۱۰ خرداد
سید علیرضا آل داود
غرب آسیا و نقش ایران!
۵۰ پیام #سواد_رسانهای در #جنگ_شناختی/۴۱
۱. جنگ شناختی علیه ایران به شدت با تحولات پیچیده منطقه غرب آسیا گره خورده و از آن تغذیه میکند.
۲. هر موفقیت دیپلماتیک، نظامی یا امنیتی ایران در منطقه، بلافاصله با یک «موج سنگین روایتسازی منفی» در رسانههای غربی و برخی رسانههای عربی مواجه میشود.
۳. هدف راهبردی این روایتسازی، «بیثبات نشان دادن نقش ایران» و القای این تصور است که حضور فعال منطقهای صرفاً هزینهزا، تنشآفرین و دشمنتراش است.
۴. در مقابل، «ابعاد امنیتی، بازدارندگی، ثباتآفرین و دیپلماتیکِ» این حضور، به ندرت و با کیفیت کافی برای افکار عمومی داخل و خارج تشریح میشود.
۵. آشنایی افکار عمومی با «پیچیدگیها، لایههای چندگانه و تناقضات واقعی صحنه منطقه» امکان فریب خوردن توسط روایتهای سادهانگارانه را کاهش میدهد.
۶. «دیپلماسی عمومی فعال، مستمر و حرفهای» در کنار اقدامات میدانی و دیپلماسی رسمی، یک ضرورت انکارناپذیر در این عرصه است.
۵۰ پیام #سواد_رسانهای در #جنگ_شناختی/۴۱
۱. جنگ شناختی علیه ایران به شدت با تحولات پیچیده منطقه غرب آسیا گره خورده و از آن تغذیه میکند.
۲. هر موفقیت دیپلماتیک، نظامی یا امنیتی ایران در منطقه، بلافاصله با یک «موج سنگین روایتسازی منفی» در رسانههای غربی و برخی رسانههای عربی مواجه میشود.
۳. هدف راهبردی این روایتسازی، «بیثبات نشان دادن نقش ایران» و القای این تصور است که حضور فعال منطقهای صرفاً هزینهزا، تنشآفرین و دشمنتراش است.
۴. در مقابل، «ابعاد امنیتی، بازدارندگی، ثباتآفرین و دیپلماتیکِ» این حضور، به ندرت و با کیفیت کافی برای افکار عمومی داخل و خارج تشریح میشود.
۵. آشنایی افکار عمومی با «پیچیدگیها، لایههای چندگانه و تناقضات واقعی صحنه منطقه» امکان فریب خوردن توسط روایتهای سادهانگارانه را کاهش میدهد.
۶. «دیپلماسی عمومی فعال، مستمر و حرفهای» در کنار اقدامات میدانی و دیپلماسی رسمی، یک ضرورت انکارناپذیر در این عرصه است.
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱۰ خرداد
سید علیرضا آل داود
امت با امام معنا پیدا می کند
سعی کنیم این مطلب را در بین مسئولان، سخنرانان، خطبا، واعظان، مداحان و... جا بیندازیم
سعی کنیم این مطلب را در بین مسئولان، سخنرانان، خطبا، واعظان، مداحان و... جا بیندازیم
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱۰ خرداد
سید علیرضا آل داود
ترامپ؛ به ایران تعظیم کن!
✍ سید علیرضا آلداود
#ایران، نام یک سرزمین صرف نیست؛ نام یک تاریخ سترگ، یک حافظه تمدنی و یک ملت ریشهدار است که از دل قرنها تهاجم، توطئه، جنگ و تحریم، هر بار استوارتر از پیش برخاسته است. این خاک، وارث هزاران سال فرهنگ، دانش، هنر، حماسه و ایستادگی است. از روزگار هخامنشیان و شکوه نظم سیاسی ایران تا روزگار ساسانیان، از خیزشهای بزرگ مردمی تا بازسازی هویت ایرانی-اسلامی در قرون بعد، ایران هرگز یک کشور عادی در جغرافیای جهان نبوده است؛ ایران یک حقیقت تاریخی است. هر کس با زبان تهدید با چنین ملتی سخن بگوید، پیش از هر چیز از شناخت تاریخ ناتوان است.
تاریخ ایران، تاریخ تسلیم نیست. این ملت بارها در برابر سهمگینترین طوفانها ایستاده و از دل هر تهدید، هویت خود را نجات داده است. ایران در برابر یورش بیگانگان تنها با شمشیر نجنگیده، بلکه با فرهنگ، حافظه، زبان، ایمان و اراده ملی ایستادگی کرده است. کمتر ملتی در جهان را میتوان یافت که همچون ایرانیان، در عین تحمل زخمهای بزرگ تاریخی، توانسته باشد خود را بازسازی کند و دوباره در قامت یک ملت اثرگذار به صحنه بازگردد. همین استمرار تاریخی است که ایران را بزرگ کرده، نه صرفاً مرزهای جغرافیایی و نه فقط قدرت نظامی.
در حافظه این ملت، مقاومت یک حادثه مقطعی نیست؛ یک خصلت تاریخی است. ایرانیان در بزنگاههای سخت، نشان دادهاند که ممکن است فشار را تحمل کنند، اما تحقیر را نمیپذیرند؛ ممکن است خسارت ببینند، اما از شرف و استقلال خود دست نمیکشند. از قیامهای مردمی در دورههای مختلف تاریخ تا خیزشهای معاصر علیه استبداد و سلطه خارجی، یک خط روشن در تاریخ ایران دیده میشود؛ هر قدرتی که خواسته این ملت را بشکند، در نهایت با اراده مردم ایران روبهرو شده است. آنان که ایران را صرفاً با معیارهای روزمره قدرت میسنجند، از فهم این حقیقت بازمیمانند که ایران پیش از آنکه یک قدرت سیاسی باشد، یک ملتِ ریشهدارِ مقاوم است.
اوج این بیداری ملی را در انقلاب اسلامی بهمن ماه سال ۱۳۵۷ میتوان دید؛ آن هنگام که مردم ایران با دستان خالی با حمایت از خمینی کبیر و با ایمانی مستحکم، رژیمی را از پای درآوردند که سالها بر شانه حمایت آمریکا ایستاده بود. شاه، نماد استبداد داخلی و وابستگی خارجی بود؛ حاکمی که بیش از آنکه صدای ملت خود را بشنود، به خواست اربابان خارجی گوش میداد. اما ملت ایران نشان داد که اگر اراده کند، میتواند معادلات قدرتهای بزرگ را بر هم بزند. انقلاب اسلامی فقط سقوط یک پادشاه نبود؛ اعلام پایان یک دوره تحقیر ملی و آغاز فصل تازهای از استقلالخواهی ایران بود. از آن روز، ایران تصمیم گرفت روی پای خود بایستد و بهای این انتخاب بزرگ را نیز با صبر و مقاومت بپردازد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز این ملت بارها در معرض تهدید، تحریم، جنگ، ترور و فشار قرار گرفت، اما نه تنها از پا ننشست، بلکه در بسیاری عرصهها پیش رفت و توانست هویت مستقل خود را تثبیت کند. ملت ایران در سالهای سخت آموخت که پیشرفت بدون عزت ارزشی ندارد و امنیت بدون استقلال پایدار نمیماند. نسلهای پس از انقلاب نیز در امتداد همان روح تاریخی، نشان دادهاند که ایران را نمیتوان با زبان زور به عقب راند. هر حمله و هر تهدید، اگرچه ممکن است هزینههایی بر این ملت تحمیل کند، اما در نهایت حقیقتی بزرگتر را آشکار میسازد: ایران هنوز همان سرزمینی است که فرزندانش در لحظه خطر، متحدتر، آگاهتر و مقاومتر میشوند.
آنان که امروز از موضع برتری با ایران سخن میگویند، بهتر است پیش از هر چیز تاریخ بخوانند. این ملت، ملت حافظ و فردوسی و سعدی است؛ ملت عاشورا و ایثار است؛ ملت قیام و امید است. ایرانِ پس از انقلاب، تنها یک بازیگر سیاسی نیست، بلکه تداوم یک روح تاریخی است که نه با تحریم خاموش میشود، نه با تهدید میشکند و نه با حمله از حافظه جهان حذف خواهد شد. اگر کسی هنوز عظمت این ملت را نفهمیده، مشکل از ایران نیست، از ناآگاهی اوست. در برابر چنین تاریخ، چنین فرهنگ، چنین ایمان و چنین ملتی، زبان درست نه تهدید که احترام است. آری، هر که ایران را بشناسد، خواهد فهمید که باید در برابر این سرزمین بزرگ و این ملت بزرگ، سر تعظیم فرود آورد.
bulb سید علیرضا آلداود
@aledavood point_left عضو شوید
✍ سید علیرضا آلداود
#ایران، نام یک سرزمین صرف نیست؛ نام یک تاریخ سترگ، یک حافظه تمدنی و یک ملت ریشهدار است که از دل قرنها تهاجم، توطئه، جنگ و تحریم، هر بار استوارتر از پیش برخاسته است. این خاک، وارث هزاران سال فرهنگ، دانش، هنر، حماسه و ایستادگی است. از روزگار هخامنشیان و شکوه نظم سیاسی ایران تا روزگار ساسانیان، از خیزشهای بزرگ مردمی تا بازسازی هویت ایرانی-اسلامی در قرون بعد، ایران هرگز یک کشور عادی در جغرافیای جهان نبوده است؛ ایران یک حقیقت تاریخی است. هر کس با زبان تهدید با چنین ملتی سخن بگوید، پیش از هر چیز از شناخت تاریخ ناتوان است.
تاریخ ایران، تاریخ تسلیم نیست. این ملت بارها در برابر سهمگینترین طوفانها ایستاده و از دل هر تهدید، هویت خود را نجات داده است. ایران در برابر یورش بیگانگان تنها با شمشیر نجنگیده، بلکه با فرهنگ، حافظه، زبان، ایمان و اراده ملی ایستادگی کرده است. کمتر ملتی در جهان را میتوان یافت که همچون ایرانیان، در عین تحمل زخمهای بزرگ تاریخی، توانسته باشد خود را بازسازی کند و دوباره در قامت یک ملت اثرگذار به صحنه بازگردد. همین استمرار تاریخی است که ایران را بزرگ کرده، نه صرفاً مرزهای جغرافیایی و نه فقط قدرت نظامی.
در حافظه این ملت، مقاومت یک حادثه مقطعی نیست؛ یک خصلت تاریخی است. ایرانیان در بزنگاههای سخت، نشان دادهاند که ممکن است فشار را تحمل کنند، اما تحقیر را نمیپذیرند؛ ممکن است خسارت ببینند، اما از شرف و استقلال خود دست نمیکشند. از قیامهای مردمی در دورههای مختلف تاریخ تا خیزشهای معاصر علیه استبداد و سلطه خارجی، یک خط روشن در تاریخ ایران دیده میشود؛ هر قدرتی که خواسته این ملت را بشکند، در نهایت با اراده مردم ایران روبهرو شده است. آنان که ایران را صرفاً با معیارهای روزمره قدرت میسنجند، از فهم این حقیقت بازمیمانند که ایران پیش از آنکه یک قدرت سیاسی باشد، یک ملتِ ریشهدارِ مقاوم است.
