۱ تیر
روشنگری
یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایرانی: مذاکرات هیات اصلی ایران در سوئیس پایان یافته است، با این حال کارشناسان همچنان در سوئیس هستند و روند اجرای تفاهمنامه را پیگیری میکنند.
🇮🇷 @Roshangari_ir
🇮🇷 @Roshangari_ir
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱ تیر
روشنگری
بقایی آغاز مذاکرات فنی در سوئیس را تایید کرد
small_blue_diamondاسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه، تایید کرد که مذاکرات فنی در چارچوب یادداشت تفاهم اسلامآباد در سوئیس امروز (دوشنبه) آغاز شده است.
small_blue_diamondبقایی اعلام کرد که کاظم غریبآبادی، معاون حقوقی و بینالمللی وزیر امور خارجه، ریاست هیأت جمهوری اسلامی ایران در این گفتوگوها را بر عهده دارد.
small_blue_diamondاین مذاکرات در ادامه رایزنیهای سطحعالی روز یکشنبه میان هیأتهای ایران و آمریکا با حضور میانجیگران پاکستانی و قطری در بورگناشتوک برگزار میشود.
small_blue_diamondبر اساس بیانیه مشترک میانجیگران، کارگروههای فنی بر موضوع هستهای، تحریمها، نظارت و حلوفصل اختلافات متمرکز خواهند بود و گفتوگوها تا پایان هفته در سوئیس ادامه خواهد یافت.
🇮🇷 @Roshangari_ir
small_blue_diamondاسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه، تایید کرد که مذاکرات فنی در چارچوب یادداشت تفاهم اسلامآباد در سوئیس امروز (دوشنبه) آغاز شده است.
small_blue_diamondبقایی اعلام کرد که کاظم غریبآبادی، معاون حقوقی و بینالمللی وزیر امور خارجه، ریاست هیأت جمهوری اسلامی ایران در این گفتوگوها را بر عهده دارد.
small_blue_diamondاین مذاکرات در ادامه رایزنیهای سطحعالی روز یکشنبه میان هیأتهای ایران و آمریکا با حضور میانجیگران پاکستانی و قطری در بورگناشتوک برگزار میشود.
small_blue_diamondبر اساس بیانیه مشترک میانجیگران، کارگروههای فنی بر موضوع هستهای، تحریمها، نظارت و حلوفصل اختلافات متمرکز خواهند بود و گفتوگوها تا پایان هفته در سوئیس ادامه خواهد یافت.
🇮🇷 @Roshangari_ir
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱ تیر
روشنگری
ایتا از دسترس خارج شد
small_blue_diamondپیامرسان «ایتا» دقایقی پیش از دسترس خارج شده است.
🇮🇷 @Roshangari_ir
small_blue_diamondپیامرسان «ایتا» دقایقی پیش از دسترس خارج شده است.
🇮🇷 @Roshangari_ir
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱ تیر
روشنگری
نتایج مذاکرات سوئیس درباره آزادسازی داراییها و تحریم نفتی از زبان رئیس کل بانک مرکزی
black_small_square️ عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم و در پاسخ به این سوال که «مذاکرات سوئیس چطور پیش رفت؟»، اظهار داشت: کلاً مباحث در چارچوب تفاهم ۱۴ بندی پیچیدگیهای زیادی دارد و این بارهم گفتگوها فشرده و سخت بود ولی نتیجه براساس اهداف تعیینشده هیئت ایرانی پیش رفت.
black_small_square️ آقای همتی در پاسخ به این سوال «درمورد منابع مسدودی بانک مرکزی چه تصمیمی اتخاذ شد؟»، گفت: یکی از موارد پیچیده همین موضوع است. خوشبختانه پیشرفت قابل توجهی حاصل و براساس تفاهم دوحه یادداشتهای لازم در این دور مذاکرات امضا شد. انشاءالله طی روزهای آینده به تدریج استفاده از منابع براساس شرایطی و نیز با تصمیم و دستور العمل بانک مرکزی عملیاتی خواهد شد.
black_small_square️خبرنگار تسنیم پرسید: درمورد صادرات نفت و پتروشیمی چه نتیجهای گرفته شد؟
black_small_square️ رئیس کل بانک مرکزی پاسخ داد: بر اساس بند ۱۱ تفاهمنامه ایران و امریکا معافیت (Waiver) باید صادر میشد که مقرر شد توسط اوفک عملیاتی شود .البته صادرات نفت ما هم اکنون درجریان است ولی از این پس بدون هزینه های جانبی تحریم خواهد بود.
