Daily Tweet
Daily Tweet
25Kدنبال کننده
آن‌چه دربارهٔ جنگ در رسانه ها می‌گذرد |
روایت توییت‌های روزانه از کاربران غیرفارسی‌زبان.
- بله؛ ble.ir/DailyTwet
- ایتا؛ eitaa.com/DailyTwet
- تلگرام؛ t.me/DailyTwet
مشاهده کانال پیام‌رسان
دانلود روبیکا
۲۲ خرداد
Daily Tweet
Daily Tweet
جو والش (Joe Walsh) | نماینده پیشین جمهوری خواه کنگره آمریکا:

«این‌جنگ رو با گند زدن شروع کرد، و توی تموم کردنش هم گند می‌زنه. آمریکا از این ماجرا ضعیف‌تر بیرون میاد، ایران قوی‌تر میشه، و اقتصاد جهان هم ضربه‌ی خیلی سنگینی می‌خوره.
همه‌ی این‌ها هم فقط به خاطر اینه که یه آدم احمق / دروغ‌گوی بیمارگونه / جامعه‌ستیز توی کاخ سفید نشسته.
هیچ‌کس نباید تعجب کنه.»

small_red_triangle @DailyTwet small_red_triangle_down
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA
۲۲ خرداد
Daily Tweet
Daily Tweet
مایکل تی. لستر (Michael T. Lester) | خلبان رزمی پیشین تفنگداران دریایی آمریکا و مدیر حوزه امنیت سایبری:

«ترامپ دوباره داره درباره جزیره خارگ حرف می‌زنه و می‌گه ما میتونیم «هروقت خودمون بخوایم» اون رو بگیریم.
راستش این حرف از این جهت غلط نیست؛ ما میتونیم نیرو روی اون جزیره پیاده کنیم.
اما چیزی که به شما نمی‌گه اینه که بعدش چه اتفاقی می‌افته.

جزیره خارگ فقط ۱۶ مایل با ساحل ایران فاصله داره. ایران برای تک‌تک وجب‌های اون‌جا مختصات توپخانه و آتش راکتی ثبت کرده. توی سه ماه گذشته هم روی سواحلش مین ضدنفر کار گذاشته، موشک‌های دوش‌پرتاب زمین‌به‌هوا از قبل مستقر کرده و نیروهای سپاه رو به مواضع مستحکم منتقل کرده. اونا می‌دونن که ممکنه ما در راه باشیم.

هرکدوم از کشتی‌های ما در نیروی تهاجمی، فقط ۴۷ ثانیه با اصابت یک موشک کروز ضدکشتی ایرانی فاصله دارن. هر تفنگدار دریایی آمریکا که روی اون جزیره باشه، در برد توپخانه راکتی از سمت ساحلی قرار می‌گیره که ۱۵۰۰ مایل امتداد داره. ما حتی با تمام نیروهامون هم نمی‌تونیم این تهدید رو به‌طور مؤثر سرکوب کنیم.

من توی جنگ خلیج فارس با بالگردهای CH-53E پرواز کردم و خوب میدونم مستقر کردن نیرو در یک موقعیت ثابت روی یک جزیره کوچک، بدون فضای مانور و بدون هیچ قلمرو خودی در دسترس، یعنی چی. اصطلاح نظامی‌اش می‌شه «kill box»؛ یعنی منطقه مرگ. اصطلاح سیاسی‌اش میشه «اهرم فشار». اصطلاح انسانی‌اش هم می‌شه «کیسه حمل جنازه».

تحلیل‌گرها دارن خیلی بااحتیاط درباره این موضوع حرف می‌زنن. رایان بروبست و کامرون مک‌میلان از بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها ــ که از جنگ‌طلب‌ترین اندیشکده‌هاست ــ در ماه مارس نوشتن که تصرف و اشغال این جزیره «بیشتر از این‌که به هر نوع پیروزی قاطع منجر بشه، احتمال داره جنگ رو گسترده‌تر و طولانی‌تر کنه.»
جوزف وتل، فرمانده سابق سنتکام، هم گفته نیروهایی که روی جزیره مستقر بشن «خیلی آسیب‌پذیر» خواهند بود و به پشتیبانی لجستیکی عظیمی نیاز دارن. مالکوم دیویس از مؤسسه سیاست راهبردی استرالیا هم خیلی ساده‌تر گفته: «فکر می‌کنم ایرانی‌ها احتمالاً می‌تونن فقط بنشینن و آمریکایی‌ها روی جزیره خارگ رو بزنن و تلفات همین‌طور بالا بره.»
این نسخه‌ی مؤدبانه و رسمی ماجراست.