اوج این بیداری ملی را در انقلاب اسلامی بهمن ماه سال ۱۳۵۷ میتوان دید؛ آن هنگام که مردم ایران با دستان خالی با حمایت از خمینی کبیر و با ایمانی مستحکم، رژیمی را از پای درآوردند که سالها بر شانه حمایت آمریکا ایستاده بود. شاه، نماد استبداد داخلی و وابستگی خارجی بود؛ حاکمی که بیش از آنکه صدای ملت خود را بشنود، به خواست اربابان خارجی گوش میداد. اما ملت ایران نشان داد که اگر اراده کند، میتواند معادلات قدرتهای بزرگ را بر هم بزند. انقلاب اسلامی فقط سقوط یک پادشاه نبود؛ اعلام پایان یک دوره تحقیر ملی و آغاز فصل تازهای از استقلالخواهی ایران بود. از آن روز، ایران تصمیم گرفت روی پای خود بایستد و بهای این انتخاب بزرگ را نیز با صبر و مقاومت بپردازد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز این ملت بارها در معرض تهدید، تحریم، جنگ، ترور و فشار قرار گرفت، اما نه تنها از پا ننشست، بلکه در بسیاری عرصهها پیش رفت و توانست هویت مستقل خود را تثبیت کند. ملت ایران در سالهای سخت آموخت که پیشرفت بدون عزت ارزشی ندارد و امنیت بدون استقلال پایدار نمیماند. نسلهای پس از انقلاب نیز در امتداد همان روح تاریخی، نشان دادهاند که ایران را نمیتوان با زبان زور به عقب راند. هر حمله و هر تهدید، اگرچه ممکن است هزینههایی بر این ملت تحمیل کند، اما در نهایت حقیقتی بزرگتر را آشکار میسازد: ایران هنوز همان سرزمینی است که فرزندانش در لحظه خطر، متحدتر، آگاهتر و مقاومتر میشوند.
آنان که امروز از موضع برتری با ایران سخن میگویند، بهتر است پیش از هر چیز تاریخ بخوانند. این ملت، ملت حافظ و فردوسی و سعدی است؛ ملت عاشورا و ایثار است؛ ملت قیام و امید است. ایرانِ پس از انقلاب، تنها یک بازیگر سیاسی نیست، بلکه تداوم یک روح تاریخی است که نه با تحریم خاموش میشود، نه با تهدید میشکند و نه با حمله از حافظه جهان حذف خواهد شد. اگر کسی هنوز عظمت این ملت را نفهمیده، مشکل از ایران نیست، از ناآگاهی اوست. در برابر چنین تاریخ، چنین فرهنگ، چنین ایمان و چنین ملتی، زبان درست نه تهدید که احترام است. آری، هر که ایران را بشناسد، خواهد فهمید که باید در برابر این سرزمین بزرگ و این ملت بزرگ، سر تعظیم فرود آورد.
bulb سید علیرضا آلداود
@aledavood point_left عضو شوید
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱۱ خرداد
سید علیرضا آل داود
تحریم؛ ابزار جنگ ترکیبی
۵۰ پیام #سواد_رسانهای در #جنگ_شناختی/۴۲
۱. تحریمهای خارجی، همزمان «ابزار فشار اقتصادی و معیشتی» و «ابزار قدرتمند جنگ شناختی» علیه ایران هستند.
۲. دشمن میخواهد مردم ایران «تحریم را نتیجه اجتنابناپذیر ذات و ماهیت نظام» ببینند، نه نتیجه تصمیمات خصمانه و غیرقانونی رژیم تروریست آمریکا.
۳. همزمان، «هر تلاش موفق برای خنثیسازی تحریم» به عنوان ماجراجویی، بیفایده یا دروغ بزرگ جلوه داده میشود.
۴. «شفافیت در توضیح آثار واقعی تحریم» (بدون بزرگنمایی یا کوچکنمایی) و نیز «اطلاعرسانی صادقانه از اقدامات جبرانی و موفقیتها»، اعتماد عمومی را به طور قابل توجهی افزایش میدهد.
۵. «تفکیک میان اثر تحریم (اقدام خارجی) و اثر سوءمدیریت (خطای داخلی)» برای قضاوت منصفانه، توزیع درست مسئولیت و اصلاح مؤثر، یک ضرورت است.
۶. جامعهای که «ماهیت و مکانیسم تحریم را به درستی بفهمد»، هم «هزینههای آن را بهتر تحمل میکند» و هم «بر راهحلهای درونی و افزایش تابآوری» تمرکز هوشمندانهتری دارد.
۷. ریچارد نفیو معمار تحریمهای آمریکا ضد ایران میگوید: هدف قرار دادن «تاندون ها، مفاصل و سیستم عصبی» اقتصاد به جای «بازوهای عضلانی» آن اثر بسیار مخربی بر ایران خواهد داشت.
۸.پیشنهاد نفیو در شرایط فعلی ورود ایران به «منطقه خاکستری» است؛ وضعیت نه جنگ، نه صلح، بلکه فشار مستمر، ضربههای فرسایشی و مهار تدریجی. او صراحتاً توصیه میکند که آمریکا نباید بهدنبال توافق جامع برود، بلکه باید با حفظ فشار حداکثری، صرفاً به توافقی محدود برای باز نگه داشتن تنگه هرمز رضایت دهد. اینجا همان نقطهای است که اهمیت راهبردی تنگه هرمز بهعنوان اهرم اصلی ایران برای شکستن محاصره اقتصادی و دریایی آشکار میشود.
bulb سید علیرضا آلداود
@aledavood point_left عضو شوید
۵۰ پیام #سواد_رسانهای در #جنگ_شناختی/۴۲
۱. تحریمهای خارجی، همزمان «ابزار فشار اقتصادی و معیشتی» و «ابزار قدرتمند جنگ شناختی» علیه ایران هستند.
۲. دشمن میخواهد مردم ایران «تحریم را نتیجه اجتنابناپذیر ذات و ماهیت نظام» ببینند، نه نتیجه تصمیمات خصمانه و غیرقانونی رژیم تروریست آمریکا.
۳. همزمان، «هر تلاش موفق برای خنثیسازی تحریم» به عنوان ماجراجویی، بیفایده یا دروغ بزرگ جلوه داده میشود.
۴. «شفافیت در توضیح آثار واقعی تحریم» (بدون بزرگنمایی یا کوچکنمایی) و نیز «اطلاعرسانی صادقانه از اقدامات جبرانی و موفقیتها»، اعتماد عمومی را به طور قابل توجهی افزایش میدهد.
۵. «تفکیک میان اثر تحریم (اقدام خارجی) و اثر سوءمدیریت (خطای داخلی)» برای قضاوت منصفانه، توزیع درست مسئولیت و اصلاح مؤثر، یک ضرورت است.
۶. جامعهای که «ماهیت و مکانیسم تحریم را به درستی بفهمد»، هم «هزینههای آن را بهتر تحمل میکند» و هم «بر راهحلهای درونی و افزایش تابآوری» تمرکز هوشمندانهتری دارد.
۷. ریچارد نفیو معمار تحریمهای آمریکا ضد ایران میگوید: هدف قرار دادن «تاندون ها، مفاصل و سیستم عصبی» اقتصاد به جای «بازوهای عضلانی» آن اثر بسیار مخربی بر ایران خواهد داشت.
۸.پیشنهاد نفیو در شرایط فعلی ورود ایران به «منطقه خاکستری» است؛ وضعیت نه جنگ، نه صلح، بلکه فشار مستمر، ضربههای فرسایشی و مهار تدریجی. او صراحتاً توصیه میکند که آمریکا نباید بهدنبال توافق جامع برود، بلکه باید با حفظ فشار حداکثری، صرفاً به توافقی محدود برای باز نگه داشتن تنگه هرمز رضایت دهد. اینجا همان نقطهای است که اهمیت راهبردی تنگه هرمز بهعنوان اهرم اصلی ایران برای شکستن محاصره اقتصادی و دریایی آشکار میشود.
bulb سید علیرضا آلداود
@aledavood point_left عضو شوید
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱۱ خرداد
سید علیرضا آل داود
hotsprings️🤝همیاری در #جهاد_تبیین
در کنار جنگ تحمیلی، جنگهای روایتها و شناختی بسیار جدی است؛ ما تلاش میکنیم با زبان اقناعی و مستند، حقیقت را قابل فهم کنیم.
برای تقویت تولید و توزیع محتوا، تبلیغات کانال ضروریه و بدون حمایت شما کُند پیش میره.
کمک شما یعنی رساندن پیام دقیق به افراد بیشتری در زمان درست.همچنین باتوجه به آرایش جنگی تمامقوای رسانههای معاند برخود این جهاد شبانه روزی را واجب میدانیم.
prayhibiscusاگر شما هم دوست داری و مایل هستی سهیم باشی در فعالیتهای تبیینی خصوصا در شرایط جنگی، به هر طریقی و هرچقدر میتوانی یاریمان کن... بسم الله
pushpinروی شماره کارت بزنید کپی میشود
6219861917721085
شماره شبا
IR380560611828005228099401
🇮🇷 باتشکر سید علیرضا آلداود
@aledavood
در کنار جنگ تحمیلی، جنگهای روایتها و شناختی بسیار جدی است؛ ما تلاش میکنیم با زبان اقناعی و مستند، حقیقت را قابل فهم کنیم.
برای تقویت تولید و توزیع محتوا، تبلیغات کانال ضروریه و بدون حمایت شما کُند پیش میره.
کمک شما یعنی رساندن پیام دقیق به افراد بیشتری در زمان درست.همچنین باتوجه به آرایش جنگی تمامقوای رسانههای معاند برخود این جهاد شبانه روزی را واجب میدانیم.
prayhibiscusاگر شما هم دوست داری و مایل هستی سهیم باشی در فعالیتهای تبیینی خصوصا در شرایط جنگی، به هر طریقی و هرچقدر میتوانی یاریمان کن... بسم الله
pushpinروی شماره کارت بزنید کپی میشود
6219861917721085
شماره شبا
IR380560611828005228099401
🇮🇷 باتشکر سید علیرضا آلداود
@aledavood
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱۱ خرداد
سید علیرضا آل داود
راهبرد ترامپ در برابر ایران!
ترامپ درباره متوقف شدن مذاکرات ایران و آمریکا:
فکر میکنم اگر بخواهید حقیقت را بدانید،ما خیلی زیاد صحبت کردهایم،
فکر میکنم سکوت کردن خیلی خوب خواهد بود و ممکن است برای مدت طولانی باشد، ما محاصره دریایی علیه ایران را ادامه خواهیم داد.
پ ن:
بارها در رسانهها و در متون تبیینی به این موضوع اشاره کرده بودم که راهبرد ترامپ قمارباز وارد کردن ایران در تله آتش بس و تله مذاکره برای تاثیر جنگ شناختیاش در حوزههای معیشتی، اقتصادی و قطبی سازی در داخل کشور است و به قول دوستان( زجرکش کردن آهسته آهسته ایران)!
ترامپ استادِ جنگ روانی و یواش یواش سر بریدن رقبا و دشمنانش است! و البته حمله در غافلگیری...
bulb سید علیرضا آلداود
@aledavood point_left عضو شوید
ترامپ درباره متوقف شدن مذاکرات ایران و آمریکا:
فکر میکنم اگر بخواهید حقیقت را بدانید،ما خیلی زیاد صحبت کردهایم،
فکر میکنم سکوت کردن خیلی خوب خواهد بود و ممکن است برای مدت طولانی باشد، ما محاصره دریایی علیه ایران را ادامه خواهیم داد.
پ ن:
بارها در رسانهها و در متون تبیینی به این موضوع اشاره کرده بودم که راهبرد ترامپ قمارباز وارد کردن ایران در تله آتش بس و تله مذاکره برای تاثیر جنگ شناختیاش در حوزههای معیشتی، اقتصادی و قطبی سازی در داخل کشور است و به قول دوستان( زجرکش کردن آهسته آهسته ایران)!
