الهی خویش و از طریق اسم ربّی که به آن متصل است به الوهیت خویش واصِل میگردد. این آیه شریفه به ظرافت به ما میفهمانَد که راههای رسیدن به قلّه الوهیت مختلف است. نمیتوان و نباید دیگران را مجبور به پذیرش فقط یک راه نمود. چنین اجباری الهی نیست. زیرا راههای وصل، متنوعاند و بر اساس قابلیتهای هر فرد معین شدهاند.“كُلٌّۭ يَعْمَلُ عَلَىٰ شَاكِلَتِهِ” چه هر کس مطابق با طینت خویش عمل میکند. یعنی بر اساس آن جوهرهای که در وجودش نهادهاند. و دقیقاً از این روست که سیر سالکان حق در طول تاریخ، به یک طریق و بــــه یک شکل و یک شیوه نبوده و نیست. بلکه همواره طریقتهایشان مختلف و مطابق با حال و هوای بذری است که در نهادشان قرار دارد.
پس یادت باشد که معرفت به این “محیط” از مرکزیت خودت محقق میشود. چه این شناخت نفس خودت است که به شناخت ربّات منجر میگردد.
برگرفته از مجموعه نکات قرآنی
#مسعودریاعی
فایل صوتی و متن آیات مرتبط با نکته ۶۸۴:
closed_book آیه عنوان اصلی: عنکبوت آیه ۶۹
notebook_with_decorative_cover آیات داخل متن: اسراء آیه ۸۴
books۷۸۶ نکته قرآنی در آدرسهای:
□ لینک نصب اپلیکیشن "قرآن مهر"
□ لینک کانال تلگرام "نکات قرآنی"
□ لینک کانال تلگرام "پیامبر مهر"
□ لینک سایت جامع "قرآن مهر"
🪴[نکات قرآنی: ۶۸۴] عنکبوت: ۶۹
"وَٱلَّذِينَ جَـٰهَدُوا۟ فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا"
(آنان که در ما بکوشند را قطعاً به راههایمان هدایتشان میکنیم ) !
□ این آیهی سالکان است و فهم آن دقت سالکانه میطلبد. پس دقت کن!
نکته اول آنکه “فِینا” به معنای “در ما” است نه “در راه ما”. اگرچه در ترجمههای ابتدایی وجه اول، با توجیهاتی بلاغی “در راه ما” ترجمه میشود اما به واقع “در راه ما” نیست و چنین برداشتی یک توجیه ادبی و صرفاً برای روانی ترجمه است. “راه” بصورت جمع مکسر در ادامهی آیه آمده است و آن “سُبُلَنا” است. اگر مراد از “فینا” اشاره به “راه” هم که باشد بیشک آن راه باطنی و انفسی است نه آفاقی.
□ ای دوست ، خداوند با تمامی اسماءش “محیط” بر ماست. ما محاط شده در این محیطایم. در آن واقع شدهایم. "فینا" اشاره به محاط شدن ما دارد. فلذا خطاب آیه با سالکـــانیاست که با تمام وجود میکوشند تا نسبت به خداوند محیــــطی که جامـــــع اسماء است ، معرفت یابند. تمـــــام داستان، معرفت یافتن و وصل آگاهانه از درون به خداوندی است که هر چیزی را در احاطــــه خود دارد. پس به آنان یعنی سالکان مبارز و تلاشگر ، وعدهی قطعی هدایت را میدهند. این یعنی کوشش آنها بیپاسخ نخواهد ماند و ناامید و بیبهره رهایشان نمیکنند. هر کس به وصل خویش نائل میشود.