🇮🇷 @Roshangari_ir
black_small_square️ عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم و در پاسخ به این سوال که «مذاکرات سوئیس چطور پیش رفت؟»، اظهار داشت: کلاً مباحث در چارچوب تفاهم ۱۴ بندی پیچیدگیهای زیادی دارد و این بارهم گفتگوها فشرده و سخت بود ولی نتیجه براساس اهداف تعیینشده هیئت ایرانی پیش رفت.
black_small_square️ آقای همتی در پاسخ به این سوال «درمورد منابع مسدودی بانک مرکزی چه تصمیمی اتخاذ شد؟»، گفت: یکی از موارد پیچیده همین موضوع است. خوشبختانه پیشرفت قابل توجهی حاصل و براساس تفاهم دوحه یادداشتهای لازم در این دور مذاکرات امضا شد. انشاءالله طی روزهای آینده به تدریج استفاده از منابع براساس شرایطی و نیز با تصمیم و دستور العمل بانک مرکزی عملیاتی خواهد شد.
black_small_square️خبرنگار تسنیم پرسید: درمورد صادرات نفت و پتروشیمی چه نتیجهای گرفته شد؟
black_small_square️ رئیس کل بانک مرکزی پاسخ داد: بر اساس بند ۱۱ تفاهمنامه ایران و امریکا معافیت (Waiver) باید صادر میشد که مقرر شد توسط اوفک عملیاتی شود .البته صادرات نفت ما هم اکنون درجریان است ولی از این پس بدون هزینه های جانبی تحریم خواهد بود.
🇮🇷 @Roshangari_ir
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱ تیر
۱ تیر
روشنگری
پزشکیان: بدون وا دادن وارد مذاکرات شدیم
رییسجمهور:
در روند مذاکراتی که شکل گرفته با عزت و سربلندی و بدون وا دادن وارد شدیم.
هر جا هم خواستند حقوق ما را نادیده بگیرند ما کوتاه نمیآییم و سر خم نخواهیم کرد.
در این روند که شروع شده لبنان را به خاطر ایران کوتاه آمدند. گشایشهای خوبی ایجاد شده است
هر پیامی که باعث شکاف و تفرقه شود آب در اسیاب دشمن ریختن است.
🇮🇷 @Roshangari_ir
رییسجمهور:
در روند مذاکراتی که شکل گرفته با عزت و سربلندی و بدون وا دادن وارد شدیم.
هر جا هم خواستند حقوق ما را نادیده بگیرند ما کوتاه نمیآییم و سر خم نخواهیم کرد.
در این روند که شروع شده لبنان را به خاطر ایران کوتاه آمدند. گشایشهای خوبی ایجاد شده است
هر پیامی که باعث شکاف و تفرقه شود آب در اسیاب دشمن ریختن است.
🇮🇷 @Roshangari_ir
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱ تیر
روشنگری
ونس مدعی شد: ایران بازگشت بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی به این کشور را پذیرفته است
small_blue_diamondونس درباره موضوع آزادسازی داراییهای ایران که بخشی از این تفاهمنامه است، گفت که گزارشهای نادرستی در مورد موضوع داراییهای ایران وجود دارد.
small_blue_diamondوی با اما و اگر و ضمن تکرار اتهامات بیاساس و توهینآمیز علیه ایران گفت: میخواستیم سازوکاری ایجاد کنیم تا اگر، تأکید میکنم که اگر، روزی داراییهای مسدودشده ایران آزاد شوند، بتوانیم اطمینان حاصل کنیم که این پول برای کمک به مردم ایران هزینه میشود و نه برای تأمین مالی تروریسم.
small_blue_diamondجارد کوشنر با همکاری قطریها راهحلی جالب ارائه کرد. بر اساس این راهحل، اگر هر بخشی از داراییهای مسدودشده ایران آزاد شود، این فرایند باید به تأیید ما برسد و قطریها هم آن را تأیید کنند. سپس این پول عملاً صرف خرید سویا، ذرت و گندم آمریکایی برای منفعت مردم ایران خواهد شد.
small_blue_diamondاگر داراییهای ایران روزی آزاد شوند، این پول هم به ثروتمندتر شدن کشاورزان آمریکایی کمک خواهد کرد و هم غذای مردم ایران را تامین خواهد کرد.
🇮🇷 @Roshangari_ir
small_blue_diamondونس درباره موضوع آزادسازی داراییهای ایران که بخشی از این تفاهمنامه است، گفت که گزارشهای نادرستی در مورد موضوع داراییهای ایران وجود دارد.
small_blue_diamondوی با اما و اگر و ضمن تکرار اتهامات بیاساس و توهینآمیز علیه ایران گفت: میخواستیم سازوکاری ایجاد کنیم تا اگر، تأکید میکنم که اگر، روزی داراییهای مسدودشده ایران آزاد شوند، بتوانیم اطمینان حاصل کنیم که این پول برای کمک به مردم ایران هزینه میشود و نه برای تأمین مالی تروریسم.
small_blue_diamondجارد کوشنر با همکاری قطریها راهحلی جالب ارائه کرد. بر اساس این راهحل، اگر هر بخشی از داراییهای مسدودشده ایران آزاد شود، این فرایند باید به تأیید ما برسد و قطریها هم آن را تأیید کنند. سپس این پول عملاً صرف خرید سویا، ذرت و گندم آمریکایی برای منفعت مردم ایران خواهد شد.
small_blue_diamondاگر داراییهای ایران روزی آزاد شوند، این پول هم به ثروتمندتر شدن کشاورزان آمریکایی کمک خواهد کرد و هم غذای مردم ایران را تامین خواهد کرد.