ترامپ استادِ جنگ روانی و یواش یواش سر بریدن رقبا و دشمنانش است! و البته حمله در غافلگیری...
bulb سید علیرضا آلداود
@aledavood point_left عضو شوید
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱۲ خرداد
سید علیرضا آل داود
بخش دوم خطبهی غدیر:
فرمان الهی برای مطلبی مهم
وَأُقِرُّلَهُ عَلی نَفْسی بِالْعُبُودِیَّةِ وَ أَشْهَدُ لَهُ بِالرُّبُوبِیَّةِ، وَأُؤَدّی ما أَوْحی بِهِ إِلَی حَذَراً مِنْ أَنْ لا أَفْعَلَ فَتَحِلَّ بی مِنْهُ قارِعَةٌ لایَدْفَعُها عَنّی أَحَدٌ وَإِنْ عَظُمَتْ حیلَتُهُ وَصَفَتْ خُلَّتُهُ
لاإِلاهَ إِلاَّهُوَ - لاَِنَّهُ قَدْأَعْلَمَنی أَنِّی إِنْ لَمْ أُبَلِّغْ ما أَنْزَلَ إِلَی (فی حَقِّ عَلِی) فَما بَلَّغْتُ رِسالَتَهُ، وَقَدْ ضَمِنَ لی تَبارَکَ وَتَعالَی الْعِصْمَةَ (مِنَ النّاسِ) وَ هُوَالله الْکافِی الْکَریمُ.
و اکنون به عبودیت خویش و پروردگاری او گواهی می دهم. و وظیفه خود را در آن چه وحی شده انجام می دهم مباد که از سوی او عذابی فرود آید که کسی یاری دورساختن آن از من نباشد. هر چند توانش بسیار و دوستی اش (با من) خالص باشد.
معبودی جز او نیست - چرا که اعلام فرموده که اگر آن چه (درباره ی علی) نازل کرده به مردم نرسانم، وظیفه رسالتش را انجام نداده ام؛ و خداوند تبارک و تعالی امنیت از [آزار] مردم را برایم تضمین کرده و البته که او بسنده و بخشنده است.
فَأَوْحی إِلَی: (بِسْمِ الله الرَّحْمانِ الرَّحیمِ، یا أَیُهَاالرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ - فی عَلِی یَعْنی فِی الْخِلاَفَةِ لِعَلِی بْنِ أَبی طالِبٍ - وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَالله یَعْصِمُکَ مِنَ النّاسِ).
مَعاشِرَالنّاسِ، ما قَصَّرْتُ فی تَبْلیغِ ما أَنْزَلَ الله تَعالی إِلَی، وَ أَنَا أُبَیِّنُ لَکُمْ سَبَبَ هذِهِ الْآیَةِ: إِنَّ جَبْرئیلَ هَبَطَ إِلَی مِراراً ثَلاثاً یَأْمُرُنی عَنِ السَّلامِ رَبّی - وَ هُوالسَّلامُ - أَنْ أَقُومَ فی هذَا الْمَشْهَدِ فَأُعْلِمَ کُلَّ أَبْیَضَ وَأَسْوَدَ: أَنَّ عَلِی بْنَ أَبی طالِبٍ أَخی وَ وَصِیّی وَ خَلیفَتی (عَلی أُمَّتی) وَالْإِمامُ مِنْ بَعْدی، الَّذی مَحَلُّهُ مِنّی مَحَلُّ هارُونَ مِنْ مُوسی إِلاَّ أَنَّهُ لانَبِی بَعْدی وَهُوَ وَلِیُّکُمْ بَعْدَالله وَ رَسُولِهِ.
وَقَدْ أَنْزَلَ الله تَبارَکَ وَ تَعالی عَلَی بِذالِکَ آیَةً مِنْ کِتابِهِ (هِی): (إِنَّما وَلِیُّکُمُ الله وَ رَسُولُهُ وَالَّذینَ آمَنُواالَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَیُؤْتونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ)، وَ عَلِی بْنُ أَبی طالِبٍ الَّذی أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَی الزَّکاةَ وَهُوَ راکِعٌ یُریدُالله عَزَّوَجَلَّ فی کُلِّ حالٍ.
پس آنگاه خداوند چنین وحی ام فرستاد: «به نام خداوند همه مهرِ مهرورز. ای فرستادی ما! آن چه از سوی پروردگارت درباری علی و خلافت او بر تو فرود آمده بر مردم ابلاغ کن، وگرنه رسالت خداوندی را به انجام نرسانده ای؛ و او تو را از آسیب مردمان نگاه می دارد.»
هان مردمان! آنچه بر من فرود آمده، در تبلیغ آن کوتاهی نکرده ام و حال برایتان سبب نزول آیه را بیان می کنم: همانا جبرئیل سه مرتبه بر من فرود آمد از سوی سلام، پروردگارم - که تنها او سلام است - فرمانی آورد که در این مکان به پا خیزم و به هر سفید و سیاهی اعلام کنم که علی بن ابی طالب برادر، وصی و جانشین من در میان امّت و امام پس از من بوده. جایگاه او نسبت به من به سان هارون نسبت به موسی است، لیکن پیامبری پس از من نخواهد بود او (علی)، صاحب اختیارتان پس از خدا و رسول است؛
و پروردگارم آیه ای بر من نازل فرموده که: «همانا ولی، صاحب اختیار و سرپرست شما، خدا و پیامبر او و ایمانیانی هستند که نماز به پا می دارند و در حال رکوع زکات می پردازند.» و هر آینه علی بن ابی طالب نماز به پا داشته و در رکوع زکات پرداخته و پیوسته خداخواه است.
فرمان الهی برای مطلبی مهم
وَأُقِرُّلَهُ عَلی نَفْسی بِالْعُبُودِیَّةِ وَ أَشْهَدُ لَهُ بِالرُّبُوبِیَّةِ، وَأُؤَدّی ما أَوْحی بِهِ إِلَی حَذَراً مِنْ أَنْ لا أَفْعَلَ فَتَحِلَّ بی مِنْهُ قارِعَةٌ لایَدْفَعُها عَنّی أَحَدٌ وَإِنْ عَظُمَتْ حیلَتُهُ وَصَفَتْ خُلَّتُهُ
لاإِلاهَ إِلاَّهُوَ - لاَِنَّهُ قَدْأَعْلَمَنی أَنِّی إِنْ لَمْ أُبَلِّغْ ما أَنْزَلَ إِلَی (فی حَقِّ عَلِی) فَما بَلَّغْتُ رِسالَتَهُ، وَقَدْ ضَمِنَ لی تَبارَکَ وَتَعالَی الْعِصْمَةَ (مِنَ النّاسِ) وَ هُوَالله الْکافِی الْکَریمُ.
و اکنون به عبودیت خویش و پروردگاری او گواهی می دهم. و وظیفه خود را در آن چه وحی شده انجام می دهم مباد که از سوی او عذابی فرود آید که کسی یاری دورساختن آن از من نباشد. هر چند توانش بسیار و دوستی اش (با من) خالص باشد.
معبودی جز او نیست - چرا که اعلام فرموده که اگر آن چه (درباره ی علی) نازل کرده به مردم نرسانم، وظیفه رسالتش را انجام نداده ام؛ و خداوند تبارک و تعالی امنیت از [آزار] مردم را برایم تضمین کرده و البته که او بسنده و بخشنده است.
فَأَوْحی إِلَی: (بِسْمِ الله الرَّحْمانِ الرَّحیمِ، یا أَیُهَاالرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ - فی عَلِی یَعْنی فِی الْخِلاَفَةِ لِعَلِی بْنِ أَبی طالِبٍ - وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَالله یَعْصِمُکَ مِنَ النّاسِ).
مَعاشِرَالنّاسِ، ما قَصَّرْتُ فی تَبْلیغِ ما أَنْزَلَ الله تَعالی إِلَی، وَ أَنَا أُبَیِّنُ لَکُمْ سَبَبَ هذِهِ الْآیَةِ: إِنَّ جَبْرئیلَ هَبَطَ إِلَی مِراراً ثَلاثاً یَأْمُرُنی عَنِ السَّلامِ رَبّی - وَ هُوالسَّلامُ - أَنْ أَقُومَ فی هذَا الْمَشْهَدِ فَأُعْلِمَ کُلَّ أَبْیَضَ وَأَسْوَدَ: أَنَّ عَلِی بْنَ أَبی طالِبٍ أَخی وَ وَصِیّی وَ خَلیفَتی (عَلی أُمَّتی) وَالْإِمامُ مِنْ بَعْدی، الَّذی مَحَلُّهُ مِنّی مَحَلُّ هارُونَ مِنْ مُوسی إِلاَّ أَنَّهُ لانَبِی بَعْدی وَهُوَ وَلِیُّکُمْ بَعْدَالله وَ رَسُولِهِ.
وَقَدْ أَنْزَلَ الله تَبارَکَ وَ تَعالی عَلَی بِذالِکَ آیَةً مِنْ کِتابِهِ (هِی): (إِنَّما وَلِیُّکُمُ الله وَ رَسُولُهُ وَالَّذینَ آمَنُواالَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَیُؤْتونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ)، وَ عَلِی بْنُ أَبی طالِبٍ الَّذی أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَی الزَّکاةَ وَهُوَ راکِعٌ یُریدُالله عَزَّوَجَلَّ فی کُلِّ حالٍ.
پس آنگاه خداوند چنین وحی ام فرستاد: «به نام خداوند همه مهرِ مهرورز. ای فرستادی ما! آن چه از سوی پروردگارت درباری علی و خلافت او بر تو فرود آمده بر مردم ابلاغ کن، وگرنه رسالت خداوندی را به انجام نرسانده ای؛ و او تو را از آسیب مردمان نگاه می دارد.»
هان مردمان! آنچه بر من فرود آمده، در تبلیغ آن کوتاهی نکرده ام و حال برایتان سبب نزول آیه را بیان می کنم: همانا جبرئیل سه مرتبه بر من فرود آمد از سوی سلام، پروردگارم - که تنها او سلام است - فرمانی آورد که در این مکان به پا خیزم و به هر سفید و سیاهی اعلام کنم که علی بن ابی طالب برادر، وصی و جانشین من در میان امّت و امام پس از من بوده. جایگاه او نسبت به من به سان هارون نسبت به موسی است، لیکن پیامبری پس از من نخواهد بود او (علی)، صاحب اختیارتان پس از خدا و رسول است؛
و پروردگارم آیه ای بر من نازل فرموده که: «همانا ولی، صاحب اختیار و سرپرست شما، خدا و پیامبر او و ایمانیانی هستند که نماز به پا می دارند و در حال رکوع زکات می پردازند.» و هر آینه علی بن ابی طالب نماز به پا داشته و در رکوع زکات پرداخته و پیوسته خداخواه است.