□ اما نکتهی مهم دیگر ، فهم “سُبُلَنا” (راههای ما) است. نمیگوید هدایت به ”یک راه”! بلکه به “راههایمان” اشاره دارد. جمع میبندد. و این نکتهای در خور تأمل است. زیرا اسماء خداوند بسیار است و راههای بسوی آن یگانه، به عدد نفوس خلایق است. این یعنی هر کس از طریق فطرت الهی خویش و از طریق اسم ربّی که به آن متصل است به الوهیت خویش واصِل میگردد. این آیه شریفه به ظرافت به ما میفهمانَد که راههای رسیدن به قلّه الوهیت مختلف است. نمیتوان و نباید دیگران را مجبور به پذیرش فقط یک راه نمود. چنین اجباری الهی نیست. زیرا راههای وصل، متنوعاند و بر اساس قابلیتهای هر فرد معین شدهاند.“كُلٌّۭ يَعْمَلُ عَلَىٰ شَاكِلَتِهِ” چه هر کس مطابق با طینت خویش عمل میکند. یعنی بر اساس آن جوهرهای که در وجودش نهادهاند. و دقیقاً از این روست که سیر سالکان حق در طول تاریخ، به یک طریق و بــــه یک شکل و یک شیوه نبوده و نیست. بلکه همواره طریقتهایشان مختلف و مطابق با حال و هوای بذری است که در نهادشان قرار دارد.
پس یادت باشد که معرفت به این “محیط” از مرکزیت خودت محقق میشود. چه این شناخت نفس خودت است که به شناخت ربّات منجر میگردد.
برگرفته از مجموعه نکات قرآنی
#مسعودریاعی
فایل صوتی و متن آیات مرتبط با نکته ۶۸۴:
closed_book آیه عنوان اصلی: عنکبوت آیه ۶۹
notebook_with_decorative_cover آیات داخل متن: اسراء آیه ۸۴
books۷۸۶ نکته قرآنی در آدرسهای:
□ لینک نصب اپلیکیشن "قرآن مهر"
□ لینک کانال تلگرام "نکات قرآنی"
□ لینک کانال تلگرام "پیامبر مهر"
□ لینک سایت جامع "قرآن مهر"
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۴ تیر
پیامبر مهر
.
🪴[نکات قرآنی: ۳۶۲] روم: ۲
سورهی "روم" و واژهی آن در قرآن را ، اغلب مفسران به معنای کشور روم قدیم گرفتهاند و به شرح شکست و پیروزیهایشان پرداختهاند.
خب ، این یک وجهی است.
□ اما بیایید در وجهی دیگر از معنا نیز سیر کنیم. چه قرآن کتابی اسراری ، بس شگرف، و فیالواقع مرامنامه سلوک سالکان حق است. "روم" در لغت عرب تنها به معنای آن کشور نیست. اصل آن به مفهوم نرمی، درنگ کردن، توقف نمودن، پذیرش و طلب کردن و رام بودن است. بر این اساس، مراد از روم و رومیان ، کسانیاند که در کیفیت نرمیو پذیرش قرار دارند. این نرمی هرچند در ابتدا در جدال با سختی ، شکست خورده جلوه میکند "غُلِبَتِ ٱلرُّومُ"، اما عاقبت بر سختی پیروز میشود "وَهُم مِّنۢ بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ". در این وجه از معنا، حکایت پیروزی نهاییِ نرمیو مدارا، بر سختی و خشونت مستتر است. از این منظر، "روم" یک کیفیت از بودن است که اهل خود را دارد. در فرهنگ مفاهیم سالکانه ، رومیان اهل صیقل زدناند ، کسانیاند که به نرمیو صفا میروند. زیرا نیک میدانند که در نرمی، قدرتی شگرف نهفته است و نرمیِ آنان، عاقبت شکافندهی سختی صخرههای سخت است.
□ لذا از منظر این وجه ، "رام" شدگان و "تسلیم" گشتگان ، اهل "روم" حقیقیاند.
اهل نوراند و برخوردار از وجهی درخشاناند. و ایناناند که پیروزی ، عاقبت محتومشان است.