🇮🇷 @Roshangari_ir
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱ تیر
روشنگری
o️ فرمانده سپاه تهران: در خصوص تعطیلی سه روزه تهران در مراسم وداع و تشییع پیشنهاداتی را ارائه دادیم و در مجموعه استانداری تصویب شده است
🇮🇷 @Roshangari_ir
🇮🇷 @Roshangari_ir
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱ تیر
روشنگری
small_red_triangle_downقالیباف عازم عمان شد.
small_red_triangle_downرئیس مجلس به همراه عراقچی، وزیر امورخاجه، عازم مسقط، پایتخت این کشور شد.
small_red_triangle_downگفتوگو دربارۀ تثبیت ترتیبات ایرانی برای اداره تنگه هرمز یکی از اهداف این دیدار است.
🇮🇷 @Roshangari_ir
small_red_triangle_downرئیس مجلس به همراه عراقچی، وزیر امورخاجه، عازم مسقط، پایتخت این کشور شد.
small_red_triangle_downگفتوگو دربارۀ تثبیت ترتیبات ایرانی برای اداره تنگه هرمز یکی از اهداف این دیدار است.
🇮🇷 @Roshangari_ir
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱ تیر
روشنگری
red_circle یک منبع آگاه در گفتوگو با خبرنگار فارس: ادعای معاون رئیسجمهور آمریکا دربارۀ بازگشت بازرسان آژانس به ایران کذب است
small_blue_diamondاین منبع آگاه ادامه داد: در مذاکرات سوئیس هیچ صحبتی درباره حضور بازرسان در کشور نشده است.
🇮🇷 @Roshangari_ir
red_circle یک منبع آگاه در گفتوگو با خبرنگار فارس: ادعای معاون رئیسجمهور آمریکا دربارۀ بازگشت بازرسان آژانس به ایران کذب است
small_blue_diamondاین منبع آگاه ادامه داد: در مذاکرات سوئیس هیچ صحبتی درباره حضور بازرسان در کشور نشده است.
🇮🇷 @Roshangari_ir
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۱ تیر
روشنگری
هزینهٔ سفر اتوبوسی تهران-کربلا مشخص شد
رئیس اتحادیهٔ تعاونیهای مسافری: قیمت بلیت اتوبوس در مسیر تهران–کربلا بر اساس نرخ مصوب، ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است.
همچنین نرخ بلیت اتوبوس از تهران تا مرز مهران نیز یک میلیون و ۲۷۰ هزار تومان خواهد بود.
🇮🇷 @Roshangari_ir
رئیس اتحادیهٔ تعاونیهای مسافری: قیمت بلیت اتوبوس در مسیر تهران–کربلا بر اساس نرخ مصوب، ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است.
همچنین نرخ بلیت اتوبوس از تهران تا مرز مهران نیز یک میلیون و ۲۷۰ هزار تومان خواهد بود.
🇮🇷 @Roshangari_ir
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۲ تیر
روشنگری
همین اتفاقی که این دختر با شرف ایرانی داره تعریف میکنه،
تو خود ایران هم وجود داره
و همین باعث شده که اون ها فکر میکنن در اکثریت هستن و به خودشون اجازه میدن هر رفتار غلط و خلاف قانونی رو رواج بدن
#توهم_اکثریت
🇮🇷 @Roshangari_ir
تو خود ایران هم وجود داره
و همین باعث شده که اون ها فکر میکنن در اکثریت هستن و به خودشون اجازه میدن هر رفتار غلط و خلاف قانونی رو رواج بدن
#توهم_اکثریت
🇮🇷 @Roshangari_ir
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۲ تیر
روشنگری
بقایی: متاسفانه مقامات کویتی همچنان از تعهدات خود طفره میروند
small_blue_diamondدولت کویت موظف است دسترسی کنسولی به اتباع دستگیر شده ایرانی بدهد.بیتوجهی دولت کویت به تعهداتش مطلقا قابل پذیرش نیست و امیدواریم تجدیدنظر کنند.
🇮🇷 @Roshangari_ir
small_blue_diamondدولت کویت موظف است دسترسی کنسولی به اتباع دستگیر شده ایرانی بدهد.بیتوجهی دولت کویت به تعهداتش مطلقا قابل پذیرش نیست و امیدواریم تجدیدنظر کنند.
🇮🇷 @Roshangari_ir
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۲ تیر
روشنگری
anger️بقایی: ظرف ۳٠ روز از توافق نهایی نیروهای آمریکایی باید از منطقه پیرامونی ایران خارج شوند
small_blue_diamondجزئیات این گزاره باید در حین مذاکرات مورد بحث قرار گیرد.یک تعهد دیگر این است که آمریکا در حین مذاکرات به نیروهای خود در منطقه اضافه نکندما این موضوع را به طور مداوم رصد میکنیم.
🇮🇷 @Roshangari_ir
small_blue_diamondجزئیات این گزاره باید در حین مذاکرات مورد بحث قرار گیرد.یک تعهد دیگر این است که آمریکا در حین مذاکرات به نیروهای خود در منطقه اضافه نکندما این موضوع را به طور مداوم رصد میکنیم.
🇮🇷 @Roshangari_ir
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۲ تیر
روشنگری
movie_camera کولاک عراقیها برای ایران!
فرزندان حیدر کرار با غیرت و صلابت به میدان آمدند | ایرانیها با موشکهای بالستیک اهل خیبر را ادب کردند.
🇮🇷 @Roshangari_ir
فرزندان حیدر کرار با غیرت و صلابت به میدان آمدند | ایرانیها با موشکهای بالستیک اهل خیبر را ادب کردند.