این نه یک عملیات راهبردی نظامیه و نه حتی یک عملیات تاکتیکی.
این فقط قربانی کردن جان آمریکایی‌هاست.
تو با این مسئله اوکی هستی؟»

small_red_triangle @DailyTwet small_red_triangle_down
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA
۲۲ خرداد
Daily Tweet
Daily Tweet
مایکل تی. لستر (Michael T. Lester) | خلبان رزمی پیشین تفنگداران دریایی آمریکا و مدیر حوزه امنیت سایبری:

«ترامپ دوباره داره درباره جزیره خارگ حرف می‌زنه و می‌گه ما می‌تونیم «هر وقت خودمون بخوایم» اون رو بگیریم.
راستش این حرف از این جهت غلط نیست؛ ما می‌تونیم نیرو روی اون جزیره پیاده کنیم.
اما چیزی که به شما نمی‌گه اینه که بعدش چه اتفاقی می‌افته.

جزیره خارگ فقط ۱۶ مایل با ساحل ایران فاصله داره. ایران برای تک‌تک وجب‌های اون‌جا مختصات توپخانه و آتش راکتی ثبت کرده. توی سه ماه گذشته هم روی سواحلش مین ضدنفر کار گذاشته، موشک‌های دوش‌پرتاب زمین‌به‌هوا از قبل مستقر کرده و نیروهای سپاه رو به مواضع مستحکم منتقل کرده. اونا می‌دونن که ممکنه ما در راه باشیم.

هر کدوم از کشتی‌های ما در نیروی تهاجمی، فقط ۴۷ ثانیه با اصابت یک موشک کروز ضدکشتی ایرانی فاصله دارن. هر تفنگدار دریایی آمریکا که روی اون جزیره باشه، در برد توپخانه راکتی از سمت ساحلی قرار می‌گیره که ۱۵۰۰ مایل امتداد داره. ما حتی با تمام نیروهامون هم نمی‌تونیم این تهدید رو به‌طور مؤثر سرکوب کنیم.

من توی جنگ خلیج فارس با بالگردهای CH-53E پرواز کرده‌ام و خوب می‌دونم مستقر کردن نیرو در یک موقعیت ثابت روی یک جزیره کوچک، بدون فضای مانور و بدون هیچ قلمرو خودی در دسترس، یعنی چی. اصطلاح نظامی‌اش می‌شه «kill box»؛ یعنی منطقه مرگ. اصطلاح سیاسی‌اش می‌شه «اهرم فشار». اصطلاح انسانی‌اش هم می‌شه «کیسه حمل جنازه».

تحلیل‌گرها دارن خیلی بااحتیاط درباره این موضوع حرف می‌زنن. رایان بروبست و کامرون مک‌میلان از بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها ــ که از جنگ‌طلب‌ترین اندیشکده‌هاست ــ در ماه مارس نوشتن که تصرف و اشغال این جزیره «بیشتر از این‌که به هر نوع پیروزی قاطع منجر بشه، احتمال داره جنگ رو گسترده‌تر و طولانی‌تر کنه.»
جوزف وتل، فرمانده سابق سنتکام، هم گفته نیروهایی که روی جزیره مستقر بشن «خیلی آسیب‌پذیر» خواهند بود و به پشتیبانی لجستیکی عظیمی نیاز دارن. مالکوم دیویس از مؤسسه سیاست راهبردی استرالیا هم خیلی ساده‌تر گفته: «فکر می‌کنم ایرانی‌ها احتمالاً می‌تونن فقط بنشینن و آمریکایی‌ها روی جزیره خارگ رو بزنن و تلفات همین‌طور بالا بره.»
این نسخه‌ی مؤدبانه و رسمی ماجراست.

چیزی که بلندبلند نمی‌گن اینه که ایران پهپادهای FPV داره؛ همون پهپادهای دوربین‌دار کوچیکی که توی جنگ اوکراین به‌صورت گسترده استفاده می‌شن. اگر نیروهای ما روی اون جزیره پیاده بشن، ظرف چند ساعت تصاویر پهپادی از تلفات آمریکایی‌ها روی همه صفحه‌نمایش‌های دنیا پخش می‌شه. و ترامپ صاحب تمام اون تصاویر خواهد بود.