برگرفته از مجموعه نکات قرآنی
#مسعودریاعی
فایل صوتی و متن آیات مرتبط با نکته ۳۶۲:
closed_book آیه عنوان اصلی: روم آیه ۲
notebook_with_decorative_cover آیات داخل متن: روم آیه ۳
books۷۸۶ نکته قرآنی در آدرسهای:
□ لینک نصب اپلیکیشن "قرآن مهر"
□ لینک کانال تلگرام "نکات قرآنی"
□ لینک کانال تلگرام "پیامبر مهر"
□ لینک سایت جامع "قرآن مهر"
🪴[نکات قرآنی: ۳۶۲] روم: ۲
سورهی "روم" و واژهی آن در قرآن را ، اغلب مفسران به معنای کشور روم قدیم گرفتهاند و به شرح شکست و پیروزیهایشان پرداختهاند.
خب ، این یک وجهی است.
□ اما بیایید در وجهی دیگر از معنا نیز سیر کنیم. چه قرآن کتابی اسراری ، بس شگرف، و فیالواقع مرامنامه سلوک سالکان حق است. "روم" در لغت عرب تنها به معنای آن کشور نیست. اصل آن به مفهوم نرمی، درنگ کردن، توقف نمودن، پذیرش و طلب کردن و رام بودن است. بر این اساس، مراد از روم و رومیان ، کسانیاند که در کیفیت نرمیو پذیرش قرار دارند. این نرمی هرچند در ابتدا در جدال با سختی ، شکست خورده جلوه میکند "غُلِبَتِ ٱلرُّومُ"، اما عاقبت بر سختی پیروز میشود "وَهُم مِّنۢ بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ". در این وجه از معنا، حکایت پیروزی نهاییِ نرمیو مدارا، بر سختی و خشونت مستتر است. از این منظر، "روم" یک کیفیت از بودن است که اهل خود را دارد. در فرهنگ مفاهیم سالکانه ، رومیان اهل صیقل زدناند ، کسانیاند که به نرمیو صفا میروند. زیرا نیک میدانند که در نرمی، قدرتی شگرف نهفته است و نرمیِ آنان، عاقبت شکافندهی سختی صخرههای سخت است.
□ لذا از منظر این وجه ، "رام" شدگان و "تسلیم" گشتگان ، اهل "روم" حقیقیاند.
اهل نوراند و برخوردار از وجهی درخشاناند. و ایناناند که پیروزی ، عاقبت محتومشان است.
برگرفته از مجموعه نکات قرآنی
#مسعودریاعی
فایل صوتی و متن آیات مرتبط با نکته ۳۶۲:
closed_book آیه عنوان اصلی: روم آیه ۲
notebook_with_decorative_cover آیات داخل متن: روم آیه ۳
books۷۸۶ نکته قرآنی در آدرسهای:
□ لینک نصب اپلیکیشن "قرآن مهر"
□ لینک کانال تلگرام "نکات قرآنی"
□ لینک کانال تلگرام "پیامبر مهر"
□ لینک سایت جامع "قرآن مهر"
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۴ تیر
پیامبر مهر
.
□ فایل ترجمه تصویری سوره عنکبوت
(ترجمه تصویری ۱۱۴ سوره در همین کانال)
https://quranmehr.ir/قرآن-مهر-در-شبکههای-داخلی-و-بینالمللی
□ فایل ترجمه تصویری سوره عنکبوت
(ترجمه تصویری ۱۱۴ سوره در همین کانال)
https://quranmehr.ir/قرآن-مهر-در-شبکههای-داخلی-و-بینالمللی
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۴ تیر
پیامبر مهر
.
🪴 " آزادگی"
هر طور دلت خواست زندگی کن و هر طور دلت خواست بمیر.
این حق خدادادهی توست.
اما به یاد داشته باش که نوع زندگی و مرگی که انتخاب میکنی به دیگران آسیب نرساند.
نه کسی را مجبور کن ، نه مجبور شو.
نه ظلم کن و نه ظلم را بپذیر.
#مسعودریاعی
🪴 " آزادگی"
هر طور دلت خواست زندگی کن و هر طور دلت خواست بمیر.
این حق خدادادهی توست.
اما به یاد داشته باش که نوع زندگی و مرگی که انتخاب میکنی به دیگران آسیب نرساند.