🇮🇷 @Roshangari_ir
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۲ تیر
روشنگری
اطلاعیه شرکت خدمات انفورماتیک درباره قطعی کارتهای بانکی/ دلیل قطع خدمات مبتنی بر کارت بانکها اعلام شد
small_blue_diamondطبق اعلام شرکت خدمات انفورماتیک، در پی بروز برخی اختلالات در سامانههای کارتمحور بانکهای ملی، صادرات و تجارت که ناشی از حملات سایبری گزارش شده است، بدینوسیله به استحضار مشتریان گرامی و هموطنان عزیز میرساند، شرکت خدمات انفورماتیک بهمنظور پیشگیری از هرگونه دسترسی غیرمجاز و صیانت از امنیت دادهها و داراییهای مشتریان، در حال حاضر ارائه خدمات مبتنی بر کارت را به صورت موقت از دسترس خارج کرده است.
small_blue_diamondتیمهای فنی و متخصصان امنیت سایبری در حال رفع اختلالات ایجادشده هستند تا امکان بهرهبرداری دوباره از خدمات فراهم شود.
small_blue_diamondضمن عرض پوزش بابت وقفه پیشآمده در انجام امور بانکی، از تمام کاربران و مشتریان محترم تقاضا میشود ضمن حفظ صبوری و شکیبایی، اخبار و اطلاعات تکمیلی در خصوص زمان بازگشت به وضعیت عادی را صرفاً از طریق درگاههای اطلاعرسانی رسمی و مراجع ذیصلاح پیگیری کنند.
small_blue_diamondاطمینان میدهیم تمام تلاش مجموعه بر این است که با بهرهگیری از حداکثر توان فنی، این اختلالات در کوتاهترین زمان ممکن برطرف شود.
🇮🇷 @Roshangari_ir
small_blue_diamondطبق اعلام شرکت خدمات انفورماتیک، در پی بروز برخی اختلالات در سامانههای کارتمحور بانکهای ملی، صادرات و تجارت که ناشی از حملات سایبری گزارش شده است، بدینوسیله به استحضار مشتریان گرامی و هموطنان عزیز میرساند، شرکت خدمات انفورماتیک بهمنظور پیشگیری از هرگونه دسترسی غیرمجاز و صیانت از امنیت دادهها و داراییهای مشتریان، در حال حاضر ارائه خدمات مبتنی بر کارت را به صورت موقت از دسترس خارج کرده است.
small_blue_diamondتیمهای فنی و متخصصان امنیت سایبری در حال رفع اختلالات ایجادشده هستند تا امکان بهرهبرداری دوباره از خدمات فراهم شود.
small_blue_diamondضمن عرض پوزش بابت وقفه پیشآمده در انجام امور بانکی، از تمام کاربران و مشتریان محترم تقاضا میشود ضمن حفظ صبوری و شکیبایی، اخبار و اطلاعات تکمیلی در خصوص زمان بازگشت به وضعیت عادی را صرفاً از طریق درگاههای اطلاعرسانی رسمی و مراجع ذیصلاح پیگیری کنند.
small_blue_diamondاطمینان میدهیم تمام تلاش مجموعه بر این است که با بهرهگیری از حداکثر توان فنی، این اختلالات در کوتاهترین زمان ممکن برطرف شود.
🇮🇷 @Roshangari_ir
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۲ تیر
روشنگری
بر اساس تصویب دولت روزهای شنبه و یکشنبه ۱۳ و ۱۴ تیر استان تهران و دوشنبه ۱۵ تیر کل کشور تعطیل است
معاون اول رئیس جمهور در ستاد مراسم وداع و تشییع قائد اعظم شهید:
small_blue_diamondدر روز سه شنبه 16 تیرماه استان قم و پنجشنبه ۱۸ تیرماه استان خراسان رضوی تعطیل است.
small_blue_diamondدبیر ستاد مراسم وداع و تشییع قائد اعظم شهید : بر اساس مصوبه این ستاد در تهران و مشهد ، کل مسیرهای اصلی شهر به عنوان مسیرهای تشییع امام شهید تعیین شد.
small_blue_diamondجمشیدیان در ادامه گفت : در کنار استفاده از ظرفیت تکایا، حسینیه ها و موکب های مسیرتشییع، پویش هر خانه یک موکب ، در دستور کار این ستاد است.
🇮🇷 @Roshangari_ir
معاون اول رئیس جمهور در ستاد مراسم وداع و تشییع قائد اعظم شهید:
small_blue_diamondدر روز سه شنبه 16 تیرماه استان قم و پنجشنبه ۱۸ تیرماه استان خراسان رضوی تعطیل است.
small_blue_diamondدبیر ستاد مراسم وداع و تشییع قائد اعظم شهید : بر اساس مصوبه این ستاد در تهران و مشهد ، کل مسیرهای اصلی شهر به عنوان مسیرهای تشییع امام شهید تعیین شد.
small_blue_diamondجمشیدیان در ادامه گفت : در کنار استفاده از ظرفیت تکایا، حسینیه ها و موکب های مسیرتشییع، پویش هر خانه یک موکب ، در دستور کار این ستاد است.
🇮🇷 @Roshangari_ir
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۲ تیر
روشنگری
گفت: برخی از مردم معتقدند «علی الاصول نظر دیگری داشتم» یعنی نباید آتشبس را میپذیرفتیم و باید همواره جنگ را ادامه میدادیم.