عراق توی جنگ ایران و عراق، چهار سال کامل جزیره خارگ رو بمباران کرد؛ از ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۶. اما حتی یک سرباز هم روی اون پیاده نکرد. نتونست. ایرانی‌ها بازسازیش کردن و همچنان به صادرات نفت ادامه دادن. سابقه تاریخیِ واقعیِ «گرفتن خارگ» این رو نشون می‌ده.

و اینجاست که ماجرا از این هم بی‌معنی‌تر می‌شه: تصرف این جزیره باعث باز شدن تنگه هرمز نمی‌شه. خارگ ۳۰۰ مایل با تنگه فاصله داره. ایران از سواحل جنوبی خودش تنگه رو مین‌گذاری می‌کنه. برای حل اون مسئله، باید ۱۵۰۰ مایل از خط ساحلی ایران رو سرکوب کنی. خارگ فقط یک نماد سیاسیه، نه یک راه‌حل.

ما می‌تونیم از هوا اون‌جا رو به تلی از خاک تبدیل کنیم. تا الان هم به بیش از ۹۰ هدف در اون‌جا حمله شده. ترامپ می‌تونه همه تأسیسات نفتی اون جزیره رو از هوا نابود کنه، آن هم به‌طور دائمی. این یک گزینه‌ی واقعیه؛ با پیامدهای واقعی برای اقتصاد ایران و همین‌طور پیامدهای واقعی برای بازار جهانی نفت.

اما فرستادن آمریکایی‌ها روی زمین، فقط ۱۶ مایل دورتر از ساحل ایران، وسط آب، و در برد هر چیزی که ایران هنوز در اختیار داره؟

این نه یک عملیات راهبردی نظامیه و نه حتی یک عملیات تاکتیکی. 
این فقط قربانی کردن جان آمریکایی‌هاست.
تو با این مسئله اوکی هستی؟»

small_red_triangle @DailyTwet small_red_triangle_down
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA
۲۴ خرداد
Daily Tweet
Daily Tweet
تد رال (Ted Rall) | کارتونیست، نویسنده و مفسر سیاسی آمریکایی:

«ایران باید به‌عنوان شرط صلح، خواستار این بشه که اسرائیل سلاح‌های هسته‌ای و توان موشک‌های برد بلندش رو کنار بذاره. واضحه که اسرائیل خطرناک‌ترین کشور در خاورمیانه به حساب میاد.»

small_red_triangle @DailyTwet small_red_triangle_down
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA
۲۵ خرداد
Daily Tweet
Daily Tweet
ژان-لوک ملانشون (Jean-Luc Mélenchon) | سیاست‌مدار فرانسوی و نامزد چند دوره انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه:

«نتانیاهو که دنبال جنگه، داره با تحریک و تنش‌آفرینی سعی می‌کنه جلوی نهایی شدن توافق بین آمریکا و ایران رو بگیره. تو لبنان و غزه هم حملات و فجایع اسرائیل داره بیشتر و بیشتر می‌شه. وقتشه که این ناتوانی در برابر جنگ‌طلب‌ها تموم بشه.»

small_red_triangle @DailyTwet small_red_triangle_down
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA
۲۶ خرداد
Daily Tweet
Daily Tweet
دان وینسلو (Don Winslow) | نویسنده آمریکایی:

«۱. ترامپ مثل یه ترسو تسلیم شد. 
۲. ترامپ میلیاردها دلار به ایران داد. 
۳. ترامپ جنگی رو که خودش شروع کرده بود باخت.»

small_red_triangle @DailyTwet small_red_triangle_down
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA
۲۶ خرداد
Daily Tweet
Daily Tweet
مایکل مک‌فاول (Michael McFaul) | استاد علوم‌سیاسی دانشگاه استنفورد و سفیر سابق ایالات متحده در روسیه:

«اگه ما جنگ رو بردیم، پس چرا ایران به ما پول نمی‌ده؟ معمولاً که روالش همین‌طوریه.»

small_red_triangle @DailyTwet small_red_triangle_down
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA
۲۶ خرداد
Daily Tweet
Daily Tweet
ساگار انجتی (Saagar Enjeti) | روزنامه‌نگار و مجری آمریکایی و خبرنگار پیشین کاخ سفید:

«۶۵ روز آینده تا زمانی که توافق نهایی امضا بشه، بزرگ‌ترین نبرد در تاریخ لابی اسرائیل خواهد بود. اون‌ها برای به‌هم‌زدن این توافق از هیچ کاری دریغ نمی‌کنن. هرچه توافق نزدیک‌تر بشه، واکنش‌هاشون هم افراطی‌تر و از کنترل خارج‌تر میشه.
شاید این ۶۵ روز، از پرمخاطره‌ترین دوره‌ها در تاریخ معاصر باشه.»

small_red_triangle @DailyTwet small_red_triangle_down
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA
۲۷ خرداد
Daily Tweet
Daily Tweet
«هواداران ماگا بگن؛ اگر معلوم بشه که ترامپ نیروها رو عقب کشیده، تحریم‌های ایران رو لغو کرده، دارایی‌های بلوکه‌شده ایران رو آزاد کرده و ۳۰۰ میلیارد دلار هم برای بازسازی اختصاص داده، آیا این هم باز «پیروزی»، «توافق بزرگ» و «بازگشت آمریکا به عظمتش» محسوب می‌شه، یا اینکه این‌بار باید اسمش رو شکست آمریکا و تسلیم بی‌قیدوشرط گذاشت؟»

small_red_triangle @DailyTwet small_red_triangle_down
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA
۲۷ خرداد
Daily Tweet
Daily Tweet
«پیروزی بزرگ؟!
جی‌دی ونس می‌گه ایران ممکنه به یه صندوق ۳۰۰ میلیارد دلاری برای بازسازی دسترسی پیدا کنه:
اگه ایران به تعهداتش پایبند بمونه، می‌تونه از این منابع بهره‌مند بشه.
واقعاً این همون «شکست کامل ایران»‍ه که وعده داده می‌شد؟»
small_red_triangle @DailyTwet small_red_triangle_down
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA
۲۷ خرداد
Daily Tweet
Daily Tweet
یوسف منیر (Yousef Munayyer) | تحلیل‌گر سیاسی و مدیر اجرایی پیشین کارزار حقوق فلسطینیان آمریکا:

«ترامپ تقریباً هر چیزی که لابی اسرائیل می‌خواست بهش داد. وقتی هیچ‌کس حاضر نبود، اورشلیم رو به رسمیت شناخت. حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان رو به رسمیت شناخت. خواستار عفو نتانیاهو شد. سلیمانی رو کشت، با بمب‌افکن‌های B‑2 تأسیسات هسته‌ای ایران رو بمباران کرد و برای اسرائیل یک جنگ احمقانه با ایران راه انداخت.

اما برای این جمعِ سیری‌ناپذیر هیچ‌وقت کافی نیست. حالا هم چون حاضر نیست برای رویاهای اسرائیل دوباره هژمونی منطقه‌ای کل اقتصاد جهانی رو به آتش بکشه، هر برچسبی که بتونن بهش می‌زنن. هرچه زودتر کارش با اون‌ها تموم بشه، بهتره.»

small_red_triangle @DailyTwet small_red_triangle_down
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA
۲۷ خرداد
Daily Tweet
Daily Tweet
گای عزریئل (Guy Azriel) | خبرنگار سیاسی شبکه i24NEWS و از کارکنان پیشین CNN و وزارت امور خارجه اسرائیل:

«الان می‌تونم تأیید کنم که اسرائیل رسماً درخواست کرده بود متن تفاهم‌نامه با ایران رو ببینه، ولی جواب رد شنید. این یه اتفاق خیلی عجیب و غیرمعمول بین دو تا متحد نزدیکه، اونم توی موضوعی که برای امنیت ملی این‌قدر حیاتیه.»

small_red_triangle @DailyTwet small_red_triangle_down
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA
۲۸ خرداد
Daily Tweet
Daily Tweet
دیوید شوستر (David Shuster) | خبرنگار آمریکایی و مجری سابق MSNBC، CNN، Fox News و Al Jazeera America:

«فعالان حزب جمهوری‌خواه می‌گن توافق ترامپ و ایران اون‌قدر افتضاح و غیرقابل‌هضمه که بعضی سناتورهای جمهوری‌خواه دارن از استیضاح ترامپ حرف می‌زنن، اونم برای وقتی که دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره رو پس بگیرن... حتی انتظار می‌ره که بعضی سناتورهای جمهوری‌خواه از محکومیت و برکناری ترامپ حمایت کنن. خشم سناتورهای جمهوری‌خواه از دونالد ترامپ خیلی شدیده.»