نه کسی را مجبور کن ، نه مجبور شو.
نه ظلم کن و نه ظلم را بپذیر.
#مسعودریاعی
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۴ تیر
پیامبر مهر
.
maple_leaf“بحث بیبحث”
در سلوک به مرحلهای میرسی که دیگر با کسی بحث نمیکنی. حتی اگر کسی گفت پنج پنج تا میشود صدهزار تا !
میگویی؛ مبارکت باشد، خوش باش!
گذر از این مرحله از سلوک ، بر همه سالکان لازم و ضروری است. این مرحله به تو حفظ انرژی و ذخیرهسازی آن را میآموزد.
مرحلهٔ مهمی است.
آنان که مدام بر سر هر چیز به بحث و حرّافی میپردازند معلوم است که هنوز در ابتدای راهند.
هنوز حبابهای ذهنیت را از خود نزدوده و هنوز در دام واژهها اسیرند.
#مسعودریاعی
.
maple_leaf“بحث بیبحث”
در سلوک به مرحلهای میرسی که دیگر با کسی بحث نمیکنی. حتی اگر کسی گفت پنج پنج تا میشود صدهزار تا !
میگویی؛ مبارکت باشد، خوش باش!
گذر از این مرحله از سلوک ، بر همه سالکان لازم و ضروری است. این مرحله به تو حفظ انرژی و ذخیرهسازی آن را میآموزد.
مرحلهٔ مهمی است.
آنان که مدام بر سر هر چیز به بحث و حرّافی میپردازند معلوم است که هنوز در ابتدای راهند.
هنوز حبابهای ذهنیت را از خود نزدوده و هنوز در دام واژهها اسیرند.
#مسعودریاعی
.
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۵ تیر
۵ تیر
۵ تیر
پیامبر مهر
.
recycle️ " معاد "
قدماء حُکما ، گفتهاند همانطور که جسم معاد دارد ، روح نیز معادِ خود را دارد. معاد ، بازگشت به جایی است که از آن برآمدهاند. اما این بازگشت ، به معنای عقبگرد نیست بلکه به مفهوم به پیش رفتنِ دایرهوار است. نقطه وقتی در محیط دایره به پیش رود ، در انتها به خود میرسد. لذا از این رو گفته میشود ، مبدأ ، همان معاد است و اول همان آخر است. معاد جسم ، بازگشت به خاک است زیرا از خاک بر آمده است. اما معاد روح بازگشت به انسانِ کامل است. که در اخبار به "سفینة النجاة" نیز تعبیر شده است. و دقیقاً از این روست که در هر دوره ، هر نسلی موظف است انسان کامل دوران خود را بیابد و به کفر نمیرد. زیرا ادامهی سفر روح ، صرفاً با چنین روح آگاه و واصلی محقق شدنی است. چه نجات از این بیغولهی تاریک و پر برخورد ، بدون هادیِ راه بلد ، ناممکن مینماید.
□ حدیث؛" مَن ماتَ و لَم یَعرِف امامَ زَمانِهِ ماتَ مِیتَةَ الجاهِلِیّةِ" به معنای یافتنِ انسانِ کامل زمان خویش است. برای همین است که یک سالک ، هر طور شده تلاش میکند تا انسانِ کاملِ دوران خود را بیابد، زیرا زنده، زنده میخواهد. چه نیک میداند که راه وصل به مطلق، از وجود انسان کامل است که گشوده میشود. و خود انسان کامل هر دوران، بخشی یا جلوهای از "انسان نورانی" و لایتناهی است که به آن "عالَم کبیر" نیز گفتهاند. برخی دگر به آن "غوث" و یا "قطب الاقطاب" گویند. این روند رو به کمال برای ما به مثابهی آن میماند که جزء به کل خود میپیوندد ، و آن کل، خود به کل هستی پیوند دارد ...