گفتم: ایشان صلاح ندانستند دربارهی «نظر دیگر» فعلا حرفی بزنند. ولی قاعدتاً نمیتوان تصور کرد که ایشان یک جنگ بیپایان را در نظر داشته اند. چه بسا دربارهی زمان مذاکره یا کیفیت مذاکره یا طرف مذاکره یا مفاد مورد مذاکره نظر دیگری داشته اند. به هر حال فعلا یقینی نمیدانیم.
گفت: الان که آشکار شده نظر دیگری داشتند باید در تجمعات فشار بیاوریم که مذاکرات رها بشود و به سرانجام نرسد؟
گفتم این که خلاف صریح نظر معظمله است. ایشان تحقق تعهدات را مطالبه کردهاند. بنابراین رفتار ما(در مطالبه و نظارت) باید در مسیر کمک به تحقق جمیع تعهدات طرف مقابل باشد نه شکست خوردن اصل آن. اینکه ایشان نامهی خود را «بعد» از امضای یادداشت تفاهم منتشر کردند هم نشانهایست که نمیخواستند جلوی آنرا بگیرند.
گفت: ولی معلوم شد حضرات عضو شعام با ولایت زاویه دارند و در ولایت پذیری لنگ میزنند؛ حتی فرماندهان!
گفتم: اینرا چطور میتوان دربارهی همه احراز کرد؟ رأی اعضای شعام ازجمله فرماندهان در مرحلهی پایانی تنظیم یادداشت تفاهم بوده؛ ما از کجا میدانیم که در مراحل قبلی که احتمال دارد نظر متفاوت رهبری مربوط به آن مراحل باشد، برخی از این اعضا همنظر با ایشان بوده اند یا نه؟! حق نداریم به این راحتی درباره ولایتمداری که مقولهای سخت و ذومراتب است براحتی مدیون شخصیتهایی بشویم که عمرشان را در راه اسلام و وطن صرف کردهاند.
گفت: پس هدف ایشان از تصریح براینکه علیالاصول نظر دیگری داشتند و تعهد رئیسجمهور را علنی کردند،چه بود؟
گفتم: احتمالاً این تصریح اشارهای به «خطای محاسباتی» برخی مسئولان و جلوگیری از خوشبینی افراطی نسبت به مذاکرات در میان آنهاست و پیام به آن طرف که گمان نکند مذاکره و توافق با آمریکا یک خواست جمعی و مورد نیاز جمهوریاسلامی است. رهبری با این پیام صریح، بر فاصلهگذاری مبنایی و آرمانی و وجودی با آمریکا تاکید کردند و راه را برای احتمالات بعدی باز گذاشتند؛ هرچند به مصالحی و در مقطعی با آنها وارد مذاکره شده باشیم.
✍️ وحید یامینپور
🇮🇷 @Roshangari_ir
گفتم: ایشان صلاح ندانستند دربارهی «نظر دیگر» فعلا حرفی بزنند. ولی قاعدتاً نمیتوان تصور کرد که ایشان یک جنگ بیپایان را در نظر داشته اند. چه بسا دربارهی زمان مذاکره یا کیفیت مذاکره یا طرف مذاکره یا مفاد مورد مذاکره نظر دیگری داشته اند. به هر حال فعلا یقینی نمیدانیم.
گفت: الان که آشکار شده نظر دیگری داشتند باید در تجمعات فشار بیاوریم که مذاکرات رها بشود و به سرانجام نرسد؟
گفتم این که خلاف صریح نظر معظمله است. ایشان تحقق تعهدات را مطالبه کردهاند. بنابراین رفتار ما(در مطالبه و نظارت) باید در مسیر کمک به تحقق جمیع تعهدات طرف مقابل باشد نه شکست خوردن اصل آن. اینکه ایشان نامهی خود را «بعد» از امضای یادداشت تفاهم منتشر کردند هم نشانهایست که نمیخواستند جلوی آنرا بگیرند.
گفت: ولی معلوم شد حضرات عضو شعام با ولایت زاویه دارند و در ولایت پذیری لنگ میزنند؛ حتی فرماندهان!
گفتم: اینرا چطور میتوان دربارهی همه احراز کرد؟ رأی اعضای شعام ازجمله فرماندهان در مرحلهی پایانی تنظیم یادداشت تفاهم بوده؛ ما از کجا میدانیم که در مراحل قبلی که احتمال دارد نظر متفاوت رهبری مربوط به آن مراحل باشد، برخی از این اعضا همنظر با ایشان بوده اند یا نه؟! حق نداریم به این راحتی درباره ولایتمداری که مقولهای سخت و ذومراتب است براحتی مدیون شخصیتهایی بشویم که عمرشان را در راه اسلام و وطن صرف کردهاند.
گفت: پس هدف ایشان از تصریح براینکه علیالاصول نظر دیگری داشتند و تعهد رئیسجمهور را علنی کردند،چه بود؟
گفتم: احتمالاً این تصریح اشارهای به «خطای محاسباتی» برخی مسئولان و جلوگیری از خوشبینی افراطی نسبت به مذاکرات در میان آنهاست و پیام به آن طرف که گمان نکند مذاکره و توافق با آمریکا یک خواست جمعی و مورد نیاز جمهوریاسلامی است. رهبری با این پیام صریح، بر فاصلهگذاری مبنایی و آرمانی و وجودی با آمریکا تاکید کردند و راه را برای احتمالات بعدی باز گذاشتند؛ هرچند به مصالحی و در مقطعی با آنها وارد مذاکره شده باشیم.