small_red_triangle @DailyTwet small_red_triangle_down
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA
۲۸ خرداد
Daily Tweet
Daily Tweet
اندرو نیل (Andrew Neil) | مجری سرشناس بریتانیایی، سردبیر پیشین روزنامه The Sunday Times و از برجسته‌ترین مصاحبه‌کنندگان سیاسی بریتانیا:

«ترامپ «توافق»ش با ایران رو درست تو «ورسای» امضا کرد؛ جایی که اصلاً انتظارش نمی‌رفت. البته بی‌راه هم نیست، چون «ورسای ۲» احتمالاً قراره همون‌قدر فاجعه‌بار باشه که «ورسای ۱» بود.

این توافق اجازه می‌ده صادرات نفت ایران فوراً شروع بشه؛ چیزی که سالی ۶۰ میلیارد دلار می‌ریزه تو جیب حاکمانِ تهران. با این پول می‌شه کلی موشک جدید خرید، به نیروهای نیابتی‌شون سلاح داد و تجهیزات برای غنی‌سازی اورانیوم جور کرد، اون‌موقع که حواس ترامپ پرته و دیگه کاری به خلیج فارس نداره.

همین هفته هم چند تا نفتکشِ پرِ ایران از بندر راه افتادن و از خط محاصره دریایی آمریکا رد شدن؛ این خودش نشونه اولیه اون هجومی‌ایه که برای صادرات نفت منتظرش بودن.»

small_red_triangle @DailyTwet small_red_triangle_down
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA
۲۸ خرداد
Daily Tweet
Daily Tweet
کریس مورفی (Chris Murphy) | سناتور ایالات متحده و عضو حزب دموکرات:

«دارم همین الان می‌رم صحن سنا تا درباره این توافق خفت‌بار با ایران حرف بزنم؛ توافقی که مهر تأیید نهایی و قطعی‌ایه بر اینکه این جنگ چقدر فاجعه‌بار بوده.»

small_red_triangle @DailyTwet small_red_triangle_down
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA
۲۸ خرداد
Daily Tweet
Daily Tweet
مارک کلی (Mark Kelly) | سناتور آمریکایی و فضانورد سابق ناسا:

«دونالد ترامپ ما رو بدون هیچ نقشه‌ای وارد جنگ کرد. خانواده‌ها عزیزانشون رو از دست دادن. میلیاردها دلار پول خرج شد. که چی بشه؟ این «توافقی» که امضا کرده، ایران رو قوی‌تر می‌کنه و کنترل تنگه رو هم می‌ده دستشون، ولی عملاً هیچ‌چیزی برای پیشبرد منافع آمریکا نداره. این «استادِ توافق» الان یکی از بدترین توافق‌های تاریخ آمریکا رو بسته. این یه تسلیمِ تمام‌عیاره! قدم بعدی چیه، روس‌ها آلاسکا رو پس می‌گیرن؟»

small_red_triangle @DailyTwet small_red_triangle_down
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA
۲۸ خرداد
Daily Tweet
Daily Tweet
چاک شومر (Chuck Schumer) | رهبر اکثریت سنای ایالات متحده و سناتور دموکرات:

«سه روز گذشته و هنوز سردرگمیِ شدیدی درباره «تفاهم» ترامپ با ایران وجود داره.
این دیگه اسمش سیاست خارجه نیست، سیرکِ دلقک‌هاست.
ترامپ باید بیاد کنگره توضیح بده، متن رسمی اون «تفاهم‌نامه» رو منتشر کنه، هر توافقِ پنهانیِ پشت‌پرده‌ای هم هست رو فوراً به مردم بگه و همین الان این جنگ رو تموم کنه.»

small_red_triangle @DailyTwet small_red_triangle_down
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA
۲۸ خرداد
Daily Tweet
Daily Tweet
توماس مَسی (Thomas Massie) | سیاستمدار جمهوری‌خواه و نماینده مجلس نمایندگان آمریکا:

«۳۰۰ میلیارد دلار، ۵ برابرِ پولی‌ایه که کنگره هر سال خرجِ جاده‌ها و پل‌های خودمون می‌کنه. دیگه از این‌همه پیروزی خسته شدم.