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱۲ خرداد
سید علیرضا آل داود
آدرس کانال ها و صفحات سید علیرضا آلداود:
خبرگزاری فارس:
https://farsnews.ir/aledavood
آی گپ:
https://iGap.net/aledavood
ویراستی:
https://virasty.com/aledavood
ایتا:
https://eitaa.com/aledavood
روبیکا:
https://rubika.ir/aledavood
ایکس:
https://x.com/iwebnevis
محتوای رایگان سواد رسانهای و فضای مجازی
پژوهشهای علوم و جنگ شناختی
تحلیل مسائل روز از منظر شناختی
خبرگزاری فارس:
https://farsnews.ir/aledavood
آی گپ:
https://iGap.net/aledavood
ویراستی:
https://virasty.com/aledavood
ایتا:
https://eitaa.com/aledavood
روبیکا:
https://rubika.ir/aledavood
ایکس:
https://x.com/iwebnevis
محتوای رایگان سواد رسانهای و فضای مجازی
پژوهشهای علوم و جنگ شناختی
تحلیل مسائل روز از منظر شناختی
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱۲ خرداد
سید علیرضا آل داود
پادزهر ایران در برابر جنگ شناختی
۵۰ پیام #سواد_رسانهای در #جنگ_شناختی/۴۴
۱. «خودآگاهی راهبردی و جمعی» نسبت به واقعیتهای میدانی (نقاط قوت و ضعف)، سنگ بنای اصلی تابآوری ملی و مهمترین زیرساخت دفاعی در برابر جنگ شناختی علیه ایران است.
۲. سلاحهای رسانهای-شناختی و روایتساز دشمن در این نبرد، یا با بزرگنمایی افراطی بر «کاستیها» تمرکز میکند تا روحیه ملی را فرسایش دهد، یا «دستاوردها و توانمندیهای واقعی» را به عمد نادیده گرفته و تحریف میکند.
۳. جامعهای هوشمند و تابآور، جامعهای است که بتواند بدون انکار یا فرافکنی، کاستیهای خود را بپذیرد و برای رفع آنها تلاش کند و همزمان بدون دچار شدن به خودکمبینی، داشتهها و ظرفیتهای واقعی خود را پاس بدارد و تقویت نماید.
۴. حفظ این تعادل نقادان»، سپری امن در برابر دو دام مهلک روایتسازی دشمن است: سیاهنمایی مطلق (که به یأس، انفعال و گسست ملی میانجامد) و سفیدنمایی مطلق (که به شعاری شدن، غفلت از واقعیتها و آسیبپذیری پنهان منتج میشود).
۵. «مشارکت واقعی و همهجانبه مردم در گفتوگوهای ملی» پیرامون چالشها و فرصتهای اساسی، پادزهری است که سطح بلوغ و خودآگاهی جمعی را بهطور مستمر ارتقا داده و ایمنی شناختی جامعه را در برابر تزریق ناامیدی تضمین میکند.
۶. در نهایت، این خودآگاهی صادقانه و جمعی، پیششرط اجتنابناپذیر برای هرگونه اصلاحات پایدار، هر مقاومت جهادی و هر سیاست خارجی هوشمندانه در برابر تهاجم شناختی است.
۵۰ پیام #سواد_رسانهای در #جنگ_شناختی/۴۴
۱. «خودآگاهی راهبردی و جمعی» نسبت به واقعیتهای میدانی (نقاط قوت و ضعف)، سنگ بنای اصلی تابآوری ملی و مهمترین زیرساخت دفاعی در برابر جنگ شناختی علیه ایران است.
۲. سلاحهای رسانهای-شناختی و روایتساز دشمن در این نبرد، یا با بزرگنمایی افراطی بر «کاستیها» تمرکز میکند تا روحیه ملی را فرسایش دهد، یا «دستاوردها و توانمندیهای واقعی» را به عمد نادیده گرفته و تحریف میکند.
۳. جامعهای هوشمند و تابآور، جامعهای است که بتواند بدون انکار یا فرافکنی، کاستیهای خود را بپذیرد و برای رفع آنها تلاش کند و همزمان بدون دچار شدن به خودکمبینی، داشتهها و ظرفیتهای واقعی خود را پاس بدارد و تقویت نماید.
۴. حفظ این تعادل نقادان»، سپری امن در برابر دو دام مهلک روایتسازی دشمن است: سیاهنمایی مطلق (که به یأس، انفعال و گسست ملی میانجامد) و سفیدنمایی مطلق (که به شعاری شدن، غفلت از واقعیتها و آسیبپذیری پنهان منتج میشود).
۵. «مشارکت واقعی و همهجانبه مردم در گفتوگوهای ملی» پیرامون چالشها و فرصتهای اساسی، پادزهری است که سطح بلوغ و خودآگاهی جمعی را بهطور مستمر ارتقا داده و ایمنی شناختی جامعه را در برابر تزریق ناامیدی تضمین میکند.
۶. در نهایت، این خودآگاهی صادقانه و جمعی، پیششرط اجتنابناپذیر برای هرگونه اصلاحات پایدار، هر مقاومت جهادی و هر سیاست خارجی هوشمندانه در برابر تهاجم شناختی است.
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱۲ خرداد
سید علیرضا آل داود
یه گوشه کنار به ما جا بده
مارم دم ایوونت راه بده
یه نجف امشب به ما بده
بعدشم یه کربلا بده...
تنگه دلم...
صل الله علیک یا امیرالمومنین علی علیه السلام
#غدیر
bulb هوش سفید| سید علیرضا آلداود
🇮🇷 جنگ شناختی | سواد رسانهای point_down
@aledavood point_left عضو شوید
مارم دم ایوونت راه بده
یه نجف امشب به ما بده
بعدشم یه کربلا بده...
تنگه دلم...
صل الله علیک یا امیرالمومنین علی علیه السلام
#غدیر
bulb هوش سفید| سید علیرضا آلداود
🇮🇷 جنگ شناختی | سواد رسانهای point_down
@aledavood point_left عضو شوید
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱۳ خرداد
سید علیرضا آل داود
دین پیش از غدیر، چیزی کم داشت. امام رضا علیهالسلام فرمود: «در روز غدیر، خداوند دین را کامل کرد.»
اقبال الأعمال، ج۱، ص۴۶۵
اقبال الأعمال، ج۱، ص۴۶۵
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱۴ خرداد
سید علیرضا آل داود
خنثی کردن مهندسی احساسات
۵۰ پیام #سواد_رسانهای در #جنگ_شناختی/۴۷
۱. کمپینهای شناختی علیه ایران اغلب از محتوای به شدت احساسی (ترس از جنگ تمامعیار، خشم از مسائل معیشتی، حسرت از رفاه غرب، یا تحقیر ملی) استفاده میکنند. ۲.هدف عملیاتی این است که نئوکورتکس (مرکز منطق و تحلیل) را خاموش کرده و «سیستم لیمبیک» (مرکز احساسات و بقا) را فعال کنند.
۳.وقتی فرد دچار خشم، ترس یا یأس شدید شود، قدرت تحلیل منطقی خود را از دست میدهد و مستعد پذیرش شایعات، اخبار جعلی و فراخوانهای مخرب میشود.
۴.این تکنیک دقیقاً در زمانهای تنش نظامی یا بحرانهای اقتصادی تشدید میشود.
۵.هیوریستیک عاطفی در بخش سوگیریهای شناختی یعنی افراد تمایل دارند تصمیمات و قضاوتهای خود را بر اساس احساسات لحظهای اتخاذ کنند تا تحلیل هزینه-فایده عقلانی.
۶.در شرایط تنش میان ایران و رژیمهای تروریست امریکا و صهیونی، انتشار تصاویر دلخراش (واقعی یا ساختگی) یا اخبار اغراقآمیز درباره حملات، باعث میشود فرد بدون بررسی صحت خبر، صرفاً بر اساس ترس یا خشم واکنش هیجانی نشان دهد.
۷.یکی از راهکارهای مقابله اعمال قانون «مکث ۵ دقیقهای» قبل از باور یا اشتراکگذاری هر محتوای هیجانی است.
۵۰ پیام #سواد_رسانهای در #جنگ_شناختی/۴۷
۱. کمپینهای شناختی علیه ایران اغلب از محتوای به شدت احساسی (ترس از جنگ تمامعیار، خشم از مسائل معیشتی، حسرت از رفاه غرب، یا تحقیر ملی) استفاده میکنند. ۲.هدف عملیاتی این است که نئوکورتکس (مرکز منطق و تحلیل) را خاموش کرده و «سیستم لیمبیک» (مرکز احساسات و بقا) را فعال کنند.
۳.وقتی فرد دچار خشم، ترس یا یأس شدید شود، قدرت تحلیل منطقی خود را از دست میدهد و مستعد پذیرش شایعات، اخبار جعلی و فراخوانهای مخرب میشود.
۴.این تکنیک دقیقاً در زمانهای تنش نظامی یا بحرانهای اقتصادی تشدید میشود.
۵.هیوریستیک عاطفی در بخش سوگیریهای شناختی یعنی افراد تمایل دارند تصمیمات و قضاوتهای خود را بر اساس احساسات لحظهای اتخاذ کنند تا تحلیل هزینه-فایده عقلانی.
۶.در شرایط تنش میان ایران و رژیمهای تروریست امریکا و صهیونی، انتشار تصاویر دلخراش (واقعی یا ساختگی) یا اخبار اغراقآمیز درباره حملات، باعث میشود فرد بدون بررسی صحت خبر، صرفاً بر اساس ترس یا خشم واکنش هیجانی نشان دهد.
۷.یکی از راهکارهای مقابله اعمال قانون «مکث ۵ دقیقهای» قبل از باور یا اشتراکگذاری هر محتوای هیجانی است.
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱۵ خرداد
سید علیرضا آل داود
شکستن حباب فیلتر اطلاعاتی
۵۰ پیام #سواد_رسانهای در #جنگ_شناختی/۴۸
۱.الگوریتمهای سکوهایی مانند اینستاگرام، ایکس (توییتر) و یوتیوب طوری طراحی شدهاند که کاربر را در «اتاق پژواک» نگه دارند.
۲.در این اتاق پژواک اگر شما نسبت به سیاستهای داخلی منتقد باشید، الگوریتم فقط محتوای ضد ایرانی و سیاهنمایی به شما نشان میدهد و بالعکس.
۳.این انزوای اطلاعاتی باعث میشود تصور کنید «همه مردم دنیا یا همه ایرانیان همین فکر را میکنند».
۴.در جنگ شناختی، این قطبیسازی مصنوعی جامعه ایران را از درون متلاشی میکند و گفتگوی ملی را تا حد زیادی کاهش میدهد.
۵.در جنگ شناختی دشمن بر روی سوگیری تأیید که تمایل ذاتی انسان به جستجو، تفسیر و یادآوری اطلاعاتی که باورهای قبلی او را تایید میکنند است حساب ویژهای میکند.
۶.در تقابل ایران و غرب، هر دو طرف دچار این سوگیری هستند، اما دشمن با استفاده از کلاندادهها و هوش مصنوعی، این سوگیری را در مخاطب ایرانی ابتدا ذائقه سنجی و سپس با شبکه های اجتماعی ذائقه سازی میکند. ۷.سواد رسانهای ایجاب میکند که آگاهانه و با نگاه انتقادی منابعی را دنبال کنید که با دیدگاه شما متفاوت هستند و از حباب اطلاعاتی کاذبی که سکوهای غربی برایتان ساختهاند خارج شوید تا تصویر کاملتری از واقعیت داشته باشید.
bulb سید علیرضا آلداود
@aledavood point_left عضو شوید
۵۰ پیام #سواد_رسانهای در #جنگ_شناختی/۴۸
۱.الگوریتمهای سکوهایی مانند اینستاگرام، ایکس (توییتر) و یوتیوب طوری طراحی شدهاند که کاربر را در «اتاق پژواک» نگه دارند.
۲.در این اتاق پژواک اگر شما نسبت به سیاستهای داخلی منتقد باشید، الگوریتم فقط محتوای ضد ایرانی و سیاهنمایی به شما نشان میدهد و بالعکس.
۳.این انزوای اطلاعاتی باعث میشود تصور کنید «همه مردم دنیا یا همه ایرانیان همین فکر را میکنند».