✍️ وحید یامینپور
🇮🇷 @Roshangari_ir
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۲ تیر
روشنگری
گفت: برخی از مردم معتقدند «علی الاصول نظر دیگری داشتم» یعنی نباید آتشبس را میپذیرفتیم و باید همواره جنگ را ادامه میدادیم.
گفتم: ایشان صلاح ندانستند دربارهی «نظر دیگر» فعلا حرفی بزنند. ولی قاعدتاً نمیتوان تصور کرد که ایشان یک جنگ بیپایان را در نظر داشته اند. چه بسا دربارهی زمان مذاکره یا کیفیت مذاکره یا طرف مذاکره یا مفاد مورد مذاکره نظر دیگری داشته اند. به هر حال فعلا یقینی نمیدانیم.
گفت: الان که آشکار شده نظر دیگری داشتند باید در تجمعات فشار بیاوریم که مذاکرات رها بشود و به سرانجام نرسد؟
گفتم این که خلاف صریح نظر معظمله است. ایشان تحقق تعهدات را مطالبه کردهاند. بنابراین رفتار ما(در مطالبه و نظارت) باید در مسیر کمک به تحقق جمیع تعهدات طرف مقابل باشد نه شکست خوردن اصل آن. اینکه ایشان نامهی خود را «بعد» از امضای یادداشت تفاهم منتشر کردند هم نشانهایست که نمیخواستند جلوی آنرا بگیرند.
گفت: ولی معلوم شد حضرات عضو شعام با ولایت زاویه دارند و در ولایت پذیری لنگ میزنند؛ حتی فرماندهان!
گفتم: اینرا چطور میتوان دربارهی همه احراز کرد؟ رأی اعضای شعام ازجمله فرماندهان در مرحلهی پایانی تنظیم یادداشت تفاهم بوده؛ ما از کجا میدانیم که در مراحل قبلی که احتمال دارد نظر متفاوت رهبری مربوط به آن مراحل باشد، برخی از این اعضا همنظر با ایشان بوده اند یا نه؟! حق نداریم به این راحتی درباره ولایتمداری که مقولهای سخت و ذومراتب است براحتی مدیون شخصیتهایی بشویم که عمرشان را در راه اسلام و وطن صرف کردهاند.
گفت: پس هدف ایشان از تصریح براینکه علیالاصول نظر دیگری داشتند و تعهد رئیسجمهور را علنی کردند،چه بود؟
گفتم: احتمالاً این تصریح اشارهای به «خطای محاسباتی» برخی مسئولان و جلوگیری از خوشبینی افراطی نسبت به مذاکرات در میان آنهاست و پیام به آن طرف که گمان نکند مذاکره و توافق با آمریکا یک خواست جمعی و مورد نیاز جمهوریاسلامی است. رهبری با این پیام صریح، بر فاصلهگذاری مبنایی و آرمانی و وجودی با آمریکا تاکید کردند و راه را برای احتمالات بعدی باز گذاشتند؛ هرچند به مصالحی و در مقطعی با آنها وارد مذاکره شده باشیم.
✍️ وحید یامینپور
🇮🇷 @Roshangari_ir
گفتم: ایشان صلاح ندانستند دربارهی «نظر دیگر» فعلا حرفی بزنند. ولی قاعدتاً نمیتوان تصور کرد که ایشان یک جنگ بیپایان را در نظر داشته اند. چه بسا دربارهی زمان مذاکره یا کیفیت مذاکره یا طرف مذاکره یا مفاد مورد مذاکره نظر دیگری داشته اند. به هر حال فعلا یقینی نمیدانیم.
گفت: الان که آشکار شده نظر دیگری داشتند باید در تجمعات فشار بیاوریم که مذاکرات رها بشود و به سرانجام نرسد؟
گفتم این که خلاف صریح نظر معظمله است. ایشان تحقق تعهدات را مطالبه کردهاند. بنابراین رفتار ما(در مطالبه و نظارت) باید در مسیر کمک به تحقق جمیع تعهدات طرف مقابل باشد نه شکست خوردن اصل آن. اینکه ایشان نامهی خود را «بعد» از امضای یادداشت تفاهم منتشر کردند هم نشانهایست که نمیخواستند جلوی آنرا بگیرند.
گفت: ولی معلوم شد حضرات عضو شعام با ولایت زاویه دارند و در ولایت پذیری لنگ میزنند؛ حتی فرماندهان!
گفتم: اینرا چطور میتوان دربارهی همه احراز کرد؟ رأی اعضای شعام ازجمله فرماندهان در مرحلهی پایانی تنظیم یادداشت تفاهم بوده؛ ما از کجا میدانیم که در مراحل قبلی که احتمال دارد نظر متفاوت رهبری مربوط به آن مراحل باشد، برخی از این اعضا همنظر با ایشان بوده اند یا نه؟! حق نداریم به این راحتی درباره ولایتمداری که مقولهای سخت و ذومراتب است براحتی مدیون شخصیتهایی بشویم که عمرشان را در راه اسلام و وطن صرف کردهاند.