□ لذا جریان هستی همواره رو به کمال خویش است. تو همین روند را در جهان مادی نیز مشاهده میکنی. زمین، بخشی از منظومه شمسی است که خورشید خود را یافته است، و به گِرد آن طواف میکند. منظومه شمسی، خود بخش کوچکی از کهکشان راه شیری است که حول مرکز آن طواف میکند، و کهکشان راه شیری، خود یک سلول از یک اَبَر کهکشان بزرگتر است و ...
□ ای دوست، جهان مادی یا همان "خلق"، مدل نظاممند خود را از جهان ارواح یا همان "امر" گرفته است. هم جسم و هم روح ، هر کدام سیر خود و معاد خود را دارند. از این روست که میگویم برای یک سالک، یافتن انسان کامل زمان خودش، یافتن خورشید وجود است که باعث نجات او و سیر او بسوی مبدأ کل میشود. با او بودن، همان صراط مستقیم است که به رستگاری میانجامد. برای یافتن انسان کامل زمانت، لازم نیست که شروع به خواندن متون و حفظ کردن واژهها و اصطلاحات عارفانه کنی.
لازم نیست خود را سرگرم حکایتهای غریب و حفظ اشعار این و آن کنی. برای یافتن انسان کامل زمان خودت ، کافیست به چیزی جذب نشوی، مقهور جلوهگریهای دنیا نشوی ، تعلّقی تو را نرباید ، و وجود خود را خالی نگه داری ، و همین کافیست. زیرا روح در چنین کیفیتی زمان و مکان را درمینوردد ، و چون بُرادهای به آنی جذب آهن ربای خود میگردد. و در این اتفاق با برکت ، نه زمان مانع است و نه مکان. زیرا این "واقعه" فراتر از زمان و مکان است. پس از چنین اتفاقی ، لقاء است که قطعی است ، و لو در عالَم رؤيا باشد.
herb اللهمَ اهدِنا الصراطَ المُستَقیم
خداوندا ما را به صراط مستقیم هدایت کن
#مسعودریاعی
www.quranmehr.ir
recycle️ " معاد "
قدماء حُکما ، گفتهاند همانطور که جسم معاد دارد ، روح نیز معادِ خود را دارد. معاد ، بازگشت به جایی است که از آن برآمدهاند. اما این بازگشت ، به معنای عقبگرد نیست بلکه به مفهوم به پیش رفتنِ دایرهوار است. نقطه وقتی در محیط دایره به پیش رود ، در انتها به خود میرسد. لذا از این رو گفته میشود ، مبدأ ، همان معاد است و اول همان آخر است. معاد جسم ، بازگشت به خاک است زیرا از خاک بر آمده است. اما معاد روح بازگشت به انسانِ کامل است. که در اخبار به "سفینة النجاة" نیز تعبیر شده است. و دقیقاً از این روست که در هر دوره ، هر نسلی موظف است انسان کامل دوران خود را بیابد و به کفر نمیرد. زیرا ادامهی سفر روح ، صرفاً با چنین روح آگاه و واصلی محقق شدنی است. چه نجات از این بیغولهی تاریک و پر برخورد ، بدون هادیِ راه بلد ، ناممکن مینماید.
□ حدیث؛" مَن ماتَ و لَم یَعرِف امامَ زَمانِهِ ماتَ مِیتَةَ الجاهِلِیّةِ" به معنای یافتنِ انسانِ کامل زمان خویش است. برای همین است که یک سالک ، هر طور شده تلاش میکند تا انسانِ کاملِ دوران خود را بیابد، زیرا زنده، زنده میخواهد. چه نیک میداند که راه وصل به مطلق، از وجود انسان کامل است که گشوده میشود. و خود انسان کامل هر دوران، بخشی یا جلوهای از "انسان نورانی" و لایتناهی است که به آن "عالَم کبیر" نیز گفتهاند. برخی دگر به آن "غوث" و یا "قطب الاقطاب" گویند. این روند رو به کمال برای ما به مثابهی آن میماند که جزء به کل خود میپیوندد ، و آن کل، خود به کل هستی پیوند دارد ...