ایالات متحده «با همکاری شرکای منطقه‌ای، متعهد می‌شه که یه برنامه قطعی و مورد توافقِ طرفین، با دست‌کم ۳۰۰ میلیارد دلار بودجه برای بازسازی و توسعه اقتصادی ایران تدوین کنه.»»

small_red_triangle @DailyTwet small_red_triangle_down
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA
۲۸ خرداد
Daily Tweet
Daily Tweet
جو کنت (Joe Kent) | افسر سابق نیروهای ویژه آمریکا و مدیر سابق مرکز ملی مبارزه با تروریسم:

«خیلی اتفاق خوبیه که پرزیدنت ترامپ تونست تفاهم‌نامه رو با ایران امضا کنه و این جنگ رو تموم کنه.
دعا می‌کنم که این صلح پایدار بمونه؛ مهار کردن اسرائیل و تمرکز روی ثبات منطقه برای تضمین موندگاری‌اش خیلی حیاتیه.»

small_red_triangle @DailyTwet small_red_triangle_down
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA
۲۸ خرداد
Daily Tweet
Daily Tweet
اوری گلدبرگ (Ori Goldberg) | تحلیلگر سیاسی اسرائیلی و پژوهشگر مسائل ایران:

«بمب‌های حقیقتی که ترامپ می‌ندازه جالبه چون ساده‌ان و مستقیم به واقعیت وصلن. اسرائیل برای یه پهپاد کل ساختمون‌ها رو می‌زنه، پس ایران هم باید موشک داشته باشه. اسرائیل و آمریکا پول فلسطینی‌ها و ایرانی‌ها رو می‌دزدن. نفت هم باید جریان داشته باشه.

طرفدارهای اسرائیل، که هر کدوم تو بدبختی‌های خودشون غرقن (چون اعتبار حرفه‌ایشون رو روی یه جنگ بی‌پایان شرط‌بندی کردن)، حالا یکی‌شون (Haviv Rettig Gur* که برای Bari Weiss* کار می‌کنه) حتی می‌گه باید «گرد و خاک از بمب‌های هسته‌ای پاک کرد». نگاه کنید چطور ناله و خطابه‌های این تحلیلگرها هر روز طولانی‌تر می‌شه، در حالی که حرف‌های ترامپ هر روز کوتاه‌تر. برای این آدم‌ها و قضیه‌ای که ازش دفاع می‌کنن چیزی جز گازلیتینگ (فریب دادن و وارونه جلوه دادن واقعیت) باقی نمونده؛ همون چیزی که از اول ستون اصلی کارشون بوده. سعی می‌کنن باز هم ماجرا رو مبهم و پیچیده جلوه بدن، چون تنها کاریه که بلدند.

ضعف اسرائیل ــ که قبلاً هم زیاد درباره‌اش نوشته‌ام ــ از انکار شدید واقعیت میاد. مثلاً اسرائیل ترکیب جمعیتی بین رودخانه تا دریا رو انکار می‌کنه و مدام پول بیشتری خرج می‌کنه تا در سرزمین‌های فلسطینی که به‌طور غیرقانونی اشغال کرده یه نظام آپارتاید بسازه. این انکار واقعیت، که سال‌ها با کمک تسلیحات یارانه‌ای و نقض‌های پی‌درپی قوانین بین‌المللی محافظت شده، وقتی با یک حقیقت ساده روبه‌رو می‌شه فرو می‌ریزه.

ترامپ ذاتاً آدم حقیقت‌گویی نیست؛ بیشتر از هر چیز به خودش فکر می‌کنه. دقیقاً به همین دلیله که من تا حدی به حرف‌های اخیرش درباره بعید بودن نجات دادن اسرائیلی که انگار قبل از سیل در حال فروپاشیه اعتماد می‌کنم. این‌ها حرف‌های شهودی و مبتنی بر عقل سلیمن. وقتی آدم شبکه‌های پیچیده «نفوذ» اسرائیل رو می‌بینه، تازه می‌فهمه دنیا دهه‌ها از این نفوذ دفاع کرده. اما کم‌کم وقت برای این خانه پوشالیِ پر از دروغ داره تموم می‌شه. جالبه که این نتیجه مطلوب شاید از طرف یکی از منفورترین رهبرانی که روی صحنه جهان ظاهر شده رقم بخوره؛ و شاید دقیقاً به همین دلیله که ممکنه واقعاً اتفاق بیفته.»