گفت: پس هدف ایشان از تصریح براینکه علیالاصول نظر دیگری داشتند و تعهد رئیسجمهور را علنی کردند،چه بود؟
گفتم: احتمالاً این تصریح اشارهای به «خطای محاسباتی» برخی مسئولان و جلوگیری از خوشبینی افراطی نسبت به مذاکرات در میان آنهاست و پیام به آن طرف که گمان نکند مذاکره و توافق با آمریکا یک خواست جمعی و مورد نیاز جمهوریاسلامی است. رهبری با این پیام صریح، بر فاصلهگذاری مبنایی و آرمانی و وجودی با آمریکا تاکید کردند و راه را برای احتمالات بعدی باز گذاشتند؛ هرچند به مصالحی و در مقطعی با آنها وارد مذاکره شده باشیم.
✍️ وحید یامینپور
🇮🇷 @Roshangari_ir
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۲ تیر
روشنگری
فارس به نقل از یک منبع آگاه مذاکرات موشکی مورد ادعای نخستوزیر پاکستان را تکذیب کرد.
🇮🇷 @Roshangari_ir
🇮🇷 @Roshangari_ir
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۲ تیر
۳ تیر
روشنگری
یکی از بیشترین انتقاداتی که همواره به دولت های مختلف در سالیان اخیر وارد میشد، این موضوع بود که چرا در حالی که آمریکا ما را تحریم کرده، اما گاه تا نزدیک به ۸۰ درصد از واردات کالاهای اساسی ما از شرکت آمریکایی کارگیل (از مبادی مختلف همچون برزیل و ...) است و حتی نقاط تسویه ارزی آن کالا نیز به همین میزان در کشور وابسته به آمریکا، یعنی امارات صورت میگیرد؟ این روند که از دولت دوازدهم آغاز شده بود، تا کنون ادامه داشت. در دولت سیزدهم تلاش های زیادی در سطوح کارشناسی و اجرایی برای کاهش این وابستگیها صورت گرفت که هر چند کاهش فاحشی نداشت اما به مانند همیشه که همه چیز در کشور ما سیاست زده می شود، این موضوع نیز در آن موقع سیاست زده شده بود و مخالفین دولت شهید رئیسی روش های جایگزین را تمسخر میکردند! اتفاقی که اکنون افتاده نیز همین است که آن ۶ میلیارد دلار از پول های بلوکه شده قطر که به صورت اعتباری داده می شود، برای خرید کالاهای اساسی استفاده می شود که ما سالیانه بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار برای آن هزینه می کنیم. این منابع در اصل همان منابعی بود که قرار بود در سال ۱۴۰۲ با این مکانیسم آزاد گردد که ۷ میلیارد دلار که به شکل وون در کره جنوبی بود و به دلیل سیاست های انبساطی کره، به ۶ میلیارد دلار کاهش یافته بود، به حساب بانک مرکزی سوئیس در آلمان واریز گردد، وون در یک فرایند ۴ تا ۶ هفتهای تبدیل به یورو شده و سپس به حساب ۶ بانک خصوصی ایرانی در دو بانک قطری واریز شود، ایران سفارشات خود در حوزه کالاهای اساسی را ثبت و بانک قطری با مجوز اوفک پرداخت کند. این فرایند طی شد تا اینکه پس از ۷ اکتبر این پول از سوی دولت بایدن مجدداً مسدود شد، امری که بعداً به گلایه صریح رهبر شهید انقلاب از امیر قطر نیز انجامید. موضوع کالاهای اساسی نیز اخیراً در کشور در حال مشکل آفرینی بود و به دلیل کمبودهای ارزی و عدم تخصیص ارز، عدم ثبت سفارش و عدم ورود کالا، پیشبینیهای بدبینانهای در خصوص وضعیت کالاهای اساسی در پایان تابستان شکل گرفته بود. بنابراین به هر حال ما باید بخش اعظمی از پولهایی که در اختیارمان قرار میگیرد را صرف خرید کالاهای فوق و حساس کنیم و طبعا با پول حاصل از صادرات نفت که از طرق مختلف استحصال می شود و امیدواریم به میزان اصل قیمت نفت و بدون هزینه تخفیف و پورسانت باشد، می توان برای استفاده های دیگر بهره برد. البته همانطور که گفته شد، موضوع زیرساخت دورزنی تحریم از مبادی تحت کنترل دشمن یک مسئله اساسی در کشور است و باید راهکارهایی خصوصا در دوران پساجنگ اتخاذ شود، جنگ اخیر باعث شد که اتکای ما به امارات خود به خود کاهش یابد و به سایر مبادی مانند پاکستان و عمان تغییر یابد که اگر این متنوع سازی در هر دو عرصه گسترش یابد و بتوانیم خود را از زیرساخت های تحت نظارت دشمن جدا سازیم، قطعا یک دستاورد راهبردی برای کشور به دست خواهد آمد.