□ لذا جریان هستی همواره رو به کمال خویش است. تو همین روند را در جهان مادی نیز مشاهده میکنی. زمین، بخشی از منظومه شمسی است که خورشید خود را یافته است، و به گِرد آن طواف میکند. منظومه شمسی، خود بخش کوچکی از کهکشان راه شیری است که حول مرکز آن طواف میکند، و کهکشان راه شیری، خود یک سلول از یک اَبَر کهکشان بزرگتر است و ...
□ ای دوست، جهان مادی یا همان "خلق"، مدل نظاممند خود را از جهان ارواح یا همان "امر" گرفته است. هم جسم و هم روح ، هر کدام سیر خود و معاد خود را دارند. از این روست که میگویم برای یک سالک، یافتن انسان کامل زمان خودش، یافتن خورشید وجود است که باعث نجات او و سیر او بسوی مبدأ کل میشود. با او بودن، همان صراط مستقیم است که به رستگاری میانجامد. برای یافتن انسان کامل زمانت، لازم نیست که شروع به خواندن متون و حفظ کردن واژهها و اصطلاحات عارفانه کنی.
لازم نیست خود را سرگرم حکایتهای غریب و حفظ اشعار این و آن کنی. برای یافتن انسان کامل زمان خودت ، کافیست به چیزی جذب نشوی، مقهور جلوهگریهای دنیا نشوی ، تعلّقی تو را نرباید ، و وجود خود را خالی نگه داری ، و همین کافیست. زیرا روح در چنین کیفیتی زمان و مکان را درمینوردد ، و چون بُرادهای به آنی جذب آهن ربای خود میگردد. و در این اتفاق با برکت ، نه زمان مانع است و نه مکان. زیرا این "واقعه" فراتر از زمان و مکان است. پس از چنین اتفاقی ، لقاء است که قطعی است ، و لو در عالَم رؤيا باشد.
herb اللهمَ اهدِنا الصراطَ المُستَقیم
خداوندا ما را به صراط مستقیم هدایت کن
#مسعودریاعی
www.quranmehr.ir
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۵ تیر
پیامبر مهر
.
🪴“چوپان پیر و فرق سادهدل با سادهلوح”
چوپان پیر را پرسیدند که فرق سادهدل با سادهلوح چیست؟!
پکی به چپقش زد و پس از لختی سکوت، گفت:
سادهدل سختگیر نیست، آسانگیر است. آسانگیری را به سختگیری ترجیح میدهد. و این یعنی دلِ او هم امر آسان را میشناسد هم امر سخت را.
اما سادهلوح معرفتی از آسان و سخت ندارد. میتوان امر آسان را برای او سخت جلوه داد و یا سخت را آسان. سادهلوح کسی است که آمادهٔ دریافت انواع تلقینات است. او همچون لوحی است که میتوان بر او هر چیز درست یا غلطی را نوشت.
- سادهدلی حکمت است. زیرا سادهدل در اختیار فطرت الهی خویش است. سادهلوحی حماقت است زیرا او خود را در اختیار هر کسی قرار میدهد.
- سادهدلی عین سلامت و انسجام و خود بودن است و سادهلوحی عین بیماری و تشتّت و به بیگاری رفتن است.
- سادهدل بر اساس روشنای دل خود کار میکند و سادهلوح بر اساس حرف و تلقین دیگران.
- سادهدل پیرو و مقلد کسی نیست جز دل متعال خودش. دلی که نزد خداست. پس حکمشان اینست؛ “وَاستَفْتِ قَلبَکَ”(از قلبت فتوا بخواه). سادهلوحان آمادگی پیروی و تقلید از هر کسی را دارند. آنها را میتوان براحتی به هر مسیری سوق داد؛ آنها اصحاب “اعمَلُوا ما شِئتُم” هستند و خفّت “فَاستَخَفَّ قَومَهُ فَأطاعُوهُ” را تحمل میکنند.