۴.در جنگ شناختی، این قطبیسازی مصنوعی جامعه ایران را از درون متلاشی میکند و گفتگوی ملی را تا حد زیادی کاهش میدهد.
۵.در جنگ شناختی دشمن بر روی سوگیری تأیید که تمایل ذاتی انسان به جستجو، تفسیر و یادآوری اطلاعاتی که باورهای قبلی او را تایید میکنند است حساب ویژهای میکند.
۶.در تقابل ایران و غرب، هر دو طرف دچار این سوگیری هستند، اما دشمن با استفاده از کلاندادهها و هوش مصنوعی، این سوگیری را در مخاطب ایرانی ابتدا ذائقه سنجی و سپس با شبکه های اجتماعی ذائقه سازی میکند. ۷.سواد رسانهای ایجاب میکند که آگاهانه و با نگاه انتقادی منابعی را دنبال کنید که با دیدگاه شما متفاوت هستند و از حباب اطلاعاتی کاذبی که سکوهای غربی برایتان ساختهاند خارج شوید تا تصویر کاملتری از واقعیت داشته باشید.
bulb سید علیرضا آلداود
@aledavood point_left عضو شوید
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱۶ خرداد
سید علیرضا آل داود
تشخیص محتوای ساختگی هوشمند
۵۰ پیام #سواد_رسانهای در #جنگ_شناختی/۴۹
۱. با ظهور دیپفیک (Deepfake) و هوش مصنوعی مولد، تولید صدای رهبران سیاسی، فرماندهان نظامی یا تصاویر صحنهسازی شده از اعتراضات، خرابکاریها یا تلفات جنگی بسیار آسان و ارزان شده است.
۲.در جنگ شناختی علیه ایران، ممکن است ویدیوهایی منتشر شود که سخنان تحریکآمیز، مشوق تسلیم یا تفرقهانگیزی را به مقامات ایرانی یا غربی نسبت میدهد.
۳.سواد رسانهای در عصر هوش مصنوعی نیازمند یادگیری ابزارهای راستیآزمایی (Fact-checking)، توجه به جزئیات غیرطبیعی در ویدیوها (مانند پلک نزدن، سایههای نامناسب، ناهماهنگی لب و صدا) و مراجعه به منابع رسمی و معتبر است.
۴.در چنین شرایطی تکرار یک دروغ باعث میشود مغز آن را به عنوان حقیقت پردازش کند، حتی اگر بار اول بدانیم دروغ است.
۵.اگر یک دیپفیک یا شایعه ساختگی بارها در کانالها و گروهها بازنشر شود، مقاومت ذهنی در برابر آن کاهش مییابد و به مرور زمان به عنوان یک پیام واقعی در ذهن ثبت میشود.
bulb سید علیرضا آلداود
@aledavood point_left عضو شوید
۵۰ پیام #سواد_رسانهای در #جنگ_شناختی/۴۹
۱. با ظهور دیپفیک (Deepfake) و هوش مصنوعی مولد، تولید صدای رهبران سیاسی، فرماندهان نظامی یا تصاویر صحنهسازی شده از اعتراضات، خرابکاریها یا تلفات جنگی بسیار آسان و ارزان شده است.
۲.در جنگ شناختی علیه ایران، ممکن است ویدیوهایی منتشر شود که سخنان تحریکآمیز، مشوق تسلیم یا تفرقهانگیزی را به مقامات ایرانی یا غربی نسبت میدهد.
۳.سواد رسانهای در عصر هوش مصنوعی نیازمند یادگیری ابزارهای راستیآزمایی (Fact-checking)، توجه به جزئیات غیرطبیعی در ویدیوها (مانند پلک نزدن، سایههای نامناسب، ناهماهنگی لب و صدا) و مراجعه به منابع رسمی و معتبر است.
۴.در چنین شرایطی تکرار یک دروغ باعث میشود مغز آن را به عنوان حقیقت پردازش کند، حتی اگر بار اول بدانیم دروغ است.
۵.اگر یک دیپفیک یا شایعه ساختگی بارها در کانالها و گروهها بازنشر شود، مقاومت ذهنی در برابر آن کاهش مییابد و به مرور زمان به عنوان یک پیام واقعی در ذهن ثبت میشود.
bulb سید علیرضا آلداود
@aledavood point_left عضو شوید
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱۷ خرداد
سید علیرضا آل داود
کشف چارچوب پنهان رسانه
۵۰ پیام #سواد_رسانهای در #جنگ_شناختی/۵۰
۱.رسانههای جریان اصلی غرب (مانندCNN, BBC, Fox News) و رسانههای وابسته به رژیم صهیونی، از تکنیک «گزینشگری» و «حذف زمینه» استفاده میکنند.
۲.آنها بخشی از واقعیت را برجسته و بخش دیگر را عمداً حذف میکنند. مثلاً در پوشش تحریمها، تنها رنج مردم ایران را نشان میدهند اما نقش تحریمهای غیرقانونی در فلج کردن زیرساختهای حیاتی یا دستاوردهای مقاومت اقتصادی را نادیده میگیرند.
۳.یا در پوشش درگیریهای منطقهای، تنها واکنش ایران را نشان میدهند و اقدامات تحریکآمیز پیشین را سانسور میکنند.
۴.سواد رسانهای یعنی پرسیدن: «چه چیزی در این گزارش غایب است؟» و «چه زمینهای حذف شده است؟».
۵. مردم در ابن شرایط احتمال وقوع رویدادها یا اهمیت مسائل را بر اساس سهولت یادآوری مثالها قضاوت میکنند.
۶.اگر رسانهها دائماً شکستها، مشکلات یا تهدیدات علیه ایران را تکرار کنند، مخاطب تصور میکند ایران همواره در حال شکست و فروپاشی است، در حالی که موفقیتها، پیشرفتها و نقاط قوت کمتر دیده میشوند و بنابراین در دسترس ذهنی نیستند.
۷.بمباران این اخبار منفی بر روی ذهنها و قلبهای مردم منتج به سوگیری درماندگی آموخته شده می شود که در نهایت افراد در برابر شرایط تلخ تسلیم میشوند.
۸.جهاد امید و تاکید بر نقاط پیشرفت و دستاوردها به صورت اقناعی پادزهر این تکنیک است.
bulb سید علیرضا آلداود
@aledavood point_left عضو شوید
۵۰ پیام #سواد_رسانهای در #جنگ_شناختی/۵۰
۱.رسانههای جریان اصلی غرب (مانندCNN, BBC, Fox News) و رسانههای وابسته به رژیم صهیونی، از تکنیک «گزینشگری» و «حذف زمینه» استفاده میکنند.
۲.آنها بخشی از واقعیت را برجسته و بخش دیگر را عمداً حذف میکنند. مثلاً در پوشش تحریمها، تنها رنج مردم ایران را نشان میدهند اما نقش تحریمهای غیرقانونی در فلج کردن زیرساختهای حیاتی یا دستاوردهای مقاومت اقتصادی را نادیده میگیرند.
۳.یا در پوشش درگیریهای منطقهای، تنها واکنش ایران را نشان میدهند و اقدامات تحریکآمیز پیشین را سانسور میکنند.
۴.سواد رسانهای یعنی پرسیدن: «چه چیزی در این گزارش غایب است؟» و «چه زمینهای حذف شده است؟».
۵. مردم در ابن شرایط احتمال وقوع رویدادها یا اهمیت مسائل را بر اساس سهولت یادآوری مثالها قضاوت میکنند.
۶.اگر رسانهها دائماً شکستها، مشکلات یا تهدیدات علیه ایران را تکرار کنند، مخاطب تصور میکند ایران همواره در حال شکست و فروپاشی است، در حالی که موفقیتها، پیشرفتها و نقاط قوت کمتر دیده میشوند و بنابراین در دسترس ذهنی نیستند.
۷.بمباران این اخبار منفی بر روی ذهنها و قلبهای مردم منتج به سوگیری درماندگی آموخته شده می شود که در نهایت افراد در برابر شرایط تلخ تسلیم میشوند.
۸.جهاد امید و تاکید بر نقاط پیشرفت و دستاوردها به صورت اقناعی پادزهر این تکنیک است.
bulb سید علیرضا آلداود
@aledavood point_left عضو شوید
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱۷ خرداد
سید علیرضا آل داود
انیمشین زیبای تو هم نخواهی توانست!
بیانات امام شهید انقلاب اسلامی با جلوههایی از تاریخ ایران زمین!
بیانات امام شهید انقلاب اسلامی با جلوههایی از تاریخ ایران زمین!
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱۹ خرداد
سید علیرضا آل داود
تشخیص حساب کاربری رباتیک
۱.بخش بزرگی از کمپینهای شناختی علیه ایران توسط «ارتش سایبری» متشکل از باتها (Bots) و ترولها اداره میشود.
۲.این حسابها وظیفه دارند توهم اجماع عمومی ایجاد کنند (مثلاً تولید هزاران کامنت مشابه علیه یک سیاست). شناسایی این حسابها (تاریخ عضویت جدید، تعداد فالوور نامتناسب، فعالیت ۲۴ ساعته، زبان غیربومی) به شما کمک میکند فریب این اکانتهای رباتیک را نخورید.
۳.اثر بندواگن یعنی تمایل افراد به انجام کاری یا باور داشتن به چیزی صرفاً به این دلیل که دیگران نیز همان کار را انجام میدهند. وقتی میبینید هزاران نفر یک هشتگ را ترند کردهاند، ناخودآگاه فکر میکنید این نظر غالب جامعه است، در حالی که ممکن است مصنوعی و رباتیک باشد.
bulb سید علیرضا آلداود
@aledavood point_left عضو شوید
۱.بخش بزرگی از کمپینهای شناختی علیه ایران توسط «ارتش سایبری» متشکل از باتها (Bots) و ترولها اداره میشود.
۲.این حسابها وظیفه دارند توهم اجماع عمومی ایجاد کنند (مثلاً تولید هزاران کامنت مشابه علیه یک سیاست). شناسایی این حسابها (تاریخ عضویت جدید، تعداد فالوور نامتناسب، فعالیت ۲۴ ساعته، زبان غیربومی) به شما کمک میکند فریب این اکانتهای رباتیک را نخورید.
۳.اثر بندواگن یعنی تمایل افراد به انجام کاری یا باور داشتن به چیزی صرفاً به این دلیل که دیگران نیز همان کار را انجام میدهند. وقتی میبینید هزاران نفر یک هشتگ را ترند کردهاند، ناخودآگاه فکر میکنید این نظر غالب جامعه است، در حالی که ممکن است مصنوعی و رباتیک باشد.
bulb سید علیرضا آلداود
@aledavood point_left عضو شوید
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۲۰ خرداد
سید علیرضا آل داود
کنترل سوگیری شناختی درونی
۱. ذهن انسان مملو از خطاهای سیستماتیک است و در شرایط جنگ شناختی، دشمن دقیقاً روی این خطاها سرمایهگذاری میکند.
۲. مثلاً با ایجاد حس «ما در مقابل آنها» (ایرانیها در مقابل جهان)، هویت ملی را تحریک میکند یا با توسل به نوستالژی و مقایسههای گزینشی، حس حسرت و ناکامی را دامن میزند.
۳.سواد رسانهای یعنی خودآگاهی نسبت به این خطاها و تمرین مداوم تفکر انتقادی. باید بپرسید: «آیا این خبر را باور میکنم چون درست است، یا چون دوست دارم درست باشد؟» یا «آیا این تحلیل را رد میکنم چون غلط است، یا چون با تعصبات من جور در نمیآید؟».