در این میان برخی جملات و عبارات، عملاً هیچ تفاوتی با برخی جملاتی که ما سالها آنها را تمسخر می کردیم ندارد. عده ای می گفتند جمهوری اسلامی، ایران را به چین و روسیه فروخته است! جمهوری اسلامی ۴۰ هزار نفر را کشته، سقوط کرده، رهبری فوت کرده و مقامات به ونزوئلا فرار کردهاند، حماس و حزب الله نابود شده و ... این جملات کلی، مبهم، دروغ و اغراق آمیز چه تفاوتی با برخی جملات امروز مانند دادن اورانیوم در برابر کاه و یونجه دارد؟! اگر ما برای سالیان ضدانقلاب را بابت این جملات مسخره می کردیم چرا خودمان باید گرفتار اینگونه جملات احساسی و دروغ، بدون در نظر گرفتن جزئیات و همه جوانب شویم؟
speech_balloonمحلل
🇮🇷 @Roshangari_ir
در این میان برخی جملات و عبارات، عملاً هیچ تفاوتی با برخی جملاتی که ما سالها آنها را تمسخر می کردیم ندارد. عده ای می گفتند جمهوری اسلامی، ایران را به چین و روسیه فروخته است! جمهوری اسلامی ۴۰ هزار نفر را کشته، سقوط کرده، رهبری فوت کرده و مقامات به ونزوئلا فرار کردهاند، حماس و حزب الله نابود شده و ... این جملات کلی، مبهم، دروغ و اغراق آمیز چه تفاوتی با برخی جملات امروز مانند دادن اورانیوم در برابر کاه و یونجه دارد؟! اگر ما برای سالیان ضدانقلاب را بابت این جملات مسخره می کردیم چرا خودمان باید گرفتار اینگونه جملات احساسی و دروغ، بدون در نظر گرفتن جزئیات و همه جوانب شویم؟
speech_balloonمحلل
🇮🇷 @Roshangari_ir
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۳ تیر
روشنگری
ادعای آمریکا درباره دور بعدی مذاکرات ایران در هفته آتی
وزیر خارجه آمریکا مارکو روبیو: کمیته فنی در تاریخ ۲۹ این ماه (پنج روز دیگر) برای ازسرگیری مذاکرات با ایران به سوئیس بازخواهد گشت.
به گفته روبیو، گفتوگوهای فنی با ایران دربارهٔ تحریمها و مسئله هستهای است.
🇮🇷 @Roshangari_ir
وزیر خارجه آمریکا مارکو روبیو: کمیته فنی در تاریخ ۲۹ این ماه (پنج روز دیگر) برای ازسرگیری مذاکرات با ایران به سوئیس بازخواهد گشت.
به گفته روبیو، گفتوگوهای فنی با ایران دربارهٔ تحریمها و مسئله هستهای است.
🇮🇷 @Roshangari_ir
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۳ تیر
روشنگری
ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس:
برای دوستان منطقهای خود احترام قائلیم و این را هم میدانیم که از آمریکا حساب میبرند اما جمهوری اسلامیایران کشوری مستقل است و تحت تاثیر دیگران قرار نمیگیرد. تنگه هرمز تا ابد ایرانی است، ما این تنگه را با مذاکره فتح نکردهایم که اکنون با مذاکره واگذار کنیم، والسلام.
🇮🇷 @Roshangari_ir
برای دوستان منطقهای خود احترام قائلیم و این را هم میدانیم که از آمریکا حساب میبرند اما جمهوری اسلامیایران کشوری مستقل است و تحت تاثیر دیگران قرار نمیگیرد. تنگه هرمز تا ابد ایرانی است، ما این تنگه را با مذاکره فتح نکردهایم که اکنون با مذاکره واگذار کنیم، والسلام.
🇮🇷 @Roshangari_ir
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA۳ تیر
روشنگری
وال استریت ژورنال به نقل از منابع خود: در اتاق مذاکرات سوئیس، لحظات تنشآلود شدیدی رخ داد؛ قالیباف در واکنش به توییت ترامپ، ونس را به شدت مورد سرزنش قرار داد
روزنامه وال استریت ژورنال: بر اساس منابع آگاه، اتاق مذاکرات شاهد لحظات تنش شدیدی بود. قالیباف در واکنش به توییت ترامپ که در آن تهدید کرده بود در صورت ادامه تأمین مالی حزبالله، ایران را بمباران خواهد کرد، مقام آمریکایی، دی جی ونس را به شدت مورد سرزنش قرار داد.
قالیباف این تهدیدها را نقض صریح تفاهمنامه میان دو کشور دانست و فوراً از مذاکرات خارج شد.
کشمکش فنی در بیانیه پایانی؛ ایران موفق شد که مانع از درج اشاراتی به آژانس در متن شود.
🇮🇷 @Roshangari_ir
روزنامه وال استریت ژورنال: بر اساس منابع آگاه، اتاق مذاکرات شاهد لحظات تنش شدیدی بود. قالیباف در واکنش به توییت ترامپ که در آن تهدید کرده بود در صورت ادامه تأمین مالی حزبالله، ایران را بمباران خواهد کرد، مقام آمریکایی، دی جی ونس را به شدت مورد سرزنش قرار داد.
قالیباف این تهدیدها را نقض صریح تفاهمنامه میان دو کشور دانست و فوراً از مذاکرات خارج شد.
کشمکش فنی در بیانیه پایانی؛ ایران موفق شد که مانع از درج اشاراتی به آژانس در متن شود.
🇮🇷 @Roshangari_ir
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA22Kدنبال کننده