- سادهدل، دل دارد و سادهلوح، لوح! اگر سادهلوحان بخواهند رستگار شوند باید دلدار شوند و به اصحاب “لِمَنْ کانَ لَهُ قَلب” در آیند.
- سادهدل اگر مطیع حق است، دلش به آن گواه است. اما سادهلوح، هر اطاعتش کورکورانه، تلقینی، و برخاسته از ترس یا طمع القا شده به اوست.
- سادهدل باز است و بنبستی ندارد زیرا دلش پر از روشنی و گمان نیک به خداست و با نور خدا میبیند. پس برایش همواره راه خروجی نمایان میشود. سادهلوح همیشه در چهکنم و تاریکی است. زیرا او خود قادر به دیدن نیست و همواره منتظر ارائه طریق و چه باید کرد از سوی اغیار است.
- سادهدل همواره بر پای خویش است و مسئولیتپذیر. و سادهلوح بر پای دیگران است و مسئولیت گریز.
- سادهدل، نورْ باور است و سادهلوح، زودْ باور.
- سادهدل میبیند چون در نگاهش پیشداوری نیست پس خود تصمیم میگیرد. سادهلوح نمیبیند، پس این تصمیم دیگران است که او را میگیرد!
- سادهدل در حال و زمان واقعی زندگی میکند و سادهلوح در گذشته یا آیندهٔ موهوم و تلقینی...
- مشکل جهان حاضر اینست که سادهدلان اندکند و سادهلوحان بسیار…
ای دوست، سادهدل باش اما سادهلوح نباش. سادهلوحی در این روزگاران تاریک و پر فریب، باختن است. فرصت ناب زندگی را از کف دادن است. حال آنکه سادهدلی کیفیتی بهشتی است و اکثریت اهل بهشت، همین سادهدلان اند.
بر گرفته از حکایات چوپان پیر
#مسعودریاعی
🪴“چوپان پیر و فرق سادهدل با سادهلوح”
چوپان پیر را پرسیدند که فرق سادهدل با سادهلوح چیست؟!
پکی به چپقش زد و پس از لختی سکوت، گفت:
سادهدل سختگیر نیست، آسانگیر است. آسانگیری را به سختگیری ترجیح میدهد. و این یعنی دلِ او هم امر آسان را میشناسد هم امر سخت را.
اما سادهلوح معرفتی از آسان و سخت ندارد. میتوان امر آسان را برای او سخت جلوه داد و یا سخت را آسان. سادهلوح کسی است که آمادهٔ دریافت انواع تلقینات است. او همچون لوحی است که میتوان بر او هر چیز درست یا غلطی را نوشت.
- سادهدلی حکمت است. زیرا سادهدل در اختیار فطرت الهی خویش است. سادهلوحی حماقت است زیرا او خود را در اختیار هر کسی قرار میدهد.
- سادهدلی عین سلامت و انسجام و خود بودن است و سادهلوحی عین بیماری و تشتّت و به بیگاری رفتن است.
- سادهدل بر اساس روشنای دل خود کار میکند و سادهلوح بر اساس حرف و تلقین دیگران.
- سادهدل پیرو و مقلد کسی نیست جز دل متعال خودش. دلی که نزد خداست. پس حکمشان اینست؛ “وَاستَفْتِ قَلبَکَ”(از قلبت فتوا بخواه). سادهلوحان آمادگی پیروی و تقلید از هر کسی را دارند. آنها را میتوان براحتی به هر مسیری سوق داد؛ آنها اصحاب “اعمَلُوا ما شِئتُم” هستند و خفّت “فَاستَخَفَّ قَومَهُ فَأطاعُوهُ” را تحمل میکنند.
- سادهدل، دل دارد و سادهلوح، لوح! اگر سادهلوحان بخواهند رستگار شوند باید دلدار شوند و به اصحاب “لِمَنْ کانَ لَهُ قَلب” در آیند.
- سادهدل اگر مطیع حق است، دلش به آن گواه است. اما سادهلوح، هر اطاعتش کورکورانه، تلقینی، و برخاسته از ترس یا طمع القا شده به اوست.