small_red_triangle @DailyTwet small_red_triangle_down
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA
۲۸ خرداد
Daily Tweet
Daily Tweet
کامل امین ثابت (Kamel Amin Thaabet) | تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه و فعال رسانه‌ای حامی اسرائیل:

«تلخه، ولی می‌ترسم جنگ بعدی علیه اسرائیل با هدف نابودی کاملش باشه. زمینه و توجیهش هم داره تو غرب چیده می‌شه. تا وقتی ایران اصلاح و مهار نشه، به‌مرور دوباره دنبال این می‌رن که «حلقه آتش» رو به یه جهنم واقعی تبدیل کنن. اسرائیل باید آماده باشه که تنها بجنگه.»

small_red_triangle @DailyTwet small_red_triangle_down
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA
۲۸ خرداد
Daily Tweet
Daily Tweet
کامرون کوردروی (Cameron Corduroy) | فعال سیاسی و نویسنده آمریکایی:

«اسم وزارت دفاع رو عوض کرد
اسم خودش رو گذاشت «وزیر جنگ»
یک‌بار جنگید
باخت.»

— [ خطاب به هگست، وزیر جنگ آمریکا] —

small_red_triangle @DailyTwet small_red_triangle_down
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA
۴ تیر
Daily Tweet
Daily Tweet
لیندسی گراهام (Lindsey Graham) | سناتور جمهوری‌خواه آمریکا:

«به نظرم خیلی حیاتیه که مجلس سنا تا جای ممکن دوباره سر قطعنامه «اختیارات جنگی علیه ایران» رأی‌گیری کنه و این بار ردش کنه.

نگرانی رئیس‌جمهور بابت اینکه این رأی‌گیری ــ اون هم وسط مذاکرات برای تموم کردن این جنگ ــ باعث گستاخ‌تر شدن ایران بشه، بی‌دلیل نیست. راستش رو بخواید، این فقط یه عقل سلیمه (حرف منطقیه).

طنز ماجرا اینجاست که این‌جور رأی‌گیری‌ها نتیجه‌ی عکس می‌دن و ناخواسته باعث طولانی‌تر شدن درگیری می‌شن.

اگه بشه، باید دوباره رأی‌گیری کنیم.»

small_red_triangle @DailyTwet small_red_triangle_down
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA
۴ تیر
Daily Tweet
Daily Tweet
جاستین عماش (Justin Amash) | سیاستمدار و حقوقدان آمریکایی، نماینده سابق کنگره آمریکا:

«یادآوری کنم که ترامپ برخلاف قانون و بدون مجوز کنگره که قانون اساسی لازم می‌دونه، ما رو وارد جنگ با ایران کرد.

ترامپ داره قانون اساسی رو پاره می‌کنه و قانون رو زیر پا می‌ذاره؛ حالا فرقی نمی‌کنه که رأی‌گیریِ قطعنامه‌ی اختیارات جنگی تصویب بشه، شکست بخوره یا اصلاً برگزار بشه یا نه.»

small_red_triangle @DailyTwet small_red_triangle_down
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA
۵ تیر
Daily Tweet
Daily Tweet
ایال یاکوبی (Eyal Yakoby) | فعال سیاسی، نویسنده و سخنران در حوزه یهودستیزی و سیاست دانشگاهی آمریکا:

«همین امروز، رئیس مجلس ایران گفت که اونا با پول‌های آزادشده هیچ چیزی از آمریکا نمی‌خرن، اون‌وقت همزمان سپاه به یه کشتی غیرنظامی تو تنگه هرمز حمله کرده.
پس اون همه اعتراض و خشم کجاست؟ (چرا کسی صداش درنمیاد؟)»

small_red_triangle @DailyTwet small_red_triangle_down
Please open Rubika to view this post
VIEW IN RUBIKA
Daily Tweet
Daily Tweet
25Kدنبال کننده
آن‌چه دربارهٔ جنگ در رسانه ها می‌گذرد |
روایت توییت‌های روزانه از کاربران غیرفارسی‌زبان.
- بله؛ ble.ir/DailyTwet
- ایتا؛ eitaa.com/DailyTwet
- تلگرام؛ t.me/DailyTwet
مشاهده کانال پیام‌رسان