۴.سوگیری نقطه کور یعنی تمایل به دیدن سوگیریها در دیگران، اما نه در خود. ما معمولاً فکر میکنیم که بیطرف و منطقی هستیم و فقط دیگران فریب میخورند.
۵.این خطرناکترین سوگیری در جنگ شناختی است، زیرا باعث میشود گارد دفاعی خود را پایین بیاوریم.
۶. پذیرش اینکه "من هم مستعد فریب خوردن هستم" اولین قدم در مصونیت شناختی است.
bulb سید علیرضا آلداود
@aledavood point_left عضو شوید
۱. ذهن انسان مملو از خطاهای سیستماتیک است و در شرایط جنگ شناختی، دشمن دقیقاً روی این خطاها سرمایهگذاری میکند.
۲. مثلاً با ایجاد حس «ما در مقابل آنها» (ایرانیها در مقابل جهان)، هویت ملی را تحریک میکند یا با توسل به نوستالژی و مقایسههای گزینشی، حس حسرت و ناکامی را دامن میزند.
۳.سواد رسانهای یعنی خودآگاهی نسبت به این خطاها و تمرین مداوم تفکر انتقادی. باید بپرسید: «آیا این خبر را باور میکنم چون درست است، یا چون دوست دارم درست باشد؟» یا «آیا این تحلیل را رد میکنم چون غلط است، یا چون با تعصبات من جور در نمیآید؟».
۴.سوگیری نقطه کور یعنی تمایل به دیدن سوگیریها در دیگران، اما نه در خود. ما معمولاً فکر میکنیم که بیطرف و منطقی هستیم و فقط دیگران فریب میخورند.
۵.این خطرناکترین سوگیری در جنگ شناختی است، زیرا باعث میشود گارد دفاعی خود را پایین بیاوریم.
۶. پذیرش اینکه "من هم مستعد فریب خوردن هستم" اولین قدم در مصونیت شناختی است.
bulb سید علیرضا آلداود
@aledavood point_left عضو شوید
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۲۰ خرداد
سید علیرضا آل داود
پیامبر برای اثبات حقانیت دعوتش، امیرالمؤمنین علیهالسلام را به میدان مباهله آورد. اگر ولایت امیرالمؤمنین از دعوت پیامبر جدا بود، چرا باید در حساسترین آزمون تاریخ، او را در خط مقدم قرار دهد؟ ولایت، روح رسالت است.
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۲۰ خرداد
سید علیرضا آل داود
جنگ وسط میز مذاکره
✍ سید علیرضا آلداود
الگوی «جنگ وسط مذاکره» یک تاکتیک کاملاً شناختی ـ راهبردی است؛ هدفش نه فقط امتیازگیری روی زمین، بلکه شکلدهی به ذهن و محاسبات رهبران و افکار عمومی ایران است. ترامپ و نتانیاهو با دو جنگ تحمیلی و سپس حملات در دوران آتشبس، یک پیام تکراری میفرستند: «مذاکره با ما مساوی ناامنی و فشار مستمر است». این پیام اگر در ذهن نخبگان و مردم جا بیفتد، دو نتیجه دارد: یا ایران را به واکنشهای احساسی و شتابزده سوق میدهد، یا آنقدر خسته میکند که در مذاکره بعدی تن به امتیاز بیشتر بدهد. پس صحنه اصلی این جنگ، فقط جبهه و دیپلماسی نیست؛ صحنه اصلی، ذهن و ادراک تصمیمگیران ایرانی است.
در سطح راهبردی، این الگو ترکیبی از «فشار حداکثری» و «مدیریت ادراک» است. جنگ وسط مذاکره باعث میشود هر دستاورد دیپلماتیک ایران زیر سایه تهدید نظامی و تحریم قرار بگیرد و حس «بیفایده بودن مذاکره» تقویت شود. در عین حال، بازی «پلیس خوب ـ پلیس بد» ترامپ و نتانیاهو طوری طراحی میشود که یکی با لحن مصالحهجویانه ظاهر شود و دیگری با تهدید و جنگ، تا ایران در نهایت دچار خطای محاسباتی شود و تصور کند با امتیازدهی محدود میتواند «پلیس خوب» را تقویت و «پلیس بد» را مهار کند. این خطا، ایران را از توجه به ساختار ثابت سیاست رژیمهای تروریست آمریکا و صهیونی ـ که فراتر از افراد است ـ غافل میکند.
در سطح شناختی نیز، هدف این حربه ایجاد سه خطای ذهنی در ایران است:
اول، «تله دوگانگی کاذب»؛ یعنی پذیرفتن این فرض که فقط دو گزینه روی میز است: یا پذیرش خواستههای طرف مقابل، یا جنگ و بیثباتی دائمی. دوم، «خستگی استراتژیک»؛ یعنی آنقدر فشار و بحرانهای پیدرپی ایجاد شود که نخبگان و مردم، تصمیم سخت اما درستِ حفظ استقلال را کنار بگذارند و به «صلح هر قیمتی» تن دهند.
سوم، «شکافسازی در داخل»؛ با هر موج جنگ و تحریم، فضای داخلی دو قطبیتر میشود و انرژی کشور به جای تمرکز بر توسعه و ابتکار راهبردی، صرف نزاع سیاسی داخلی میشود؛ و این دقیقاً همان چیزی است که طراحان این سناریو میخواهند.
برای بالا بردن هوشیاری، ایران باید هم در سطح سیستم تصمیمگیری، هم در سطح افکار عمومی «بینش و بصیرت راهبردی» را تقویت کند.
اول، نهادهای دیپلماسی، امنیتی و نظامی باید سناریوهای «جنگ وسط مذاکره» و «ضربات دوران آتشبس» را از قبل مدلسازی کرده باشند تا هر اتفاق جدید، کشور را غافلگیر نکند و پاسخها احساسی و مقطعی نشود.
دوم، افکار عمومی باید نسبت به تاکتیک «پلیس خوب ـ پلیس بد» آگاه شود؛ یعنی مردم بفهمند تغییر لحن یک رئیسجمهور یا یک نخستوزیر، لزوماً به معنای تغییر دکترین و ساختار سیاست خصمانه نیست.
سوم، رسانهها و نخبگان باید از بازتولید ناخواسته جنگ شناختی دشمن (سیاهنمایی مطلق، القای بنبست و بدون راه حل بودن وضعیت) پرهیز کنند و در عین نقد، تصویر واقعبینانه و امیدآفرین از توان داخلی ارائه دهند.
در نهایت، هوشیاری راهبردی یعنی:
۱) جدی گرفتن تهدید، بدون افتادن در دام ترس، ۲) استفاده از هر فرصت مذاکره، بدون سادهلوحی و اعتماد شخصی به «پلیس خوب»
۳) تقویت بازدارندگی هوشمند تا هر حمله در دوران آتشبس، برای طراحانش هزینهساز شود.
ایران قوی باید بهجای واکنش مقطعی به افراد (ترامپ، نتانیاهو و مشابه آنها)، ساختار دشمنی و الگوی رفتاری را هدفگذاری کند؛ یعنی همزمان که پنجره دیپلماسی را باز نگه میدارد، با ثبات اقتصادی، انسجام داخلی و ابتکار در میدانهای منطقهای، دست طرف مقابل را در طراحی این سناریوهای تکراری کوتاه کند.
جنگ شناختی را کسی میبرد که «روایت» قویتر، حافظه تاریخی فعالتر و آرامش بیشتری وسط بحرانها داشته باشد؛ اینجا دقیقا نقطهای است که باید هوشیاری ایران به مراتب بیشتر شود.
bulb سید علیرضا آلداود
@aledavood point_left عضو شوید
✍ سید علیرضا آلداود
الگوی «جنگ وسط مذاکره» یک تاکتیک کاملاً شناختی ـ راهبردی است؛ هدفش نه فقط امتیازگیری روی زمین، بلکه شکلدهی به ذهن و محاسبات رهبران و افکار عمومی ایران است. ترامپ و نتانیاهو با دو جنگ تحمیلی و سپس حملات در دوران آتشبس، یک پیام تکراری میفرستند: «مذاکره با ما مساوی ناامنی و فشار مستمر است». این پیام اگر در ذهن نخبگان و مردم جا بیفتد، دو نتیجه دارد: یا ایران را به واکنشهای احساسی و شتابزده سوق میدهد، یا آنقدر خسته میکند که در مذاکره بعدی تن به امتیاز بیشتر بدهد. پس صحنه اصلی این جنگ، فقط جبهه و دیپلماسی نیست؛ صحنه اصلی، ذهن و ادراک تصمیمگیران ایرانی است.
در سطح راهبردی، این الگو ترکیبی از «فشار حداکثری» و «مدیریت ادراک» است. جنگ وسط مذاکره باعث میشود هر دستاورد دیپلماتیک ایران زیر سایه تهدید نظامی و تحریم قرار بگیرد و حس «بیفایده بودن مذاکره» تقویت شود. در عین حال، بازی «پلیس خوب ـ پلیس بد» ترامپ و نتانیاهو طوری طراحی میشود که یکی با لحن مصالحهجویانه ظاهر شود و دیگری با تهدید و جنگ، تا ایران در نهایت دچار خطای محاسباتی شود و تصور کند با امتیازدهی محدود میتواند «پلیس خوب» را تقویت و «پلیس بد» را مهار کند. این خطا، ایران را از توجه به ساختار ثابت سیاست رژیمهای تروریست آمریکا و صهیونی ـ که فراتر از افراد است ـ غافل میکند.
در سطح شناختی نیز، هدف این حربه ایجاد سه خطای ذهنی در ایران است:
اول، «تله دوگانگی کاذب»؛ یعنی پذیرفتن این فرض که فقط دو گزینه روی میز است: یا پذیرش خواستههای طرف مقابل، یا جنگ و بیثباتی دائمی. دوم، «خستگی استراتژیک»؛ یعنی آنقدر فشار و بحرانهای پیدرپی ایجاد شود که نخبگان و مردم، تصمیم سخت اما درستِ حفظ استقلال را کنار بگذارند و به «صلح هر قیمتی» تن دهند.
سوم، «شکافسازی در داخل»؛ با هر موج جنگ و تحریم، فضای داخلی دو قطبیتر میشود و انرژی کشور به جای تمرکز بر توسعه و ابتکار راهبردی، صرف نزاع سیاسی داخلی میشود؛ و این دقیقاً همان چیزی است که طراحان این سناریو میخواهند.
برای بالا بردن هوشیاری، ایران باید هم در سطح سیستم تصمیمگیری، هم در سطح افکار عمومی «بینش و بصیرت راهبردی» را تقویت کند.
اول، نهادهای دیپلماسی، امنیتی و نظامی باید سناریوهای «جنگ وسط مذاکره» و «ضربات دوران آتشبس» را از قبل مدلسازی کرده باشند تا هر اتفاق جدید، کشور را غافلگیر نکند و پاسخها احساسی و مقطعی نشود.
دوم، افکار عمومی باید نسبت به تاکتیک «پلیس خوب ـ پلیس بد» آگاه شود؛ یعنی مردم بفهمند تغییر لحن یک رئیسجمهور یا یک نخستوزیر، لزوماً به معنای تغییر دکترین و ساختار سیاست خصمانه نیست.
سوم، رسانهها و نخبگان باید از بازتولید ناخواسته جنگ شناختی دشمن (سیاهنمایی مطلق، القای بنبست و بدون راه حل بودن وضعیت) پرهیز کنند و در عین نقد، تصویر واقعبینانه و امیدآفرین از توان داخلی ارائه دهند.