- سادهدل باز است و بنبستی ندارد زیرا دلش پر از روشنی و گمان نیک به خداست و با نور خدا میبیند. پس برایش همواره راه خروجی نمایان میشود. سادهلوح همیشه در چهکنم و تاریکی است. زیرا او خود قادر به دیدن نیست و همواره منتظر ارائه طریق و چه باید کرد از سوی اغیار است.
- سادهدل همواره بر پای خویش است و مسئولیتپذیر. و سادهلوح بر پای دیگران است و مسئولیت گریز.
- سادهدل، نورْ باور است و سادهلوح، زودْ باور.
- سادهدل میبیند چون در نگاهش پیشداوری نیست پس خود تصمیم میگیرد. سادهلوح نمیبیند، پس این تصمیم دیگران است که او را میگیرد!
- سادهدل در حال و زمان واقعی زندگی میکند و سادهلوح در گذشته یا آیندهٔ موهوم و تلقینی...
- مشکل جهان حاضر اینست که سادهدلان اندکند و سادهلوحان بسیار…
ای دوست، سادهدل باش اما سادهلوح نباش. سادهلوحی در این روزگاران تاریک و پر فریب، باختن است. فرصت ناب زندگی را از کف دادن است. حال آنکه سادهدلی کیفیتی بهشتی است و اکثریت اهل بهشت، همین سادهدلان اند.
بر گرفته از حکایات چوپان پیر
#مسعودریاعی
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۵ تیر
پیامبر مهر
.
□ برای بودن باید نبود !
radio«رادیو قرآن مهر» را در بازار اندروید ببین:
http://cafebazaar.ir/app/?id=com.quranmehr.radio&ref=share
□ برای بودن باید نبود !
radio«رادیو قرآن مهر» را در بازار اندروید ببین:
http://cafebazaar.ir/app/?id=com.quranmehr.radio&ref=share
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۵ تیر
۵ تیر
پیامبر مهر
.
. maple_leafامام حسین (ع):
"اِنَّ النّاسَ عَبِیدُ الدُّنیا وَالدِّینُ لَعقُُ عَلَی اَلسِنَتِهِم"
براستی مردم بندهی دنیا هستند و دین لقلقهی زبان آنهاست.
.
. maple_leafامام حسین (ع):
"اِنَّ النّاسَ عَبِیدُ الدُّنیا وَالدِّینُ لَعقُُ عَلَی اَلسِنَتِهِم"
براستی مردم بندهی دنیا هستند و دین لقلقهی زبان آنهاست.
.
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۵ تیر
پیامبر مهر
.
🪴 “ نیایشی دیگر ”
الهی !
دیگران تو را به شناختهها میشناسند و من تو را به ناشناختهها !
ای بزرگ ناشناختنی ، ای محیّرالعقول، این حیرت چه زیبا و مسرتبخش و کارآمد است !
پس بر حیرتم بیفزا
ای مهربانترین مهربانان!
#مسعودریاعی
https://t.me/payambaremehrorahmat
🪴 “ نیایشی دیگر ”
الهی !
دیگران تو را به شناختهها میشناسند و من تو را به ناشناختهها !
ای بزرگ ناشناختنی ، ای محیّرالعقول، این حیرت چه زیبا و مسرتبخش و کارآمد است !
پس بر حیرتم بیفزا
ای مهربانترین مهربانان!
#مسعودریاعی
https://t.me/payambaremehrorahmat
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA3Kدنبال کننده
□ مؤسسه پیامبر مهر و رحمت ؛
(مجموعهای غیرانتفاعی، مستقل و خصوصی ، برای نشرِ پیام قرآنی ، آموزههای سیروسلوک ، پیامهای آگاهیبخش)
مشاهده کانال پیامرسان(مجموعهای غیرانتفاعی، مستقل و خصوصی ، برای نشرِ پیام قرآنی ، آموزههای سیروسلوک ، پیامهای آگاهیبخش)