در نهایت، هوشیاری راهبردی یعنی:
۱) جدی گرفتن تهدید، بدون افتادن در دام ترس، ۲) استفاده از هر فرصت مذاکره، بدون سادهلوحی و اعتماد شخصی به «پلیس خوب»
۳) تقویت بازدارندگی هوشمند تا هر حمله در دوران آتشبس، برای طراحانش هزینهساز شود.
ایران قوی باید بهجای واکنش مقطعی به افراد (ترامپ، نتانیاهو و مشابه آنها)، ساختار دشمنی و الگوی رفتاری را هدفگذاری کند؛ یعنی همزمان که پنجره دیپلماسی را باز نگه میدارد، با ثبات اقتصادی، انسجام داخلی و ابتکار در میدانهای منطقهای، دست طرف مقابل را در طراحی این سناریوهای تکراری کوتاه کند.
جنگ شناختی را کسی میبرد که «روایت» قویتر، حافظه تاریخی فعالتر و آرامش بیشتری وسط بحرانها داشته باشد؛ اینجا دقیقا نقطهای است که باید هوشیاری ایران به مراتب بیشتر شود.
bulb سید علیرضا آلداود
@aledavood point_left عضو شوید
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۲۲ خرداد
سید علیرضا آل داود
الگوریتمها و سوگیری منفینگری
سکوهای دیجیتال برای افزایش تعامل (Engagement) و سودآوری، محتوای قطبیسازیشده، افراطی، جنجالی و منفی را ترویج میکنند.
در بستر جنگ شناختی برضد ایران، این الگوریتمها به طور طبیعی محتوایی را که بیشترین خشم، ترس یا تنفر را نسبت به سیستم، فرهنگ یا تاریخ ایران ایجاد میکند، در صدر فید کاربران قرار میدهند. درک نحوه کار این الگوریتمها به شما کمک میکند تا از رادیکال شدن تدریجی، قطبی شدن جامعه و مصرف ناخواسته محتوای سمی آگاه شوید و کنترل رژیم رسانهای خود را در دست بگیرید.
با توجه به سوگیری منفینگری باید توجه داشت مغز انسان به طور تکاملی به تهدیدها و اخبار منفی بیشتر از اخبار مثبت توجه میکند و آنها را بهتر به خاطر میسپارد و الگوریتمها از این ویژگی بیولوژیک سوءاستفاده میکنند.
در شرایط جنگ شناختی، این سوگیری باعث میشود تصویری سیاهتر و ناامیدکنندهتر از واقعیت ایران در ذهن شکل بگیرد، زیرا اخبار مثبت و پیشرفتها کمتر دیده و کمتر به خاطر سپرده میشوند.
bulb سید علیرضا آلداود
@aledavood point_left عضو شوید
سکوهای دیجیتال برای افزایش تعامل (Engagement) و سودآوری، محتوای قطبیسازیشده، افراطی، جنجالی و منفی را ترویج میکنند.
در بستر جنگ شناختی برضد ایران، این الگوریتمها به طور طبیعی محتوایی را که بیشترین خشم، ترس یا تنفر را نسبت به سیستم، فرهنگ یا تاریخ ایران ایجاد میکند، در صدر فید کاربران قرار میدهند. درک نحوه کار این الگوریتمها به شما کمک میکند تا از رادیکال شدن تدریجی، قطبی شدن جامعه و مصرف ناخواسته محتوای سمی آگاه شوید و کنترل رژیم رسانهای خود را در دست بگیرید.
با توجه به سوگیری منفینگری باید توجه داشت مغز انسان به طور تکاملی به تهدیدها و اخبار منفی بیشتر از اخبار مثبت توجه میکند و آنها را بهتر به خاطر میسپارد و الگوریتمها از این ویژگی بیولوژیک سوءاستفاده میکنند.
در شرایط جنگ شناختی، این سوگیری باعث میشود تصویری سیاهتر و ناامیدکنندهتر از واقعیت ایران در ذهن شکل بگیرد، زیرا اخبار مثبت و پیشرفتها کمتر دیده و کمتر به خاطر سپرده میشوند.
bulb سید علیرضا آلداود
@aledavood point_left عضو شوید
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۲۵ خرداد
سید علیرضا آل داود
ایران؛ پیروز جنگ ادارکی و ارادهها
پس از جنگ تحمیلی ۴۰ روزه و ورود به دوران آتشبس موقت عملاً آغاز «جنگ شناختی و رسانهای» بود؛ جایی که میدان اصلی، ذهنها و روایتها شد نه فقط خاک و مرزها. در این دوره، آمریکای تروریست و متحدانش تلاش کردند با بمباران خبری، تحریف واقعیتها، برجستهسازی هزینههای جنگ برای ایران و کوچکنمایی شکستهای خود، افکار عمومی داخل ایران و جهان را از «موازنه قوا به ضرر آمریکا» منحرف کنند. در مقابل، روایت رسمی و مردمی ایران بر سه محور استوار ماند: مشروعیت دفاعی و بازدارنده ایران، فرسایش قدرت تصمیمگیری آمریکا در میدان و عبور ایران از نقطهی بازگشتناپذیر در قدرت منطقهای و موشکی. این ثبات روایی، بهویژه وقتی با نشانههای عینی ضعف آمریکا در پاسخگویی میدانی همراه شد، پایه روانی التماس برای تفاهم از سوی این کشور را شکل داد.
نقش بازدارندگی موشکی و نظامی ایران در این روند، صرفاً نظامی نبود، بلکه «شناختی» هم بود. آمریکا و دولت ترامپ با محاسبه دقیق هزینهها، به این جمعبندی رسیدند که هر حرکت اشتباه، میتواند زنجیرهای از پاسخهای موشکی و منطقهای ایران را فعال کند که نه فقط پایگاهها و منافعش در منطقه، بلکه هیبت قدرتنماییاش را در سطح جهانی زیر سؤال ببرد. توان هدفگیری دقیق، شلیک انبوه، و آمادگی جبهه مقاومت، نوعی «قطع امید از پیروزی نظامی» را در ذهن تصمیمگیران آمریکایی ایجاد کرد و این، همان نقطهای است که در آن، پذیرش تفاهم نه یک انتخاب سیاسی، بلکه یک «اجبار راهبردی» برای آمریکا و ترامپ شد. به زبان ساده، موشکهای ایران پشت میز مذاکره، وزن کلمات دیپلماتیک را تعیین کردند.
در سطح اجتماعی نیز ایستادگی مردم ایران در خیابانها و صحنه عمومی، طی بیش از ۱۰۰ شبانه روز، عملاً به «عمق راهبردی دیپلماسی» تبدیل شد. این حضور مستمر، چند پیام شناختی همزمان داشت: به داخل، اینکه جامعه با تحمل برخی فشارها در خیابان است اما تسلیمپذیر نیست؛ به میدان، اینکه نیروهای عملکننده در خط مقدم تنها نماندهاند؛ و به طرف مقابل، اینکه فرسایش اجتماعی مورد انتظار آمریکا محقق نشده و جنگ فرسایشی ارادهها علیه مردم ایران پاسخ نداده است.
تداوم این حضور، محاسبات طرف مقابل درباره امکان «فشار تا نقطه فروپاشی از درون» را مختل کرد و بهتدریج این فهم را جا انداخت که جامعه ایرانی علیرغم برخی نارضایتیها و هزینهها، در بزنگاههای امنیت ملی، پشت ساختار دفاعی و مذاکراتی خود میایستد.
برآیند این سه سطح – میدان نظامی و موشکی، جنگ شناختی و رسانهای، و ایستادگی مردم در خیابان – معادله را به سود ایران در «جنگ ارادهها» تغییر داد. آمریکا و ترامپ، زیر فشار همزمان هزینههای نظامی، بنبست روایی و ناکامی در شکستن مقاومت اجتماعی رو به التماس برای امضای تفاهم با ایران با پذیرش شروطمان آوردند؛ تفاهمی که در ذهن بسیاری از ناظران، نه بهعنوان بخشش قدرت از سوی آمریکا، بلکه بهمثابه اعتراف غیررسمی به تثبیت نقش ایران بهعنوان بازیگر تعیینکننده در امنیت منطقهای تفسیر شد. به این ترتیب، پیروزی ایران در این مقطع، بیش از آنکه یک پیروزی صرفاً میدانی باشد، پیروزی در سطح «اراده، ادراک و روایت» است؛ جایی که طرفی که تسلیم نمیشود، در نهایت قواعد بازی را بازنویسی میکند.
#مذاکره
#ایران_قوی
#آمریکا
#توافق
#تفاهم
bulb سید علیرضا آلداود
@aledavood point_left عضو شوید
پس از جنگ تحمیلی ۴۰ روزه و ورود به دوران آتشبس موقت عملاً آغاز «جنگ شناختی و رسانهای» بود؛ جایی که میدان اصلی، ذهنها و روایتها شد نه فقط خاک و مرزها. در این دوره، آمریکای تروریست و متحدانش تلاش کردند با بمباران خبری، تحریف واقعیتها، برجستهسازی هزینههای جنگ برای ایران و کوچکنمایی شکستهای خود، افکار عمومی داخل ایران و جهان را از «موازنه قوا به ضرر آمریکا» منحرف کنند. در مقابل، روایت رسمی و مردمی ایران بر سه محور استوار ماند: مشروعیت دفاعی و بازدارنده ایران، فرسایش قدرت تصمیمگیری آمریکا در میدان و عبور ایران از نقطهی بازگشتناپذیر در قدرت منطقهای و موشکی. این ثبات روایی، بهویژه وقتی با نشانههای عینی ضعف آمریکا در پاسخگویی میدانی همراه شد، پایه روانی التماس برای تفاهم از سوی این کشور را شکل داد.
نقش بازدارندگی موشکی و نظامی ایران در این روند، صرفاً نظامی نبود، بلکه «شناختی» هم بود. آمریکا و دولت ترامپ با محاسبه دقیق هزینهها، به این جمعبندی رسیدند که هر حرکت اشتباه، میتواند زنجیرهای از پاسخهای موشکی و منطقهای ایران را فعال کند که نه فقط پایگاهها و منافعش در منطقه، بلکه هیبت قدرتنماییاش را در سطح جهانی زیر سؤال ببرد. توان هدفگیری دقیق، شلیک انبوه، و آمادگی جبهه مقاومت، نوعی «قطع امید از پیروزی نظامی» را در ذهن تصمیمگیران آمریکایی ایجاد کرد و این، همان نقطهای است که در آن، پذیرش تفاهم نه یک انتخاب سیاسی، بلکه یک «اجبار راهبردی» برای آمریکا و ترامپ شد. به زبان ساده، موشکهای ایران پشت میز مذاکره، وزن کلمات دیپلماتیک را تعیین کردند.
در سطح اجتماعی نیز ایستادگی مردم ایران در خیابانها و صحنه عمومی، طی بیش از ۱۰۰ شبانه روز، عملاً به «عمق راهبردی دیپلماسی» تبدیل شد. این حضور مستمر، چند پیام شناختی همزمان داشت: به داخل، اینکه جامعه با تحمل برخی فشارها در خیابان است اما تسلیمپذیر نیست؛ به میدان، اینکه نیروهای عملکننده در خط مقدم تنها نماندهاند؛ و به طرف مقابل، اینکه فرسایش اجتماعی مورد انتظار آمریکا محقق نشده و جنگ فرسایشی ارادهها علیه مردم ایران پاسخ نداده است.
تداوم این حضور، محاسبات طرف مقابل درباره امکان «فشار تا نقطه فروپاشی از درون» را مختل کرد و بهتدریج این فهم را جا انداخت که جامعه ایرانی علیرغم برخی نارضایتیها و هزینهها، در بزنگاههای امنیت ملی، پشت ساختار دفاعی و مذاکراتی خود میایستد.
برآیند این سه سطح – میدان نظامی و موشکی، جنگ شناختی و رسانهای، و ایستادگی مردم در خیابان – معادله را به سود ایران در «جنگ ارادهها» تغییر داد. آمریکا و ترامپ، زیر فشار همزمان هزینههای نظامی، بنبست روایی و ناکامی در شکستن مقاومت اجتماعی رو به التماس برای امضای تفاهم با ایران با پذیرش شروطمان آوردند؛ تفاهمی که در ذهن بسیاری از ناظران، نه بهعنوان بخشش قدرت از سوی آمریکا، بلکه بهمثابه اعتراف غیررسمی به تثبیت نقش ایران بهعنوان بازیگر تعیینکننده در امنیت منطقهای تفسیر شد. به این ترتیب، پیروزی ایران در این مقطع، بیش از آنکه یک پیروزی صرفاً میدانی باشد، پیروزی در سطح «اراده، ادراک و روایت» است؛ جایی که طرفی که تسلیم نمیشود، در نهایت قواعد بازی را بازنویسی میکند.
#مذاکره
#ایران_قوی
#آمریکا
#توافق
#تفاهم
bulb سید علیرضا آلداود
@aledavood point_left عضو شوید
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۲۵ خرداد
سید علیرضا آل داود
چقدر محرم امسال عجیب شده است !
نایب امام را شهید کردند؛
سردار زدن،
فرمانده زدن،
علمدار شهید کردن،
زن و بچه زدن،
کودک شیرخوار شهید کردن،
بانو ایرانی در وسط معرکه ایستاد و خطبه حیدری خواند،
پیشنهاد اماننامه در مقابل دست کشیدن از ولی خدا فرستادن !
صحنه روشن است، یزید همان یزید است و ولی همان ولی .
و تو بنگر که در کجای تاریخ ایستادهای...
#اللهم_عجل_لوليك_الفرج
نایب امام را شهید کردند؛
سردار زدن،
فرمانده زدن،
علمدار شهید کردن،
زن و بچه زدن،
کودک شیرخوار شهید کردن،
بانو ایرانی در وسط معرکه ایستاد و خطبه حیدری خواند،
پیشنهاد اماننامه در مقابل دست کشیدن از ولی خدا فرستادن !
صحنه روشن است، یزید همان یزید است و ولی همان ولی .
و تو بنگر که در کجای تاریخ ایستادهای...
#اللهم_عجل_لوليك_الفرج
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۲۵ خرداد
سید علیرضا آل داود
از کربلا تا جنگ شناختی: انقلاب اسلامی در محاصره روایتها
جنگ امروز، فقط در خاک و خون خلاصه نمیشود؛ دشمن اینبار به ذهنها شلیک میکند. بعد از آنکه انقلاب اسلامی در برابر دو جنگ تحمیلی تروریستهای آمریکایی و صهیونی و سالها جنگ ترکیبی در داخل و منطقه ایستاد، میدان نبرد به «ادراک مردم» کشیده شده است. رسانه، شبکههای اجتماعی، تحریم، تحریف تاریخ و قهرمانزدایی، ابزارهای گلولهبارانِ روح و هویت ما شدهاند تا جوان ایرانی را از ایمان، غیرت و امید تهی کنند و او را در محاصرهی تردید و بیتفاوتی اسیر بسازند.
اما انقلاب اسلامی، مکتب فراموشناشدنی عاشورا را پشت سر خود دارد؛ همان مکتبی که در آن، حق در اقلیت عددی، اما در اکثریت قلبی است. در جنگ شناختی امروز، روایت کربلا یادمان میدهد که پرچم حق، وقتی در اقلیت رسانهای قرار میگیرد، نهتنها خاموش نمیشود، بلکه در دلهای بیدار شعلهورتر میگردد. دشمن تلاش میکند حقیقت را در انبوهی از شبهات و شایعات دفن کند، اما هر بار که نام امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) در این سرزمین تکرار میشود، قدرت بازتولیدِ حقیقت و مقاومت در قلبها جان تازه میگیرد.
اوضاع امروز انقلاب، شبیه روزهای پس از عاشوراست؛ دورهای که یا باید در لشکر یزیدِ رسانهای حل شد، یا در جبهه اندک اما استوارِ حق ایستاد. نسل جدید انقلاب اگر بفهمد که «جنگ ترکیبی» یعنی حمله همزمان به ایمان، اقتصاد، خانواده، هویت و امید، آنگاه بصیرت و جهاد تبیین را همچون شمشیر و سپر خویش انتخاب میکند. آینده این سرزمین متعلق به کسانی است که زیر بار بمباران دروغ، هنوز جرأت میکنند حقیقت را فریاد بزنند و از عاشورا، نقشه راه بسازند؛ نه فقط برای گریستن، بلکه برای برخاستن و ساختن...
محرم آمد و عاشورا در پیش است...
bulb سید علیرضا آلداود
@aledavood point_left عضو شوید
جنگ امروز، فقط در خاک و خون خلاصه نمیشود؛ دشمن اینبار به ذهنها شلیک میکند. بعد از آنکه انقلاب اسلامی در برابر دو جنگ تحمیلی تروریستهای آمریکایی و صهیونی و سالها جنگ ترکیبی در داخل و منطقه ایستاد، میدان نبرد به «ادراک مردم» کشیده شده است. رسانه، شبکههای اجتماعی، تحریم، تحریف تاریخ و قهرمانزدایی، ابزارهای گلولهبارانِ روح و هویت ما شدهاند تا جوان ایرانی را از ایمان، غیرت و امید تهی کنند و او را در محاصرهی تردید و بیتفاوتی اسیر بسازند.
اما انقلاب اسلامی، مکتب فراموشناشدنی عاشورا را پشت سر خود دارد؛ همان مکتبی که در آن، حق در اقلیت عددی، اما در اکثریت قلبی است. در جنگ شناختی امروز، روایت کربلا یادمان میدهد که پرچم حق، وقتی در اقلیت رسانهای قرار میگیرد، نهتنها خاموش نمیشود، بلکه در دلهای بیدار شعلهورتر میگردد. دشمن تلاش میکند حقیقت را در انبوهی از شبهات و شایعات دفن کند، اما هر بار که نام امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) در این سرزمین تکرار میشود، قدرت بازتولیدِ حقیقت و مقاومت در قلبها جان تازه میگیرد.
اوضاع امروز انقلاب، شبیه روزهای پس از عاشوراست؛ دورهای که یا باید در لشکر یزیدِ رسانهای حل شد، یا در جبهه اندک اما استوارِ حق ایستاد. نسل جدید انقلاب اگر بفهمد که «جنگ ترکیبی» یعنی حمله همزمان به ایمان، اقتصاد، خانواده، هویت و امید، آنگاه بصیرت و جهاد تبیین را همچون شمشیر و سپر خویش انتخاب میکند. آینده این سرزمین متعلق به کسانی است که زیر بار بمباران دروغ، هنوز جرأت میکنند حقیقت را فریاد بزنند و از عاشورا، نقشه راه بسازند؛ نه فقط برای گریستن، بلکه برای برخاستن و ساختن...
محرم آمد و عاشورا در پیش است...
bulb سید علیرضا آلداود
@aledavood point_left عضو شوید
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۲۸ خرداد
سید علیرضا آل داود
email️ متن کامل پیام رهبر انقلاب اسلامی خطاب به ملت ایران درباره تفاهمنامه رئیسجمهوران ایران و امریکا
black_small_square️بسم الله الرّحمن الرّحیم
page_facing_upملّت پرشور و باوفای ایران
speech_balloonهمانگونه که مطلع شُدید، تفاهمنامهای بین رئیسجمهوران ایران و امریکا امضا شد. در مسیر رسیدن به این مرحله، مسئولین امر، از سر دلسوزی و با حُسن نظر، تلاشهای زیادی را بهعمل آوردند و البته این رئیسجمهور آمریکا بود که از روی استیصال، از انواع اهرمها برای این امر استفاده میکرد.
speech_balloonبنده علیالاصول، نظر دیگری داشتم ولی از باب تعهّدی که رئیسجمهور محترم بهعنوان رئیس شورای عالی امنیّت ملّی از طرف خود و سایر اعضا در پاسداشت حقوق ملّت ایران و جبهه مقاومت به بنده دادند و تصریح به قبول مسئولیت آن نمودند، اجازهی آن را صادر نمودم. ایشان همچنین تصریح کردهاند که اگر طرف آمریکایی بخواهد زیادهخواهی کند زیر بار آن نخواهند رفت. از این لحظه، ما یعنی شما ملت سرافراز و این خادم ناچیز، منتظر تحقّق شروط گفتهشده خواهیم بود. امّا بدیهی است مذاکرات حضوری که در آینده برقرار خواهد شد، به معنی پذیرش نظر دشمن نخواهد بود. امیدواریم که دعای خیر سرورمان عجّلاللهتعالیفرجهالشّریف انواع نصرتها و فتوحات، برای ملّت باشرف ایران به ارمغان آورد.
small_red_triangle_downوالسّلام علیکم و رحمة الله و برکاته
✍🏼سید مجتبی حسینی خامنهای
🗓 ۲۸/خرداد/۱۴۰۵
black_small_square️بسم الله الرّحمن الرّحیم
page_facing_upملّت پرشور و باوفای ایران
speech_balloonهمانگونه که مطلع شُدید، تفاهمنامهای بین رئیسجمهوران ایران و امریکا امضا شد. در مسیر رسیدن به این مرحله، مسئولین امر، از سر دلسوزی و با حُسن نظر، تلاشهای زیادی را بهعمل آوردند و البته این رئیسجمهور آمریکا بود که از روی استیصال، از انواع اهرمها برای این امر استفاده میکرد.
speech_balloonبنده علیالاصول، نظر دیگری داشتم ولی از باب تعهّدی که رئیسجمهور محترم بهعنوان رئیس شورای عالی امنیّت ملّی از طرف خود و سایر اعضا در پاسداشت حقوق ملّت ایران و جبهه مقاومت به بنده دادند و تصریح به قبول مسئولیت آن نمودند، اجازهی آن را صادر نمودم. ایشان همچنین تصریح کردهاند که اگر طرف آمریکایی بخواهد زیادهخواهی کند زیر بار آن نخواهند رفت. از این لحظه، ما یعنی شما ملت سرافراز و این خادم ناچیز، منتظر تحقّق شروط گفتهشده خواهیم بود. امّا بدیهی است مذاکرات حضوری که در آینده برقرار خواهد شد، به معنی پذیرش نظر دشمن نخواهد بود. امیدواریم که دعای خیر سرورمان عجّلاللهتعالیفرجهالشّریف انواع نصرتها و فتوحات، برای ملّت باشرف ایران به ارمغان آورد.
small_red_triangle_downوالسّلام علیکم و رحمة الله و برکاته
✍🏼سید مجتبی حسینی خامنهای
🗓 ۲۸/خرداد/۱۴۰۵
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA5Kدنبال کننده
کانال آموزشی، مقالات،
صوتها و برنامههای رادیویی و تلویزیونی سید علیرضا آل داود ، آموزش سواد و تربیت فضای مجازی و رسانه، پژوهشهای جنگ شناختی
@aledavood
مشاهده کانال پیامرسانصوتها و برنامههای رادیویی و تلویزیونی سید علیرضا آل داود ، آموزش سواد و تربیت فضای مجازی و رسانه، پژوهشهای جنگ شناختی
@aledavood